edel 1407 ei toimi kunnolla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 24.5.2012.

  1. sauli

    sauli 1st gear

    eli sain tuossa katsastettua auton ja päästöt oli aivan ok, en nyt muista lukemia tähän hätään.

    tekniikka on olds 307-th400. perävälityksestä ei hajua

    ongelma on seuraavanlainen, käy aivan hyvin tyhjäkäyntiä esim valoissa D-päällä seisoessa mutta kun aavistuksen painat kaasua että lähet varovasti liikenteeseen niin vain prötää ja prötää eikä oikeen liiku mihinkään. sitten kun painaa vähän/paljon lisää niin toimii ja lähtee kyllä ihan normaalisti.

    60-80 rajoitus alueella kuulee kans ihan selvästi että kone röpeltää kun kevyellä kaasulla ajelee, taas kun painaa lisää niin kiihtyy ja käy normaalisti mutta tasaisella pintakaasulla röpeltää. lisäksi matka ajossa tuntuu aika selvästi nykimistä kun tasakaasulla ajaa 80-100kmh ja tähän päälle vielä että kulutus on noussut melko miehekkäisiin lukemiin viime kesästä kun 80km matkan jälkee sai lorottaa 17l tankkiin.. ennen seisonta aikaa kulutus oli 15 reippaassa matka ajossa.

    ryyppy ei taida olla päällä koska tyhjäkäynti on normaali?

    tulppia en nyt ole käyttänyt pois mutta entiset olivat ruskeat millä viime kesä ajettiin

    kaasariin en ole koskenut tässä vuoden omistuksen aikana muuten paitsi käyttänyt pois paikoiltaan kun laitoin tiivisteet uudet.

    tulpat ja tulpanjohdot ovat vaidettu uusiin n. kuukausi sitten, virranjakajaan en ole koskenut ja se on about vuoden vanha.

    ensi viikolla kunhan kotiudun taas ja pääsen talliin niin meinasin että tempasen kaasarin irti ja koitan sitä puhdistaa, tähän hommaan kaipaisin pieniä vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon purkaessa(esim. täytyykö hommata joku tiivistesarja kun tuota aukaisee ym.) neula/suutinsarja varmaan kannattaa hommata jos sillä saisi vielä kulutusta alemmaksi kuten olen täältä muutamasta topikista lukenut.
     
  2. ED_HUNTER

    ED_HUNTER 3rd gear

    Onkos missä vehkeessä kiinni moiset laitteet?
     
  3. ED_HUNTER

    ED_HUNTER 3rd gear

    Olisko tua kaasari vähän liian iso tuohon koneesee? Näin alkuun tuntuis jos ihan vakio olds 307
     
  4. paja1

    paja1 Double Gearhead

    no on melkee tuplasti liian iso kassutin!
     
  5. ED_HUNTER

    ED_HUNTER 3rd gear

    eikös tua oo 750 Cfm ja vielä talousmoottorissa kiinni.
     
  6. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    olisiko vuotoa imusarjan ja kaasarin välissä ???
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei kai sinulla ole minun entinen Le Sabre? :D Kuulostaa ihan siltä, siinäkin oli nimittäin 750cfm edelbrock ja vastaavat ongelmat.
    Se kaasari on 307:aan liian iso ja se on squarebore eli ensiö ja toisio kurkut on yhtä suuret, ei oikein pelaa pienillä vedoilla.
    Alipaineletkuissakin toki voi olla vuotoa ja tekee samantyyppisiä oireita.
     
  8. paja1

    paja1 Double Gearhead

    kaksi vastaavaa tapausta veneessä nähnyt. 750 edelbrock vakiossa 350 sbc:ssä ja tyhjäkäynti ok mutta jos koittaa kruisata hiljakseen niin ei tule yhtään mitään.nykii ja vaeltaa. pitää härnätä johonkin 1300-1500rpm ja sitten taas alkaa vetää puhtaasti.
     
