Cragar ss offset prikat ja kiristysmomentit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja MS73, 4.7.2021.

  1. MS73

    MS73 1st gear

    [​IMG]

    Tuli ekan kerran tuollaiset uni-log vanteet irroitettua ja nyt pitäis hieman saada apua noiden keskitykseen, siitä kun ei oikein tahdo mistään vinkkiä löytyvän.

    Pitääkö nuo epäkeskot prikat saada lukittua esim. samaan asentoon keskenään?
    Asensin vanteen siten että asensin ensin pelkät mutterit ja tämän jälkeen prikat yksitellen kiristäen pultin käsikireyteen.
    Tämän jälkeen kun kaikki prikat oli paikoillaan kiristin mutterit.
    Tässä kohtaa kaikki prikat eivät kääntyneet noita "nystyröitä" vasten jotka jotka joka pultinreiän kohdalta löytyy.

    Tämän jälkeen koitin missä momentissa toisessa vanteessa on pultit ja nuo ovat mielestäni todella löysällä (Alle 50 newtonia), onko tuohon kenties joku syy, vai onko kyse edellisen omistajan virheestä?

    Auto 58 soto, siksi nuo prikat.
     
  2. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Ei kait noi epäkeskeiset prikat ole mitään "offsettia" varten , eikö ne ole tarkoitettu vanteeseen missä on kaksi eri pulttijakoa . Esim 4" ja 4 1/2" ja toteutettu soikealla pitkän mallisella pultin reijällä ja vanteeseen tehty loveus tota epäkesko prikkaa varten. Jos sun vanteessa ihan normaali pyöreä reikä ja pyöränpultti reikään oikean kokoinen niin ihan normaali mutteri. Mutta jos vanteen reikä pyöreä ja n.3-4mm väljä pulttiin niin kuuluu olla holkkimutteri missä usein pyöreä prikka. Vähän vaikea selittää kun ei näe tilannetta millainen reikä vanteessa ym.
     
  3. JTE3

    JTE3 Gearhead

  4. MS73

    MS73 1st gear

    Tosiaankin vanteet on tuollaiset kuvan mukaiset eli ei millään holkkimuttereilla vaan ihan tasaisella pinnalla.

    Tuolta löysin selkeän ohjeen noiden prikkojen asetteluun, mutta jutussa on myös mainittu että kiristys saattaa halkaista tuon vanteen keskiön.
    Tosin ei tuoltakaan löytynyt apua oikean momentin suhteen:(

    https://www.forabodiesonly.com/mopa...right-way-to-install-cragar-ss-wheels.128861/
     
  5. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Kyllä noi kuvan Gragarit on just mainitsemillani soikeilla reijillä ja ovat kahdella pulttijaolla. Samoin noi kuvan mutterit on holkkimutterit koska se vanteen sisään menevä holkki tukee sen keskityksen samoin ne sun prikat pitää olla kaikki joko ulos tai sisään riipuen siitä jaosta muuten ne vanteet ei ole napaan nähden keskitetty. Ja tiukkaus normaali momentti minkä yleensäkin ristikolla väännät ilman mitään jatkovarsia. Kyllä se on parempi jos se vanne halkeaa heikkouttaan , vanhuuttaan siinä paikalla kuin ajossa . Ei se mihinkään halkea jos on ehjä ja pyörän napa tasainen .
     
  6. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Minä ymmärsin niin, että vanteita on haljennut väännettäessä renkaita irti vanhan mallisella koneella. Oisko joku tällainen:

    Ehkä nuo vanteet paremmin pääsisivät oikeuksiinsa vaikka olkkarin seinäkoristeina?
     
  7. MS73

    MS73 1st gear

    Multa meni hieman termit tuossa sekaisin. Mutta tosiaan tuo prikan suunta tuossa oli se ratkaiseva tekijä, eipä noita väärinpäin olisi saanutkaan paikoilleen.
     
  8. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Joo noi vanteet oli aivan yleisiä -70' luvulla ja -80' monissa vanteissa oli to tuplajako ja joissain syvennys sille epäkesko prikalle.
    Pääasia että asia selvisi , tarkista vielä että pultit ei ole liian pitkät ja pohjaa sen takia kun noi mutterit on umpinaiset. Samoin mutuja sekä navassa olevia pultteja voi olla vasen ja oikea kätisellä kierteellä ja kierteen nousua on myös hienoa ja karkeaa. Eli tarkkana saa olla .
     
  9. fennia

    fennia Gearhead

    Näistä kannattaa myös pulttien kireyttä tarkastella suht usein jos on prikat vaihtanut uusiin.
     

Kerro tästä muillekin!