1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    No jos ens vuonna sitten. Tosiaan siirtivät Alastarosta Kauhavalle kiihdytykset ku sielä entisessä joku takku pohjavesien suojelun kanssa, overdrivelläkin siitä kirjoiteltu. Mä tuun ainakin kattoon ku vedät lyhyitä varttimailia Cumminssilla :p
     
    tsipi tykkää tästä.
  2. korpsela

    korpsela 1st gear

    Tuli vähä tenkkapoo. Vuosi sitten ostin ramin ja mukana tuli osittain tuo T-mallin ohjausreteli keulaan. Puuttuu lyhempi tanko joka siis kiinnittyy pitman armiin. Mistähän tota lyhempää tankoa vois metsästää? Netti tarjoilee vaan tuota koko kittiä.
     
  3. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Rockautostako ei löydy?
     
  4. exxcevy

    exxcevy 3rd gear

    Osta koko käikäke uus...... rockdale motors nakkilasta hommaa äkkiä uuden.....
     
  5. korpsela

    korpsela 1st gear

    En ainakaa tota ylempää tankoa löytäny erikseen.
     
  6. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    [​IMG]
    Tuli tänään pyöreitä täyteen.
     
    Muokattu: 8.8.2018
    ReDDot, Ranee, Cumminski ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Ranee

    Ranee 2nd gear

    Uusi, vähän ajettu ja sorvattu, pakkirumpu saapunut. Uskoisin että joltain OoDeelaiselta, kiitokset.
    Nyt vain tilaillaan vielä ne pitävämmät punaiset pannat ja talveksi on Tassu taas ajossa.
    Alkaa jo kyllästyttää tuo YyJii Jeepillä ajelu, se on vaan niin saakelin pieni tavaran kuskaamiseen.
    Eikä se opiskelijamallin 2.5 nelonen ja manuaali ole muutenkaan mikään nautinto tienpäällä.
     
    exxcevy tykkää tästä.
  8. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Silmiin osui vanha viesti.

    Onko kukaan tehnyt omaan autoon tällaista viritystä. Moni varmaan on kuullut ainakin, mutta itselle oli uusi juttu.

    Lueskelin kokemukset ja nyt tuntuu siltä, että pitäs alkaa nikkaroimaan.



    TPS/PCM -HUIJAUSOHJEET

    Totta vieköön.
    Loota pelaa potentiometri-TPS:llä paremmin kuin toimivalla TPS:llä!!!

    Muutin sen aikaisemman kuvalinkin suojaamattoman 1M potikan tilalle 20k lineaarisen umpinaisen tarkkuuspotentiometrin joita mm. teollisuudessa käytetään.
    Oli aivan liian herkkä säädettävä tuo aikaisempi versio ja muutenkin arka likaantumaan ym.

    Kaasun "asennoksi" siis säädin kiinteän 1.6V, eli pintakaasua vastaavan jännitteen.
    EDIT: Amerikasta sain tarkennuksen, jännite pysyvästi 2V, tällöin governorinkin paineet ovat kohdillaan ja laatikko pitää yhtä hyvin kuin toimivallakin TPS:llä

    Mittauksia:
    Turbiinin lukko menee päälle yli 80km/h nopeuksissa kun TPS -signaali *ylittää 1.25V. Ylivaihde kytkeytyy pois jos auton nopeus (VSS -signaali) menee alle 75km/h, jarruun kosketaan TAI jos TPS -anturin voltit menevät alle 1.20V.

    Ylivaihde tippuu pois mikäli TPS -signaali menee yli 2.65V JOS turbiinilukko ei ole päällä.
    Turbiinilukko tippuu pois päältä jos vauhtia on alle 90km/h JA TPS -signaali menee yli 3.0V, eli WOT -asennon.

    Summa summaarum:
    Kun TPS -signaali on kiinteä 1.6V, kaikki vaihteet JA lukko toimivat oikein.
    Kick Down jää pois toiminnasta, mikä on Cumminsin vääntökäyrä huomioiden erittäin hyvä juttu.
    Esim 60km/h nopeudesta kaasun linttaaminen pohjaan ei aiheuta vaihtoa 4 -> 3 välillä ja kone vetää huomattavasti paremmin.
    Samoin +80km/h vauhdissa kaasun linttaaminen EI tiputa lukkoa pois vaan kone vetää heti hyvin.
    Sokerina pohjalla loota toimii myös hyvin letka-ajossa maantiellä, jos edessä oleva löysää ja kaasupedaalin joutuu nostamaan ylös, tippuu lukko alkuperäis -TPS:llä heti pois vaikka vauhtia olisikin yli 80km/h.
    Muutoksen jälkeen ei.

