Ekasta harrasteautosta haaveilua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja miksu99, 17.2.2021.

  1. crown66

    crown66 1st gear

    Jos joskus tulevaisuudessa sitten se 66 Imperial alkaa tulla jo yöuniin niin imperialclub.com sivusto kannattaa laittaa seurantaan. Toki sielläkin on tarjontaa laidasta laitaan mutta vuosien varrella on ollut hyvinkin asiallisia 64-66 vuosimalleja kaupan.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  2. kma68

    kma68 Gearhead

    Näin se kannattaa tehdä l. kun tosiaan ostaa mielenkiintoisen harrastusauton, josta on itselle kunnolla hyötyä niin sitä jaksaa myös korjailla ja laitella tarpeen mukaan. Varsinaisen harrastaminen voi tulla mukaan myöhemminkin. Itsekin olen varonut purkamasta enemmän kuin on tarpeen, osaksi kustannusyistä. Äkkiähän noihin saa kulumaan tonnikaupalla ylimääräistä rahaa, jos mielii laittaa sen viimeisen päälle. Toisaalta ihme vähättelyä tapaa lukea näistä "vanhoista romuista", jos ne ovat itselle tärkeitä. Tosin itsekin on tullut joskus huulta heitettyä samaan tapaan.o_O
     
    miksu99 tykkää tästä.
  3. jpalvima

    jpalvima 2nd gear

    Täällähän on asialinjalla oleva keskustelu! Jos 66 imp on se juttu niin US länsirannikolta auto tulee parilla tonnilla, sitten alvit ja muut kulut niin käytännössä about ilmainen auto on 4-5keur ajopeli tänne saapuessaan. Se että mitä ja mistäpäin Jenkkilää löytää ja kauanko siihen menee on kokonaan toinen juttu koska näitä on laitettu paloiksi ja paaliin ihan säälimättä, C koppaisten päätyessä usein romuralliin...eli voi mennä talvi tai kevät ennenkuin tärppää.
    Samalla lailla kyttäillessä voi osua kilvitettykin kohdalle, elämäntilanteet ihmisillä muuttuu kun tulee ja lähtee perhettä/duuneja/kämppiä ja mutuilisin että entistä useammin käy niin että tällaiset wanhat jarrut myy kaluston jossain kohtaa pois jos itse ei jaksa/pysty /ehdi ja omaa nuorisoa ei kiinnosta....voihan sitä kokeilla kepillä jäätä ja heittää ostoilmoituksenkin?
    Mutta kyllä kovalla innostuksella saa kaikenlaista aikaan, Monaco hommattiin 80-luvulla ihan molekyyleiksi purettuna ja kokoaminen tapahtui talven aikana ulkosalla, jonkun kusisen raksamuovikääryleen sisällä, meni vielä käsi prätkäkolarissa niin jarrujakin koottiin räntäsateessa oikea käsi paketissa mutta pakko oli kun se laite veti puoleensa ison magneetin lailla.
    Nykyään on laiskistunut jo sen verran että kolmesta asiasta ( kori maaleineen, sisusta, tekniikka) kaksi pitää olla hyvää ja kolmannessa sitten voi olla askaretta....esimerkkinä vaikka tämä vaikka onkin alkuperäbudjetin yli.
    https://www.overdrive.fi/v8-market/cars-for-sale/842ae94366e0399d2a0380fb6f56445b/

    N
    uoruuden vimmalla tuo olisi punnerrettu non-stop henkisesti liikennekuntoon viikonlopussa
     
    Muokattu: 18.2.2021
    miksu99 ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  4. miksu99

    miksu99 1st gear

    Kiitos paljon! Rockauto ja SWT on jo tullut tutuiksi kun pitänyt käyttöautoon ostaa varaosia. Luonnollisesti sekin on jenkki. Riviera alkaa olla aika lähellä jo omaa käyttistä, mutta kiva laite noin muuten.
     
    impala67 tykkää tästä.
  5. miksu99

    miksu99 1st gear

    Vähän itekkin laskeskellu, että tuonti kannata ellei ole kovempi budjetti.
    Vm. 1982 Imperial oli myynnissä missä pyynti 1200 taalaa. Sellasen saisi jo budjettiin tuotua. Taitaapa vaan tarvita paljon laittoa. Tosin toi vuosiluku ei hirveen kysytty ainakaan ole. Pitää tutkia jatkossa vielä lisää. Mikään kiirehän tässä ei ole. :)
     
