1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Dodge Ram 5.9 2005 jäähdytinvuoto

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ripper, 10.8.2017.

  1. ripper

    ripper 1st gear

    Onko muilla yhtäkkiä auto tyhjentäny jäähdytinnesteet pihalle? Valuu jostain oikealta puolelta moottoria. Ei näy ylhäältä tai alhaalta tai lokarin takaa, että mistä vuotais. Tuulettimeen osunu ilmeisesti myös, joten tavaraa ympäri konehuonetta..
     
  2. Cervatore

    Cervatore 1st gear

    Jep. Kerran oli -03 vuotisessa ylävesiletku hihnapyörää vasten kihnuttanu puhki. Enkä edes ensin hoksannu kun luulin vesipumpun työntävän hihnoihin ja sitä pitkin komean suihkun ympäriinsä. Vaihdoin pumpunkin ja uudelleen kone tulille ja edelleen lentää vesi, voitta vaan kuvitella sitä hämmennyksen määrää..:rolleyes:
    Lohkon vesikanavien tulpat lienee mahdollisia myös mutta sieltä tuulettimeen päätyminen tuntuu jotenki epätodelta. Lohkolämmittimen reikähän on apukuskin puolella ja eikös niissä ole vaan irtilyötävä peltitulppa alkujaan?
     
  3. ripper

    ripper 1st gear

    Nyt laitoin vettä paisuntasäiliön täyteen ja auto tulille, ei mitään vuotoa enää. Tulipa mieleen, että eilen katsuri sanoi, että tiputtaa jostain pakokaasutestin jälkeen ja nyt tämä grande tyhjennys kun annoin itse lämää juuri pari min aiemmin kun losahti. Oisko vaan joku ihme reaktio aina kun painaa kaasun pohjaan..
     
  4. ripper

    ripper 1st gear

    Vähän alkoi taas ripottelee kun sammutti auton. Mitähän nytten, syylarii yms irti?
     
  5. Cervatore

    Cervatore 1st gear

    Et ole löytänyt vuotopaikkaa ja alat irrottamaan syyläriä ?
    Nyt haloo, konetta käyntiin ja taskulamppua kouraan. Jos sitä nestettä jostain tulee niin kyllä se löytyy kun ottaa silmän käteen ja katsoo. Jos ei tyhjäkäynnillä niin kaasuttelee käsin konehuoneesta. Kyllä se vuoto sieltä löytyy.
     
  6. ripper

    ripper 1st gear

    Ei vaan näy vuotopaikkaa vaikka kuinka silmää ja fikkaria ottaa käteen, sen verran on rojua edessä. Letkut tai liitokset ei ainakaan vuoda. Jostain hihnapyörien välistä/takaa/jostain syövereistä sitä vaan tulee. Tosin ei enää niin vesiputouksena kuin aluksi. Lämmöt pysyy normaalina kun vettä lisäilee sitä mukaa kun läpi tulee.

     
  7. Cervatore

    Cervatore 1st gear

    Sitte ottaisin hihnaa sen verran löysäks että saa vesipumpulta pois ja heiluttelee pumpun pyörää. Jos vesipumpun akselin tiiviste vuotaa niin se tulee "juorureijästä" pumpun alareunasta ulos. Klappi pitäis olla havaittavissa jos pumppu antautuu.
     
  8. HenkkaHu

    HenkkaHu 1st gear

    Yees thanks neuvosta, täytyy huomenna jatkaa tutkimuksia. Näillä näkymin pienen koeajon perusteella vaikuttaisi siltä, että perus pintakaasuttelulla ei vuotoa mutta täydellä kaasulla kierrosten noustessa rupee vuotaa huolella.
     
  9. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Alusyylari muovipäädyillä? Monasti alkaa vuotamaan niistä päädyistä.
     
  10. HenkkaHu

    HenkkaHu 1st gear

    Yees pumppuhan se oli pskana. Uusi on nyt paikoillaan mutta seuraava arpominen jäähdytinnesteen kanssa. Motonetistä ainoa mitä oli tarjota tohon oli Motox jäähdytinneste universal long life, tummanpunaista litkua ja punaista tuli ulos. Passaakohan tämä motoxi vai kuinka ronkeli kone toi cumminssi on?
     
  11. ripper

    ripper 1st gear

    Noooh sitä lähti kiertoon.. lisätäänkö vain paisuntasäiliöön ja odotellaan että tyhjenee vai laitetaanko syylari myös heti alkuun täyteen? Ei tunnu lähtevän kiertämään, paisuntasäiliöön hiukan tulee vaan ilmakuplia kun puristelee yläletkua. Auto on joo käynnissä =)
     
  12. ripper

    ripper 1st gear

    Kuinkas paha juttu jos blandaa hanavedellä ton jäähdytinnesteen? Jostain luin, että pitäs olla jtn tislattuu vai mitä se oli vettä..
     
  13. hzemax

    hzemax 3rd gear

    En oo koskaan tislattua vettä käyttäny omassa -01 ramissa. 500 000 mailia on kellossa ja tarvikevesipumpun oon joutunu vaihtamaan joka toinen vuosi= 150 000 kilsaa.

    Tuskin pääsee tislatulla vedellä paljoo pitemmälle. Hyllyssä oottaa cumminsin vesipumppu vuoroaan, ku alkaa noi gatesit olla katteltu.
     
  14. Cervatore

    Cervatore 1st gear

    Sen verran vinkkinä että 2 kertaa kun olen cumminssista ottanut jäähytinnesteet ulos niin molemmilla kerroilla on täytyny täyttäessä avata kannesta yksi vesitulppa että ilmat on poistuneet ja liemi alkanu kiertämään. Tulppa on repsikan puolella, öljyntäyttöaukon kohdilla. Siinä on useita kuuskolotulppia rivissä, yksi etummainen niistä hieman pienempi, siitä saa hyvin ilmattua vesitilan.
     
  15. ripper

    ripper 1st gear

    Heii nyt vasta huomasin viimeiset vinkit. Syylarin nupista olen päästänyt ilmaa, jolloin paisuntasäiliö on pulputtanu ja yläletkua olen puristellu. Lämmöt on pysyneet hyvin kohdillaan kyllä mittarin mukaan vai huomaako jostain muusta, että ei vesi kiertäisi kunnolla?
     
  16. Cervatore

    Cervatore 1st gear

    Kyllä se varmaan voi onnistua avaamatta kannesta tulppaa. Omalla kohdalla jääny aina 2-3litraa ilmaa moottorin vesitilaan täytellessä, jotenki ollu helpoin suhauttaa siitä tulpasta sitte.
    Hyvä jos vörkkii :)
     

Kerro tästä muillekin!