Dodge journey 2.7 jakopää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja VeeKuutonen, 3.4.2024.

  1. VeeKuutonen

    VeeKuutonen 1st gear

    Moi kaikille! uusi tällä palstalla. Aikoinaan olin enämpi aktiivinen tuolla CCoF -palstalla ja täällä olen muutaman kerran vieraillut ja lukenut joitain topicceja. Kun vuosien jälkeen luovuin vojaakkereistani ja sebukasta, niin aktiivisuuteni väheni kyseisellä palstalla. Nyt kun hommasin tuollaisen dodgen ja piti kirjautua ja hakea vähän vertaistukea sieltä, niin en enää päässytkään sinne ja unohtanut salasanani. En saa yhteyttä enää ylläpitoon kun kaikkeni kokeilin ensin että pääsisin "sisään" joten luovutin ja loin tunnukset tänne:)

    Mutta asiaan, tulee vähän ehkä pitkä alustus mutta katotaan. Eli hommasin tuollaisen Dodgen viime loppuvuodesta. Hyvät myyntipuheet ja kuvat ja siisti peli kuvissa, niinkuin ne aina (; Menin paikanpäälle ja auto tulille, niin kuuluihan sieltä takakopasta aika kovaa ääntä ja vitutus heti aikamoinen. Myyjän mielestä ei mitään erikoista ja oli kyllä vilpittömästi tietämätön. Koeajt tehtiin ja äänet luonnolliseti hävis kun kone lämpeni. Mietein että jos olisi nostjajien tikitys, niin olisi vielä hoidettavissa homma kotona. Myyjä alkoi hiillostumaan kun sanoin että en kyllä taida ottaa konevikasta autoa ja soittelin vielä muutamia puheluita. Sinä aikana autosta putosi hinta tonneja ja ajattelin pienellä riskillä että enköhän saa sen kuntoon jollain tavalla...

    Ajettiin auto kotiin ja ihailtiin mustaa kaunokaista. Seuraavana aamuna tulille ja rouvan kanssa koeajolle, niin tikitys ja säksätys oli kyllä kylmänä melkoista. Käytiin koeajolla ja äänet hävisi melkein kokonaan. Päätin kuitenkin olla turhia ajamatta ja selvitellä vikaa. Naapuriparlamentin kanssa tultiin tulokseen että voitaisiin takakopan nostajista aloittaa. Tilasin jenkkilästä halvimmat nostajat takakoppaan ja vaihdoin ne vielä pihassa kirpakassa alkusyksyn säässä. Kopat kiinni ja auto tulille...sama kova ääni edelleen.Hieman selvittelyä ja selvisi että Enginetechin nostajat ovat "paskoja" joten tilasin uudet (melling) ja vaihdon jälkeen auto käyntiin...sama kova säksätys. Hiljeni kyllä kun auto lämpesi. Kejuakin alettiin miettimään siinävaiheessa, koska tuntui ekan kerran käynnistyksessä sekunnin rallatus. Ketju kyllä tuntui kireältä kun silloin puolihuolimattomasti sitä tsekatttiin kopan ollessa auki.

    Alkoi tulla jo kylmät ilmat ja auto jäi pihaan kun naapuri lupasi että katotaan sitä sen hallissa jahka saa omat projektinsa sieltä pois. Siinä kuluikin sitten 1.5 kk ja tämän vuoden alkupuolella halliin ja kopat irti, Silloin humattiin heti että ketju ihan öysällä, samoin nokkien pikkuketjut ja toisesta pikkuketjusta muovinen laahain puolet hävinnyt. Mulla oli myös tilattuna Enginetecin kiristäjä joka vaihdettiin siihen silloin. Kopat kiinni ja auto käyntiin. Edelleen ketju rallatteli käynnistyksessä ja äänteli kylmänä. Ajoin kotipihaan ja mietein mitä tehdä nyt? Nooh päädyin siivoamaan ja tyhjentämään autotallin. Siellä ei ole autoa ollut 18 vuoteen :) Aattelinpa sitten lähteä tekmään jakopää remppaa ihan yksikseni. Koskaan en ole tehnyt jakopää remppaa, muuta remppaa autoihin olen tässä viimeisen 15 vuoden aikan tehnyt.

