Dewalt akut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Hammeri, 20.5.2024.

  1. Hammeri

    Hammeri 1st gear

    Miten nuo koneiden akut kestävät, jos vain makaavat varastossa/hyllyssä? Monesti jos ostaa konepaketin, niin akuissa voi olla päiväykset useamman vuoden vanhoja. Kysyin asiaa suoraan Dewaltilta, niin sain vain ympäripyöreää vastausta, että 3 vuotta akut ainakin kestävät. Nehän olisi siinä tapauksessa kaupan hyllyissä monesti tiensä päässä jo.
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Li-ion akuissa on olematon itsepurkautuminen niin kestää pitkiä aikoja hyllyssä, kunhan vaan on täyteen ladattuna jätetty varastoon eli sama kuin auton lyijyakulla pitkän iän tae on pitää täydessä latauksessa.
     
  3. Jarzas

    Jarzas 1st gear

    Li-ion akuille paras on noin 50% varaustila säilytykselle ja kyllä ne vanhenee hyllyssä, monet liikkeet myy 3 vuotta vanhat akut pois alennuksella.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Li-ion akussa elektrolyytti alkaa kiinteytyä anodin pintaan sitä terhakammin mitä vajaampi on varaus tila, siks mä oon pitäny täydessä latauksessa varastoitaessa ja vielä on hyviä kennoja -90 luvun lopultakin, pitkä ikäinen akku tyyppi kyllä.
     
  5. harrastaja

    harrastaja Gearhead

    Löydätkö jonkin ohjeen, missä suositellaan täyteen latausta säilytyksessä?
    Kaikki lukemani ohjeet varastointiin on pääsääntöisesti 40-60% varaukselle.
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    En oo ohjetta mistään lukenu mut näin oon ite toiminu ja ei kannata mun ohjetta noudattaa mut jos haluu tehdä vertailua kumpi tapa on parempi mä oon todennu tämän täyteen latauksen paremmaksi 25 vuotta jo näitä kennoja testaillu.
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Aika montaa tutkimusta li-ion akkujen kestosta suhteessa lataustasoon. Ja kyllä kaikki on sen suuntaisia että vähiten vanhenemista tapahtuu siinä 50%molemmin puolin. Ja myös se asiaa tukee että lähes kaikki akkutyökaluvalmistajat joiden akut kestävät käyttöä niin eivät lataa akkuja täyteen koskaan. yleensä jäävät noin 4v per kenno joka taitaa olla noin 90% 4.2v on siis yleensä kennovalmistajien ilmoittama täysi lataus. Tuo pidentää akkujen kestoa jo merkittävästi. Joku nasan tekemä testi akkujen pitkän käyttöiän testistä oli tuloksena että 3.9valttia olis semmoinen jännite minkä yli ei kannattaisi ladata jos sovelluksen tärkein tavoite on akun pysyminen toimintakykyisenä useita vuosia.

    Mutta joo liian tyhjäksi menny tuhoaa kennoa vielä nopeampaa kuin aivan täytenä pitäminen.
     

Kerro tästä muillekin!