  9. sauli

    sauli 1st gear

    hmm, nyt kun muistelee tuota hommaa vähän lisää niin tosiaan viime kesänä oli tyhjäkäynti todella ontuvaa kun sitä yritti laskea alas normaaleille kierroksille, oli pakko säätää kierrokset aika ylös. ja aina vaihde päällä parkissa humpasi kierrokset ylös alas. sitten käytin kaasarin irti ja laitoin uudet tiivisteet imusarjan ja kaasarin väliin niin huomattavasti parani. koska tyhjäkäynti oli säädettynä aika ylös niin varmaan sitä pienellä kaasulla rykimistä ei sen takia huomannut aikaisemmin? kierrokset oli sillä alueella ettei pahasti rytkäyttänyt vaihdetta päälle, mutta huomasi kuitenkin selvästi mihinpäin sitä oltiin lähdössä kun keppiä veivasi..

    autohan on siis custom cruiser ja tietääkseni aivan vakio kone, jaksaa kiskoa tuota koppaa varmaan jotain 160kmh jos jossain uskaltaisi vaan ajaa niin lujaa :lol: joka tapauksessa auto on huomattavasti pirteämpi mitä mulla oli 305 sedan caprice vaikka on useamman sata kiloa painavampi auto.

    ok eli tuota pikkukaasulla ontumista ei välttämättä saa korjattua muulla kuin kaasarin vaihdolla.

    mutta mikähän mahtaa selittää kulutuksen radikaalin nousun ja sen pienen nykimisen matka ajossa sekä pintakaasulla ajettaessa 80kmh tai alle kuuluu röpeltämistä mitä aikaisemmin ei ole ollut? ehkä tämä liittyy vielä siihen liikkeelle lähdön ongelmiin

    nykiminen tuntuu aivan kuin jarru laahaisi mutta tähän en oikeen usko koska kun katsastukseen säädin takajarruja niin käsillä pyöri aivan hyvin kun rummusta pyöritti, etujarruihin en ole koskenut.

    joo isohan tuo kaasutin on tuohon mottiin mutta eipä sillä nyt kauheasti väliä kun ajattelin käyttää sitä tuossa 455 motissa minkä varmaan tämän kesän aikana saan kasattua ja nostettua autoon paikoilleen..

    pointtihan tässä koko jutussa on että ennen seisontaa näitä ongelmia ei esiintynyt
     
  10. Mika R

    Mika R 1st gear

    itsellä teki seisonnan jälkeen aikalailla samaa ja vikahan oli ihan vaan kakkaa kaasarissa eli kehotan vaa putsaamaan ja vaihtamaan bensansuodattimen, mutta ei se kaikkia ongelmia kyllä poista koska toi kaasari on niin järjettömän kokonen. Itsellä sama kaasari 396 chevyn isolohkon päällä ja siihenkin se on niillä vakiosuuttimilla liian iso.
     
  11. Anders

    Anders 1st gear

    Mulla teki tota samaa, syynä oli et kävi liian laihalla. Ongelma korostu vielä nopeissa kaasun polkaisuissa. Poistui kun nostin hieman bensapintoja ja laitoin isommat kiihdytyspumpun suuttimet.
    Myös kaasuun vastaus parani selkeesti.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Laihalla se varmaan käy kun se ensiökin on ihan hirveän kokoinen ja kun sen äkkiseltään läväyttää auki niin 307:ssa ei riitä alipaine kiskomaan riittävästi bensaa kitusiin vai onko se hienosti sanottuna niin, että virtausnopeus ei kaasuttimen venturissa ole riittävä.

