Edelbrock E-Force ahdinsatsi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 23.6.2022.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tiedoksi, eivät enää myy ahdinpaketin kanssa säätöjä muualle kuin Pohjois-Amerikkaan.

    Näitä on nyt pari tullut vastaan.

    Lisätietoja yv:llä.
     
  2. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Oiskohan polttoaineen laadussa syy asialle. Texas speediltä toimitettu custom softakin oli aika hevon kukkua täällä härmässä.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja yleensä noi valmis ohjelmat on todella varovaisia, vaikka parempia kuin vakiot.
    Dynossa tai sit tarpeeksi "revision" versioita, että lähettelee edestakasin ohjelmia et saa kohdilleen.
     
    studio57 tykkää tästä.
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eräs entinen GM:n moottorinsäätäjä kertoi että vakiomoottorin säätöjä hiotaan kolmisen vuotta ennenkuin ne on kohdallaan.

    Toki siihen kuuluu päästöjen optimointi, kulutuksen optimointi ja vaikka kuinka paljon kaikenlaista.

    Itsekin just hieromassa erään klassikkocamaron säätöjä. Kun autolla on ajanut muutaman päivän ja luulee että ihan kaikki on kunnossa, niin eikös vaan eräässä tilanteessa (ihan kylmä moottori ja pysäyttää melkein heti liikennevaloihin) niin sammuuhan se. Ja muissa tapauksissa ei.

    "Canned tune" kuten jenkit sanoo on sinnepäin. Joskus voi toki natsata hyvinkin. Mut se että saa kaiken ihan kohdalleen vaatii väkisinkin useamman päivän säätötyön. Harva siitä kuitenkaan haluaa maksaa.
     
    440 SIX PACK tykkää tästä.
  5. Olisi hauska tietää, että mitenköhän ne käytti aikaa kaasutinkoneiden aikaan. Meniköhän kolme päivää..
     
  6. 3964

    3964 3rd gear

    Onhan siinäkin säädettävää,ennakko käyrien viilaus keskipako+alipaine ja kaasuttimessa hierottava kuinka laihalla suostuu toimimaan nikottelematta.

    Harvassa on ne viimeisenpäälle säädetyt kaasutin vehkeet,yleensä se on maksimi ennakko ja täyskaasu seokset säädetään ja loppu on mitä on.
     
    Herje tykkää tästä.
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jotenkin epäilisin että ainakin viimeisiä kaasari ajan vehkeitä mihin jo päästömääräykset on vaikuttanu, on tehtaalla säätöjä haettu useita viikkoja.
     
  8. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Vaikea kuvitella että meidän poltsikka olisi sen paskempaa kuin jenkkilässä
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Maailman onnellisimmalla kansalla on maailman paras polttoainekin, tietysti.
     
    White Elemant tykkää tästä.
  10. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Apropoo, tutkimus johon viittaat on varmaan maailman väärinymmärretyin tutkimus
     
  11. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ihan hiljattain selvisi että jenkkilässä nykyään moni pulttaa koneeseen Torq Storm remmiahtimen. Ei ole tuollainen tullut vastaan missään mediassa kuin vasta nyt. Päällisin puolin näyttää samalta kuin Procharger.
     
    Muokattu: 18.3.2023
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    TorqStrorm suosion syy on hinta. Ja jos yksi ahdin on retee, niin moniin koneisiin saa TorqStromilta tupla-ahdin sarjaa :D
    Katelin jo pari vuotta sit noita Hemiin, mutta vielä on haaveilu asteella. Steve Morrisilla on sit videoita, missä testaavat enemmänkin noita.
     
  13. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Kaverille on tuommonen tulossa letukan pikkulohkoon. Että ens viikolla pääsee näkemään millainen setti on kyseessä. Itekin noita kattelin mutta vielä jokin aika sitten yhden ahtimen setit on jotain 750hp luokkaan. Mutta nythän niillä on myös sellainen isompi jota esim tuo herra Morris testasi ja tuotto oli jo ihan eri luokkaa.
     
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Minä myös noita kattelin mutta vähän myöhässä huomasin. Ehdin jo ostaa Procharger satsin, tulee ensi viikolla ja samoin uusi Demon BT kaasutin.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kaasutin-imusarja, ahtimella remmi luistaa, välijäähdytin unohtunut kokonaan ja vakionakin 40 heppaa enemmän tehoa kuin vakiona. Nää on näitä...mutta ainakin teho kasvoi!
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vakiona on kaikki apulaitteet, pakosarjat yms kiinni, eli ne karsitaan pois, niin voi siitä se 40hp tullakin. Ja mikäs sen enempää närästää vanhoja muskelimiehiä, kun sanot että 5.7 muovi Hemi tuuppaa enemmän tehoja vakiona kuin vakio Hipo 440 tai Six-pakki. Old school porukalla aina unohtuu noi erilaiset mittaustavat.
    Kuka nyt välijäähdytintä kaipaa, tosin aika harvoin noissa näkee niitä :D
    Ja ainahan noissa taitaa remmit luistaa, ellei ole hammashihna vaihdettu.
    Porukka aina välillä märisee Holdenerin testaamisesta, mutta kun miettii kuinka monta kone/autodynoa on olemassa, niin en ole vielä kenenkään nähnyt kumoavan sen testailuita. Paitsi se itse, kun toteaa että vituiksi meni ja otetaan uudestaan.
    Sit tietysti jos haluaa nähdä ihan hullua testailua, niin Steve Morris...
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Totta turiset.

    Ja sitten kun se moottori laitetaan takaisin sinne autoon niine apulaitteineen ja pakosarjoineen niin ollaan takaisin alkupisteessä.

    Paitsi ettei ollakaan. Tehohan kasvoi dynossa!!! :)
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mutta siitä pitää Holdenerille nostaa hattua, et se sanoo sen aina videon alussa, että miksi on enemmän tehoja kuin ilmoitettu.
    Mutta kuinka moni Muskelikauden miesoletettu puhuu, paljon siitä Hipo koneesta lähtee tehoja kun se on autossa... :D Voi paska, tosta tuli mieleen... 6.2D ilmotettu teho 130hp... onkohan se minkä mukaan, kohta joku 1.9TDI mies tulee keulii, että sillä lähtee enemmän tehoja :D:D
     
    fenix tykkää tästä.
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Noo, nää on näitä.

    Mut tää on hauska; reilu 500 heppainen strokeri pikkulohko Ford moottoridynossa muuttuu reilu 300 heppaiseksi takapyörädynossa...

    https://www.motortrend.com/how-to/testing-ford-393-cleveland-on-engine-and-chassis-dynos/

    [​IMG]
     
    fenix tykkää tästä.
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei, ei, ei, ei. Kone ja alusta dynoon en lähde mukaan. Siinä on niin paljon muuttujia, että ennemmin mä saan exän sunnuntai aamuna 0400 lähettämästä viestistä selvän kuin noista :p
     

Kerro tästä muillekin!