Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei se auton maalaaminen mitään vaikeeta oo. Toiseen käteen se tela jota voi kastaa maalipöntössä ja toiseen käteen sätkä. Sitten vaan maalataan.
     
  2. Stone

    Stone 3rd gear

    Mites käy pienen valuman (lakka tässä tapauksessa) korjaus? Vetelin sitte aivan ensimmäistä kertaa ruiskulla lakkaa auton kylkeen, ruisku oli halpis (lepattava sumu ja kaikkea) mutta kaikesta huolimatta pinnasta tuli yllättävän hyvä paria pientä valumaa lukuunottamatta.

    Hienolla paperilla vaan valumakohta tasaseks ja pari uutta ohkasta kerrosta lakkaa päälle? Näinkö?

    Mites ton sumureunan voi ehkäistä vai voiko sen "puleerata" näkymättömiin? Tätä verbiä "puleerata" vois Makke vaikka selittää hiukan tarkemmin...onko se sama kuin "turaaminen"?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Haluan ostaa ruiskun, koska spraymaalien käyttö on pikkuhiljaa alkanut ärsyttämään minua.

    Jos maalaan mopon katteita ja muita suhteellisen pienia osia, riittääkö minulle pienoismalli ruisku vai kannattaako ostaa ruisku, joka on tarkoitettu autojen maalaamiseen? Onko ylä- vai alasäiliölla varustettu ruisku parempi aloittelijalle?

    Tarvitsenko muuta kun kompressorin, vedenerottimen, letkut ja ruiskun? Entä minkälainen kompressori olisi sopiva maalaamista varten? Entä onko eri kaupoissa myytävillä vedenerottimilla eroja? Tarkoitin lähinnä sitä, että onko väliä, että ostaako vedenerottimen biltemasta vai jostain laatupaikasta? Entä onko kompressorin laadulla väliä? Mistä nämä kaikki kannattaa ostaa? Entä paljon ne tulee suurinpiirtein maksamaan?

    Entä mitkä maalit ovat helppoja käyttää?

    Mistä 2000 hiekkapaperia ja hiontatahnaa saa ostettua? En ole k-raudassa nähnyt yli 1200 paperia.

    Voisiko joku vielä selittää vähän tarkemmin miten lakkapinnasta saa kiiltävän? Eli kerrosten välissä hio 2000 paperilla, viimeisen kerroksen tahnalla ja sit kiillotus? Mikä olis hyvää kiillotustahnaa tota varten ja mistä löytyisi.

    Voisitteko muutenkin kertoa enemmän ruiskuista ja samalla, että mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ruiskua ostaessa? Jos joltain löytyisi linkkejä paikkoihin, jossa myydään ruiskuja ja sivuja, jossa kerrottaisiin maalaamisesta ruiskulla. Ja mikä olisi paras kauppa pääkaupunki seudulla, jonne voisi mennä katsomaan ruiskuja, maaleja ja kaikkia muitakin tarvikkeita mitä tarvii? Kiitos jo etukäteen.
     
  4. Dodge A-Body

    Dodge A-Body 1st gear

    Maalaukseen liittyvissä kysymyksissä kannattaa kääntyä rohkeesti jonkun automaalaamon puoleen. Tarvikkeita sekä tuotteita ja toki myös neuvoja yms. saa automaalikaupoista esim. ColorNet(Spies Hecker), CoraVäri(PPG,Nexa), Stirwell(Sikkens,Lesonal), HL Group(DuPont,Standox).......... vaihtoehtoja on.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä noista olisi edullinen merkki, muttei mikään huono kuitenkaan?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja olisiko Espoossa yhtään hyvää automaali kauppaa? Noi kaikki mitkä sä mainitsit on toisella puolella kaupunkia: Itä-Helsingissä tai Vantaalla.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    No nyt löysin aika lähellä olevan paikan: Decoväri Oy. Käyn sieltä katsomassa niitä ruiskuja.

    Voiko ruiskuihin ostaa monta eri kokoista suutinta? Ajattelin sitä, että eikö esimerkiksi ohueen pintamaaliin ja paksumpaan pohjamaaliin tarvitse erikokoisen suuttimen?
     
  8. Stone

    Stone 3rd gear

    Eikö tuo mahda ihan neulan säädöllä hoitua?
     
  9. Dodge A-Body

    Dodge A-Body 1st gear

    Paksummille pohjamaaleille esim. hiontaväri, olisi hyvä olla oma ruiskunsa isommalla reiällä. Isompia pintoja vedellessä on kivinen tie jos ruisku on kovin tukkoinen.
    Pohjamaalit myös tuppaa likaamaan ruiskua erilailla kun pintamaalit. Hiontaväri paakut lakan seassa ei kuulosta/näytä järin mukavalta.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    No eikö joissain ruiskuissa pysty vaihtamaan sen suuttimen isompaan?

    Tuleeko maalien mukana aina suositukset niiden kanssa käytettävistä kompressori paineista, vai pitääkö ne itse oppia tietämään jotenkin?
     
  11. Stone

    Stone 3rd gear

    Kaikissa kunnon ruiskussa suuttimen ja neulan pystyy vaihtamaan, kiinteitä suuttimia on lähinnä kertakäyttövehkeissä.

    HVLP matalapaineruiskuille letkupaine on sellasta 1,5 - 2 barin luokkaa, tavallissakin se kannattaa säätää 3-4 bar. Koitin isommalla yli 5 barin paineella vetää ens kertaan ruiskun kanssa tuhriessa, tuloksena pelkkä "tomua" jonka vei tuuli mennessään + pintaan kuivaa ja sumureunoja.

