Chrysler 300m kokemuksia?

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Moparwhore, 28.11.2013.

  1. Moparwhore

    Moparwhore 1st gear

    Tuommonen chrysler on nyt jäänyt päähänpinttymäksi.
    Mietin että mitä kyseisestä autosta kannattaa ostaa ostatellessa huomioon erityisesti?
    - Kummalla koneella huolettomampia kilometrejä?
    - onko 250tkm loppuun ajettu?
    - onko vaihteisto tarkka öljyistä?
    - mitä suurempia remontteja nuissa on vanhemmiten pitänyt tehdä?
    - Mistä saan varaosia parhaiten/edullisesti?
    - Onko ruosteherkkiä paikkoja mitä erityisesti kannattaa tarkistaa?

    Sen mitä autosta tiedän niin ainakin 2.7 koneen vesipumppuongelmat ja sen että se on ketjulla, sähkölasinnostimet hajoilee, 3.5 koneen remminvaihtoväli sen 160tkm (remontin hinta?). Puhuvat että hintasekseen mukavaa kyytiä ja hyvät varusteet. Onko käyttökokemuksia?
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ja kummassa pannussa oli niitä laakerihuolia? Niitä kuulemma oli.. No aikanaan kiinnosti itseäkin nämä mutta koira (iso) ja perhe niin farmari vei voiton. Tosin isompi farkku jo kohta harkintaan. Mutta aiheeseen: eiköhän tuohon ne lainalaisuudet ala oleen ajankohtaisia kun ikää on ,kilometrejä takana jne.. Osat varmaan ainakin Autokeskuksen kautta hirrrrven hintaisia, remonttia tullee taatusti aika-ajoin ja mitä enemmän sähköhärpäkkeitä niin ne alkaa aikanaan putoon pelistä pois..
    Lampunvaihto oli myös aikaa vievää. Aikanaan kun noita tuli korjaamolle niin etupuskurin irti ollessa laitettiin aina polttimot uudet kun ne nyt ei kummia maksaneet..
     
  3. harri60

    harri60 Gearhead

    Hammastangon kiinitys kannattaa katsoa, ettei karkaa ojaan.
     
  4. Antero Vipunen

    Antero Vipunen 3rd gear

    Rouvalla on ollut Dodge-versio samasta aiheesta ajokkina eli siis 2004 Dodge Intrepid 3.5 HO koneella. Allekirjoittanut on ollut vastuussa ylläpidosta.

    Auto on ollut meillä n. vuoden ikäisestä (15t mailia) tähän päivään (112t mailia). Normaalit huollot eli nesteitä, suodattimia ja jarruja ohjeiden mukaan. Isommat viat korjataan tarvittaessa.

    - Yleisesti ottaen huoleton, toistaiseksi ei ole tarvittu hinausautoa

    - Tällä hetkellä 112t mailia (180tkm) mittarissa ja voima tuntuu olevan tallessa ja vaihteisto toimii edelleen.

    Remontit:

    - alkutaipaleella nokka-akselin anturi uusittiin kaksi kertaa (30tmls ja 50tmls). Tämän jälkeen ongelma ei ole palannut. Tämä oli tyyppivika alkuperäisessä anturissa ja uusissa antureissa ongelma on korjattu. Helppo vaihtaa itse.

    - Vaihteiston venttiilikoneisto vaihdettu n. 70t mailissa. Tässä vaihteistossa venttiilikoneisto on sähkoohjattu ja solenoidit ilmeisesti kulahtivat loppuun. Helpohko operaatio myos kotioloissa mutta sotkuinen. Uudet osat $200-300 Kaliforniassa. Tässä tapauksessa hyvä säkä koska vaihteisto meni vikatilaan pari mailia kotipihasta. Vikatilassa vaihteisto menee 2-vaihteelle ja sitten voi korotellä pajalle.

    - ajoitushihna vaihdettu 105tmls, tässä vaiheessa vesipumpussa näkyi pientä vuotoa eli siis pumppu vaihtoon samalla. Hihnan kiristin vaihtoon samalla. Onnistuu kotioloissa. Uudet viralliset tehtaan osat n. $500 jenkeissä.

    - raidetangon kumipuslat vaihdettu n. 110tmls. Helpohko operaatio, tehtaan osat n. $30. Tämän huomaa siitä että ohjaus ikäänkuin lukittuu ääriasennoissa.

