Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Nyt on taas astetta viisaampi, ehkä. Meni röpömassan levitys aiemmin pieleen, onneksi vain oven kohdalta ettei tarttenu kaikkea kaapia pois, ainoastaan ovesta. Lähti kaapimella suht helposti kun ei ehtinyt vielä kunnolla kuivaa ja lämmitin samalla pintaa kuumailmapuhaltimella.

    Laitoin uuden pohjamaalin alle. Sitten vetelin kahteen kertaan sen kiveniskumassan, tunnin annoin ensimmäisen kerroksen kuivaa. Ja otin isäukon Yama-merkkisen ruiskun nii toimii. Ainut mitä joutuu vielä muuttamaan on oma kädenjälki, yllättävän tarkasti on tuota vedettävä jos haluaa tasaisen pinnan, muuten jää sellanen karhea pinta sinne tänne. Ja kiirettä ei kannata pitää, muuten jää pinta vajaaksi, tosin en tiedä minkälainen pinta tulisi jos vetäisi usemman kerroksen silleen nopeaan vetäen.. ne ohuet kerrokset kuivaa muutenkin paljon nopeampaan.
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No en suoraan nikistä tunnista, mutta kiva jos on puheltu edes jotain järkevää...

    Nytkin yksi Ram pihalla, odottaa osia, jännä nähdä koska tulee...
     
  3. Jordan

    Jordan Gearhead

    Entä työharkkari, tukityöllistetty tms. Onko sama homma koska on kuitenkin enemmän kuin yksi
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    On sama homma, mikä vaan vieras "työntekijä" edellyttää edellämainittuja toimia = kallista... Kuulema työnharjoittelijalla ja tukityöllistetyllä on samat työturvallisuusvaatimukset kuin ihan normi duunarilla. Vain orjilla ei ole niitä vaatimuksia, mutta orjuudessa oli joku muu juttu, miksi ei voi hankkia niitä... :odwink::odwink::odwink:
     
  5. smgt

    smgt 3rd gear

    Oispa mukava ku nykymailmassa ois talkoo henkee. Joku vkl virkistysjuomaa ja hyvää ruokaa, niin alkaa nettisivu pullistua :D
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vieras työntekijä saa lisäksi lain mukaan sosiaalitilat tai pitää järjestää joissa vaihtaa vaatteet, peseytyä ja käydä suihkussa. Ketään ei kiinnosta jos yrittäjä syö lipeäaltaan reunalla eväsleipänsä ja kusee ulko-oven pieleen sekä käy viereisellä huoltsikalla paskalla niinku entisellä kotipaikkakunnalla teki yks jäähdytinyrittäjä. Sitte ku ajo ohi ni melkein sama mikä kellonaika ni aina palo valot tiloissa ja tää ukko oli töissä. Paljon tinasi, paljon pilasi, viimein kolvi kylmeni.

    Se talkoohenki kuulemma kuoli talvisovassa sanovat nää vanhemmat miehet.

    Mitä tulee JAMANTiin nii nettisivuilla tais lukea että rouva hoitaa myyntitavaroiden päivityksen nettiin? Että vastuuhenkilö vissiin löyty.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  7. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No käytännössä rouva hoitaa kuvaamisen, ja lähetteiden teon, minä lisään tuotteet, koska rouva ei tajua autojen osista mitään, niin kuin ei ymmärrä autojen korjaamisestakaan. Mutta on se päivitystä sekin, ihan kuten on siellä aukioloajatkin, koska jotkut aukioloajat pitää olla, itse oon käytännössä joka arkipäivä klo 10.00 töissä ja kuten aukioloajat sanoo, ma-ke oon ilta kasiin asti paikalla ja torstaisin yleensä pääsen lähtemään kuuden hujakoilla ja perjantaina samoin, paitsi kun on menoa johonkin, silloin lähden yleensä ihan tarkkaan klo 17.00, joskus vasta kuuden jälkeen... Kaikki on suhteellista...
     
  8. Ranee

    Ranee Gearhead

    Jännä, ite oon aina kiertänyt motonetin kaukaa kun niiden varaosat on olleet kalliimpia kuin vaikka koivusen edustajilla

    Eihän kenelläkään ole varaa palkata juurikin mainitsemistasi syistä joka toisaalta on hyvä juttu
    Ostopalveluna toiselta yrittäjäsielulta voisi saada yllättävän etusasti kataloogin kuntoon
     
  9. Joni.

    Joni. 3rd gear

    Mikähän ja mistä se olisi järkevin lukko hintalaatu suhteeltaan avoimeen persiiseen mieluiten jos täältä kotosuomesta niin ei tarvi miettiä tilaus/takuu jne murheita ehkäpä jopa asennettuna muttei niin pakollista jos vm kohtaisia eroja niin 95vm-09kk
     
  10. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Näyttää siltä, että ainakin Dana 60 Spartan locker on 95-01 vuotisiin. Tartee tietää vetareitten poorien lukumäärä, kun on 2 vaihtoehtoa.
    Tiedä sitten onko halvin/paras, mutta rokkiauto myy spartaa avoimeen tasauspyörästöön.
     