    jpalvima tykkää tästä.
  6. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    miksu99 ja leivonharri tykkäävät tästä.
  7. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Auton hankintaan täällä on paljon tullutkin juttua, mutta sen haluan sanoa että kannattaa asettua henkisesti sen ilmastohumpan ulkopuolelle. Tämän päivän 20-30 vuotiaille on tuota ilmastohommaa hierottu naamaan niin tehokkaasti, että olis ihme jos ei siitä jonkun asteinen ilmastoahdistus tulisi koko sukupolvelle. Bensan on pitänyt loppua jo varmaan 70-luvun energiakriisistä saakka, mutta 2021 sitä myydään joka paikassa. Yksittäisen autoilijan päästöillä ei ole mitään merkitystä, oli se auto millainen tahansa.
    Jenkkiautoilu on 70-80-luvuilla varmasti ollut tiettyä kansanosaa provosoivaa vaihtoehtokulttuuria YYA-Suomessa. Nyt se jakolinja on muuttunut siten, että vastapuolella ei niinkään ole enää vanhan liiton kommunistit vaan tämä vihreä aate, joka on saanut kaikki "tiedostavat" ihmiset mukaansa. Meillä on vaimon kanssa neljä jenkkiautoa ensisijaisesti ihan omaksi huviksi, mutta jos niillä myös jonkun cityvihreän mielen saa pahoitettua, niin eipä haittaa.

    Mutta jos jotain vielä itse auton hankinnasta, niin ekaa jenkkiä ostavalle antaisin neuvon että kannattee olla mahdollisimman ajokuntonen auto johon voi sitten tehdä omien taitojen karttuessa ja tilojen puitteissa remonttia siten että auto pysyy kuitenkin kesät mahdollisimman paljon ajossa. Niitä ajohaluja kuitenkin on alkuvuosina paljon. Monta harrastajaa on pettynyt lajiin siinä että on alkuinnostuksessa leväyttänyt koko auton osiksi ja alkanut tekemään ylioptimistisesti liian isoa projektia, joka ei sitten rahan, taitojen, tilojen, motivaation yms. puutteessa etene ja siitä osaläjästä tulee helposti vuosien vitutus kun se ei valmistu eikä oikein mene kaupaksikaan.
     
    SK-, LPV, Isamu ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ai sulla on käyttiksenä joku ysärijenkki? Siinä tapauksessa kyllä pärjäät minkä tahansa vanhemman jenkin kanssa, asiat vain yksinkertaistuvat mitä vanhempaan mennään. Mulla kävi vähän silleen, että käyttöjenkit söi kaikki resurssit ja varsinaisella harrasteautolla ei ole tullut ajeltua muutamaan vuoteen, kun siinäkin olisi pientä laittoa. Vaihdoin kehonsiirtimen japsiin, joten buicki palannee ensi kesänä liikenteseen.

    Ai toi on kutosella! No hitto! Toi kone on kiehtonut mua aina, sais luun kurkkuun niille "jenkit vanhanaikaisia ja niissä on huonot litratehot"-volkkarimiesten puheille.

    Noista ilmastohöpinöistä pitäisi saada ennemminkin kannustinta, se on sellainen "nyt tai ei koskaan" -tyyppinen tilanne. Eikä niillä harrasteautoilla ajeta niin paljoa, että se syöksisi maailmaa tuhoon.
     
    juko7 ja miksu99 tykkäävät tästä.
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Vihreästi aatellenhan harrasteauto on ympäristöteko, se on semmoin 30-80 vuotta sitten jo tehty, ja yhä samalla luonnonvarasatsauksella liikenteessä. Todellinen kestohyödyke siis nykyisessä kulutusyhteiskunnassa!
     
    Petri R., Vermilion ja miksu99 tykkäävät tästä.
  10. miksu99

    miksu99 1st gear

    Joo, Cadillac Seville. Konetilan ahtaus on omaa luokkaansa :D Halvan hinnan takia päädyin kyseiseen autoon ja enemmän fiilistä mitä Maximassa oli. Kuluttaakin maantiellä melkein saman. Vaan eipä oikein viel harrastamisen intoa pois. Turhan uusi siihen.
     
    Roberto, leivonharri ja juko7 tykkäävät tästä.
  11. Naketti

    Naketti 2nd gear

    Oletko tykännyt Cadillacista? Itseäkin houkuttelee joku ysärijenkki seuraavaksi käyttikseksi. Ovat melko halpoja, mutta kilometrejä alkaa olla järestään >300k, joten sieltä sun täältä varmaan alkaa pikkuhiljaa prakaamaan. Toisaalta samat viat noihin tonnin pommi-normiautoihinkin tulee, joilla tähän asti on talvet ajeltu :lol:
     
    miksu99 tykkää tästä.
  12. Stang_81

    Stang_81 Gearhead

    Haaveilulle tulee stoppi vasta kun ostaa sen ekan harrasteauton. Aina voi toisten mielipiteitä kuunnella, mitä kannattaa ostaa, mutta ostaa sen minkä oikeasti haluaa, vaikkei se sitten sellainen imperial olisikaan. Jos tosiaan tuon 6k€ ylittää budjetissa, alkaa niitä vaihtoehtoja löytymään, jos ei ole merkkiuskollinen vielä ja toisinkin päin. Aika paljon kaikenlaista mielenkiintoista on myynnissä, jos uskaltaa koskea muihinkin kuin jenkkeihin.

