Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Oluttynnyri, 3.2.2015.

  1. Oluttynnyri

    Oluttynnyri 1st gear

    [​IMG]
    Ensimmäinen amerikkalainen työnalla ja tarkoituksena olisi kunnostella ja opetella näitäkin rukkailemaan:) Tulevasta tekniikasta ei vielä varmuutta mutta todennäköisesti slantti piristeltynä. Suunnitelmia on paljon ja tavoitteena olisi remmiahdintakin istuttaa auttamaan slantin hengitystä :)

    Tällähetkellä voimanpesänä ollut vakio slantti kirvotettu ja osia slantin piristelyyn haalitaan tai kohtuuhintaista kasin tekniikkaa. Laita yv jos nurkissasi ylimääräsenä nokkaa tai ynm viritysosia:)
    [​IMG]

    Yhdestä koneesta löytyi hyvät ylikoonmännät jo, tosin kyseisestä koneesta ei paljoa muuta käytettävää saa...
    [​IMG]

    Lyhkänen ensimmäinen vidi autosta
    https://www.youtube.com/watch?v=jJgp9AbyJOo
    https://www.youtube.com/user/TheOluttynnyri
    Jos haluaa projektia tukea ja videoita seurata niin tuosta seuraamaan:)
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Hieno Coronetti.
    Pidä ehdottomasti slantti ja höystä sitä vaikka sillä remmillä :wink:
    Laitahan sisustasta myös kuvia.
     
  3. Oluttynnyri

    Oluttynnyri 1st gear

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Pitää tallilla käydessä napata kuva, mutta kyllä auton ikä sisälläkin näkyy :)
    Ja kyllä se slantti sinne 80% todennäköisyydellä jää. Mietityttää vaan jos sen ahtaa, niin kuinka paljon haittaa sen imusarjan muoto/kanavien pituusero.
     
  4. Herje

    Herje Double Gearhead

  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Ei se mitään haittaa, itseasiassahan slantissa on suoraks kaasarikutoseks varsin samanmittaset imukanavat verrattuna joihinkin log-sarjallisiin. Onks loota 904 vai 727?
     
  6. Oluttynnyri

    Oluttynnyri 1st gear

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Joo kaikkea saa bolt-on ja hintakin sen mukainen :D todennäköisesti tulee itse tehtyä tai teetettyä kaverilla imusarja. Lootana on 904. Eli periaatteessa voisi tehdä imusarjan ahdinta varten jossa aikalailla samanmittaiset imukanavat? Mielessä käynyt sekin jos niitä vähän pidentäisi niin ero ei olisi niin suuri?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Näinhän on tehty esimerkiks tehtaan hyper pak nelikurkkuisessa imusarjassa. mut verrattuna mihkä muuhun tahansa suoraan jenkkikutoseen, tilanne on jo vakiona tossa suhteessa suorastaan loistava. Mitä pidempi sarja, sitä suuremmat rasitukset tietty kohdistuu ja tarvii enempi ja vaikeempaa tukea.
     
  8. Oluttynnyri

    Oluttynnyri 1st gear

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Tämä mietityttää kanssa aikalailla, jos siihen ahdinta päälle istuttaa. Tosin normi mittaisella imusarjalla saa varmaan helpolla tuettua moottorinkiinnikeen avulla tarpeeksi?
     
  9. Wade-

    Wade- Gearhead

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Tai jos meinaa jotain muuta remmiä laittaa kun näitä perus dieselin ilmapumppuja, niin voisihan sen ahtimen lyödä moottorin kylkeenkin kiinni, ja vetää vain putket imusarjalle (jos haluaa vaikka välijäähdytintä käyttää)?

    Bemareiden kutosissa näkee niitä eatonin ahtimia kiinnitettynä lohkon sivuun kiinnikkeillä, josta sitten vain putki menee coolerin kautta imusarjaan.
     
  10. Oluttynnyri

    Oluttynnyri 1st gear

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Tarkotus olisikin käyttää näillänäkymin Eaton M90 ahdinta ja voisi sen laittaa koneen kylkeen jos rakennan ruiskun kanssa (kaasaria en Halua/osaisi paineistaa ja säädellä) Mutta voipi olla että ahdin tulee vain imusarjan päälle ja kaasari sen imupuolelle, tosin Eatonissa pitää ainakin laakerit vaihtaa että kestää bensaa. Ja olisihan se paljon katu-uskottavaa kun ahdin päällä ja kaasarille skuuppi :)
     
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Anna tuon mielummin olla ns.Sleeper! On sen verran hienona säilynyt yksilö, että älä viitsi siihen mitään "kuuppi-peltiä" tehdä!!! Laita ennemmin se Eaton Megasquirt-ruiskun kanssa hienosti piiloon pellin alle... Voit yllättää tuninkeja raitilla, kun "Pappa-malli" lähtee ku purkka tukasta ilman kasin jyrinöitä! Viheltää vaan.
     
