Dodge Ram Vanin ongelmista ja Fortesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 23.5.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Laitoinpa välillä uuden otsikon, kun ilmapumput ja pakosarjat tuli jo käsiteltyä.

    Elikkä elikkä... B250/1989/318/A500 tötsi ja nyt viimeimmäksi todettiin näitä ruiskutusongelmia: ruisku tuuttaa välillä pensaa koneeseen niin, että tirinä tai suhina käy ja lambda tästä ei tykkää ja heittää toimimasta. Tästä toisaalla kerrottu laajalti. Tulkinta: ruiskusuuttimet hapettuneet/likaiset ja päätettiin yrittää ensin Fortella asiaa korjata.

    Laitettiin ensiksi tuollaiseen reiluun kolmannestankilliseen Forte Fuel System Cleanerit sekaan. Kohta nämä mömmöt bensan seassa ajeltuani havaitsin, että erityisesti kylmänä liikkeelle lähtiessä auto nykii huomattavasti. Ei kuulemma pitäisi, mutta niin alkoi nykimään muuan Mitsukin muinoin, johon fortet laitettiin tankkiin... tasaantui se siitä sitten aikain myötä. Eilen sain ajettua tankin liki tyhjäksi, joten laitoin muutaman kymmentä litraa lisää bensaa tankkiin ja nyt vielä F. Gas Treatmentin pensan joukkoon. Lämpimällä moottorilla kävin sitten vielä vähän ajelemassa iltasella.

    Tänään starttasin dodgen ja ilman pitempiä tyhjäkäyntejä läksin liikkeelle. Nyt nyki entistäkin enemmän, vaan kulkipa kuitenkin... eikä se sitten kun on vauhtiin päästy enää nyi, mutta tuollaisilla pienillä pihanopeuksilla kylmänä kylläkin.

    Onko kokemuksia Fortesta? Jos ei minulle olisi sanottu että ei yleensä pitäisi nykiä, en olisi edes ihmetellyt: onhan siellä bensan seassa ylimääräisiä ainesosia... vai voisiko tämä johtua siitä, että forte on laittanut 16 vuoden paskat liikkeelle ja tämä vähän tökkii siellä, ja gas treatment nyt vielä irrottaa loputkin karstat kerralla...?

    Ja tästäpä johtuukin mieleeni seuraava kysymys... pitäisikö tämän tankillisen jälkeen ehkä kurkata polttoainesuodattimeen? Ja jos, niin missähän se sitten mahtaa olla tässä mallissa?

    Sitten vielä nopeusmittarin vaijeri -uutisia! Saksasta löytyi 1 kappaletta minun malliini sopivaa vaijeria! Ensi viikolla saan sen, mistä tietysti iloitsen, mutta hinta on kauhistuttavat 100 euroa ja vielä pari päällekin! Vaan ei auta... viisari nykii niin älyttömästi ja od+cruise ovat enimmäkseen aivan pelistä pois, joten pakkohan se on uusi vaijeri laittaa nyt kun sellainen löytyi!
     
  2. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    kyllä ite olisin alottanu ihan siitä bensansuodattimen vaihtamisesta, mutta ihminen on laiska.. :)

    Eli jos ny vielä alat vaihtaan bensansuodatinta niin lorautappa sinne suodattimeen vielä fortea sisään ennen asennusta, elä ny ihan täyteen, mutta vähäsen kuitenkin.
    Ei tietty ole pakollista, mutta menispähän suuttimille pesevää ainetta "reilummin" eikä mukana olis kaikenmailman irtolikaa.
     
  3. Juola

    Juola 1st gear

    Ai... juu, kun minä ihan ammattimiehen ohjeita noudattelin. Ei ollut mitään puhetta bensansuodattimesta, eikä nykinyt yhtään ennen toimenpidettä... mitä nyt silloin kun oli riittävän pitkään käynyt rikkaalla ja ruiskuttanut bensaa niin, että kone tukehtui siihen nesteen määrään... ja tätä ongelmaahan fortella piti ratkoa, kun vaikutti, että joku ulkoinen syy (lika/karsta ym) suuttimien toimintaa häiritsi, vaikka tietokoneen mielestä kaikki toimikin normaalisti.

    No mutta, jos nyt kaiken tämän karstan irrotuksen jälkeen sitä suodatinta siivoaisi, niin missäs se tässä ram vanissa on? Kun on yhä niin uusi tuttavuus tämä auto, enkä läheskään joka juttua vielä tunne...!
     
