Dampperin koon vaikutukset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kd0264, 23.7.2008.

  1. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Voisiko joku selvittää miten danssesin koko vaikuttaa koneen toimivuuden. Vääntääkö isommalla paremmin ja kiertää pienemmällä paremmin. Tällaista on joskus selitettv.
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ainakin kevyemmällä kierroksia ottaa herkemmin (ottaa nopeammin maksimikierrokset).
    Ja painavammalla kone käy tasaisemmin...
    Ei varmaan kierrosten määrään vaikuttaa, sillä kyllähän painavakin juna kulkee kun sen vauhtin ensin saa...
     
  3. paja1

    paja1 Double Gearhead

    ja ei pysähdy yhtä helposti kuin kevyt,eli isommalla olis parempi vääntö koneessa :odroll: se miten sen huomaa käytännössä onkin toinen juttu.mene ja tiedä.
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä se vaan on niin, että mitä isompaa järkälettä kampura joutuu pyörittämään niin sitä pienempi vääntö sekä teho jää jäljelle. Dampperi on vaimentamassa kampuran kiertovärähtelyjä, sitä ei mitenkään voi ajossa huomata toimiiko se vai ei.
     
  5. paja1

    paja1 Double Gearhead

    mites sitten teoria että kevyempi vauhtipyörä=surkeampi vääntö? eikös toi dampperi ole vähän niinkuin samanlaisessa asemassa,vaikka toisessa päässä koneta onkin? pentuna piti aina moposta keventää magneettoa lisäheposten toivossa ja vanhat sepät tuhisivat vieressä jotta vääntö katoaa. kierrosherkkyyttä siitä vähä tais tulla,mut muusta hyödystä/hyödyttömyydestä tiedä sitten. :rotfl:
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Vääntö ei ole suurempi isommalla vauhtipyörällä, mutta jos kytkimen irroittaa nopeasti on isommassa vauhtipyörässä varastoituneena energiaa ja se tuntuu siltä kuin vääntöä olisi enemmän. Normaalisti vauhtipyörä mitoitettu (IMO) siten, että kone käy tasaisesti.
     
  7. Macho

    Macho Gearhead

    Eikös pääsääntöisesti suurempihalkaisinen dampperi ole pientä tehokkaampi värinänvaimentaja. Moottori siis kestää paremmin. Sitävartenhan se on dampperi eikä mikään valurautainen vauhtipyörä.
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mutta eikös silloin muinoin mopojen virittäminen ollut enemmän arvailuja, toiveita ja uskoa että toimenpide antaa /antoi lisää tehoa... :rotfl:
    Joskus jopa uusi väri antoi lisää nopeutta ja vääntöä (tai ainakin siltä tuntui) :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!