Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Karppaj

    Karppaj 2nd gear

    Jos jouset ovat liian tiukalla niin se vaikuttaa myös tuohon tyhjäläyntiin. Mulla oli samaa ongelmaa niin löysäsin naksun molempia jousia ja cumminssi alkoi käymään nätimmin tyhjäkäyntiä eikä sammuillut enää.

    Jos sulla on vakioennakko käytössä, niin voimaa ei yläkierroksilla ole, että se jaksais kiertää joka vaihteella 3000rpm.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tuohon jousien väärään säätöön ja tiukkuuteen minäkin vähän niinkuin päädyin. Sinne kun hankala luukulle ylettää ja nähdä niin on vaan siirtynyt mutta nyt ei kelitkään haittaa vaikka avais pihallakin. Olen antanut itselleni kertoa että kaikki pumput ovat yksilöitä ja jousien tiukkuus on kokeiltava ja ohjeissa annetut mitat studin päästä lautaseen mitattuna ovat vain lähtökohtia. Haarukka näyttäisi olevan 0.020-0.080 käyttäjien kertomana ja omissa jousissa mukana olevassa ohjeessa 0.040-0.050. Laitoin 0.050 kun entisissäkin oli sen verran. No oliko amerikan Jim ronkkinut jousia kun pumppua kerta oli ? Ei mainintaa, mutta jos niitä tiukennettu niin paljonko se oli tiukannut? Eli kokeilemalla se on tehtävä kuten mikä tahtojaan virisäätö.

    15,5 astetta on ennakko, isommat suuttimet, 59psi ahto, fuel plate vaihdettu niin että voi se voimanpuutekin kyllä vaivata ja aiheuttaa ettei kierrä vaihteella.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Gearhead


    Mielenkiinnosta, mikä turbo sulla on käytössä?
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ptruuu, otetaas pakkia. Siis ahtopainemittari näyttää kiihdyttäessä 29psi mutta papereihin oli merkitty 59psi. Tolla isommalla luulis että pahvit lentää välistä maata kiertävälle radalle.

    Niin että 4d sedan, älä innostu liikaa virheeni takia.
     
  5. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Siitähän se viikonloppu alakaa

    [​IMG]

    ja siitä alako vitutus:

    [​IMG]

    Eikö akkumulaattorin männän sisäs pitäis olla kaksiki jousta sisäkkäin, tuolla ei ollu nimittäin yhtään:odconfused:, ihmeen hyvinki toiminu...
     
  6. Ranee

    Ranee Gearhead

    Ei ole nyt kirjallisuutta kotona josta tarkistaa mutta muistaakseni 727 kirjassa luki että siellä voi olla yksi, kaksi tai ei yhtään jousta. Kasaa niinkuin on ollut purkaessa.
    Ei tainnut itelläkään olla yhtään jousta -89 tf 727 joka ollut uudesta cumminsin perässä.
     
  7. 66monaco

    66monaco Gearhead

  8. ReDDot

    ReDDot 2nd gear


    Juu,atsc: kasaus-ohjees kans sanotaan että kaikis ei oo jousia, tuolla männässä ja laatikon pohjassa selvät jälet että jouset on joskus ollu, pitää laittaa kyselyä laatikon tekijöille mihin tuo vaikutaa... kasaus nyt menee hamaan tulevaisuuteen, ei ollutkaan jn:n overhaul-kitissä ku direct clutchin levyt, laakereita puuttuu ainaki 5kpl, puslat nyt varmasti on kaikki, sekä tiivisteet, taijan laittaa loput osat tulemaan kuitenki jenkeistä....
     
  9. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Juu. Vikahan löyty sitte od:n puolelta, se wave ring oli laitettu sitä jousta vasten siellä, eli alimmaiseks, purkukaavioita kun kattoo, ni mun mielestä sen pitäs olla ylempänä. Nyt se sitte on nuljannu se lukkouran, eli sitä odn ehjää rumpua saa tarjota, tai vaikka koko odtakin jos on järki hinnoissa, pistän nyt jenkeistä tulemaan kaikki levyt, raudat puslat, laakerit, yms. joka tapauksessa tillaukseen, kaikki puslat ja painerikat on jo kupareilla.

    [​IMG]
    Just ja just vielä nipussa

    [​IMG]

    lanka-lukituksen ura on lohojennu, lanka oli kuitenki ihan oikeen paikalla, joten ei kai aiheuta toimenpiteitä?
     
  10. kompassi

    kompassi 1st gear

    48re ylivaihde valmiiks niputettuna red eagle/kolene löytyy,hinta yv:llä
     
  11. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Löytyykö Lohjan suunnalta jonkun, romppeista 5,9 cumminsin siirtopumppua?
     
