Dolly

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja aksu, 16.1.2005.

  1. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    nimim. makke aikoinaan oli selvittänyt että saisi hinata puomilla takaikkunalla kolmio. muuttuisi hinattavaksi laitteeksi.
     
  2. Tuukka

    Tuukka 1st gear

  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tuossahan tuo selvästi sanotaan:



    3.4.2009/226:
    13. Edellä 64 a §:n 4 kohdassa säädettyä autoon kytkettävän hinattavan laitteen rekisteröintivelvollisuutta koskevaa säännöstä sovelletaan ensimmäistä kertaa käyttöön otettavaan ajoneuvoon 1 päivästä tammikuuta 2011 ja muihin ajoneuvoihin 1 päivästä tammikuuta 2015.

     
  4. virta

    virta Gearhead

    Mites on nykyään onko dollyt rekisterissä :)
    Ainahan nuo kiinnostaa en kyllä omaa dollya hevin rekisteröisi,muistavat aina noilla maksuilla :lol:
     
  5. fury poika

    fury poika 3rd gear

    ei meidän ainakaan ole ja on vedetty lähiaikoina.
     
  6. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    Mikäs tilanne Suomenniemellä näille tow dolly'ille tänään 2016?
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Tuommosen löysin Trafin sivuilta

    http://www.trafi.fi/filebank/a/1351...211355/10518-7_2012_Tiedote_katsastajille.pdf


    Hinausapuvaunut


    Auton hinaamiseen käytettävä hinausapuvaunu ei ole ajoneuvo, eikä se kuulu rekisteröintivelvollisuuden piiriin. Apuvaunulla saa hinata toista autoa enintään 60 km/h nopeudella. Apuvaunu luokitellaan hinausvälineeksi kuten esim. puomi. Apuvaunuhinaukseen sovelletaan muutoinkin asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 14 §:ssä annettuja hinausta koskevia määräyksiä. Apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa, ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä, valaisintelineessä.

    Tein, ja myin Dollyn vuosia sitten. Nyt olen sitä taas monesti kaivannut.
    Kerran näin jonkun, muistaakseni Saksalaisen valmisteen, jossa oli kaksi pientä pyörää keskellä, hyvin lähellä toisiaan (semmosia, mitä saksalaisissa autokärryissä käytetään). Oli sellainen paketti. että sen olisi saanut palasteltua ainakin pakun takatilaan.
    Kyllähän se hinattava pystyssä pysyy taka-akselinsa varassa (kolmipyöräisenä).
    Semmosen jossain välissä teen. Niin kevyt, kuin vain mahdollista.
    Dolly on näppärä hinauslaite, eikä se tarvitse kuljettajaa siihen hinattavaan. Melko pienellä veturilla pärjää.
    Akselin kohdalle saa tulla painoksi se 750 kg, ja koukulle se, mitä sille voi sallia. Kevytrakenteiseen dollyyn saa laittaa sellasen auton, jossa etuakselipaino on noin 700kg. Esim. V70 Volvolla saa Dollyn kanssa vetää noin 1500kg painavaa autoa (paino siirtyy pikkusen taka-akselille, kun auto on vinossa).
    Vakuutuksen tuo Dolly tarvii siihen hinattavaan!
    Onhan mulla autokärrykin, jossa on kuuppa päällä, mutta vaatii melkosen vetoauton, jotta pystyy saman painoista viemään, mitä dolly:lla.
    Peruuttaminen Dollyllä on haasteellista. Ei mahdotonta, koska minäkin olen sillä hinattavaa peruuttanut useita satoja metrejä.
    Tyhjää Dollyä on hankala vetää, ellei laske rengaspaineita. Pomppii montuista aika korkealle joskus. Kertaakaan ei kääntynyt ympäri, mutta lähellä monesti oli. :cool:
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Nykyään pitää kaikki hinattavatlaitteet rekisteröidä.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Trafin nykyisillä sivuilla Dolly on Hinausapuväline, tai Hinausapuvaunu, eikä hinattava laite. Rinnastetaan puomiin, tai köyteen!
    Ei tietääkseni tarvi rekisteröidä. Toki muutamat katsurit, ja polliisit niin vaativat......
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mun tieto on tullut nimenomaan katsastusmieheltä :eek: . Onx se joku ongelma katsastaa Dollya? Ja jos ajattelee sen käyttöä niin.......... Ny meinas mennä Offitopiikiski :confused: .Voin perääntyä :oops: kirjoituksessani. Kätevä peli ehdottomasti mutta mutta Trailerin vuokra ei ainakaan täälläpäin oo paha.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Eihän tuosta Dollystä minkään ison auton kuljetukseen ole.
    Voihan sen Dollyn katsurilla käyttää, ja sanoo, että tommonen tuli, saako olla. Mutta rekisteröidä sitä ei voi, eikä kannata.
    1600 kg:n vetomassa Volvossa, rajoittaa kärryn, ja sillä kuljetettavan aika pieneks.
     
