Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. samip

    samip 1st gear

    Kysymyksiä riittää, pohjatöiden merkityksen tässä asiassa tiedän, eli hyväkin maalaus on pilalla mikäli pohjat tehty huonosti. Oletetaan että olen saanut pohjat onnistumaan ja keskitytään pintaväriin. Tarkoituksena olisi saada sileä pinta ilman valumia ilman appelsiini pintaa.

    Eli valumahan tulee heti jos maalia tulee liian paksu kerros, mutta mistä tuo appelsiini pinta oikein johtuu? Mitkä asiat siihen vaikuttaa eniten, ruiskutustekniikka, ruisku/säädöt, maali, vaiko maalaajan ammattitaito? Kaikki tietty vaikuttaa, mutta mikä eniten?

    Mikä maali- merkki/tyyppi/laatu olisi ns. helpoin jotta aloittelijakin voisi onnistua ilman valumia tai aplaria? Vai saako ruiskulla edes siloista pintaa suoraan, eli onko virheettömän pinnan taika sitten esim. jälkihionnassa?

    Olisiko täällä kellään heittää jotain perus ohjeita/ säätöjä ruiskuun/ maalin viskositeettiin ym. asioita jotta pääsisi alkuun?
     
  2. JouniK

    JouniK Gearhead

    Paras neuvo jonka voin antaa (kantapään kautta opittuna), että jos haluat hyvän pinnan, annan ammattilaisen maalata!!! Jos haluut itse harjoitella niin kirjastosta löytyy oppaita. Asiasta, josta on monta kirjaakin, ei pysty tässä kaikkea selostaan.

    Vit..uttaa koko maalaus, mulla ei ainakaan ikinä onnistu :mad:

    Tarkennan vielä, että jos yhtä autoa oot maalamassa ja tarkoituksen on vaan (yrittää) säästää vie suosiolla hyvälle maalarille. "Ammatilaisia" tosiaan on monenlaisia, kyllä yleensä huhu kiirii kuka on hyvä...

    Jos tosiaan aiot maalausta harrastaa enemmän niin sitten vaan jatkat lukemista. Yks ohje vielä: kärsivällisyyttä! :eek:
     
  3. Timmo

    Timmo 1st gear

    Tuskin sitä ammattilaiseksi synnytään joten aikaa myöten ammattilaiset loppuvat jos luovutellaan harjoittelut...

    Itseltä sujuu jotenkuten muut hommat mutta tuohon ruiskutukseen en ole vielä ryhtynyt, sen voisi opetella joten vinkit maaliruiskun käsittelyyn olisi kohdallaan...
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Maalille on määritelty viskositeetti jossa se tulisi ruiskuttaa. Myös lämpötila.
    Eli hae nuo kaksi perusasiaa kohdalleen ja olet lähempänä optimia.
    Kun nuo on kohdallaan, niin loppu on sitten enää kiinni ruiskuttajan kädesä olevasta ruiskusta ja silmästä ja tuntumasta jolla hän laskee väriä pintaan.

    Eli yhteenveto! Ei appelsiinipinnan välttämiseen ole kuin se vaihtoehto, että tietää mitä tekee! Näillä antamillani vinkeillä sitä saa vähennettyä, mutta lopulta sen määrää se joka ruiskua kädessään pitää. Ammattilainen kuulee (tosiaan sumua voi kuunnella) ja näkee (näkee heti jos sumu ei ole oikein) jos joku on pielessä ja korjaa asian. Harrastelija jatkaa vaan ja ihmettelee jälkikäteen miksi kävi näin?
    Siinä se piskuistakin piskuisempi ero...
    Pakko vaan tietää mitä tekee ja toimia sit eri lailla jos olosuhteet niin vaativat. Ammattilaisella nuo asiat on selkeäämpääkin selvempiä. Mutta... on muistettava, että jokainen saa aikaan mitä vaan kun ottaa vinkeistä vaarin ja koittaa varovaisesti. Harva meistä on Rembrant syntyessään ja sen tosi asian kanssa pitää vaan tulla toimeen.
     
  5. jenkki

    jenkki 1st gear

    Ruiskun säädöt on silloin kutakuinkin kohdillaan kun saat aikaan sellasen pystysuoran symmetrisen ovaalin muotoisen kuvion aikaseksi(lue kirkkoveneen näkösen 8) ) esim.vaikka pahvin palaan tms.töhäyttämällä niin ettei ruiskua liikuta mihinkään suuntaan.Tosin,jos nuo Makken kommentissa mainitut jutut eivät ole kohdillaan niin saahan sitä ruiskuakin säätää vaikka lopun elämäänsä ja silti ei tuu lasta eikä paskaa, eikä kunnollista maalipintaakaan.
     
  6. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kuinka suuri tuon ovaalin tulee olla ja miltä etäisyydeltä maalataan?
     