    Tulevat remontit kun mittarissa 180tkm:

    - Tässä moottorissa / vaihteistossa vetolevyssä (drive plate, flex plate) on joskus hiusmurtumia ja tämä aiheuttaa tärinää jonka huomaa parhaiten tyhjäkäynnillä vaihde kytkettynä. Tämä ei häiritse ajossa ollenkaan. Tässä yksilossä on samat oireet eli remontti edessä piakkoin.

    - Vikakoodeja Evaporative Emissions systeemistä. Tämä on systeemi joka tarkkailee polttoainetankin tiiviyttä. Ei mitenkään kriittinen päivittäisen käyton kannalta.

    - Iskarit on loppu ja kulku hieman pompottavaa. Listalle.

    - PCV venttili päästää aina hieman oljyä imusarjaan. Tämä on lähinnä ominaisuus / omituisuus. Mitään sinistä savua ei tule putkesta mutta pieni oljylammikko näkyy imusarjassa ja välillä täytyy lisätä tippa lisää. Netistä loytyy erilaisia patentteja PCVn muokkaamiseen.

    - Ilmeisesti polttoainejärjestelmän takaiskuventtiili on rikki ja paine katoaa auton seisoessa. Tämän huomaa siitä että lämpimänä startatessa pitää pyorittää n. 10-15 sekuntia koska bensa on hoyrystynyt moottorin päällä kulkevissa linjoissa.

    Polttimoiden vaihto on helppoa Intrepidissa, ehkä 300M on hieman erilainen tässä suhteessa.

    Hyvää autossa on tilavuus - takapenkki on niin kaukana että kiukkuilevat lapset ei yletä potkimaan etuistuimia :) Tavaratilaan mahtuu pari fillaria heittämällä.

    Vipunen
     
  5. Moparwhore

    Moparwhore 1st gear

    Onko 2.7 koneen jatkona sama loota kuin 3.5 HO koneessa?

    Onko 3.5 koneessa vesipumpun vuotaessa täysi koneremontti luvassa kuten 2.7 koneesta olen kuullut?

    Aina positiivista, kun siirrytään isosta farkusta sedaniin kun mukulat alkaa olla sen ikäisiä ettei tarvi hyökkäysvaunuja kuljetella aina mukana :D

    Kiitos vastauksesta, siinä tuli jo monta asiaa mitä tutkia kaupoilla.
     
  6. Antero Vipunen

    Antero Vipunen 3rd gear

    Käsittääkseni vaihteistot ovat samoja Intrepid 2.7n ja 3.5n välillä mutta välitykset ovat hieman eri.

    Paljon uudempaa ja vanhempaa mopar asiaa loytyy täältä:
    http://www.allpar.com/model/lh2/99concordespecs.html

    Samaisen saitin mukaan 300M on ainoastaan 3.5 koneella:
    http://www.allpar.com/cars/chrysler/300M.html

    3.5n vesipumppu on koneen etupäässä jakohihnakotelon sisällä. noin tuuman levyinen jakohihna pyorittää samalla myos vesipumppua. Pieni vesivuoto tiivisteestä tuskin aiheuttaa mitään isompia ongelmia. Jos vesipumppu jotenkin leikkaisi kokonaan kiinni niin sitten varmaan jakohihna menee poikki samalla. En ole koskaan kuullut tälläistä tapahtuneen.

    Hihnan ja pumpun vaihtoväli on 100t mailia.
     
  7. Moparwhore

    Moparwhore 1st gear


    Niin no se lienee harvinaisempi tapahtuma että leipoisi kokonaan kiinni pumppu, ja sehän pyörii remmin hampaattomalla puolella niin tod.näk ennen remmin katkeamista huomaisi jonkun olevan vialla nousevista lämmöistä.
    Mutta toinen asia on tämä 2.7 kone, jossa käsittääkseni jakoketju pyörittää vesipumppua. Niissä on ilmeisesti päässyt öölit ja vedet sekaisin sitä kautta että on pumpun tiiviste porsinut tms?
     
  8. Antero Vipunen

    Antero Vipunen 3rd gear

    Mulla ei ole ensikäden kokemusta 2.7sta. 3.5ssa vesi vuotaisi aina koneen ulkopuolelle tiivisteen pettäessä.
     