  12. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Saimpas kirjauduttua taas, jostain syystä heitetty pihalle jokin aika sitten.. Tuota ReDDotin ylivaihdetta katsellut, mun silmiin näyttäis siltä että se on shimmattu pieleen, kaks pakkaa yhtäaikaa päällä (direct ja brake)

    Tänään oli ilon päivä seinäjoella. Työkaverit kuolas 2gen Ramin perään, piiitkäään. Valkoinen paripyörä, pystyputkilla ja pitkällä hytillä. Vielä kun tiedän omistajan vievän ja hakevan lapsiaan samaan paikkaan ku ite nii ylpistyyhän siinä :p työkaveri heti kuittaili että mulla on housut märkänä ny, ei voinu oikeen kieltääkkään, on se sen verran kadehdittavan komee...:cool::cool:
     
    Muokattu: 9.5.2019
    ReDDot ja rekkamies tykkäävät tästä.
  13. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

     
    Saetkae tykkää tästä.
  14. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Katsos sitä ylivaihteen koppaa, siitä mihin ne brake-pakan raudat vastaa. Kuvasta katoin että ovat paunautuneet melko rajusti siihen koppaan, mut voi tietty kuvakin hämätä. Meinaan että ylivaihde pitää shimmata oikein kun se on mekaanisesti ajoitettu se pakan vaihto.

    Mulla oli omassa myös sen direct-pakan lukitusrengas kahdessa osassa, jotenkin hirvitti kuskailla sitä minnekkään (itellä ei prässiä). Tais olla Cascade tai ebay mistä sain uuden rinkulan, otin varoiksi kaksi.
     
  15. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Joo, pitää käydä se läpi vielä, mulla oli paketti kasassa kahdella 4-5cm waveringin pätkällä, oli tunteet hiukan ku pommin purkajalla ku sitä prässiin nosteli...
     
    Cumminski tykkää tästä.
  16. splitti

    splitti 2nd gear

    Päivitystä death wobbleen. Tein itse nosturilla perusteellisen väljien tsekkauksen. Osia on etupäässä vaihdettu uusiin lähestulkoon kaikki, enkä löytänyt muuta väljää kuin etu kardaanista. Otin sen irti ja wobblet jatkui.

    Sen jälkeen käytin auton kulmien säädössä. Heitot oli karmeat, kuski oli 0,7 ja appari 0,58, kun auraus pitäis olla 0,06. Kulmien jälkeen vaihdoin isot nappularenkaat 275 hankookkeihin ja nyt oon laskenut autolla kaikkiin töyssyihin ja koittanut saada kuoleman vatkausta esiin, mutta ei enää tuu!!! Ja mikä parasta autolla on taas kiva ajaa ja noilla katukumeilla on kyllä hiljainen ja miellyttävä, joskaan ei yhtä hyvän näköinen enää.
     
  17. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    monesti miettiny että minkä moisia nämä alunperin on ollut ajaa ns vakiokuntoisina, tänne rahdattuina niissä on miltei aina korotuksia ja pallorenkaita..
     
  18. tsipi

    tsipi 2nd gear

    Ite kamppailin kans death wobblen kanssa mun fordissa. Joo ei dodge, mutta cummins kuitenki...

    Sanoisin parhaaksi lääkkeeksi auraus nollaan ja casteria lisää, jos säädettävissä. Näillä tempuilla sain omastani death wobblen pois, vaikka wobblaus oli jo pilannut ohjaussimpukan väljäksi paskaksi. Tämäkin jäykän akselin auto. Tosin jos tänä kesänä ajaa meinaan, niin laitettava crown vicin etuakseli autoon. Joka olis pitäny jo alunperin alle veivata.
     
  19. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    En tiiä kiinnostaako oikeest ketään, mutta juu. Tulipa jo toisen kerran alotettua laatikon kasaus, kun tuli transparts warehousesta lähetys jossa tuli KAIKKI thrustwasherit, levyt/raudat, shimmit, laakerit, puslat, servoihin uudet paremmat männät, kunnollinen etupanta jne... no nyt ku sitte lopullisesti päästin rear/forwardin auki, totesin ettei mulla ookkaan siihen levyjä, pitäs olla boorit paljon tiheämmässä:

    [​IMG]

    päälimminen on uusi, kaks alempaa paikollaan olleita, joku viisaampi voiski heittää infoo, mitkä kitkat tuohon nyt sitte kävis?

    Tuolla ku on muutenki lämpöö käyny, nii ei viihtis paljo leikkiä nuilla,välistä löyty kivan sininen rauta:

    [​IMG]

    o/d:ssä oli aika paljon kulumaa, levyt ja raudat oli kyllä ok, tilatsinki jo siihen rempatun, 48:n osilla kasatun vaihteen, ku hinta tullin jälkeen jää 450€, pari kuvaa ylivaihteen puolelta:

    [​IMG]

    kynnellä tuntee selevästi että on pykälää.

    [​IMG]

    Varsinki täs rummun ulkokehällä on melekeen puolen millin kolot, olis kai saattanu mennä vielä pitkäänki, mutta varmaan tulossa vanahaksi ku ei enää joka raadon kans jaksa miettiä, että sinnekki jäi sitä ja tätä, millon sanoo poks...

    Edit typot
     
  20. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

Kerro tästä muillekin!