  4. ramman

    ramman Double Gearhead

    Sieltä auton alta bentsiinitankin läheltä löytyy sellainen metallinen suodatin, itse olen vaihdellut sen parinkymmentuhannen välein. Tänä keväänä kun auto oli seisonut muutaman kuukauden tuli tuota fortea kanssa koitettua kun tuntui tasakaasulla ajellessa välillä nykimistä, tuntui auttavan, eikä aiheuttanut mulla ainakaan mitään negatiivistä. Suodatinta ei tässä yhteydessä vaihdettu. Muutama viikko sitten tehtiin öljyille kanssa toi forte käsittely, loppui nakutus joka kuului aina välillä autoa käynnistäessä, eli kai tosta jotain apua oli...ehkä :odroll:
     
  5. Juola

    Juola 1st gear

    Aha... juu, kiitos! En tiedä onko koska(an) vaihdettu - edellisen omistajan jäljiltä löytyy kyllä seikkaperäiset huoltokirjat parin vuoden ajalta, vaan en nyt kaikkea muista mitä siellä lukee. Vaan kun on kohta itsellänikin 10tkm tuolla autolla takana, ja nyt tämä forte-kuuri, niin voinen suodattimen tilanteen tarkistaa...! Mainittu öljykäsittely on kyllä tehty - muistaakseni vuosi sitten...!

    Nyt on siis vielä gas treatmentit tankissa bensan seassa... kävin tuossa just tuolla kaupoilla, ja niin kulki auto kuin täi tervassa kuten sanotaan! Bensatankin mittarissa viisari kuitenkin laski liki pykälän, että jonnekin sitä pensaa tuolla 10 km matkallakin tärvääntyi...!
     
  6. Karva

    Karva Gearhead

    Onko sitä tankkia koskaan otettu irki ja putsattu, edes kohtuullisesti, siitä tökötistä ei ole mitään hyätyä jos ei pohjalla tankissa olevaa pas, koskaan poisteta, omassa loppu ongelmat kun koko järjestelmä otettiin ja putsattiin peruusteellisesti, eli otin tankin pois ja huuhdoin kaikki bensalla, ja siellä tankissa oli kunnon tatinat pohjalla ...

    Koko homma alkoi siitä kun autolla, Dodge Ram Van -90 3,9 V6 eli tuo mopo versio, oli ihan samoja ongelmia, epäilin jotta tankissa oleva bensa pumppu ei pelitä tai ol loppuun kulunnu, eli laitos kokonaisuudessaan irki ja eikun tutkimaan, kulunut 16v ol sinne jonkin verran potaskaa änkenny, sitten koko järjestelmän putsaus, uudet suodattimet joka nurkkaan ja kasaan, sen lisäksi crc - käsittely kaikille liittimille jota autosta löysin.

    Loppu ongelmat, sittemmin on käytetty säännöllisesti suuttimien, tai tässä tapauksessa Efin puhdistus tököttiä, eikä ongelmia ole ollut.

    Nyt on tota roinaa taas kertynny joten on yksi purku Ram Van -84, siitä olisi jouten tankki, kiinnikket jne, hp 50E, ja jos koko sydeemin haluat pura mitä tarvit koko jäljellä oleva bensa järjestelmä, autosta on viety kone kaikki muu bensa sydeemiin pitäs olla tallessa, kaikkineen pumppuineen jne, olisko 100 E sopiva ???

    Ja jos se vaijeri käy tosta -84 mallista, kun on karvalakki versio, saat sen kaupan päälle !!!
     
  7. Juola

    Juola 1st gear

    Jahas... no katsotaan nyt... en minä nyt vielä ihan toivoton ole noitten bensasysteemien kanssa, ja tokko tuosta nyt niitä tarvii uusia, jos puhdistamalla selvitään, vaikka pitäisi vähän osia ensin purkaa - ei sillä ettäkö liikaa pyytäisit! 100 e kuulostaa toki varsin kohtuulliselta. Joka tapauksessa täytyy nyt ensin varmistua, että alkaa tuo ruiskuosasto pelaamaan niinkuin sen kuuluu... ettei ikäänkuin ryyppy päällä ole jatkuvasti... ei uskalla nyt oikein investoida mihinkään vähemmän kiireelliseen, kun tuohon on saanut rahaa syytää välttämättömiin osiin nyt viimeisen muutaman kuukauden aikana aika helevetin paljon: nopeusanturi, lambda x2, tyhjäkäyntimoottori, tietokone, sekä erinäisiä ammattimiehen työtunteja + tulpat, öljyt, kampiakselin stefa, paljon bensaa ym. ym.