  11. Pertura

    Pertura Gearhead

    Jos tarttee Suomesta saada ja asennettuna, niin https://www.jamant.fi/fi/tuote/2468390-tasauspyoraston-lukko-dodge-oalr92-0470-3200 näyttäisi olevan melko hyvä ehdokas siihen hommaan. Tämä toki edellyttäen että auto on automaattilaatikolla ja sinkkupyöräinen, manuaaliin tai duallyyn tuo ei sovi. Ja Cumminssi tietty.

    Mulla on ollut vastaava, ellei sitten ihan samanlainen lukko nyt viitisentoista vuotta, enkä pois vaihtaisi. Jotkut noita automaattilukkoja haukkuu ajokäytökseltään, mutta mun mielestä on ihan nappivalinta. Molemmat takapyörät vetävät aina ja joka kerta tasan samaa vauhtia, eli käytös on hyvinkin ennustettavaa.

    Rokkiauto näyttäisi tarjoavan lukkoa vain etuakselille, D60 on näissä edessä. Poorien määräkin täsmää etuakselin pooreihin, joita yleensä on nuo 30. Takana yleisin vaihtoehto on 32 pooria, sen tsekkaakin nopeasti jos epäilyttää.

    edit: Ja jos auto on valmistettu 9/95, niin se lienee vuosimallia '96. Kannattaa se varmistaa muihin hommiin liittyen, esimerkiksi automaattivaihteisto vaihtui tuossa välissä 47RH --> 47RE. Taka-akseli on sama noiden vuosien välillä, eli lukkoasiaan ei ole vaikutusta.
     
  12. Joni.

    Joni. 3rd gear

    toi perturan tarjoama vaihtoehto voisi olla se oikea jos tuo lukko itsessään on tosiaan toimiva ja mukava.. täytynee jamantilta varmaan kysellä aikoja ja hintoja jos saisi lukon ja vaihteiston öljyt samalla vaihdettua ja pannat säädettyä
     
  13. sbc-camaro

    sbc-camaro 3rd gear

    Osaako joku jeesiä? Asensin 2din soittimen 2006vm ramiin jossa on tuo infinity orggis vahvistin. Mankka toimii,ääni ei kuulu. Mihin vahvistimen karvaan tarvii kytkeä tuo remote johto? Vai onko todella niin että tarvii jonkun adapterin vielä väliin että herättää vahvarin?
     
  14. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Olen ehkä ennekin maininnut, mutta mä kokeilin palikkalukkoa takavetoiseen ykköskoppaan. Ei ollu toimiva yhdistelmä, puoli vuotta oli ja otin pois. Suurin haitta oli, että lähes aina kun yritti sutia, niin tällaisella hevoskärrypyöräntuennalla perä alkoi pompottaa. Lukko toimii niin, että sisäkurvin puoleinen pyörä vetää sillä nopeudella kuin perä pyörii ja ulkokurvin pyörä pääsee vapaasti pyörimään nopeammin. Käytännössä kun yhden pyörän veto ei riitä, niin siinä käy niin että sisäpuolen rengas sutii aina mutkassa, vikisee asfaltilla ja kaivaa uraa soralla. Käytös on tietenkin ennakoitavaa kuten Pertura mainitsi, toisin sanoen talvikelillä pyrki koko ajan menemään kahva edellä kun kumpikin takarengas sutii eikä ole sivuttaispitoa. Jossain toisessa autossa voi olla paremmin toimiva, mutta suosittelen kuitenkin harkitsemaan jotain vähemmän primitiivistä vaihtoehtoa jollei ihan maastomönkijä ole kysymyksessä.

    Ai niin, ainoa kerta kun olen hinausapua tarvinnut, niin silloin oli lukko perässä ja jäin jumiin tasaiselle kostealle heinäpellolle autotapahtuman tilapäisparkkipaikalla. Toisin sanoen mitään hyötyä en havainnut lukosta olleen.
     
  15. smgt

    smgt 3rd gear

    Näissä lukoissa on tärkeää että banjo on suora. Joskus nämä pitää perän lukossa niin että pamahtaa auki. Ilman vetoa ristitapin ei pitäs lukkoo edes puristaa kiinni. Serkkupoijjalle laitettiin sj413 suskaan tällänen ja toimi ku unelma. Soratielläympyrää ajaessa etupyörä vaan raapi jälkee mutta enempi kaasua tarjotessa alko takaset piirtämään. Hyvin toimiessa sen kans pärjää kyllä.
     
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Eikö 4x4partsilla oo myynnissä lukkoja ihan suomalaisittain? Ainakin kysymällä varmaan saa, meinaan sieltä ehkä joskus omaan kakkoskoppaan lukon, sellasen paineella toimivan. Samalla varmaan vaihtuu välitys isoille pyörille sopivammaksi.