  7. makke

    makke 1st gear

    Sen maalin tulee laskeutua pintaan hyvin!
    Ovaalin koko on ihan suhteessa maalin viskositeettiin, ruiskun paineeseen ja ruiskun suuttimen kokoon.
    Siis, miten sen sanoa... sen täytyy näyttää hyvältä! :wink:
    Tässä kohdin siis itsekritiikki ja oma älli peliin. Jos tuntuu et liian laajaa, niin silloin tekee sumukarvin reunaan.
    Nää jutut tarvis opettaa kädestä ei näin netin välityksellä. Vaikka täällä neuvois kuinka oikein, niin toisen silmä ei näe asiaa samoin.

    Sen sumun tarvii tulla pintaan sopivana huntuna mutta ei liian hentona jotta se ei hukkuis seuraavaan ruiskutukseen. Ja toi on vaan sit opittava kattoon ihan ittesti!
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ammattilaisista sen verran, että jos luulee maalaamossa tehdyn pinnan olevan aina sitä tasoa, kuin näyttelyhalleissa on tottunut näkemään tai edes uusissa autoissa, niin tulee pettymään lähes 90% varmuudella. Pinnasta löytyy lähes aina muutama valuma, kuivia kohtia ja roskia. Myös vähälle maalille jääneitä alueita esiintyy yleisesti pyöränkaarissa, helmoissa ja tippalistojen reunoissa. Myös teippaukset ovat usein juosten tehty. Lopputulos saattaa olla parempi kuin ensikertalaisen yritys, mutta pienellä harjoittelulla saa kyllä kuka tahansa samaa jälkeä aikaiseksi. Varsinkin kun hommaa tekee itselle, niin myös viimeistely on eri luokkaa kuin "ammattilaisella".
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Miksi suositellaan aina ekakertalaiselle vie jolle joka osaa. On tietysti hommia joihin on olemassa hienot ja kalliit koneet, mutta nämä tavalliset maalaus ja ruuvaus hommat oppii vain itse tehden mahdollisuuksien mukaan kysellen (vanhemmilta) kokeneemmilta harrastajilta. Mekin ollaan ruuvattu joskus sitä ekaa ruuvia tai maalattu ekakerran. Mahdollisesti töpeksien oikeen kunnolla. Minä myös. Nyt kun on nämä netit sun muut yhteydenpitovälineet kannustetaan porukalla aloittelevia harrastajia!
     
  10. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

    Aivan. Jos ei halua aivan priimakuntoista jälkeä heti, niin kannattaa harjoitella itse.. Se on paljon palkitsevampaa, kun on itse tehnyt. Ja maalaa sitten vaikka kahteen kertaan jos ei miellytä.
     
  11. makke

    makke 1st gear

    Sen verran vielä, että se peilipinta ei synny ruiskuttamalla vaan puleeraamalla.
    Eipä tässä muuta tääläkertaa moron!
     
  12. samip

    samip 1st gear

    Oma maalauskokemukseni tosiaan on melko olematon... tosin yhden Auton oven maalasin spray-pullolla ja siihen jälkeen olin todella tyytyväinen, ei valunut mistään eikä pintakaan ollut ollenkaan hullumpi, tosin kyse oli metallihohtomaalista ja päälle tietysti tuli vielä spray-lakkaa.

    Olisiko tuo ruiskulla maalaaminen yhtään edes sinne päin kuin tuo paukku-pullolla maalaus? Eli voiko noita "oppeja" soveltaa siihen? Tietysti toi ruiskun säätäminen pitää osata, spray-pullossahan kun on kai "optimi säädöt" jo valmiiksi.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voisipa sanoa, että oikeastaan ei ole sinnepäinkään tuo sprayllä maalaus. Ruiskulla maalaaminen on paljon vaivattomampaa ja jopa helpompaa.
     
  14. Suburban

    Suburban 1st gear

    no mikä olis hyvä maali kittausten päälle kun koko romua ei voi tehdä kerralla... joutuu säilyttämään ulkona jne. joku epoksi? miten se raskaankaluston pohjamaali läpäiseekö kosteuden?
     
  15. jukka63

    jukka63 1st gear

    mäkin oon kuullu tollasta huhua,että spray maalilla maalaaminen on huomattavasti hankalampaa kuin ruiskulla?ohutta litkuahan sieltä pullosta tulee,joten pitää olla kärsivällinen?aikoinaan maalasin sähköruiskulla yhden konehuoneen ja tulos ihan hyvä.joku wagner tai jotain sinnepäin oli ruiskuttimen nimi.kaveri joka oli automaalari sanoi, aika hyvä! tollahan on vittumainen maalata.eipä näitä sähköruiskuja taida olla enää edes myynnissä?
     
  16. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    Kyllähän niitä sähköruiskuja myydään vieläkin,itte en kyllä maalais sellasella kuin ladonseinää :eek:
     
  17. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Olen maalannut kahdesti maaliruiskulla koko auton ja kerran erillisiä osia autosta, joten aika epämääräisiä on nämä minun vinkit.

    Ruiskuja kokeilin kahta erilaista. Omasta mielestäni parempi oli sellainen, missä maalisäiliö on ruiskun yläpuolella. Siinä mallissa taisi olla säätöjäkin hieman paremmin.