  9. Moparwhore

    Moparwhore 1st gear

  10. Jza

    Jza Gearhead

    Ei minuakaan. Viestihän tuossa oli käsittääkseni että jos et ikinä huolla autoasi, niin se menee rikki. Paska vehje.

    Onhan noissa 2.7 -koneissa ollut sitä sludge -ongelmaa ja kolmepuolikkaissa laakerivikaa. Väittäisin että molemmat juontaa juurensa samaan aiheeseen. Vedetty miljoona paskoilla öljyillä ja vaihto sadan tonnin välein jos muistaa.
     
  11. Moparwhore

    Moparwhore 1st gear

    Joo tietenkin kun muistaa että huoltaa näitä vehkeitä niin ne toimii kyllä pidempään, mutta tuossa tuli vaan ilmi tuo että jos vesipumppu menee niin sitten menee koko konekkin. Mutta siinähän alkaa tulla mielisairaaksi kun joutuu sairaalloisesti kyttään viikottain jäähdytysnesteen väriä ja tikkua, onko tuo normaali väri vai kenties ei:D
    No joo, kaikissahan sitä on heikot kohtansa.
    Nytpä tiedän mikäli 3.5 koneella olevaa hankin jos on huoltokirjassa alakerta laakeroitu niin se lienee sitten plussaa..? Kuuleeko sen käyntiäänestä jos on laakerit menossa?
     
  12. harri60

    harri60 Gearhead

  13. Kalu

    Kalu Gearhead

    Onko tuoreempia kokemuksia, kun näillä alkaa tuo 300000km olla useimmillakin mittarissa?
     
  14. Kalu

    Kalu Gearhead

    Ajaako näillä enää kukaa foorumilainen?

    Sain jonkun aivopierun ja sain päähäni että tällänen muovinen digitaali nykyauto ja varsinkin entinen ökyauto saattaisi olla ihan mukava ajella... No onhan tämä iha pirun mukava pirssi ajella, varsinkin kun ei ole kokemusta näistä jo melkein 20v uusista autoista...

    Nyt on takana n.2600km ja kyllä kädet on saanu olla kyynärpäitä myöden rasvassa sekä verillä. Kolmea tapausta kävin katsomassa ja päädyin siihen hinnat alkaen malliin...

    Tässä hieman tarinaa. Ostaessa oli selvillä, että akku on kuollut ja ohjauksen nivelissä on jotai feilua, koska ratti sojotti vinoon ja etunakit oli kuluneet, sekä tiputti jäähynestettä. Leimalla ei mitään huomauttamista, mutta minun katsastus havaitsi raidetangon sisemmät puslat väljäksi. Ne vaihtamalla rattikin oikeni. Pyöränkulmien tarkastus on kyllä vieläkin tekemättä, pitäs varmaa kohta käyä tarkistuttamassa... Nestevuoto paljastui rikkinäiseksi syyläriksi, olipa kiva vaihtaa, samalla vaihdoin termarinkin, no olipa sekin kiva vaihtaa... Samalla paljastui että joskus ilmeisesti lootan jäähyttimen letku oli vuotanu ööliä syylärin alavesiletkulle, että sekin oli aika pehmyt, et sekin sitten piti vaihtaa. Sai sormella puhkastua reiän siihen...

    Tietenkin Moottoriöljyt, tulpat ja ilmanputsarikin tuli vaihettua. Lootaöljyt ja suodattimen vaihan tossa talvella tai keväällä, ihan niinkuin olin suunnitellut jakopäärempankin tekeväni...

    No hetken ajeltua auto alkoi pätkimään ja kerran jopa ihan sammuikin. No tähän oli vinkkinä että kampuran asentotunnistin alkaa vetelemään viimeisiään. No se vaihtamalla loppui tuo ominaisuus.

    No nyt viimeisimpänä viimeviikolla vesipumppu alkoi vuotamaan ihan solkenaan. Edellinen jakopään remppa oli tehty n.7v ja 70000km sitten, että kai sen oli aikakin alkaa jo vuotamaan? Vaihdoin siis pumpun ja remmin.

    Jumiutuneet takalasit purin ja voitelin wd40:llä, myöskin karmin tiivisteurat, mihin ne oli tuntunut jäävänkin jumiin, niin parin viikon päästä ne on taas jumissa, olkoot...

