Dodge Ram Vanin tyhjäkäyntiongelmat - TPS?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 16.3.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Jatkan vielä jankuttamistani totken tyhjäkäynnistä käyteltyäni tuota hakua ja googlea myös...! Siis sehän oli tämä B250 Ram Van 5,2l V8 (318) vuosimallia 1989.

    Tyhjäkäyntimoottorihan uusittiin tässä vastikään, ja sen jälkeen ilmeni tämä uusi ongelma, että entisten ylikierroksien jälkeen mennäänkin tosi alas 200-400 kierrosta... vvumm-vvumm-vumm, sillä tavalla aaltoillen, mutta VAIN kun moottori on kunnolla lämmennyt, eli vaikkapa 100 km ajon jälkeen. Kylmänä käy ihan tasaisesti. Ongelmatilanteita näiden matalien kierrosten kanssa tulee sitten esim. liikennevaloissa, kun vaivoin käynnissä pysyvällä autolla pitää lähteä liikkeelle: jalka pois jarrulta ja siirto kaasulle - auto tyssää siihen paikkaan ja tuntuu vastaavan kaasuun vasta pikku viiveellä. Tällöin nytkähtää sitten liikkeelle - hyppää suorastaan - ja tarkkana saa olla ettei edellä olija ole liian likellä. Mutta jos en anna kaasua, on vaarana auton sammuminen. Jos on vähän jonoa ja vaikkapa vasemmalle kännytään suoraa ajavia väistellen, on pikkuisen ikävää tuon kokoisella koslalla hypähdellä jonossa eteenpäin, perinteinen ryömiminen kun ei onnistu. Joskus kierrokset ovat korkeammalla N:llä kuin D:llä, vaan ei välttämättä, eikä siitä siinä liikkeellelähdössä ole mitään iloa kuitenkaan.

    Ja ongelmat siis nimenomaan kunnolla lämmenneellä moottorilla. Mitenkäs se tuo TPS, jota tarjottiin aiemmin vikapääksi od-ongelmiin, joiden syyksi paljastuikin nopeusanturi. Näitä nytkähtäen-liikkeelle -ongelmia on ollut aiemminkin, mutta ne ovat pahentuneet nyt uuden tyhjäkäyntimoottorin kanssa. Tietokone ei ole herjannut TPS:stä mitään. Vastaavanlaisissa ongelmissa erimerkkisillä autoilla erilaisilla sanahauilla tuo sensori usein mainitaan...!

    Selviäisikö säätöhommilla? Vai onko taas yhden ylihinnoitellun hilavitkuttimen uusiminen pikapuoliin edessä?

    Toinen juttu on tuo kulutus. En ole lambdan ja koko hiivatin tietokoneen uusimisenkaan jälkeen vielä päässyt entisiin 12 litran kulutuksiin, vaan 15-17 vie maantielläkin näköjään, oli keli mikä hyvänsä. Voisiko mitään yhteyttä löytää näistä oireista?

    Kiitollisena vinkkejä vastaanotetaan...!
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kato vielä varmuuden vuoksi MAP anturin alipaineletkut ettei ole tukossa mistään. Ohjataanko tossa sytkää ECU:lla?? jos ohjataan niin tarkasta sytkäennakko myös ja että lootaa antaa ennakkoja.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Sytkän ohjaus on siellä samassa aivolaatikossa, joka on siis jo vaihdettu. Perusennakon pitäisi olla 10 astetta. Jos Hall-anturi temppuilisi, se sammuttaisi auton tyystin.

    Alipainetalous tuossa laitteessa (niinkuin monissa muissakin) on tärkeä. Eli Etolaan ja sitten sulkeiset: alipaineletkut-vaihda. Myös se pitkä sieltä jarrutehostimelta.

    Sitten tarkista Throttle Bodyn kireys. Sen tulee olla 17 Nm nkireällä ja se tiippari saisi olla ehjä. Mun dodgessa Throttle Bodyn löysyys ilmeni siten, että ylämäissä tku-hki-välillä alkoi auto huutamaan. Kun kiristin, huuto poistui ja volkswagentransportterit ja muut ohituskaistojen wannabekunkut pysyivät taas takana.