    Mutta jos se on paremmin joskus toiminut, niin kannattaa kaikki alipaineletkut vielä tarkistaa.
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    mulla galaxiessa oli 750 CFM edel myös, tyhjää kävi hyvin, kun hiukankin lisäsi kaasua, seosmittari meni tosi laihalle röpöti röpöti, ei kiertänyt kuin röpöttäen yli 2500 rpm.. Alkuperäinen kaasarihan oli autolite 4100, se virtaa jotain 550 CFM. JOten tilalle hommasin uuden edel 600 cfm:n, sitä vaihtessa huomasin imusarjan ja kaasarin välissä ollen laippojen paperitiivisteissä aivan selviä ilmanvirtaus jälkiä :rotfl:
    nyt toimii aika mukavasti ainakin 600 CFM 8)
     
  14. sauli

    sauli 1st gear

    kaasarin alla ei ainakaan imuvuotoja ole, brake cleanerilla testailin sitä yks päivä kun joku oli impannut pilotti purkin tyhjäksi :poff:

    häätyy kattoa vielä kaikki alipaine letkut ja putsata kaasari niin eiköhän se siitä. kieltämättä alipaine letkut ovat hieman haperon näköisiä paikoitellen.

    kiitoksia vaan vastauksista tähän asti, maanantai iltana pääsen työreissulta kotia niin pääsee hommiin sen auton kanssa.

    täytyy sitten raportoida että miten kävi vai käykö sen jälkeen enää ollenkaan :rotfl:
     
  15. sauli

    sauli 1st gear

    nonni. eilen käytin kaasarin osina ja löytyihän sieltä kökköä ihan kunnioitettavat määrät..

    huolellisen liottamisen/hinkkaamisen ja puhaltelun jälkeen löin osat kasaan todetakseni että eihän se juuri mitään vaikuttanut.
    lisäksi kaasarin takempien kiinnityspulttien kierteet nousivat pulttien mukana ylös enkä saanu niitä enää pitämään yhtään. hätäratkaisuna laitoin millisillä kierteillä olevat pultit jotka vissiin olivat hieman paksummat ja sain niillä vähän kirittyä, ei ainakaan huonontunut tuolla.

    käytin molemmilta puolilta yhtä tulppaa pois ja olivat samanväriset, harmahtavat eikä karstaa nimeksikään kun ovat aika uudet.

    lisäksi huomasin että puolassa oli yks johto huonosti ja väärin paikoillaan eikä se istunut kunnolla jakajan päällä, nyt on tämäkin korjattu.

    mitenhän tämä muka nyt on viimekesänä pelannut niin hyvin, ainakaan ajossa nykimistä ei ole ennen esiintynyt ja kulutusta meinaan vielä seurata.

    suuttimia muuten käytin kanssa pois paikoiltaan ja sekä ensiöissä että toisioissa oli lukema 120?

    neulat taisivat olla öö 1317, en ole kyllä enää varma kun tuo muisti on vähän pätkimään päin mutta voin käydä ne vielä tarkistamassa.

    mulla nyt on kans vähän sellainen veikkaus että tuo pintakaasulla liikkeele lähdön vaikeus sekä matka ajon pätkiminen ovat yksi ja sama oire kun tuntuu että samoilla polkimen asennoilla ne esiintyvät ja luultavasti en tästä pääse eroon muuta kuin moottoria suurentamalla.

    mutta silti ihmetyttää kun ei se aijemmin ole vauhdissa nykinyt, kaupunkiajossa sen kuulee ihan putkista jo kun pätkii mutta maantievauhdissa sitä ei enää kuule. tuntuu ihan kuin joku jarru kanittaisi mutta ei se sitäkään ole.

    muuten pelaa kyllä hyvin, lähtee käytiin kylmänä, puolilämpimänä ja kuumana. vetää ja kulkee aivan kuten ennenkin. kulkee ihan kevyesti ykkösellä sen 80kmh ja kakkosella loppuu jo nopeusnäytöstä tila ja viisari painuu piiloon
     
  16. sauli

    sauli 1st gear

    jep. käytin tyhjäkäynnin neulat kokonaan pois ja tuntuu että se muka vaikutti, toinen on nyt 2 kierrosta auki ja toinen on vartin verran.