  12. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    ^ + 1
     
  13. Oluttynnyri

    Oluttynnyri 1st gear

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Tässä alkaa sleepperikin kuulostaa hyvältä idealta, tosin tästä kutosesta en usko mun taidoilla paljoa yli 220-280hp saavan. Ja niillä ei kauheata yllätystä näillä painoilla tee :D Varsinkin jos saan sen hieman alle 300 pollea niin perus kasilla helposti samoissa luvuissa :) Tosin jos ihmiset tietävät katsomatta että siellä on kutonen pellinalla niin yllätys on isompi :D
     
  14. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Mun LT1-Farmari Buickissa on "vaan" se tehtaan 265hp ja se painaa 2300kg... Perävälityskin on jotain 2,9:n ja 2,5:n väliltä, en ole koskaan tarkistanut, vain pyöritellyt rengasta ja laskenu kardaanista kierroksia.
    Silti sillä yllättää valoista monet "nopeat" tuuninki yms. vehkeet! ;)

    Joten jos Coronettiin saat tuon verran tehoa, se painaa vähemmän ja peräkin taitaa olla tiuhempi (3,?)
    Sehän lähtee ku mummo makuulta! :)
     
  15. Oluttynnyri

    Oluttynnyri 1st gear

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Muistaakseni rekisteriotteessa olisi ollut 2300kg :eek:
    Ja en ole vielä perää kattellut mutta todennäköisesti alkuperäinen.
    Joo kyllä jos nuo tehot saa niin perus amis sierrat ja civicit jää jalkoihin, mutta alkaa nuo turbopelitkin sitä hinta luokkaa olevan että opiskelijalla varaa hankkia :D
     
  16. Wade-

    Wade- Gearhead

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Liekkö kokonaismassa se 2300kg?

    Kyl mä sanoisin että jättää ulkokuoreltaan vakioks, niin ois aika hieno peli. Kyllä slantista vois saada ahtamalla ainakin sen 300hp irti. Rakenteleehan ne noita maailmalla vartillekin, ja aika nopeita ovat.
     
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Löysin Shipping weight:iksi 4d Coronetille, 6-koneella, 3060Lbs - 3120Lbs, eli 1388kg - 1415kg. Buick:ille löysin kuivapainoksi 4400-4700Lbs --> 2000 - 2100kg. Muistaakseni rekisteriotteessa tuolle mun Buickille on punnittu ajokunnossa 2300kg. + että se on koko ajan täynnä kaikkea romua ja kuski painaa 130kg joten kyllä se vähintään 2500kg painaa ajokunnossa... ;)
    Nuo 60-luvun midsizet (Coronet, satelite, chevelle, fairlane...) on yllättävän kevyitä kokoisikseen. Joku Chevelle ja vaikka Camaro ei paljoa toisistaan painoltaan poikkea. Eli tuossa sinun autossasi on hyvät Sleeper mahdollisuudet, jos haluat. Coronetti ei paina enempää kuin nyky-hothatchit, eli gti-golffit sun muut, ja jos sulla on siellä pellin alla yli 200 alhaalta vääntävää pollea... :)
     
  18. Oluttynnyri

    Oluttynnyri 1st gear

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Pientä päivitystä ja niitäs kuvia sisustasta
    [​IMG]
    [​IMG]

    Laatikko tuli kanssa tiputettua alas ku vuottaapi öljyä takapään stefasta
    [​IMG]

    Alkuperäinen kone poistettu käytöstä halkeeman takia josta vuotaa vettä, mutta voisi koittaa valurautapuikolla korjata. Siitä saisi hyvän katsastuskoneen ja voisi autolla ajellakkin kun rakentaa parempaa tekniikkaa siihen :)
    [​IMG]

    Ja joo onhan tuo sitten reilusti kevyempi. Saas nähdä mitä kaikkea saa kiusattua kun auto valmiina :D Edellinen harrasteauto oli Golf II G60 jos sen kulkuihin pääsis lähelle niin olisi aika unelma :)
     
  19. janio89

    janio89 3rd gear

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Juu ei kyllä ole lähellekkään sitä 2300kg, mulla oli pari vuotta tuommonen väriä myöten samanlainen (jostain syystä tuntuu suurin osa olevan tän värisiä), mut pikkulohkolla ja kyl sen omamassa oli jotain 1500 kilon luokkaa...

    [​IMG]
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Dodge Coronet 1966 slant six. Lauluautosta edustuskuntoo

    Tekniikan maailmassa vuonna 1966 on 273 Coronetin koeajo, mä luulisin et siitä löytyy ihan punnittua tietoa myös painoista. Mut tosiaan, moparit itsekantavine koreineen on kohtuu kevyitä.
     

Kerro tästä muillekin!