    ...ja kun tuon nopeusmittarin vaijerin jo tilasin, niin onhan se otettava, enkä kyllä tiedä kävisikö tuohon kovin moni muu. Tuohan tulee sieltä vaihdelaatikon perästä ja menee konepellin alle nopeusanturiin. Pituutta on yli 170 cm, ja tuntui olevan viimeisen päälle tarkkaa kaikkien kierteitten jne. kanssa, että sopiva löytyy...!

    Mutta kiitos kuitenkin!
     
  8. PK

    PK 1st gear

    Muistaakseni bensan putsari on apumiehen puolella runkopalkin vieressä vähän aktiivihiilikanisterista taaksepäin. Eikä ole vaikea vaihtaa.

    Forten käytöstä sanoisin että kuullostaa ihmeelliseltä että tekisi itse aine tuollaista. Saattaa tietenkin olla just niin että on laittanut paskat liikkeelle. Itse olen käyttänyt Forten aineita jo ainakin 7-8 autoon ja aina on auttanut esim. pikku nykimisiin ym. Eikä ole ainakaan pahentanut vikoja. Onkos niiden kahden ruiskusuuttimen O-renkaat vaihdettu. Aikanaan vaihdatin omassa autossa ne ja kas kummaa vaikutti aikas tavalla justiinsa bensan syöttöön.

    Paljon vaikuttaa siihen tankissa olevan mömmön määrään se onko auto tuotu uutena suomeen vai vasta myöhemmin. Suomessa on ollut jo 80 luvulta asti todella puhtaat ja hyvälaatuiset bensat ja pitävät mielestäni ainakin koneen puhtaampana. Ilmeisesti jotkut yhtiöt tuovat bensiininsä muualta, osaiskos joku valistaa mistä ja mitkä yhtiöt. Itse olen tankannut vain Shell, Neste ja ABC huoltamoilta.
     
  9. Juola

    Juola 1st gear

    Juu en tiedä o-renkaista... suodatin vaihdettu näemmä pari vuotta sitten, eli voisi olla joka tapauksessa korkea aika vaihtaa se...!

    Mutta ei saatana... joku tuossa nyt on kyllä pahasti vialla, muukin kuin tukkoinen bensansuodatin. Kävin tuossa pienellä moottoritie/maantie-ajelulla ja ei kyllä hyvältä näytä. Liikkeelle lähti ilman isompia nykimisiä, mutta kiihtyi laiskanlaisesti... kierroksia otti runsaanpuoleisesti myös aina ennenkuin vaihdetta vaihtoi. Nousi kuitenkin suht kivuttomasti tuonne 90:een (kovempaa ei ilennyt tuossa 4-tiellä ajaa, kun siellä on aina joskus noita polliiseja) ja siinä sitten ajelin aikani, kunnes poistuin yhdestä liittymästä pikkuteille karstaa polttamaan. Vähän aikaa meno maistui, mutta sitten alkoi ilmetä enenevässä määrin tehottomuutta... moottori huusi entistä enemmän kulloistakin tavoitenopeutta haettaessa. Palasin sitten 12-tien kautta 4-tielle ja nokka kohti kotia. Viimeinen ylämäki juuri ennen moottoritieltä poistumista alkoikin sitten olla liikaa. Vauhti hiipui 90:stä alle 80:n, ja TALLA POHJASSA moottori ulvoen sain niukin naukin nopeuden takaisin 8-kymppiin. Kyllä 318:lta kai parempaakin sais toivoa... on se ainakin ennen kovempaa mennyt!

    Köröttelin sitten kotia... pakoputken suu ei vielä ainakaan ollut merkittävästi mustempi kuin lähtiessä, vaan kai se taas liian rikkaalla kävi... ei vain 40 km matkalla ehtinyt vielä alkaa kunnolla savuttamaan.

    Tuossa on nyt 3. lambda vuoden sisään. Edellisellä omistajalla niitä ei ollut mennyt. Vain tuon yhden kerran vaihtanut, ja kulutus ollut kohtuullista (hyvät dokumentit löytyy, kun joka tankkaus ja huolto on kirjoihin merkitty). Mulla tuo on sitten alkanut oikkuilemaan. Pakokaasumittaus/moottoritesti ei mitään kummallista sanonut. Pakoputkistossa ei vuotoja. Ei myöskään muunlaisia vuotoja mitään missään (kuten jäähdytys- ym nesteitä). Alipainehässäkät kai kunnossa, kuin myös palotapahtumat sylintereissä (sanovat noista pakokaasutestin numeroista moista näkevänsä nuo autovelhot).