    Paljon olen kyllä videoita katsellut liittyen 2.7 koneen jakopäähän. Samoin olen tilannut jonkinlaisen korjausoppaan jota opiskellut joten siksi uskaltauduin tämän tekemään. Tilasin kaikki uudet kilkkeet jakopäähän jenkkilästä ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että ketju on paikoillaan ja merkit kohillaan ( käänsin kampiakselin hammasrattaassa oleven merkin kohilleen öljypumpun kolmion kanssa ennenkuin purin mitään ketjusta) ja olin kääntämässä nokan hammaspyörää kiinni nokka-akseliin, niin johan tuli vastus hieman ennen pultin reikiä, lisäsin hieman voimaa...ei liikkunut ja ajattelin voi vittu, sielläkö nyt venttiili ja mäntä kävivät toisiaan morjestamassa. Ja kun kaikki oli mielstäni tehty by the book ja merkit kaikki kohillaan kuten Cloyesin youtube-videoilla. En tiedä missä on mennyt vikaan ja nyt en tiedä miten tästä menisin eteenpäin. Nyt oli pakko tulla pois tallista ja vetää happea ennekuin teen mitään peruuttamatonta. Kokeilin vielä kääntää kampiakselia josko se veisi nokkapyöriä lähemmäksi nokan pultinreikiä, mutta tuntui aika nopeasti tulevan siinäkin este vastaan. Ketju luonnollisesti muutenkin löysä koska ei kirstäjää vielä paikallaan, eli putoaa pois helposti merkistään kun käänsi ehkä 5 astetta kampuraa

    Nyt tarviisin siis neuvoja miten tästä pitäisi jatkaa...imuventtiilit ainakin takakopassa näyttäisi olevan melkein kiinni?
     
  2. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Joillakin ilmeisesti käyny tommonen homma:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. VeeKuutonen

    VeeKuutonen 1st gear

    Joo tämä olikin mielenkiintoinen tapaus ja heti heräsi mielenkiinto, mutta muistin kyllä että ketjussani oli keltaiset linkit yhdellä puolella...kävin kyllä vielä tarkastamassa:odwink:
     
  4. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Oisko sitten jompikumpi nokkien välinen ketju hypänny?
    Ei tuokaan niin mahottoman monimutkainen pitäs olla.

    Täs on kyllä aika selkeet ohjeet tohon jakopäähän:

     
    VeeKuutonen tykkää tästä.
  5. VeeKuutonen

    VeeKuutonen 1st gear

    Joo, olen katsonut tämän videon "miljoonia" kertoja ja monia muitakin:odsmile:. Siksi uskalsinkin tähän hommaan lähteä. Eikä ole yhtään hajua missä meni metsään kun kaikki ovat mielestäni "taimissa" itse asiassa olen myös tuon videolla olevan Codyn kanssa lähetellyt muutamia viestejä ja lähettänyt hänelle muutaman kuvankin nokkaketjuista ja jaosta. Ei hänkään kuvien perusteella löytänyt mitään ja sanoi nokkaketjujen ajoituksen olevan kunnossa. Oli myös vähän ymmällään kun kampiakseli ei käänny mihinkään...

    Nooh, tulin nyt siihen tulokseen, että puran kaikki pois ja aloitan alusta. Eiköhän se kampurakin sitten taas pyörähdä kun nokat on pois?? En tosin vielä tiedä ihan tarkkaan mitä teen. :lol: ja saako ne nokkaketjut ja nokat yhtä "helposti " kohdilleen kun ekalla kerrallakin? Samanlailla varmaan nokka kerrallaan...
     

Kerro tästä muillekin!