Edelbrock säätö veneessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 13.8.2022.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Pitäisi saada 4.3 vortec mercruiser performer imusarjalla ja 600 edelillä säädettyä mutta kun tuntuu ettei suuttimien vaihtaminen rikasta seosta.

    Nyt taitaa olla pääsuutin 98, neula 70/47 ja toisio suutin 95 mutta matkassa pyörii seos 15.5 -16.

    Vaihdoin toision 89 -> 95 eikä muuttunut seos mihinkään.

    Kone nyt on kuitenkin sen 210 heppanen ettei mikään tehopaketti.

    Pitää ottaa kaveri nyt mukaan katsomaan aukeaako toision alipaineläpät varmasti.

    Onko kellään mitään ideoita suutin koosta antaa
     
  2. Ei ole ideoita, mutta googlamalla tämmöinen:

    Anyone duplicating this on a Edelbrock 1409 mounted to a 4.3L Vortec V6, don't bother with the 1485 kit. That thing is not even close. Might be good on a pre-Vortec, but is way too lean on a Vortec with a Performa intake. Here's where I ended up
    .095 (part#1426) primary jets
    .092 (part#1425) secondary jets
    .065" x .057" (part number 1461) meter rods
    7" pink step up springs


    Antaako se jotain referenssiä?
     
    impala-63 tykkää tästä.
  3. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No antaahan se tai ainakin luottamusta että ne ohjekirjan on aivan liian pienet.

    Nyt .098 ja neula 68/42 niin sain putoamaan seoksen sieltä 16 -> 15 kun vaihdoin neulan 70/47 -> 68/42. Tyhjäkäynti on kyllä jossain 13.5 hujakoilla että sitä saisi laihentaa.

    Otettiin alipaine läpät kokonaan pois niin johan toimii täyskaasu paremmin mutta laihalla sekin vielä.

    Eli reilusti suutinta vaan isommalle siis.
     
  4. Kerro sitten lopputulos, jos joku tarvii vastaavaa tietoa.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt .104 suutin 68/42 neulat niin menee matkassa 12.8 - 13.4 riippuen kaasun asennosta. Toisiossa .095 ja menee täyskaasu laihalle. Hitaasti ajaen on myös liian rikas. Pitää kokeilla paluu matkalle 75/47 neuloja mitä se tekee matka vauhdille ja hitaasti ajamiselle.

    Säätämistä vaikeuttaa vielä sekin että potkuria pitää vaihdella että saisi sopivan joka sitten taas vaikuttaa millä kierroksilla ajellaan matkaa. Nyt testaan 14.2x18 enertiaa veneen oman 15x15p enertian tilalla niin kierrokset tippui joku 300rpm ja huiput nousi 30 -> 32 rajoitinta vasten 4800rpm. Eli potkuri jumppaa ja sitten lisää suutin ja neula jumppaa.

    Aika paljon saa rikastaa siitä valmistajan ohjeesta.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laitappa niitten ensiöpuolen .104 suutinten kanssa vaikka 75/37 neulat, ja toisiopuolelle myös .104 suuttimet.
    Et kertonut minkä mallinen 600:nen on kyseessä, mutta nuo säädöt pysyy vielä kartalla ton kokosessa.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Nyt .104 ensiössä 75/47 neulojen kanssa ja matkassa tuli 13.4 - 13.6 eli ihan ok. Vaihdoin paalu matkalle noi neulat 68/42 -> 75/47 ja toisioihin .101 kun ei .104 suuttimia enempää ollut mun sarjassa. Nyt kärsii vetää melkein kaasu pohjassa jo. Ihan läpät auki kun vetää niin menee laihalle vielä ja hyytyy mutta kun aavistuksen ottaa kaasua pois menee taas hyvin.

    Täytyy ehkä vaihtaa noi toisioiden ja ensiöiden suuttimet päittäin ja katsoa neulat taas että välys pysyy samana kuin nyt.



    Eilen mielestäni kesti täyskaasun ilman putsaria. Mulla on sellainen edelin kärpässilmä putsari. Pitää ehkä taas kokeilla ilman putsaria jos se sekoittaa nyt jotain.

    Kaasarina ihan perus edelweis 600 oisko 1405 se numero. Mekaaninen ryyppy.
     
  8. Mä, kun en näistä venejutuista tiedä, niin täytyy sitten kysyä. Millaiset vaatimukset veneen putsarilla kuuluu olla? Esim. tässä on tämmöinen Flame Arrestor, niin onko se joku systeemi, jolla saa sammutettua kaasaripalon?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Ilmeisesti jos kaasari lyö liekkiä niin toi flame arrestor rikkoo sen ettei lyö liekkiä konehuoneeseen.

    Käsittääkseni suomessa toi ei ole vaatimus.
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Näillä sain veneen toimimaan ihan hyvin ILMAN ilmansuodatinta.
    Toisio 104 suutin
    Ensiö 101 suutin
    Neulat 75/47

    Putsarin kanssa seoksen muuttuu laihemmalle ja täyskaasua ei voi laittaa kun menee laihalle. Aavistus pois kaasua niin menee taas.

