Chrysler voyagerin ilmastoinin kompressori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja piippu, 1.5.2007.

  1. piippu

    piippu 1st gear

    Mistähän lähtisi selvittämään kompuran oiretta joka alkoi yht´äkkisenä, todella voimakkaana vonkumisena vaikka ilmastointi ei ollut edes päällä. Elikkä todennäköisesti lyö jostainsyystä kompuraa päälle vaikka ei nappiin koskisikaan (ja vonkumisen alettua napinpainallus ei vaikuta mitään)

    Nyppäsin kompuran päältä sähköliittimen irti ja ääni lakkasi 8) Joten, oireileeko "kypsä" kompura noin vai onko mahdollinen oikosulku yms. ohjauspaneelissa auton sisällä tai PCM boxin sisällä jonne (kytkentäkaavion mukaan) kompuralta irroittamani johdot menee. Jos jompikumpi jälkimmäisistä, niin mitenkä tuon toteaisi :eek:

    Niin ja auto oli tosiaan Grand Voyager -97 3,3L manuaali-ilmastoinnilla (tiedä sitten, onkokaan näitä edes automaattisella)
     
  2. Antti P

    Antti P 3rd gear

    joissain autoissa olen törmännyt kun puhallus pelkästään tuulilasille niin menee kompura myös päälle. Huurteen poisto tehokkaampaa silloin. Ilmastoinnin ainemäärät kannattais tarkistuttaa. Kompuran hihna kannatis löysätä ja kokeilla käsin onko magneettikytkin/laakeri kunnossa ja jaksaako käsin pyörittää kompuraa.
     
  3. piippu

    piippu 1st gear

    Remmen käytin irti ja totesin kompuran olevan todella herkässä kunnossa -> kevyesti sormella pökättyä pyörii 30sek elikkä ei minkäänlaista vastusta eikä mitään ylimääräisiä ääniä edes stetoskoopilla kuunnellessa (ja tästäsyystä vaihdoin vesipumpun :rotfl: mutta ei se suurinvika ollutkaan siinä vaikka ääntä pitikin )

    Puhallus on ollut kokoajan puolet lasille/jaloille (itseasiassa ollut noin koko talven) Ilmastoinnin aineet saataa olla tosiaan hieman huvenneet (syksyllä huollatettu) koska yksi kompuralta lähtevistä putkista oli kumi/metalli liitoksesta aavistuksen märkä ja vihertävää "möhnää" näkyvissä, joten ainakin tuosta on kuolannut, mutta eikai sekään pitäisi kompuraa päälle kytkeä vaikka ei aineita olisi ollenkaan ja eikö näissä ole minkäänlaista varoitusta jos paineet alhaalla? Edes kytkentänapin valo ala vilkkumaan jos häiriö? Tosin ilmastointia ei ole päälle kytketty pitkäänaikaa :-?


    Yhteenvetona: tod.näk aineet kadonneet "kuuhun" ja tästäsyystäkö uskomattoman kova vonkuminen/kuumeneminen kompurassa, mutta suurin kysymysmerkki, miksi sitten tuo lyö kompuraa päälle itsekseen?
     
  4. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    no kannattaa mittailla se liitin ettei ole virrat päällänsä vaikka ilmastoinit pois kytketty.Siis näin jos kerran liitin irti ollessa lopetti kompuran pyörittämisen. Se kompura muuten saattaa nyt olla sökö jos tyhjillään pyörinyt, kumma ettei ole leikannut, tietty pysyyhän siellä osa siittä öljystä kompurassa sisällä. Ja jos vaan on pienikin vuoro järjestelmässä niin ilmastointi ei toimi. Ja jos vaan on kauan ollut nesteet hukassa niin kuivain on kans sökö. Se kuivain kun ei yleensäkään kestä kovin kauaa raitista ilma.
     
  5. virta

    virta Gearhead

    Kuule,,kompura ei mene päälle jos ainetta on liian vähän eikä myöskään jos lämpöä alle +10 noin.

    Siinä hihnapyörässä on magneettikytkin jota sähkövirta ohjaa,kytkeytyy kiinni kun tietokoneelta tulee käsky.Jos pyörä on pyörinyt vapaasti ja helposti tuskin kompura on pyörinyt mukana,kompuran pyöriessä on aina huomattavaa vastusta ja usein leikkaavatkin kiinni.

    Itse veikkaan et kompura vetelee viimeisiään,,jos aine ois vähissä ilmastointi ei toimis lainkaan.Kun vedit johdot irti magneettikytkin päästi akselin pyörimään vapaasti ja kompuran ääni loppui.