    Venttiilikoppien tiivisteet: pitää olla kunnossa. Jos sulla on alkuperäiset, ne on kovettuneet ja katkeilleet, seurauksena koneen alipainetalous päin persikkaa.

    Ne anturit voi joku yleismittarin käytön mestari mitata ja tuomita.

    Mutta tuohon alipainetalouteen kun panostaa, "virittää" merkonoomikin dodgerantasaunasta Maanteiden Kuninkaan. Bensanmenosta en sano mitään, mulla meni aina 15-19 litraa sadalle. Sillä vehkeellä oli niin kiva Ajaa isolla A:lla.

    Eedittiä: Lambda-millaisen laitoit? Täällä palstalla sekä PK että autoilija on maininneet, että jotkut tarvikelambdat ei ole skulanneet. Mulla motonjetin 28-3422 skulas (ainakin päästöt palautui Greenpeace-arvoihin).
     
  4. ramman

    ramman Double Gearhead

    Tossa mun rotkessa viallinen lambda oireili juuri tuollalailla eli meinas hyytyä aina esim. risteyksiin jarruttaessa jne. Mulla meni noita tarvikelambdoja kaksi aivan peränjälkeen, nyttemmin on joku "laadukkaampi" versio ja hyvin toimii. Vaihdoithan sä sen tietsikan lämpötila- anturin lambdan vaihdon yhteydessä ettei se kuvittele olevansa kokoajan siperiassa ja tuutaa bensaa ihan oikeesti? ei tee lambdalle nannaa tuokaan :odroll: Mulla ainakin 91 dodgessa lukemat maantiellä on pyöriny tuolla 13 nurkilla kun ajelee od.llä, tässä on siis se 3,5 (tai jotain..) välitys
     
  5. Juola

    Juola 1st gear

    Joo, kiitosta kaikista vihjeistä. Vietin tuossa juuri tovin korjaamolla, kun vaihdettiin uusi nopeusanturi ja tarjosin kaikkia yllä mainittuja syitä tähän tyhjäkäynti-/töksähtely -ongelmaan...!

    Alipaineongelmia ei liene, säädöt kohdallaan, kaikki sensorit tällä erää toimii... juu, ja se tammikuussa vaihdettu lambda muuten on ihan aito ja alkuperäinen (110 euroa muistaakseni)...

    EGR-venttiili voisi nyt vielä olla syypää, mutta se tutkitaan sitten ensi kerralla (ja nyt loppui rahat joka tapauksessa). Voi olla, että se on vaikka vain likainen... ehti tuo kone kerätä karstaa melkoisesti joulukuisella Lapin matkalla kun tietokone ja lambda hajosi: nokea tuli putkesta ämpärikaupalla, ja voihan niitäkin peruja olla vielä siellä venttiilissä, eikö? Täytyy tässä joskus kuitenkin öljytkin vaihtaa, niin suoritetaan sitten perusteellisempi keväthuolto samalla.

    Ilmapumppu on jumissa, eli pois pelistä, mutta niin se on ollut ainakin siitä asti kun minä tuon kärryn ostin... pitäisikö sille joskus ehkä tehdä jotain? 12-13 litraa oli kulutus marras-joulukuun vaihteessa maantiellä, ja nyt siis 15 ja enemmän. Tietenkin se tuo od on ollut nyt enemmän tai vähemmän pelistä pois, mutta aika nätisti se vielä toimi edellisellä pohjoisen reissulla menomatkalla, kun kulutusta mittailin. Nyt se toimii ja nopeusanturi antaa oikeaa lukemaa tietokoneelle... eli jatketaanpa ajelemista ja tilanteen tarkkailua.

    Edit: ...jaa - opiskelin tuossa vähän lisää... eli siis se ilmapumppu lienee JUMIUTETTU jonkun edellisen omistajan toimesta... remmikinhän siitä on heitetty huit helevettiin... tässähän on joku viisaus takana tässä toimenpiteessä, mutta kun minä en ole oikein expertti näissä asioissa. Siksi täällä kaikenlaista kyselenkin...! (Ja autohan ei ole vähäpäästöinen)
     

Kerro tästä muillekin!