Dynokäppyröitä Comp XE-nokista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtsu67, 10.3.2013.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    http://www.compcams.com/Pages/401/dyno-sheets.aspx

    Minusta oli niin mielenkiintoista tietoa tuolla sivulla, että ajattelin laittaa linkin tänne.

    Pienin XE250h-nokka näyttäisi potkivan erittäin hyvin. Ja 262h pesee isomman 268h. Sekin mielenkiintoista.

    Löyty tämä, kun olen haeskellut ja vertaillut sopivaa nokka-akselia omaan sbm 360 koneeseeni.
    Kysyin neuvoa Compcamsilta ja sieltä suosittelivat XE250h nokkaa.
    Ei se noiden tietojen perusteella näytä ollenkaan huonolta. Puskisi varmaan samat alkuperäiset 245 sae-net hv, kuin vakio 340 nokalla.
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Kaksi asiaa tulee noista mieleen.
    urheilulliseen katumottiin kannattaa satsata hengitys kuntoon (imu- ja pakopuoli kansineen) ja tukea sitä maltillisella nokalla, voi yllättyä iloisesti.

    Toiseksi, perus-automaattilootalotjat ei kaipaa tehoja paljon yli viidessä tonnissa, niiden ei tarvi potkia lisävauhtia 140-180km/h tiheällä perällä 1/4mailin viimeistä kahtasataa metriä.

    Mut, noissa käppyröissä on puristukset samat 9.25:1 joka XE- laahurinokalla, se korostaa mietojen nokkien ominaisuuksia suhteessa rankempiin. Ja XE274 on vielä performeri imusatsilla...
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Camquest kertoo 268 kepille reilusti enemmän eli 358pollea mutta 250kepille "vain" 310pollea. Siis tolla samalla koneella :odroll: .

    268 herätti 302 kokoisen letukan kunnolla henkiin, vaakkumia riitti tyhmäkäynnillä ja kone veti hyvin tonne 6500jenkan paikkeille. Mulla puristukset pikkasen päälle 10:1. Toi 250 on 360 kokoiselle koneelle melko mieto mutta ihan hyvä ruisinkinokka painavan hylsyn liikutteluun.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Mikä oliskaan ollut tulos,jos kannet olisivat olleet muuta,kuin Sporstman II ja S/R kannet(World Products?).
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Maxin kanssa vrmaankin samoilla linjoilla, isompi nokka antaa hyötynsä vasta paremmilla kansilla, kokonaisuus taas ratkaisee. Jos kansina olis jotkut "paremmat", tai ainakin erilaiset niin vois olla selkeetsi erot isompien nokkien puolesta.
    Puristuskin hieman alakantissa noille isoimmille, vaikka kannet kai siinä silti isoimmat jarrut on?
    Ei silti, tavallaan hyvä osoitus siitä että nokan kanssa ei kannata liioitella jos muutoin ei ole kyseessä mikään rallimoottori....
     
  6. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Olisiko kellään teoriaa, miksi moottoriteho laskee siirryttäessä 250h -256h?
    Camquest-ohjelmassa 256h nokka oli hyvä kompromissi 8:1 puristuksella.

    Sen noista käyristä pystyy päättelemään, että 262h menisi täysin hukille omassa moottorissani. Pitäis hankkia ne alukannet! Mutta ennen 1000e investointia vaihtoehdoiks jäis noi pienemmät.
    Harmi muuten, ettei moottorin tarvitsemaa sytytysennakkoa kerrota.
     
  7. kapteeni

    kapteeni 1st gear

    onkos 360 muuten vakiokaluilla liikenteessä kuin että kannet ja puristukset on tehdasnormeissa? tollaseenkin koneeseen on joku shamaani saattanu pultata aikanaan esim. torker2 imarin ja näin hankaloittaa ihmisten elämää...(nimim. sellasta on nähty)

    jos kone muuten vakio, xe250h on just loistava nokka. ei pilaa tyhjäkäyntialipaineita mutta nostaa silti vääntöä ja hiukan tehoaki vakionokkaan verrattuna.

    sytkäennakkoa saa laittaa aika surutta sen 40 astetta jos on 8:1 puristus.
     
  8. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Tuplaputket valusarjoilla, 340 kaksitaso rautaimari ja 600 holley. Peräruuvi on tiuha 3.91. Siinäpä ne.

    Noista linkin dynotuksista: mikä selittää tehon tippumisen 250h ja 256h nokkien välillä?
    En itse keksi mitään järkeenkäypää syytä.
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    256 tehokäyrä notkahtaa aavistuksenja muutenkin heiluu enempi siinä missä viereiset käyrät on vähä pyöreempiä. Seokset ja/tai sytty heittelee tms. Jos toi käyttäytys samalla lailla kun viereiset, tilanne olisi normaalimpi. Aika marginaalinen ero kyllä, mut kyllä 256 voittajana maaliin tulisi jos on matkaa kiihdyttää.
     

Kerro tästä muillekin!