    Eiköhän hyvä nyrkkisääntö ole ruiskujen kanssa tuhriessa, että ohut aine-matalampi paine + pienempi reikä ja sitten vastaavasti paksummalla tökötillä korkeampi paine + isompi suutin.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muista: jos maalaaminen ei onnistu niin paalaaminen onnistuu aina :lol:
     
  13. Dodge A-Body

    Dodge A-Body 1st gear

    Toki ruiskuissa pystyy vaihtelemaan suuttimia ja neuloja. Tarkoitin että on oltava erityisen huolellinen ruiskua pestessä jos sitä käyttää moniin eri aineisiin.
    Suosittelen silti jos maalaushommia meinaa vääntää että hankkii erillisen pohjamaaliruiskun..... ne ovat halvempiakin kun pintamaaliruiskut.
     
  14. anrei

    anrei 1st gear

    Miten tuollainen base massa sitten ruiskutetaan oikea oppisesti pitääkö sitä tupsutella vain yksi peittävä kerros? Vai suihkitaanko ensin ohut harso? Vai miten?
     
  15. Sukso Jäleiv

    Sukso Jäleiv 1st gear

    Kun ensimmäisen (ja toivottavasti ei viimeisen) kerran maalasin auton tavallisessa betonilattiaisessa tallissa.Jaoin auton osiin,eli en maalannut koko pirssiä kerralla.Kova peitteleminenhän tolla hommalla oli mutta mielestäni meni ihan sutjakkaasti.Ja sai huolellisemmin keskityttyä hommaan kun ei ollut niin suurta määrää ruiskutettavaa kerralla.Maalinpölyäkään ei tällälailla tullut kovin paljoa kerralla leijailemaan.
    Metallimaalilla ja pintalakkaus hiomapaperilla ja puleeraamalla sileeksi.
     
  16. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Mun mielestä opetteluun passaa hienosti Bilsun yläsäiliöruutta. Ite oon ollu ainakin tyytyväinen ja jos maalaaminen ei sitten jostain syystä innostakaan, niin eipä jää monen sadan värkit nurkkaan pölyttymään.

    Mulla on tapana pyyhkiä kuiva maalattava/ lakattava pinta muutaman kerran
    paljaalla, puhtaalla kädellä ennen pintojen ruiskimista. Kädellä tuntee loppupeleistä todella hyvin pienimmätkin pölyhiukkaset sileästä hiotusta pinnasta. (siis ihan ensin paineilmalla isommat pois, sitten silikoninpoistolla + "nukkaamattomalla" liinalla mahd. rasvat pois)

    Toi kämmenellä pyyhkiminen kannattaa tehdä vähintään pari kertaa muutaman minuutin välillä, sillä ilmasta laskeutuu kuitenkin uutta pölyä pinnalle.

    Ja aktiivihiilimaski on ihan hyvä harrasteluun. Niitä saa ainakin maalikaupoista.

    Hyvät mitat on kanssa hyvä juttu (ei muoviset desimitat) ja ehdottoman tärkeää on pitää välineet puhtaina niin maalauksen aikana, kuin sen jälkeenkin.

    Tässäpä oli jotain amatöörin vinkkejä :)
     
  17. typewriter

    typewriter 3rd gear

    Jättäisin kyllä kämmenellä pyyhkimisen väliin, koska kädet ovat _aina_ vähän rasvaiset. Viimeiseen pyyhkimiseen on ihan sitä varten tehtyjä liimarättejä, joita saat maalikaupasta.
     
  18. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Ootko kokeillu?
    Itteä kanssa arvellutti aluksi tuo pintojen pyyhkiminen kädellä, kun isäukko joskus näin neuvoi, mutta yhdessäkään maalattavassa pinnassa ei ole ollut ongelmaa rasvan kanssa.
    Mulla on kyllä aina ollut kädet enemmän ja vähemmän tinnerirättien kanssa tekemisissä maalauksen yhteydessä, joten viimeistään siinä on kädet riittävästi puhdistuneet.

    Kerran maalikaupan jantteri sai myytyä mulle jotain tarkoitukseen tehtyä rättiä, mutta enpä aio toista kertaa ostaa. Niitä kun käyttää, niin ei ole mitään tuntumaa pintaan ja silmähän ei pölyä näe.
    Varmaan monet niitä käyttää, mutta itse vaan en pidä niistä.
    Mun mielestä toi käsihomma on ihan kokeilemisen arvoinen juttu, vaikka sitten vähän pienempään kikkareeseen jos arvelluttaa.
     
  19. Gummisti

    Gummisti Gearhead


    No helvetti !
    Onko moisia puupäitä vielä olemassa jotka maalaa ilman suojaimia !!
    Tinneri pohjaisia maaleja kun käytetään niin vain osa altistumisesta
    tapahtuu hengitysteiden kautta , iso osa menee suoraan ihon läpi.
    Eli kunnon haalarit päälle jotka ei päästä höyryjä läpi. Ja maski päässä
    myös ruikun pesun ajan !
    TÄMÄ EI OLE VITTUILUA ! Mutta Jokainen ihminen on yksilö ja jokainen kestää liuottimen haittoja eri tavalla ...Oletko valmis ottamaan riskin oman terveytesi kustannuksella ?

    Muuten oletko huomannut kun kädet tulee vaaleiksi kämmen puoleltakin kun ne kastuu tinneristä...ihosolukko kuolee ... mieti mitä tapahtuu verisuonissa mihin se liuotin imeytyy kuin sieneen.
     
  20. Paisu

    Paisu 3rd gear

    Enskertalainen kysyy, että paljonko vaikuttaa lopputulokseen, jos jos PPG:n DP40 epoksin maalaa 1.0mm suuttimella? Ohje sanoo, että 1.4-1.8mm suutin. Meneekö homma reisille?
     

Kerro tästä muillekin!