    Putsarina edelin kärpäsen silmä.

    Potkurina nyt 15.5x17 mirage plus ja sillä sai jo 3500rpm 22kn matkakierrokset.

    Tuli tossa hommattua kaverilta halvalla käyttämätön 600hv fitech niin katsotaan josko sen laittaisi sinne keväällä.
     
  11. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024
  12. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Varmaan samoista syistä kun ei saisi normikaasariakaan laittaa veneeseen. Tulipaloriskit.
    Venevehkeet on tehty sitä varten, ettei bensahöyryjä tai varsinkaan bensaa pääse veneen konehuoneeseen.
    Jos fitechin valmistaja sanoo että ei veneille ni ei jälleenmyyjätkään varmaan lähde seikkoja muuttamaan, vaikka Suomessa säännöt on eri ku jenkkilässä.
     
  13. Mites toi koko toimii tuossa venekäytössä? Valmistajan sivulla lukee:

    Application: Chevrolet, Pontiac, Ford, Chrysler, Dodge, Plymouth, Etc. engines making 200 HP up to 600 HP with a 4-barrel intake manifold.
    Replacement for any 4-barrel carburetors for engines with 200 HP up to 600 HP.
    Use the same size air cleaner you would normally use for your 4-barrel carburetor.


    Sulla on aika tarkkaan tuon alapään tehoissa?
     
  14. hagle

    hagle Gearhead

     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No se on vanha ostos jo ja ollut käyttämättömänä hyllyssä jolta sen ostin että takuut on mennyttä.

    Täytyy kysellä fitechiltä tosta miten toimii n. 200hp vehkeessä.
    Jenkeissä ne pitää olla hyväksytty venekäyttöön erikseen kaikki käytetyt osat. Uspart vaan lukee sen valmistajan ohjeen suoraan koska ei ne voi erikseen sanoa että soveltuu vene käyttöön jos valmistaja kieltää.
     
  16. Akit

    Akit 2nd gear

    Uskoisin et pelaa ok. Mä oon laittanut sen fitech 800hv version n. 400 autoon ja toimii moitteettomasti.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  17. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Hyvin on vene toiminut edelillä eli en ole fitechiä laittanut vielä.

    Rodista jäi 10" putsari yli niin ostin siihen k&n 4" korkean filtterin niin toimii paremmin kuin sillä kärpäsen silmällä.

    Neulat vaihdettu 23.8.2023 73/47 kun meni laihalle matka-ajossa.

    Pitäisi taas katsoa mitä seokset näyttää ja varmaan hieman rikastaa niin ei puutuisi siinä keskialueella.

    Eikö noi pidä vähän rikkaalla tai voima alueella olla koko ajan?
     
  18. Sinulla on ihan mielenkiintoinen kysymys. Venekäyttö on autoilun näkökulmasta yhtä peräkärryn vetämistä ylämäkeen, niinpä sitä tarttee miettiä siltä kantilta.

    Tässä on Amerikan poikien keskustelua, josta voi jonkun kommentin irrottaa:

    Ive tuned as few efi motors on the water and I tune for mid to low 13's at 70/75 map/2800-3200 cruising (9-10" vacuum), low 13's to high 12's at 80-85 map (3200-3400 cruising harder at 5-7" vacuum), high 12's in the 3600-4200 range and mid to low 12's in the 0-2" vacuum 4400 up hard to wot. A carbed motor will be a little harder since it doesnt have rpm/map based tables like efi but tune for mid to low 12's at wot, play with your power valves for cruise,you might end up a little fat somewhere to get the wot where you want it. This is all based on assumption motor made best power in mid 12's at wot on dyno and is NA, fwiw, Smitty

    ja

    I would stick a vacuum gauge on the engine, and make note of where the vacuum readings are , as well as AFR's, at a specified RPM. For example
    3000 RPM= 7" vacuum 12.5 afr
    3500 RPM= 5" vacuum 11.5 afr
    4000 RPM= 3" vacuum 12.0 afr
    and so on.
     
  19. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Aika kaukana ollaan noista lukemista :( Täytyy vähän neuloja testata
     
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Vähän leikkinyt neuloilla.
    Ensiö 104
    Toisio 101
    73/47 neulat

    30.6.2024 hiljainen ajo 6kn 13
    23kn ~ 14.5-15
    26kn ~ 14.8
    33kn ~ 14

    Update 3.7.2024
    70/47 neulat
    23kn ~ 13.8 -14
    26kn ~ 14
    33kn ~ 14-14.3

    68/42 neuloilla
    23kn ~ 13.6 3600rpm
    26kn ~ 13.6 3800rpm
    33kn ~ 12.7 -13 4800rpm tulee rajoitin vastaan

    Näkyi olevan mun neula/suutin sarjassa yhdet 113 suuttimet jos ne laittaisi testiin ensiöön 75/50 neuloilla jolloin välys kasvaisi 02/01.
    Josko seokset tippuisi sinne 13-13.2 ja wot 12.2-12.5 välille?
     

Kerro tästä muillekin!