    Tuo Pedro se täällä ehdotti paineensäädintä, joka epäkuntoisena ruiskutuspaineet voisi liian ylös nostaa. Täytyy tutkia. Ruiskun antamat tiedot tietokoneelle olleet ok. Joka tapauksessa käy niin rikkaalla, että lambdan raja-arvot ylittyvät, eikä tämä sitten enää toimi, ennenkuin pikku paussin jälkeen... tai sitten tapahtuu jotain muuta ja lambda hajoaa kokonaan, ja taas mennään rikkaalla.

    Tämä on kyllä varsinainen epäonnen auto ollut...!
     
  10. Juola

    Juola 1st gear

    No nyt en päässyt enää edes kauppaan tuolla autolla... tai en uskaltanut ajaa! Pari päivää se on tuossa nyt vain seisonut pihalla - tänään meinasin marketissa sillä käväistä. Hyvin käynnistyi... annoin olla tyhjäkäynnillä hetken, ja nätisti kehräsi. Sitten d päälle ja jalka pois jarrulta: hyvin lähti rullaamaan. Mutta kun annoin kaasua kevyesti, alkoi kakomaan. Pääsin pihasta pois ja yritin kiihdyttää, mutta hitonmoinen suhina vain kuului konehuoneesta ja todella vaivalloisesti auto liikkui. Kierroksia nosti kuuluvasti, ja lopulta suostui kakkoselle vaihtamaan... totesin, että mennänpä kauppaan jollakin muulla pelillä. Sain käännetyksi auton (peläten koko ajan, että se sammuu keskelle risteystä tms) ja ajettua sen takaisin pihaan... kakkonen päällä, ja - todellakin - ÄLYTÖN SUHINA kaasun painalluksia säestäen.

    Meinasin käydä tuossa naapurikorjaamolla sen bensansuodattimen vaihtamassa/vaihdattamassa alkuviikosta, vaan näyttää siltä, että häätyy hoitaa asia tuossa pihalla.

    Vainko bensanvähyyttä, vai mitähän muuta tämä täydellinen tehottomuus voisi olla. Onhan se ruisku suhissut aiemminkin, kun on lämpimällä moottorilla työntänyt pensaa pytyt täyteen, mutta tähän asti tuo on kylmänä liikkunut edes kohtuudella. Vai menikö ne ruiskutussuuttimet nyt ihan paskaksi, vai mitä arvelette... korostan nyt tuota suhinaa vielä kerran!

    Kiitos taas vinkeistä.
     
  11. petro_din

    petro_din Gearhead

    no perhana..
    jos siellä bensansuodatin ois tukossa ni kui se vois liikaa saada bensaa?

    tuo suodatin homma vois olla itellkäin ajankohtanen.. itekki tullu kohta 40tkm tolla ajeltua ja moine o käyny mielessä mutta en vaa oo "kerenny" muka..
    no pitää ottaa katteluun tuo kapine jahka sais ton '64:n ajoon nyt tässä..

    no, tänää senki piti jo hoitua, mutta joku puusilmä innoissaan konetta kasatessaan pisti kytkinlevyn väärinpäin ja huomenna sitten hoidetaan se kuntoon ni pääsee kattomaa joko vani pääsis jäähylle..

    entäs edelleen se jakopää?
    meinaan toi mäkiin hyytyminen kuulostaa siltä mitä itellä oli ennen jakopään vaihtoa..
    3:lla mäkiin ja hyytyy, kakkosta ja talla lattiassa hikiseen mäkiä enää ylös lopuks..
    ja ostaessa se vielä meni jollain tapaa, mutt ihan yhen kahen viikon aikaan meni TOSI nopeeta heikkoon kuntoon, oisko tullu joku 3000tkm ajettua siinä... että pienestä se on kiinni..
     
  12. Juola

    Juola 1st gear

    niin, juu ei... siis eihän se suodatin tukossa bensaa liikaa saa... eli joko suodatin on tukossa ja se ei saa bensaa tarpeeksi, ja temppuilee - tai sitten saa liikaa bensaa ja temppuilee, kuten niin usein ennenkin! Vaan jos käy liian rikkaalla, niin täytyisi koneen ensin lämmetä, ennenkuin tukehtuu. Tänään ei ehtinyt edes lämmetä... tai sitten se suhina oli sitä, että se ruiskutti bensaa nyt kertakaikkiaan ihan liikaa jo kylmänä...