    Eli: turha lukon vemputtaminen jää pois kokonaan ja loota vaihtaa aina isompaa mahdollisimman pienillä kierroksilla! :rotfl: :rotfl:

    Suosittelen kaikkia heittämään toimivankin TPS:n mäkeen ja korvaamaan sen potientiometrillä! :eek::D

    Ohjeet:
    -1kpl 20k ( 0-20000 ohmia) tarkkuuspotentiometri, maksaa 2-3€
    -1mm2 johtoa 1-3m

    Potikka kytketään niin että keskinapa tulee signaalijohtoon(puna-valko).
    Potikan reunimmaiset (kätisyydellä ei väliä) tinnit kytketään TPS -piuhan maahan (musta) ja syöttöön 5.11V (sini-valko).
    Lopuksi yleismittari kiinni TPS -signaalijohtoon (puna-valko) ja toinen mittajohto akun miinukseen.
    Auto käyntiin, valot, puhallin ym apulaitteet päälle ja käyttö lämpimäksi etteivät hehkut ole enään päällä.
    Potentiometri pyöritetään sellaiseen asentoon että mittari näyttää PCM:lle lähteväksi signaaliksi 1.50-1.70V (omani säädin 1.6XV).
    EDIT, säätö tasan 2V jännitteeseen.
    Sitten vaan potikan säätö lukkoon ja menoksi!
    Ja taas vältyttiin maksamasta 400€ Aro -yhtymälle! :lol: :lol:

    Kaikkea tuo ihmisen köyhyys teettää, varakkailla jenkeillä ei vissiin ole riittänyt edes mielikuvitus kokeilemaan moista viritystä, en ainakaan itse muista missään moista ohjetta bonganneeni.
    Panevat vaan kylmasti uuden tilalle tai tekogengittävät vanhan TPS:n kuntoon erilaisilla poppaskonsteilla.

    P.S.
    1mm2 johto tinatulla päällä passaa muuten auton orggis-naarasliittimeen kuin nakutettu eikä auton omia johtoja tarvitse katkoa.
     
  9. nakkertton

    nakkertton 2nd gear

    On ollut, enkä tykännyt. Mulla on lukolle oma kytkin joka on parempi kuin potikka hässäkkä.
     
  10. turbosleeper

    turbosleeper 2nd gear

    En kyllä suosittele laittamaan tuota. Ennemmin laittaa uuden tps:n jos voltit heittelee
     
  11. smgt

    smgt 2nd gear

    Minä tykkäsin niin kauan kunnes potikka alko mennä huonoksi ja arvot heittelee. Laitan uuden potikan kuhan koppeudun.
     
  12. Pertura

    Pertura 3rd gear

    Mulla on ollut potikka ties kuinka pitkään, yksi parhaista tekemistäni muutoksista. Ainoa tilanne missä se on ollut haitaksi, on reilun kuorman tai ison kärryn kanssa rampista kiihdyttäminen, kun vauhtia on juuri sen verran että turbiini on lukossa. On siinä vaiheessa aika odottava tunnelma, mutta kaasu-jarrulla siitäkin pääsee. Kaikessa muussa sitten lootan käytös onkin tosi paljon parempi kuin TPS:n kanssa.
     
  13. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    Joka kerta räpläät nappulaa?

    Mulla on potikka sekä pakko-nappula. Ihan toimiva.
     
  14. nakkertton

    nakkertton 2nd gear

    En, yleensä laitan pakkolukon esim maantiellä ni ei pudota lukkoa pois kun ottaa jalan kaasulta. Nämä on taas niitä makuasioita, kokeilemalla selviää tykkääkö vai ei.
     
  15. turbosleeper

    turbosleeper 2nd gear

    Laittaa kunnon turbiinin niin ei tarvi kikkailla
     
  16. smgt

    smgt 2nd gear

    Itellä on lowstalli mutta on se lukko päällä silti paljo mukavempi ajaa.
     
  17. musta pässi

    musta pässi 2nd gear

    Ei ollu muun lootarempan lisäksi rahaa ku JN-Tradingin turbiiniin. Nii että pakko pärjätä sillä......
     
  18. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Ei kai sillä kunnon turbiinilla ole mitään tekemistä sen lukon päälle ja pois pomppimisen kanssa?

    Tai sit oon ymmärtänyt väärin.
     
  19. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Meinaavat lähinnä että jo pelkästään low stall turbiinilla sais kierrokset pysymään ajossa alhaalla. Onhan se niinkin, en vaan oo kuullu että kovinkaan moni suomipajoista ainakaan olis kovin kireetä turbiinia saanut tehtyä Cumminssin perään. Tai jos on saanutkin niin maastoajo kärsii pikkupuolella, mut eihän näillä metässä möyritä nii :D

    Kyl ne vähän semmosia makujuttuja tahtoo olla mitä vuosien aikana oon seurannut, noita tps-juttuja. Mihin autoaan käyttääkin ja silleen.
     
  20. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Eipä minulla ainakaa kovin herkästi puota lukkoa pois jos painaa hitaammin sitä pedaalia pohjaan. Jossain tilanteissa kyllä perin kettumaisesti puottaa ku vahingossa survasee.. Ei se pumppu kuitenkaa anna heti kaikkia, jos afc toimii. Ohi tuntus pääsevän autoista tuolleenkin. Olisin kyllä itelle tps modin tehny jo, jos ois tuo jarruvalon katkaisija kytketty pcm:ään. Sit vois tarvittaes puottaa jarrulla turbiinin pois päältä.
     

Kerro tästä muillekin!