Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski 3rd gear

    Kai se pian näkyy meilläki polttoaineen hinnan nousuna taas..
     
  2. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Nyt jo ku kattoo hintoja niin luulee että kaikki maailman tankkerit olisi karilla.
     
  3. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 1st gear

    Tällaista kyselen arvo Dodge miehiltä. Kaveri osti joku aika sitten -13 vm ramin liikkeestä. Auto oli kyseisen liikkeen maahan tuoma ja touhunnt myös sen kilpiin. Auto kuitenkin kulkee niin kuin maailmalla pitääkin eli rajoitin ei ota kiinni. Koitimme etsiä autosta rajoitinta sitä löytämättä. Rekisteröinti katsastuksessa on kuitenkin ollut paperi rajoittimesta ja jopa PIIRTURISTA. Minulla on kokemusta vain Gm:n tuottisiin asennetuista rajoittimista ja kysynkin nyt onko teillä tietoa voiko rajoitin olla asennettuna jonnekkin muualle kuin kaasupolkimen johtosarjaan? Vai onko syytä epäillä asiakirja väärennöstä. Kaverini on siis auton ensimmäinen omistaja Suomessa.
     
  4. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Mulla ei rajoitinta ole, mutta sen voi sopivalla kapulalla ohjelmoida ainakin kakkos (siis 24 venttiiliset sähköohjatulla pumpulla) ja kolmoskoppaisessa ihan sinne auton alkuperäiseen tietokoneeseen. En tiedä miten noissa uudemmissa enkä tiedä mitenkään muutenkaan, että onko noissa, missä rajoitin katsastuksessa vaaditaan, kelvannut juuri tuonlainen rajoittimen ohjelmointi mitään palikoita autoon lisäämättä.

    Piirturistakaan en ymmärrä, mutta voisiko se merkintä piirturista olla joku lipsahdus. Sitä kun ei vaadita, kuin jossain yrityskäytössä?
     
  5. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 1st gear

    No se auton oman tietokoneen käyttö nopeuden rajoittamiseen ei ole mahdollista kun ei ole E-hyväksytty rajoitin ja eivät voi sitä oikein tarkistaakkaan, sen tiedän ihan oman kaluston pohjalta kun asiaa selvitin. Tämä on vähä mysteeri eikä taida selvitä kuin kysymällä auton myyneeltä liikkeeltä. Rajoitin kuitenkin pitäisi tarkistuttaa seuraavaan katsastukseen. Mutta jos se rajoitin on jossain muualla kui kuskin jalkatilassa niin ehkä se siellä sitten on, ei vain löydy edes siihen viittaavia johtoja.
     
  6. teme01

    teme01 3rd gear

    Jos p7100 pumpun käyttää pois,
    Niin oliko ajoitus merkki saman korkin alla ku governor jouset ?
     
  7. teme01

    teme01 3rd gear

    Jaa ekus sepä onkin sen alapuolella oleva tulppa
     
  8. teme01

    teme01 3rd gear

    Onko se nyt niin että kun molemmat lukitustapit on paikoillaan (pumpussa ja nokkarattaassa)
    niin silloin on vakio 12 asteen ennakko paikallaan ?o_O

    ja edelleen 12v cummins p pumpulla
     
  9. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Riippuu vähän mikä pumppu on ja millä enakolla tullu tehtaalta. Tai voihan se olla että on joskus säädetty.
     
  10. teme01

    teme01 3rd gear

    nii eli jos lisätty ennakkoa ni ei enää reijät täsmää..
     
  11. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Eiku just toisinpäin eli reiät täsmää vaikka olisi mikä ennakkoa siellä, ennakkoa säädessä irrotetaan hammaspyörä pumpun akselista. Mutta ennakkoa saa tsekattua pumpusta ku irrottaa delivery-valve ja heittokellolla.
     
  12. teme01

    teme01 3rd gear

    ja sitä kiilaa ei siellä pumpun akselilla ole vakionakaan vaikka ura on ainakin kuvissa ?
     
  13. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Ei ole kiilaa. Kartiolla ja 200 Nm kiristyksellä pysyy kiinni.
     
  14. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Juuh ei siellä kiila oo, vaan kartio kiinnitys. Sen takia on tärkeä että on puhdistettu öljystä että pysyy paikalla.