    ...tai sitten nyt on ilonani myös niitä alipaineongelmia, tai joku muu letku siellä vuotaa ja suhisee...

    ...niin ja voihan se olla se jakopää, myös. Vaan ei kai se suhise?

    En tiiä... kai tuo on purettava osiin ja katsottava mitä löytyy vai löytyykö mitään... kun ei nuo fortet toivottua ihmeparanemista aikaansaaneet!
     
  13. petro_din

    petro_din Gearhead

    no ei se ny iha suhise, mutt rolisee ja kilisee ja kolisee..
    selvä ero käynnissä, ku jakopää o kunnossa ni eipä siitä koneesta just mekaanisia ääniä kuulu enää
     
  14. Juola

    Juola 1st gear

    Ongelma selvitetty!

    "Katti se siellä ahisti" mukaillakseni erästä kirjoituksiini vastannutta...! Entisestään voimistunut suhina ja auton täydellinen tehottomuus sai mekaanikkoni epäilemään tukkeutunutta kattia - ja pieni koeajelu vahvisti epäilyä entisestään. Katti auki ja... KOKO KENNOSTO, ja kaikki mitä siellä nyt sisällä on, oli TÄYDELLISESTI HIILTYNYT! Tilanne on pahentunut pikkuhiljaa ja lopulta käytännössä tukkinut koko pakoputken! Ei siis kumma jos ei enää oikein kulkenut...!

    Katin sisusta pihalle - "luukku" kiinni... ja auto toimi kuin uusi!

    Paheneva katin tukkeutuminen on sitten puolestaan häirinnyt lambdaa ja kaikkia näitä hienoja systeemejä laittaen ne sekaisin.

    Nyt jää ratkaistavaksi laitanko uuden katin joskus... vai toteanko, että katin kontit! Tärkeintä on, että auto kulkee taas!

    ...juuu, ja se mittarinvaijeri tuli, ja oli just oikeaa kokoa! Nyt nopeusmittarikin toimii... ja cruise, ja od...!

    Kiitos kovasti kaikille teille, jotka olette ongelmaa kanssani pohtineet!
     
  15. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    :eek: Miten työ uskallatte laittaa AUTOihinne tommottisii Fortee yms...muistan joskus(vuonna elvis?)lukeneeni noista "ihmelitkuista" TM:stä ja sii
    nä ne kokeili aika montaa eri tököttiä ja ainut "apu" oli et öljypohjaa kerty kummallista sakkaa...joo tästähän saapi aikaiseksi tuota---> :argue:
     
  16. PK

    PK 1st gear

    Joo aloitetaan vaan :argue: :lol: . Muistaakos kukaan onko fortea testattu TM:n tai muiden lehtien toimesta. Forte näes ei lupaa korjata mitään kuten motor upit ja muut vaan vain hoitaa ja puhdistaa järjestelmiä.

    Lisäksi forte tuntuu olevan ainut aine joka on monen merkkihuollonkin säännönmukaisessa käytössä. Esimerkiksi kun käytin työnantajan skoda octavian Jyväskylän Laakkosella huollossa niin siihen tehtiin polttoainejärjestelmän forte käsittely joka suosituksena 50tkm välein. Samoin näkyy ohjelmassa olevan 80tkm välein moottorin voitelupuolen käsittely.

    Vois taas kirjoittaa romaanin näistä forten käytöistä mutta taitaa kuulua tuonne toisiin alueisiin eikä tähän Ram Vaniin :odroll:
     
  17. Stone

    Stone 3rd gear

    OT: Myykös joku varaosaketju ym pulju Forte-tuotteita vähittäismyynnissä? Ei oo kovin usein missään bilhelvetessä ainakaan mun silmään osunu :odroll:
     
  18. PK

    PK 1st gear

    Katsoppas tecalemit.fi korjaamotuotteet ja sieltä kultaraitakorjaamot niin löytyy puljuja missä ainakin tehdään forte käsittelyjä. Kokemukseni mukaan monikin korjaamo myy aineita kuluttajalle vaikka forte kertookin että niitä saa käyttää vain korjaamossa. Lisäksi luulisin että pystyy tilaamaan sellaiseen varaosaliikkeeseen joka tilaa muutenkin tecalemitiltä tavaraa.

    Itse katselen paljon netistä mikä maahantuoja tuo jotain tarviketta ja sieltä selviää yleensä jälleenmyyjät helposti tai viimeistään soittamalla sitten maahantuojalle ja kysymällä tuotteesta ja missä olisi lähin myyjä.
     

Kerro tästä muillekin!