    Ensimmäisen oman auton kun maalasin, niin paklausten ja pohjamaalin jälkeen hioin auton kauttaaltaan vielä läpi hienolla hiomapaperilla. Arvelin, että suurennuslasilla katsottaessa se maali tarraa paremmin "karkeaan" mattapintaan kuin kiiltävään.

    Sain sellaisen vinkin, että jotkut maalarit maalaavat tietylle alueelle ensin tartuntaharson, eli ohut sumutus maalia ensin ja sen jälkeen lopullinen maali päälle. Säädin maaliruiskun niin, että liipaisin pohjassa maalia tuli riittävästi ja maalipinnasta näkee hyvässä valossa kuinka pinta muuttuu kiiltäväksi, kun maalia on tarpeeksi. Maalaaminen kannattaa aloittaa katosta, ettei sitten vetele ilmaletkulla kaunista märkää maalipintaa kyljestä pilalle. Maanpinnan suuntaiset peltiosat on vähemmän herkkiä valumille, mutta ei niillekkään toinna sen enempää maalia sumutella. Niistä on helppo aloittaa niin näkee sumupilven muotoa ja maalin määrää.

    Jos tulee valuma, niin ei toinna hätääntyä. Sen saa joissakin paikoissa maalattua pois eli sumuttaa vaan hiljalleen lisää niin pitkään että valuma valuu alareunasta alas lattialle. Varovasti sitten ettei tuhot kasva entisestään.

    Kotitallissa jos maalaat, niin kannattaa levittää lattialle pressu ja ajaa sen päälle auto. Lattialta pöllyää kummasti pölyä. Jotkut myös kastelevat lattian, mutta en tiedä haihtuvan kosteuden vaikutusta maalaustulokseen.

    Kovetteen ja ohenteen määrissä tottelin maaliliikkeen ohjeita.

    Maalattavassa pinnassa ei sitten kannata olla yhtään rasvaa. Minulla jäi Ensimmäisellä maalauskerralla rasvainen sormenjälki ilmeisesti alahelmaan ja maalisumuhan hylki sitä kuin vierasta sikaa ja siihen jäi ilkeä jälki.

    Harjoittelemaan vaan. Äkkiä sellaisen perushyvän maalipinnan oppii tekemään.

    Muistaakseni pikkuauton ylimaalasi 2-3 litralla ja jos on pohjamaalissa (ei vanhaa samaa sävyä alla) niin vähän enemmän.

    Tsemppiä maalaukseen, kyllä siitä hyvä tulee :)
     
  18. jenkki

    jenkki 1st gear

    sellane yläsäiliöruisku on parempi kapistus auton maalaukseen,,.kattoa ja konepeltiä &takaluukkua maalatessa ei kannate täyttää ruiskua täyteen asti,se lisää vitutuskerrointa huomattavasti kun kannen ilmareiän kautta ruiskua kallistettaessa lorahtaa maalipisaroita muuten onnistunelle pinnalle :mad:
     
  19. makke

    makke 1st gear

    Tähän pari kommenttia edellisiin liittyen.

    Lattian voi kastella ja oikeastaan se tuleekin kastella ennen maalausta. Pestäähän ja kastellaan maaliuunikin ennen ruiskutusta, siis seinät ja lattia. Joten vedestä ei ole haittaa, päin vastoin se on hyvä lattialla, jos ei ole alapoistoa. Näin maalisumu jää kiinni veteen eikä nouse irti lattiasta maalauksen edetessä.

    Ruiskuttamiselle ei ole mitään yleispätevää ohjetta. Lakka ja muut kuin base maalit ruiskutetaan parina kolmena kerroksena ja pinnan tulee alkaa kiltää ruiskuttaessa. Ekaksi ohuehko kerros ja odotetaan niin kauan, että maali "napashtaa" kun siihen koskee. Siis teipin päältä kun kokeilee, niin sen tulee tarttua sormeen kiinni ja ola silleen sopivasti nahkea, muttaei kuitenkaan märkä eikä kuiva. Sit toinen kerros maalia. Jos maali on hyvin peittävää saattaa toinen ruiskutuskerta riittää. Mm.siniset ja punaiset vaativat yleensä kolmannenruiskutuksen.

    Base väri taas tupsutellaan sikin sokin pintaan, eikä ruiskuttaessa saakkaan hakea mitään kiiltoa.

    Ja toki tullaan aina ylhäältä alaspäin, ei sitä puuhunkaan mennä latvasta tyveen. Ruiskutus sit kyljissä tietysti vaakatasossa, se sanottakoon ettei kukaan ymmärrä mitä tarkoitin kun sanoin että tullaan ylhäältä alaspäin.

    Metallihohtovärit tulisi ruiskuttaa aina yläsäiliöruiskulla. Alasäiliöruiskullekin on käyttökohteensa, ja on monissa kohdin hyvinkin yläsäliöruiskua parempi. Riippuu siis maalista ja kohteesta.
     
  20. V200

    V200 1st gear

    Base väri?

    Mun Valiantissa on "fleikki" katto. Miten ne hileet on siihen saatu?
     

Kerro tästä muillekin!