Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Luoppis

    Luoppis 2nd gear

    Vanhaan Land Cruiseriin tein tolleen haarottamalla työvalojen releistyksen. Ajatuksena silloin oli vetää yksi iso virtapiuha auton takaosastoon ja haaroittaa siitä työvaloja sekä tarvittaessa majakat ja katkaisijoilla ohjata kuskin penkin vierestä releiden maadoitusta.
     
  2. Luoppis

    Luoppis 2nd gear

    Pistetään vielä sunnuntai-illan spämmiksi kysymys kakkoskoppaisen nelivedon vanteista:
    Pitäisi pikkuhiljaa alkaa raapimaan päätä seuraavaa katsastusta (elokuussa) ajatellen ja nimenomaan rengaspuolta. Kesäpyörät on 305/75R16 ET-12 MotoMetallin möykyillä vanteilla. Levikemuovit on n. 2,5" ja noilla kumeilla kulutuspinta on suunnilleen 30mm pelialueen lukopuolella. Eikä tuota rengaskokoa taida muutenkaan saada katsastettua nykyissä säädösten soveltamisilla?

    Otteessa on merkittynä vaihtoehtoisena rengaskokona 285/75R16 ja semmoiset olis varmaan tavoitteena hankkia. Kysymys kuuluukin (ehkä tyhmästi, mutta en osaa taas ajatella), että saako tolla rengaskoolla ja ET0 vanteilla kulutuspinnan pysymään siellä missä pitää? Ei ole ainakaan täällä kotimaassa tarjontaa teräsvanteista muuta kun tuolla ET0 offsteillä?
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ramissahan, ainakin 2gen cumminsissa on esimerkiksi lämppärin moottorissa alunperinkin katkaisin siellä maadoituspuolella. Vaikka yleensähän se on tavattu laittaa jännitteelliselle puolelle.
     
  4. Blower334

    Blower334 1st gear



    Tuossa videota testipäivillä. Vielä on vähän parannettavaa ja näyttis että korkea 11 olis mahdollista päästä
     
    Karppaj, tsipi, ReDDot ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Blower334

    Blower334 1st gear

    12.488ja170km loppuja meni tossa lähdössä
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    ^Minkäslaisella setupilla dually noin hyvin kulkee?
     
  7. Blower334

    Blower334 1st gear

    Smarty tnt, vakio holset ja sillä kaverina 78mm kiinan turbo. Fleece strokattu cp3. Raptor 150mpg siirtopumppu(loppuu ikävä kyllä kesken) vesi/metanoli ruisku
     
  8. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    2017 kesällä täytin ramin ilmastoinnin ja järjestelmässä oli 50grammaa ainetta jäljellä.

    Viime vuonna joutui paistumaan kun ei enää riittänyt aineet. Tällä
    Hetkellä lyö kompuraa sekunniksi päälle noin 10 sekunnin välein, eli aineet on vähissä ja enää en paistu toista kesää.

    Missään ei näy vihreätä väriä, joten nyt on hyllyssä uusi höyrystin ja kuivain. Varuiksi vielä lauhdutin keulalle ja kaikki tiivisteet uusiksi. Sillä siitä kai selviää.

    Perheessä on kolme autoa ja kaikissa ilmastointi präkää. Ekaan potilaaseen (e39 bmw) upposi 520 euroa osiin (kompura, lauhdutin, kuivain, yksi putki ja sähköflekti keulille). Huolto 52e + kylmäaine 9snt / gramma.

    2003 vuoden corollan järjestelmä on tyhjä, joten pitää varmaan viedä typpitestiin alkuun.

    Ihanasti saa menemään rahaa.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä kans täytätin -17 järjestelmän dodgesta oston jälkeen kun oli vähissä ja uudestaan -18 kun taas alko hiipuun. Firman omistaja sano että pienet vuodot on vittumoisia löytää. Mieluummin täyttää kerran kesässä, se sano. No, nythän se alkaa kai olla rikos ihmisyyttä vastaan vissiin jos vuotavaa täyttää ja hintakin pompsahti aineelle vuodessa parissa. En minäkään löytäny vuotoa vaikka ihan oikea teollisuuden kylmäasentaja kans etti. Sitte kotona keksin että oikean etupyörän takana tai siis sivussa on letku joka tulee kotelosta johon höyrystin hikoilee. Sieltä veden mukana tuli väriainetta. Kiitos paljon, vittumoisin paikka korjata. Koko päivän homma vissiin irrotella kojetaulu ja pistää yksin lauvoin koko etuosa. Toinen mokoma laittaa takas. Entinen omistaja oli vaihtanut molemmat kennot joskus ja kojetaulun päällinen oli samalla mennyt tuhannen pillun päreiksi. Helpottaa hieman itellä kun on se muotohuopa vain siinä mutta olen vältellyt vielä kuitenkin purkua. Olen lisäilly kerran ainetta ku keksin mistä sitä saan halvalla. On kuulemma halvat tarvike höyrystimet ruvennu vuotaan jonkun vuoden päästä jenkkisivuston mukaan. Kai se pitäs purkaa joku kaunis päivä itekin. Nii että hyvä mahdollisuus on että on sama vuotopaikka mutta pitäs vissiin olla tuore se vuoto että näkee uv-valolla. Purkuun löytyy youtubesta ohjeet.
     