    Sellasta lähdin kyselemään. Oon pian aikeissa laittaa ne pystyhormit hytin taa, 4 tuuman putkisto + 5 tuuman kromipystyt. Huomasin että lavassa on kiinnitys ja vaakatuki juurikin sillä kohtaa mistä putki/putket nousee ylös. Katsastaja sano että lavaa saa muuttaa kunhan kiinnityspisteet pysyy paikallaan. Mites ny? Kai niitä tarkistuksesta läpi on mennyt meilläkin ku niitä täällä kerran on? Mutta se putki kyllä katkaisee sen poikkipalkin.. vai joutuuko siirtää tuet rungossa rälläköi-hitsaa
     
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    Akselin pompottaminen on tosiaan lehtijousitetun ominaisuus, riippumatta lukon tyypistä. Reilusti sutiessa pompotusta ei juuri esiinny, mutta mitä lähempänä pidon rajaa ollaan, sitä enemmän akseli pääsee kiertymään ja sitä myöten pomppii.

    Sama juttu sivuttaispidon kanssa, millä tahansa pitävällä lukolla molemmat pyörät sutii ja sitä myöten sivuttaispito katoaa. Talvella vähänkin liukkaammalla kiihdyttäminen on useimmiten melko lailla jatkuvaa sutimista, hellällä varpaalla pitää käskeä jos pidon tahtoo säilyttää. Eli tuo sama ominaisuus koskee melkeinpä mitä tahansa lukkoa. Minä en sutimista ole pitänyt isona miinuksena, siinähän kiemurtelee. Näin pitkällä akselivälillä ei kovin helposti aiheuta happipaikkoja, melko nätisti kulkee sinne minne haluaa. Mitään yht'äkkistä perän karkaamista palalukko ei aiheuta, aina se pitää kaasupolkimella saattaa se perä sivulle.

    Hiekkatiellä automaattilukollinen tosiaan kaivaa tiukoissa käännöksissä, eli pihaan kääntäessä, sekä sitten hiekkaparkkiksella veivatessa sisempi pyörä tekee uraa. Samoin parkkihalleissa huomaa että pyörä vikisee, minä en juuri muualla ole huomannut. Kilinääkään ei kuule kuin ikkunat auki ja tiukoissa käännöksissä, en ole sitäkään isona miinuksena pitänyt.

    Eli jotkin ajo-ominaisuudet muuttuvat erilaisiksi kun lukon asentaa, eri lukkotyypeillä on vähän erilaisia ominaisuuksia. Palalukon eduksi katsoisin helpon asennettavuuden noissa orkkiscarrierin sisään tulevissa, sekä sen että veto on aina molemmilla pyörillä. Ihan puuta täytyy koputtaa ja myös huoltovapautta kehua, minun ei ole tarvinnut lukolle tehdä mitään koko aikana. Nyt kun kehuin, se tietysti räjähtää tuossa kotimatkalla, mutta tähän asti on mennyt vähällä vaivalla :rotfl:
     
  18. Pertura

    Pertura Gearhead

    Minä toin aikanaan pystyputken ylös sen poikkipalkin takaa. Asennusohjeet taitavat kehottaa palkin pistämään poikki, mutta mun piti lavakaaren viemän tilan takia tuoda vähän taaempaa putkisto ylös, eli meni kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Toki jäävät putket vähän etulaidasta irti kun taaempaa tuo ylös, ellei sitten tee pikku mutkaa eteenpäin lavan puolella.
     
  19. simu_l

    simu_l Gearhead

    Herkempi se kitkalukollinen on tekee temput kun niissä on lähes poikkeuksetta aina esijännitystä, eli on lukossa tiettyyn pisteeseen asti ja veto kiilaa lukkoa tiukemmaksi. Kun taas palalukko on ilman vetoa kuin avoin perä.
    Torsenia on sitten sen verran monentyyppistä että ei oikein ole edes mielipidettä, sen tiiän että quaife ei kestä yhdellä renkaalla sutimista oikeastaan yhtään, siellä ei ole laakereita minkäänlaisia luistavilla pinnoilla.
     
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Näkyy näin olevan myös jenkkilässä että ovat kiertäneet, tosin osa on pätkässy kylmästi sen poikkipalkin poikki. Haaveena olisi siirtää etuseinää putkien verran taapäin, että olisi sitten tasainen pinta tavaran kuskailuun. Nyt on tosin pieni mobilisti alkanut hiipimään esiin enkä enää tiedä uskallanko moista tehdä, niitä lavamuovejakaan ei enää helposti saa eikä ainakaan halvalla. Retrohan tuo 1995- vuosimalli alkaa jo piru vie olemaan :rolleyes:

    Joko jää putket sitten asentamatta, tai pitää tehdä oma lava. Sitä en tosin edes ajatellut tekeväni vaan pitää tuo alkuperäisen näköisenä.
     

Kerro tästä muillekin!