Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    kai niitä mittarikoteloita on erilaisia. mulla on sellainen mikä tulee sen alkuperäisen tilalle. on jemmassa se orkkis,2genit pian ovat museoikäisiä niin haluttuja osia... :D

    ja rattiakseliin; borgeson on niin eri kaliiberia kuin se orkkis. itse laitoin borgesonin vaikka ei olekaan korikorotusta. Ei se orkkis oikeen muutenkaan kovin turvallislta näytä, saati joku lisäkäikäle siihen vielä... :eek:
     
    Cumminski tykkää tästä.
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mulla on kiinnikkeetön mittarikotelo porakärsäruuvilla kiinni A-pilarissa. Orkkismuovista lentelivät kiinnityslirpukkeet irrottaessa, eli siitä ei olisi hyötyä ollut. Yhdellä ruuvilla yläpäästä saa tuon mittarimuovin todella tukevasti kiinni, alapää pysyy kivasti siellä kojelaudan välissä. Näkyviin toki jää tuo yksi ruuvinkanta, minä en isona tyylivirheenä tuota ole pitänyt.
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mahtuuko ahtoletku ja johdot pellin ja muovin välistä vai onko vedettävä pilarin sisällä alas?
     
  4. Pertura

    Pertura Gearhead

    No niin, nyt on taas loota kiinni ja koeajolla käyty. Nyt tuntuisi vaihtavan nelosellekin inhimillisesti, eli lienee tuo OD:n männän shimmaus jeesanneen, ei siis ollut tuo planeetan ja väliakselin välys mitä tässä metsästettiin. Vielä vähän kikkarivaijerin säätö oli pielessä, pitää vähän sitä kiristellä.

    Ainakin tolla mun setupilla mahtuu kaikki kulkemaan oikein kivasti. Ahtopainemittarille kannattaa vetää nylonputki letkun sijaan, on paljon helpompi saada sopimaan.

    Ja huomasin muuten että mulla on kahdella ruuvilla tuo mittarikotelo kiinni. Ilmankos niin hyvin on pysynytkin.
     
  5. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Tänään perutin ramin tallista ja ajattelin säätää takajarrut mut eihän siitä oikein tullu mitään. Kirjassa lukee että pitää ajaa 8-10 kerta eteen ja taakse että säätyis. Nyt olen varmaan ajannu 20kerta ja ei kyllä oo mitkään häävit takajarrut vieläkään. Ensin säädin siitä tähtipyörä molemmin puolin niin että kengät olivat lähempää rumpua ja suunnilleen saman verran molemmat. Olen tripla tarkistanu että kaikki osat ovat oikeassa paikassa ja oikeinpäin. Ilmattu on koko systeemi nyt kolme kerta ja ei tuu enää ilma. Mitä seuraavaksi?
     
  6. Pertura

    Pertura Gearhead

    Miten tuo takajarrujen huonous ilmenee? Painuuko käkkäripoljin kuinka syvälle? Jos kaikki on peräpäässä mekaanisesti kunnossa, niin sitten ei oikein jää jäljelle kuin pääsylinteri, propoventtiili ja RWAL-systeemi, jotka takajarrujen heikkouden voisivat aiheuttaa.
     
  7. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Käkkäripoljin ei mene pohjaan, jää suunnilleen samaan kohtaan ku ennen remppaa. Eilen ei pysyny edes auto paikalla D päällä vaikka oli käkkäri päällä. Tänään pikkasen kiristin tähtipyörät, (youtube videota eilen kattelin ja siellä joku american joe selitti että pitää niin paljon kiristää että vähän laahaa). Nyt pysyy auto paikalla käkkäri päällä ja D päällä. Tein taas toi automaatti säätö proseduuri 8-10 eteen ja taakse. Kävin myös pienen lenkin ajaa hiekkatiellä ja jarrutin kovaa monta kerta ja ei kertaakaan että olisi takapyörät jäänny jarrutuksessa seisoo. Kotiin tullessa kokeilin että onko rummut lämpimät, vasen pikkasen lämmin mutta ei kuuma ja oikea kylmä.
     
  8. Pertura

    Pertura Gearhead

    Sekä käkkärin että käyttöjarrun tehottomuus kyllä viittaisi siihen että sieltä takajarruista se vika löytyy. Jos vaijerit liikkuvat ja kengät on kehitty vaijerit löysättyinä, niin sitten tulis mieleen että onko rummut missä kunnossa?
     
  9. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Mulla sama, stefa oli vähä tihkunu öljyä kenkiin...
     
  10. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Ei ainaskaan näytä siltä että olisi tullu öljyä mistään, jarrysylinterit ovat uudet.
     
  11. Joni.

    Joni. 3rd gear

    Tekipä rami niin jottai ei enään aamusta lähtenyt käymään startti pyörii nätisti mutta ei mitään. No sen sammutin solenoidin releen piuhaa kun härnää niin hörähtää käymään ja kun sammuttaa taas sama jotta käynnistyy. Mitään nuista sähköistä ja sen sammuttimen toiminnasta ymmärrä mutta eikös se näin ollen sammutin ehjä ja relekaupoille.
     
  12. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Kyllä rele vialta haiskahtaa...
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Olisko kellään mitään hajatusta mistä sais Ramiin oven alareunan tulppia? Mätänetistä en löytäny enkä oikeen interneetistäkään. Ovat kokoa 19x30mm, siis reikä. Usiammat tarttis. Käyn omista auton raadoista vielä kattoos jos löytys mutta jonsei nii sillä kysyn.
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    19.05 X 31.75 mm sanoo varaosaohjelma...
     
  15. Joni.

    Joni. 3rd gear

    Huomasinpa kesärenkaita vaihtaessa jotta etupyörän klappaa noin sentin verran. Ajossa en huomannut mitään uskaltaakohan ajella vielä laakeri kaupoille ja pyhinä vaihtamaan meinaan onko jo aivan loppu vai lopun alkua kun ei ajossa mitään huomaa
     
  16. Pertura

    Pertura Gearhead

    Oliko varmasti laakeri, eikä pallonivel? Jos auto on nelikko ja vetarin mutteri kiinni, ei laakerin pitäisi oikein päästä klappaamaan, ellei sieltä ole jo kuulat lentäneet ulos. Takavedossa voinee laakeri klapata tuonkin verran.

    Pallonivelet sen sijaan väljistyessään tekevät isonkin klapin, ajossa ei välttämättä isoa eroa huomaa. Ylös tunkattuna sitten rengasta heiluttaessa klappia löytyykin.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kyllä laakeri voi olla väljä, vaikka olis mutteri kiinni. Paras mitä mulle on tullut, uusi Moparin napa kiinni ja suoraan hallista katsastukseen, nosturilla ei väljää, kaheksan kilometriä konttorille ja hylky väljästä navasta... Kolmas oli hyvä. Kun ei noita voi kiristää, mutterin kiristäminen ei korjaa väljää napaa...
     
    Muokattu: 6.4.2023
  18. Joni.

    Joni. 3rd gear

    Kyllä se väljältä laakerilta vaikutti mietin vain kun ei tosiaan mitään huomannut ennen renkaiden vaihtoa että lie tuolla vielä senverran uskaltaa ajella että uuden käy kaupasta ja ajelee vaihtaan tässä pyhinä. Tälläkin hetkellä ajelisin autuaan tietämättömänä jollen olis renkaita vaihtanut
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Pyöränlaakerin väljyys poistuu painamalla jarrua. Toinen painaa pedaalia, toinen repii pyörää.
     
  20. Pertura

    Pertura Gearhead

    Eiku joo, näinhän tuo on.
     

Kerro tästä muillekin!