  12. OpaS

    OpaS Gearhead

    Eikös hinattavassa laitteessa ole aina kokonaismassakin sama kuin omamassa, eli semmoisella ei saa kuljettaa mitään. Että ei tuntuis kovin mielekkäältä rekisteröidä dollya hinattavaksi laitteeksi.
     
  13. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    No ei onnistu full size jenkin hinaus, mutta hinattavan auton massa enintään 1600 kg, niin kyllä se riittää aika monenlaisen perusauton hinailuihin. mm. Ford Transit ollut hinattavana.

    Ei voi rekisteröidä? Miksei? Ei ainakaan minulla ollut mitään ongelmia hakea konttorilta kilpi Dollyyn.

    Ei ole. Omapaino muistaakseni 160 kg, kokonaispaino 800 kg. Hinattavan auton enimmäispaino 1600 kg.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Mitäs hyötyä on Dollyn rekisteröinnistä?
    Tuleeko siihen liikennevakuutus, tms. joka helpottas noita hinattavan vakuutuksia?
    Elikkä meniskö niin, kuin hinureissa. Eihän nekään vakuuta erikseen sitä perässä vedettävää?

    Dolly pitäis saada 50 kiloseks, jotta siihen vois useimmat nykyautotkin laittaa.
    800kg-160kg=640kg. Jossain muistaakseni sanottiin, että auton etupää on lavetilla, joka on yleensä se painavampi pää. Tahtoo
    hinattavan (luvallinen) paino jäädä siihen 1200kg:n paikkeille......

    Sitten takavetosten hinaus, kannattaa muistaa ottaa vaihde pois päältä, ja jos pitkään hinaa, niin ei kardaanin poistostakaan haittaa ole.
    Yks laatikko on tullut jo tuhottua? 500km Dollyn perässä, niin laatikko alkoi rohista laakereistaan.

    60km/h merkki pitäis Dollyssa olla, mutta en ole vielä yhdessäkään semmosta nähny.
    Kiinteät valot laitoin dollyyni, jopa takasumuvalon. Lisäksi lokarin päälle pistoke irtovalopaneelille, jos hinattavan omat valot ei toimineet. Vilkkujen takia se takapaneeli olis hyvä. Vaikka eihän nykyisin pimeelläkään tarvi takavaloja olla käytännössä. Teoria on ihan eri juttu, kuin käytäntö?
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Kilpureiden hinailu Dollyllä on nykyisin mahdollisempaa, kun niissä pitäis aina olla se liikennevakuutus.
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Jos Dollyn kanssa ajaa tutkaan yli 90km/h, niin lähtee kortti!
    Yks tuttu katsuri oli ollut mukana poliisiratsiassa, ja näin oli käynyt, vaikka rajoitus tiessä oli 100km/h.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onhan tossa jo parikin rikettä
    Yli 90 niin on ajoneuvoyhdistelmälle ylinopeus. Kärryä ei saa vetää kuin 80 vaikka olisi tyhjä tai dolly
    Yli 40 sallitusta ylittäminen.
    Taitaa lähteä kortti automaattisesti kuivumaan, esim. 100 60 alueella tai 70 30alueella

    Sanohhan vielä, et oli ylipainoa ja auto kiinni jollain paketti narulla

    Sit kaikille
    Siihen dollyyn auton sitomiseen muuten sit kannattaa käyttää oikeita kuormaliinoja eikä niitä koukullisia matkalaukku remmejä, päästin dollyn irti koukusta ja molemmat etummaiset niin sanotut kuormaliinat rapsahti poikki ja oli valmistettu pari kuukautta sitten ja ensimmäistä kertaa käytössä
     
  18. Ck

    Ck Gearhead

    Muutama Dolly taitaa olla virheellisesti rekisteröity. Niitä ei tarvitse eikä nykyisillä ohjeilla saa kilvittää.

    Off topic. Hinattavalla laitteella ei saa kuljettaa mitään kuormaa pois lukien kaapelikelavaunu jolla saa viedä sitä kelaa.
     
  19. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Siis vedit 500km. automaattivaihteista irrottamatta kardaania?:eek:
     
  20. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    Alkaa seletä 2016 säännöt,ei tarvii vekotinta rekisteröidä,eikä saa kiskoo kuin max 60 km/h.
    Nooh,empä olis motarille lähössäkään:)
     

Kerro tästä muillekin!