  10. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Mulla vuosi turbon kohdalla se liitos missä kolme tiivistettä. vaihdoin uudet ja vein täytettäväksi niin eivät perkeleet suostuneet täyttämään ilman että vie sen johki muualle typellä koeponnistettavaksi ettei oo vuotoja kun oli kokonaan tyhjä järjestelmä. Ei kuulemma saa täyttää. Noh sain sen onneksi muualla täyteen ja liitoskin piti.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    Eivät ilmeisesti vissiin ymmärtäneet Suomen kieltä. Jos ilmoittaa selkeästi artikuloiden että järjestelmä on ollut auki korjausta ja tiivisteiden vaihtoa varten niin ei pitäs olla epäselvää verstaalla. Tietysti jos se on ollut semmonen ”ilmastoinnin täyttöhuolto” verstas niin en yhtään kyllä sitten ihmettele.
     
  12. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Aika outoa toimintaa ku kuitenkin putkisto tyhjätään alipaineella nii siinä näkee jo jos vuotaa :confused:
     
  13. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    joo pitää kuulemma olla todistus että pitää paineen sen masiinan imemä alipaineistus ei riitä. helppoo duunarillekkin kun voi ihan lakiin vedoten kieltäytyy työstä ja jatkaa tupakin polttoo ja puhelimen näpräystä. eli ei kannata tyhjiin päästää.
     
  14. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Vihertää vihertää:D
     
  15. tappokinnas

    tappokinnas 3rd gear

    Toi alipainetesti on mun mielestä yks iso vitsi. Emännän corollasta tuli kylmäaineet muutamassa päivässä pihalle täytön jälkeen. Mun bemarissa tosiaan oli vihreenä lauhdutin, kompressori ja yks putki ja siinä aineet kesti sen puolen kesää (1300 grammaa).

    Ainoastaan isän jeeppi on pompannut siinä alipaineistuksessa ja siitä oli kuivaimelle menevä putki katki. Eli loppupeleissä saa olla aika massiivinen vuoto.

    Mun mielestä on tosi hyvä, jos korjaamo ei täyty täysin tyhjää järjestelmää, niin kuin kävi kuukausi sitten muijalla kun meni omatoimisesti huoltoon. Järjestelmä oli täysin tyhjä ja eivät laittaneet edes väriä sekaan..

    Mulle sanoivat Porin motonetissa viime viikolla, että eivät täytyä tyhjää järjestelmää. Sanoin että vaihdettu aika lailla kaikki kalut ilmastointiin niin korjas heti, että sit on eri asia jos viat on korjattu ja toivotti tervetulleeks tunkemaan aineet sisään. :)
     
  16. Newbie93Ram

    Newbie93Ram 1st gear

    heti kun potilas alkoi olla toipilas niin lisäpuuhastelua auton alla luvassa. eli -96vm cummins rami ja kannatinlaakerin vaihto. onnistuuko kotikonstein, tartteeko erikoistyökaluja. se liuku siinä, saako olla minkäänlaista klappia kun pitää kädellä kardaanista ja yrittää pyörittää.:( jos ei, niin ei varmaan auta muu kuin uusia osia ja akselinpätkiä paljon?
     
  17. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    https://photos.app.goo.gl/T53HUHWPdo4Px7Zj7

    Tuolla on jotain amatöörimaista meininkiä, näköjään oon repinyt sen vanhan kumin hvettiin ja repinyt laakerin pois. Se muuten olis lähteny ihan vaikka vasaralla irti, ei juurikaan ottanut vastaan, ei olis tarvinnu nuonkaan järeetä työkalua.
     
  18. toyota...

    toyota... 3rd gear

    Mitä tuollainen takaveto kolmos korinen Cummings hörppii? Matka, seka.
     
  19. ReDDot

    ReDDot 2nd gear

    Juup, laatikko olis kasassa, pukkien päällä on nyt kokeiltu että kaikki vaihteet löytyy. Kovasti tuntuu ottavan voimille kun polkasee käsijarrun päälle, voi olla paineetki aika kovat, tv kaapelin jätin vielä tarkotuksella löysälle, pitää katella painemittari enneku alkaa ainakaan nostamaan paineita. Tiivisteet oli semmosia koppuroita, ja varsinki servot oli niin väljät ettei paineet ainkaan oo tippunu rempassa...
     
    tsipi tykkää tästä.
  20. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Jos ajon aikana alkaa moottori yhtäkkiä miltei sammumaan nii vika on switch valvessa, se joka ohjaa painetta turbiinin lukolle. Omassa teki pirullisesti sitä kun lähdin ajeleen, yleensä lämpösenä. Autto hetkellisesti kun laitto N:lle mut tulee aina välillä takas. Joku tyyppivika.
     

Kerro tästä muillekin!