    kaasarin takemmille kiinnityspulteille ei ole vielä uusia kierteitä että saattaa sieltä repiä vähän ilmoja mutta korjaan tämän aikanaan, kuitenkin sain patentilla ne pultit kiristymään. sanotaanko ainakin puolet siitä mitä olisi ehjiä uskaltanut vääntää.

    prötääminen ainakin loppui siihen, hieman kävi vielä ontuvasti ja humpaten tyhjää mutta kun aukaisin toista ruuvia niin tasoittui.

    nyt tuntuu taas tyhjäkäynti olevan kohdallaan, hieman auto nytkähtää kun laittaa vapaalta Deen tai pakin päälle eikä aukinaisen pellin alta katottuna konekkaan juuri heilahda kun vaihde kytkeytyy.

    lisäksi vielä tuntuu että kylmäkäynnistys helpottui huomattavasti kun tuossa ei ole tuo imu kaytössä. ainakin tänään kun kävin kokeilemassa niin sai lähteä heti ajamaan(ei tosin käynyt vielä kunnolla mutta jaksoi liikkua), ennen sai vähintään pari minuuttia käytellä että jaksoi tulla tallista ulos.

    täytyy vielä seurata uudestaan tuo kulutus ja tulppien väritys mutta nyt ainaki ajossa tuntuu pelaavan todella hyvin eikä nyi eikä prötäile enää yhtään
     
  17. tabs

    tabs Gearhead

    Jos tarkotat tyhjäkäynnin neuloilla seosruuveja kaasarin etuosassa, niin niiden pitäis olla yhtä paljon auki.
    Nyt sulla on toinen puoli koneesta laihemmalla ja toinen tosi rikkaalla...

    Eli perus säätö 1,5 molemmat auki ja siitä 1/4 yleensä auki/kiinni riittää...
     
  18. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    ongelma

    kokeilitko kaasarin pohjaosan suoruutta jollain suoramitalla / levyllä , tuppaa ole näissä monta kertaa irroitetuissa runko jo vähä kierona ( liiallisen kiristämisen takia ) , vois osaks vaikuttaa noihin säädönkin ongelmiin
     
  19. sauli

    sauli 1st gear

    jep, noilla tyhjäkäynti neuloilla tarkoitin juuri niitä..

    meikäläinenkin kuuluu vielä tähän nintendo sukupolveen ja olen ajanut melkein 10v ruiskuautoilla ennenkuin siirryin takaisin kaasuttimella varustettuihin niin tämä onkin eka kaasari mitä ruuvailen yleensäkkään :rotfl:

    kaasarin pohjaosan suoruutta en muuten ole katsonut.

    jaa että toinen laihalla ja toinen rikkaalla, täytyy mennä vielä kokeilemaan noilla tabsin ehdottamilla asetuksilla. jätin vain nyt tuohon kun käynti tasoittui ja alkoi pelaamaan kuten ennen niin ajattelin että ok, nyt on hyvä.

    eilen käytiin n.200km lenkki ilta ajelulla niin tosiaankin toimii hyvin, ei röpeltämistä eikä mitään. gps n mukaan otti vauhtiakin yhdessä ohituksessa 172kmh eikä kyllä kovin kauaa tarvinnut himputtaa, taisi kierrokset olla jo aika tapissa..

    ja kulutuksesta vielä, paikallisella tb huoltamolla tankki täyteen ja taas se 80km matka ajoa 100kmh marssivauhdilla. naapurikaupungin yhdellä nesteellä sitten taas tankille ja mietin että montakohan kymmentä litraa sinne menee niin 7l ja pistooli sanoo naks.. mitä helvettiä, lorottelemalla sain sinne menemään 1,5l vielä lisää mutta sitte se kyllä oli varmasti täynnä, voiko se muka mennä nuin vähällä vai mikä tässä nyt kusee..
     
  20. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    toi 1.5 kierrosta ei välttämättä riitä carter/edelbrock kaasarissa tyhjäkäynnin perussäätöön.

    Tiedoksi vaan jos tuntuu että toi annettu väli ei riitä.
     

Kerro tästä muillekin!