    Hauska että tuli nämä hommat puheeksi, jos ehkä saisin tänä vuonna ajotuksen säädettyä omassa ku kohta tulee 10v täyteen mun omiatuksessa. Joka ikinen youtube timing video kattonnu jo ja monta kerta plus vielä netistä siitä lukenu. Mutta aina on jotain muuta mitä pitää tehä ensin.
     
  15. Dadda

    Dadda 1st gear

    vm1996 2500 Ram rengaskysymys. Kantavuus, pitäiskö olla vähintään 124Q ? Oma vehkessä on nyt joku 15v vanhat dick cepek renkaat, ja ne alkaa olla loppu 315/75r16. Löytyykö hyvä suositusmerkki täällä ? 305/70r16 tai 315/75r16 Mielummin noin 800€/sarja :)
     
  16. Rannis

    Rannis 2nd gear

    Taitaa olla 4wd sulla? En tiedä onko takaakselin paino sama, omassa takaveto 1995 riittää ainaskin 120.
     
    Dadda tykkää tästä.
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minä kattelin netistä 1010tires rewiews ja vähän muiltakin sivustoilta kokemuksia. Amerikan joeilla kun on näitä rameja ja muita isoja pick upeja enempi käytössä ku täällä kotosuomessa. Käyttäjät kirjoittaa omia kokemuksiaan eri kumeista ja niitä on koottu ja taulukoitu. Siellä on yhtenä kriteerinä threadwear eli kulutuskestävyys kuten saksassakin renkaiden testeissä. Päädyin atturo trail blade a/t kumeihin. Tilasin virosta. Tais maksaa 1,5 vuotta sitten noin 480€ pihalle tuotuna 285/75/16 koko 126 kantavuudella 10ply. Isompi kantavuus=kovempi kumiseos myös ja parempi kulutuksen kesto. Pienellä kantavuudella ei siis kulutustakaan kestä niin hyvin seoksen takia vaikkei ihan tota luokkaa tarttis muuten ollakaan itellä tossa pitkähyttisessä pitkälavaisessa nelikossa. Katastuksessa voi olla että kattovat kupeesta kantavuuden tai eivät. Silloin olis hyvä olla riittävä. Verrattuna bf goodrich all terrainiin niin pitää kumminkin helvetin hyvin lumella, on hiljainen asfaltilla eikä kulu pal mittään. Goodrich on kumminkin tuplahintainen tähän verrattuna. Jäärataa en ole ajanu etten jääpidosta osaa mitään sanoa. En keksi muuta huonoa kuin ettei ole kovin agressiivisen näköinen johtuen a/t käyttötarkoituksesta ja ei siten varmaan hankeen tai mutavelliin paras mahdollinen. Atturolla on myös tästä karkeampi m/t versio mutta kulutuskestävyys tais olla huonompi ni en niitä tilannu.

    Toisessa topicissa od:lla suurin piirtein nauroivat kun siellä puhuttiin renkaista maastureihin ja pick upeihin ja näistä kumeista mainitsin. Jokainen olkoon tietysti omassa uskossaan ja tietoisuudessaan autuas ja tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Sanoivathan kaikki että nastarenkaat pitää tämmöisessä ramissa olla muuten ei pärjää talvella. Vielä ei ole neljän vuoden päästäkään selvinnyt että minkä takia pitäs?
     
    Dadda tykkää tästä.
  18. Karppaj

    Karppaj 3rd gear

    Kyllä se näin on, koska moottorin lukitustappi on nokkarattaassa. Itse säädin sillä astelevyllä ennakon, niin ensin molemmat lukitustapit kohdalleen. Sitten pumpun ratas irti --> moottorin lukitustappi irti --> astelevy dampperiin ja sitten pyöritetään moottoria oliko se nyt myötäpäivään, että saadaan haluttu ennakko sinne. Laitoin 4 astetta lisää.
     
  19. teme01

    teme01 3rd gear

    eikö pumpun ratas lyödä sitte vasta kireälle kun konetta on kääntäny halutun asteen o_O
    itsellä vuotaa se nostajien luukku nii paljon että sen takia pumppua käytän pois,
    samalla sitte vois vähän lisätä asteita..
     
  20. teme01

    teme01 3rd gear

    linglong croswind renkaat on mulla 305 70 r16 eikä maksanu edes 800.
    ja on aika hiljaset vaikka karheat.
     
    Muokattu: 10.4.2021
    Dadda tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!