Cumminssin diesel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rick, 12.3.2007.

  1. Rick

    Rick Gearhead

    Mitkähän mahtaa olla Cumminssin kestävyys ominaisuudet. Onko kenelläkään havaintoja lohkoon tulevista halkeammista joista valuu jäähdytysnete ulospäin?
    Itsellä on yksi tuollainen käsissä ja vuotaa n 5cm matkalta( hiushalkeama), ilmeisesti ei sisäänpäin kun öljyt aivan ok.
    Vuotopaikka on startin etupuolella niiden vesiproppujen alapuolella alkavan syvennyksen yläosassa.
    Arvelin paikata kemiallisella metallilla, vai olisiko syytä olettaa syyn olevan syvällisempi? Mitä siinä kohdassa mahtaa olla takana.
    Mosa on englannista ja sisällä oli suomeen tullessa helmikuunlopulla -40 nesteet. En ihan äkkiseltään usko että pakkanen olisi rikkonut kun siellä ei niitä juurikaan ole.
    Olisiko jollakin vastaavia kokemuksia asiasta ja korjaus menetelmästä?
     
  2. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Täällähän on se jättiketju aiheesta. Taisi se hajoava lohko olla brasialialaista valmistetta??
     
  3. rötkö

    rötkö Gearhead

  4. Rick

    Rick Gearhead

    Missä suomessa korjaajia?

    Onko meillä ketään kuka osaisi laittaa tuolla lock-n-stitch menetelmällä paikkaa vai onnistuuko kemiallisella metallilla? Entäpä Cumminssin maahantuojan hemmot?
     
  5. Rick

    Rick Gearhead

    up...
     
  6. freeride

    freeride Gearhead

  7. Rick

    Rick Gearhead

    Korjaaminen vaikuttaisi mielenkiintoiselta projektilta.
    Koneistamoissa ja maahantuojalla sanotaan että he vaihtaa suoraan lohkon tai huoltomoottorin, hinta 10000 euroa.
    Koneistamoissa ei ole edes halua eikä ilmeisesti osaamistakaan kun eivät osaa antaa muita korjausneuvoja kuin jäähdyttimen paikkausainetta nesteeseen niin tukkii vuodon sekä mahdollisesti kemiallista metallia päälle.
    Tuokin on ihan hyvä mutta taidan ottaa riskin( 10000euroa) ja tehdä pientä säätöä, eli halkeaman päihin pienellä3-4mm poralla reikä joka estää halkeaman laajenemisen kuten tuulilasissa, sen jälkeen kemiallinen metalli reikiin ja halkeaman päälle 2-3cm halkeaman molemminpuolin. Halkeaman reunat karkealla kivellä puhtaaksi jotta tartuntapinta on hyvä, lisä tartuntaa tekee reikiin menevä aine myös. Sitten vuotostoppari tökötit koneeseen ja sormet ristiin.
    Onko kukaan kokeillut moista temppua? Kokemuksia kaivattaisiin nyt eikä vuoden päästä.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Saatko hitsattua halkeaman? Sauman päälle vielä varmistukseksi kemiallista metallia. Yritys olis ainakin hyvä ja halvempi kuin tuo 10000e
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Entäs jos pyyhkäsis jonku tinan, pronssin tms juotteen siihen? tina ei ainakaan tarvis järjettömiä lämpöjä.
     
  10. RabaFari

    RabaFari 1st gear

    Eikös tällä foorumilla joku taannoin puhellut lohkon hitsaamisesta tigillä että se onnistuisi?
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vanhoissa moottoreissa on nähty jos jonkinmoisia paikkoja pakkasvaurioiden parsimisiksi. Jos olet poraamassa reikiä halkeaman päähän, mitäs jos vääntäisit niihin samantien jengat ja pistät niiden ja ruuvien avulla päälle paikkalapun. Valun ja paikkalapun väliin "kemiallista metallia" tai ihan tavallista RTV-silikonia? Eihän tuolla ole kuitenkaan kuin vettä takana ja pienehköt paineet.
     
  12. Rick

    Rick Gearhead

    Suurin riski on ilman porausta että hiushalkeama jatkuu eteenpäin. Poraamalla sen saa eliminoitua mutta kierteen laittaminen ja siihen paikkalappu päälle on ihan varteenotettava vaihtoehto myös. Hitsaaminen ei ole ollut lämpöjen takia hyvä vaihtoehto. Raudan hiilikoostumus muuttuu herkästi ja se aiheuttaa uuden halkeaman sauman viereen. Pitää laittaa ilman lämpöä ja paineethan siellä on todellakin pienet koska vesiproputkin pysyy paikoillaan. Halkeaman oleminen lohkossa ei aiheuta muuta metallin väsymistä vain jos sen leviäminen estetään ja vuoto tukitaan ollaan ongelman ytimessä. Paikkaan on vain hankala sijoittaa lappua kun se pohja on kaareva, tietenkin kemiallinen metalli täyttää kolot mutta kun paikkalappu lämpenee niin se elää valua enemmän ja saattaa irrota liimauksesta.
     
  13. vette73

    vette73 Gearhead

     
  14. Rick

    Rick Gearhead

    Hiushalkeama on pituudeltaan n 5 cm ja jos laitan kierteet päähän porattuihin reikiin joilla paikka lappusidotaan kiinni. Paikkalappua varten voisi sitten ajatella porattavan reikiä halkeamaan ja laittaa halkeaman keskeltäkin kiinni kierretapeilla.
     
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    taitaapi vaan olla aikamoinen riski vetää keskelle halkeemaa kierrettä, kun tapit tahtoo levittää reikää kuitenkin.
     
  16. Rick

    Rick Gearhead

    Totta puhut. Olen nyt päätynyt siihen että halkeaman päihin porataan 8mm reiät ja siihen kierteet ja kierretapit liimalla kiinni. Kemiallinen metalli ei ehkä ole hyvä vaan butyylimassa lisälevyn kanssa kierretapeilla sitoen nippuun.
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mulla on hyllyssä joku -30-luvun automiehen kirja jossa neuvotaan halkeaman paikkaus ruuvikiinnitteisellä lapulla. Niitä ruuveja laitetaan sen ohjeen mukaan halkeaman molemmille puolille n. sentin välein. Paikka tehdään pehmeästä kuparista ja väliin jotain mönjää, en muista nyt mitä siihen aikaan käytettiin.
     
  18. URPO

    URPO 1st gear

    Hmh, sanot että "mosa on Englannista", eli olet ostanut moottorin sieltä erikseen? Toivottavasti sikahalvalla, sillä tuon 53-lohkon huonous on lähes legendaarista. Jos sinulle ei asiasta etukäteen kerrottu, väittäisin että tuo on kaupanpurkuperuste. Ja joo, ei ole mitään todellista tietoa asiasta, mutta tässä tapauksessa se että lohko on mallia 53 on todella oleellinen tieto.
     
  19. hentar

    hentar 1st gear

    Hitsasin halkijäätyneen mercruiserin jokunen vuosi migillä, vajaa sentin pätkä kerrallaan ja puolitomeraa vasartamista sauman päälle. Toistaiseksi on pitänyt.

    A
     
  20. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tiedän kanssa itse tapauksen jossa V8 SB mopar oli haljennut molemmin puolin. Putsaus+migliimaa ja ollut ajossa jo varmaan 3 kesää ilman ongelmia.
     

Kerro tästä muillekin!