    Ilmastointi ei toimi. Täyttöventtiileistä, vai mitä onkaan ne sellaset renkaantäyttöventtiilit, painamalla ei tullut kuin hentonen tuhaus, eli järjestelmä on tyhjä, eli vajaan paineen takia ilmeisesti kompurakaan ei lähe pyörimään? No ei haittaa mua, saatan ehkä ens vuonna kysellä ilmastointikorjaamolla tuosta enemmän, tai sitten en...

    Mitähän tästä seuraavaks hajoo, onko ehdotuksia?

    Palloniveliä tukivarsiin varmaan seuraavaks, vaikka vielä timmit ovattenkin. Ja kai tosta kolmepuolikkaasta kohta ne laakeritkin hajoo, vai olisko ne pitänyt jo hajotakkin, kun kilsoja on yli 290tkm...?
     
  15. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Noi LH koppaset porsii tässä järjestyksessä:

    Alapallonivelet
    Etupyöränlaakerit
    Koiranluut
    Raidetangonpäät
    Takaiskarit
    Etuiskarien yläpään laakerointi
    Takavakaajan puslat

    Kokemusta kolmesta vastaavasta. Kaikissa sama setti.
     
  16. autoilija

    autoilija Gearhead

    Jos 2.7 koneinen ja moottoriöljyn lauhduttimella varustettu kuten ne taitaa kaikki olla, kannattaa tarkistaa lauhduttimen letkut, nirhautuvat poikki ajanmyötä ja sitä mukaa tulee koneesta öljyt ulos. 3.5 koneisessa käsittääkseni hiukan erilainen tuo, mutta saahan ne siitäkin tarkistaa.
    Chrysler on rakentanut jonkun hienon letkurikkoventtiilin tms. tuohon systeemiin, muttei se yleensä toimi. Öljyt tulevat nimittäin aika vauhdilla sieltä ulos kun se letku pettää. Nim. kokemusta on.

    Kaikinpuolin hyviä laitteita, eivätkä ruostu pohjastaan. Pientä rupea voi olla päällä muttei pohjassa yleensä mitään, ei siis niin ruosteherkkä kuin 300c. Itsellä ollut näitä LH- korisia kaikenlaisia, ei pahaa sanottavaa. Perustekniikka on vahva.

    Ebaysta saa noita alatukivarsia suht edukkaasti, siis alapallohan ei ole vaihdettava vaan koko tukivarsi vaihdettava. Taisi olla edullisimmaan alle 70Eur pari postikuluineen, Suomessa taitaa joutua maksamaan pitkälti toistasataa yhdestä.

    3.5 koneinen saattaa kestää puolikin miljoonaa jos on huollettu kunnolla, laakeriviat kyllä alkaa ilmoittelemaan itsestään hyvissäajoin kolkotuksena. 2.7 koneinen ei ole sen huonompi kunhan siihen vaihtaa vesipumpun ja samalla koko jakopään 180tkm välein. Porsii siitä pumpusta joka vuotaa nesteet öljyyn ja joissain tapauksissa se ketjunkiristin antaa periksi ja sitten se olikin siinä. 2.7 koneinen on myös tarkka että PCV- venttiili on toimiva, eli kannattaa vaihtaa vaikka ihan muuten vain sekin.
     
  17. 62chevy2

    62chevy2 3rd gear

    Täällä varmaan tiedetään, että mistä johtuu tuollaisen 300m: n ohjauksen väljyys ratin ollessa keskiasennossa. Onko kalliskin korjata? Tuollainen on kiikarissa, mutta kun oli niin kepuli ajettava tuo kyseinen yksilö, että jäi vähän ristiriitainen vaikutelma autosta.
     
  18. mesev8

    mesev8 3rd gear

    Mulla tuli toi ongelma etuiskarin vaihdon jälkeen,kun ei tullu auraus kulmia katottuu,auraus kulmien säädön jälkeen loppu ohjausongelma,
     
  19. 62chevy2

    62chevy2 3rd gear

    En usko, että tuossa olisi ollut kyse aurauksesta, ei puoltanut.. Piti ajaa ihan bussipysäkille ja katsoa, että kääntyykö pyörät ratin mukana. Kyllähän ne kääntyivät, mutta ihan selvä välys oli keskialueella. Jotakin paukahtelua kuului myös edestä hitaassa vauhdissa käännyttäessä.
     
  20. cdi

    cdi Gearhead

    Neulalla öljyä alapalloon kumin läpi ?
     

Kerro tästä muillekin!