    Voyagerissa ilmastointi meneekin tosiaan päälle jos suuntaat puhalluksen ikkunaan,tuon voin varmistaa!
     
  6. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    jos viittasit meikäläisen kommenttiin niin omasta mielestäni tarkoitin juurikin sitä että nythän boksilta tulee käsky pitää kompura päällä vaikka niin ei haluta..siis jos kerran kompura jarraa heti vastaan kun kytkee liittimen kiinni.
    Ja sisällä autossa tosiaan on kyseinen anturi joka mittaa lämpötilaa. Painevahti mittailee painetia eikä tosiaan anna käskyä kompuralle jos toteaa liian kovat paineet tai alhaiset sellaiset.
     
  7. piippu

    piippu 1st gear

    Niin, sitähän minäkin hieman takaa ajoin, että jossain täytyy olla vikaa koska tuo omani tosiaan tyhjäkäyntiä käydessäänkin napsuttelee tuota kompuraa päälle vaikka ilmastointia ei päälle kytketäkkään! Ja vielä tuo koska ääntää nyt todella pahasti jolloin sopii olettaa että aineet kadonneet ja alkaa olemaan kiinnileikkaus lähellä niin ainavaan kytkee auto sitä itsekseen päälle -> pitäisihän sen suojan havaita että aineet/paineet kadonneet. Jokin anturi/tunnistin poissa pelistä?

    Mutta senverran annan periksi että en ole "älynnyt" sitä kompuraa käsin pyöritellä ilman remmeä ja napista päälle kytkettynä :oops: jahka aamu valkenee, käyn koittamassa. Puhallus muuten ollut kokoajan puoliksi lasille ja puolet jaloille, eikai tuossakin asennossa itsekseen ota mukaan? (ainoastaan täys-suuntaus lasille) Ja tällähetkellä ei taida jäähdytys toimiakkaan, tai ei ole hermo kestänyt niinkauaa vonguttaa että olis tiennyt alkaako kylmää puhaltamaan-> ajanko vian pihalle vai saako tuosta raakileesta jotain hyvitystä vaihdossa tehdaskorjattuun kompuraan?
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä siitä on kompura sökö. Chryslereissä ja jeepeissä ilmastoinnin kompura pyörähtelee ainakin käynnistyksen jälkeen ja ehkä muulloinkin vaikka ilmastointi ei oliskaan päällä. Ja jos kylmäaineet olisi pihalla niin silloin se ei lähde pyörimään ollenkaan. Eli kompurasta laakeri hajalla (uusia ei saa jos nd) ja kylmäaineet sisällä.
     
  9. piippu

    piippu 1st gear

    No niin, kompura vaihdettu (nyt jo :oops: ), samoin yksi putki joka oli hieman "suotanut" ja homma toimii......

    Mutta, havaittu jatko-ongelma-> kuljettajan puolelle ei tule kylmää!

    Takailmastointi ja apukuljettajanpuoli jäähdyttää hienosti, mutta kuskille ei tule paljon ulkoilmaa kylmempää? Kokeilin sen "läppätestin" joka tuossa saadaan kun painetaan kolmesta pystyrivissä olevasta (takalasin pyyhkimelle toiminnot) ylintä ja alinta yht´aikaa muutaman sekunnin jolloin ottaa käyttöön jonkun testiohjelman käyden läpi lämmityslaitteen muutellen puhalluksia mitensattuu ja tulos oli-> ylin valo jäi vilkkumaan noin 2sek välein. Luulin koneen näyttävän vikakoodit väläyksinä, mutta ei, tuo olisi vilkkunu vaikka kokopäivän ja puhallus vain lasille niinkauan että painoi napista <- Mitä tuo vilkuttelelu mahtaa tarkoittaa?
     
  10. virta

    virta Gearhead

    No sellainen ongelma on tullut vastaan että ilmaohjausläpät avautuu/sulkeutuu alipaineella.Joku läppä voi vaan olla toimimatta tai kalvo olla kokonaan halki jolloin alipaineet karkaa.
    Ja onhan tuossa säätö erikseen kummallekkin etumatkustajalle,onko sulla namikat oikeassa asennossa?Ja toimiiko säätö eripuolille?
     
  11. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

  12. piippu

    piippu 1st gear

    Jep, molemmille puolille on omat säädöt ja ne kyllä muuten toimii, mutta tosiaan koneellisesti tehty kylmä puuttuu kuljettajanpuolelta. Ja sitten on vielä oma puhallusnopeuden säätö takailmastoinnille ja namikat on oikein (ja kaikkia variaatioita on kokeiltu). Tuota hieman epäilinkin että ois joku alipainevuoto jossain säätömoottorissa, mutta aloin jo pelätä mersuista tuttua säädinpaneelivikaa :oops:

    Olisiko näissä joku "keskus" allipaineletku josta voisi mitata koko lämmityslaitteen alipainejärjestelmän kerralla? Saisi edes hieman kartoitettua syyllistä, että jos ei vedä ilmaa mistään niin turha alata koetaulua ensimmäisenä purkamaan!


    Sitten tuon voijaggerin cooldown testin täytyy tekaista heti jahka saan auton pihaan (vaimo kyläilemässä sillä toisessapäässä Suomea)
    ps. kiitokset vinkeistä/linkeistä 8)
     
  13. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

    Mullekin kysyttäessä paikallinen märkki Chrysler-huolto sanoi "säädinpaneeli rikki, uusi maksaa 500€" :(
    (Usa hinta tais olla noin 210-250$, joten kotimaisuusaste kohdallaan) :mad:
    No meni sit Huolto/Vaihto nappuloita painamalla, ensin toi A/C re-calibration ja sit cooldown test. :rotfl:
    Mut kannattaa kyl tarkistaa et kaikki letkut, säätimet yms. on kiinni. Myyvät varmasti säätöpanelin tohon hintaan :lol: ....
    Voi tietysti ollakin rikki, mut en ryntäis ostamaan heti uutta kokeilematta/tarkistamatta.
     
  14. piippu

    piippu 1st gear

    :mad: Nyt alkaa loppumaan usko, toivo ja rakkaus tuota autoa kohtaan :mad:

    Nyt se ilmastointi toimii enää takana! Cooldown testi jätti A/C- ja sisäkierto nappeihin valot vilkkumaan (mitäs tuo tarkoittikaan?) ja uusi kompurakin alkoi pitämään uskomatonta vonkunaa vaimon 1000km reissun jäljiltä :eek:

    Kävin merkkiliikkeessä näyttämässä/kuunteluttamassa kompuraa, ja tuomio oli: kompuran laakerivika :-? Vastasin että siinä on ihan tuliterä kompura jolloin asentajat vaihtoivat hieman katseitaan, mutta pysyivät kannassaan.

    Mikä se on tuo vika joka vei 2 kompuraa muutaman kk välein? Vai onko vika edes kompressorissa, meinaan et voisko tuo ääni tulla jostain muusta apulaitteesta tai kiristin/ohjuri pyörästä joka ääntää vasta sitten kun ilm.komp. alkaa ottamaan kunnolla vastaan? Vaikkakin kaikki muut laitteet on kuunneltu stetoskoopilla (ja tästäsyystä vaihdoin myös vesipumpun koska sieltä kuului pieni rohina :oops: ) ja ei pitäis ääntä muualta päästellä, mutta kompurasta kuuluu taas ankara vonkuminen joka kuuluu jopa yli 100km/h nopeuksissa muunmelun yli-> vrt. vanhan lietekärryn vonkuminen säiliötä täytettäessä :D

    Help!
     
  15. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

    a/c and recirc led's flash simultaneously jos vilkuu saman aikaisesti
    -->failed cooldown corrective action eli ei onnistununut korjaava toimenpide-->run cooldown test again eli uusix vaan...

    joudun itse ajaa Cooldownin 5 tai 6 kertaa :eek: , jonka jälkeen vasta homma ok. :)

    Toi testihän antaa vikatuloksia kun järjestelmässä on oikea vika vs. mullahan ei ollut, vaan oli häiriötila kysymyksessä.
    (oli ennen toiminut ok, mut akun uusimisen yhteydessä meni "rikki".)
     
  16. piippu

    piippu 1st gear

    Jatkoa kompura murheisiin: Missä tuossa ilmastointijärjestelmässä on semmonen kuin "paineventtiili"? Joku jossain tiesi että joissain tapauksissa olisi tuommoinen venttiili jumitellut aiheuttaen voimakasta ääntä, ehkä jopa tosiaan ennemmin kuvailemani kaltaista vonkumista.

    En vaan löydä mistään tuollaisen ilm.putkitusten kuvia että pääsisi kärryille mistä löydän paineventtiilin, mutta ehkä joku täällä tietää suoraan sijainnin!
     
  17. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Laitettiinhan sinne järjestelmään öljyä kompuran vaihdon yhteydessä ?
     
  19. piippu

    piippu 1st gear

    Laitettiin öljyä, 2dl! Pitäis ainakin riittää :D
     
  20. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No, kompurassa on ainakin takuu vielä voimassa. Jos siinä oli vikaa jo uudesta asti.
     

Kerro tästä muillekin!