    Tosiaan ruotsista on helppo katsella ja löytääkin kalustoa juuri noilta blocket.se ja bytbil.se sivuilta.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  13. miksu99

    miksu99 1st gear

    Joo, oon tykänny. Ehottomasti paljon vastinetta rahalla. Tosin olen myös todennut, että itselle riittäisi hyvin esim Buick Park Avenue. V6 kuluttaa hieman vähemmän kaupungissa ja helpompi korjata. Eikä ole sähköiskareita, jotka tulee hajoamaan. Onneksi paikalla saa normaalit. Mielenkiintosta on, että molemmissa hinnat on samaa tasoa. Oman yksilöön on kokonaisuudessa mennyt osto plus kaikki laitot (oli lievä projekti) n. 2500€ mikä ei ole paha koska suurin osa tosta on uusista renkaista ja akusta.
     
    Naketti tykkää tästä.
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Jotain tän näköistä. Siisti, ehjä, alkuperäishenkinen, jotenkin näkee, että on huolehdittu ja harrastettu. Ei roiku ylimääräisiä piuhoja, on pesty kuviin jne. Noihin muihin nettiauton linttoihin verrattuna tämä on melkein halpa.

    https://www.nettiauto.com/buick/regal/11931265
     
    Lemmu, Inlinee ja miksu99 tykkäävät tästä.
  15. juko7

    juko7 Gearhead

    Et onneksi ole yksin.. tässä on sopiva hetki heiluttaa sitä rebel-lippua ja olla harrastamatta niitä asioita, mitä Marin ja Ohisalo haluavat!

    Itse ajattelen niin, että auton hankintaa ja mitä autolta haluaa ja mitä sen kanssa haluaa ja kykenee tekemään, ei voi irrottaa ympäristöstään. Itselläni oli yhdistettynä käyttö/harrasteautona 1996-vuosimalli, sillä saattoi ajaa talvellakin ja säilyttää kadunvarressa (no lopulta sekin ylennettiin "harrasteluokkaan" ja saa yöpyä tallissa talvet). Sitten jos ostaa jonkun auton, jossa on paljon tekemistä, niin pitää melkein pakosti olla talli, jossa voi harrastaa, työkaluja ja rahaa osahankintoihin.

    Älä osta huonoa, äläkä osta korviketta, jos sinulla on selvä näkemys siitä, mitä juuri pitää olla. Huono pilaa fiiliksen käytännön tasolla (aika ja rahat, jollet nimenomaan ole kiinnostunut rakentamisesta) ja korvike pilaa fiiliksen tunnetasolla ("melkein muttei ihan"). Ei hintataso muutamassa vuodessa mihinkään karkaa, varsinkin jos onnekseen on kiinnostunut muustakin kuin esim. 1960/1970 -lukujen taitteen hemi-autoista.
     
    miksu99 tykkää tästä.
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Niissä hemeissäkin on vähän merkkejä siitä, että kovin kiima markkinoilla on ohi ja hinnat normalisoituu. Tyyppi, joka osti 5 vuotta sitten Barrett-Jacksonilta "cash-money-gass-monkey" hintaan hemi-cudan 12 miljoonalla saa siitä ehkä nyt kuusi.
     
    juko7 ja miksu99 tykkäävät tästä.
  17. miksu99

    miksu99 1st gear

    Tavallaan Seville on nyt se harraste käyttis, mutta silti tekee mieli sitä vanhemman jenkin fiilistä. En silti sanos, että kadun sen ostoa. Hauska laite ja siihen hintaan oli pakko jo ostaa. Joku olis muuten pistäny auton osiksi.

    Talvella en kyllä kehtaa lähtä uittamaan harraste jenkkiä suolassa, niin Seville voi jatkossakin hoitaa käyttöauton virkaa. Sit jos niitä kilsoja alkaa tulla enemmän niin sillon pitää harkita sen vaihtoa. Kahessa autossa on aina kahden auton kulut. Onneksi vanha tekniikka on melko yksinkertasta. Voi Sevillen osakulut olla jopa kovemmat, mitä huomattavasti vanhemmassa jenkissä.
     
    juko7 tykkää tästä.
  18. impala67

    impala67 Gearhead

    älä sitte hukkaa sitä sevilleäs, sen arvo ei ikuisesti alaspäin laske... yleisen nostalgian myötä kaikki nostaa pidemmän päälle arvoaan- ainakin sellaisen joskus omistaneelle!
     
    Muokattu: 21.2.2021
    miksu99 ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Mulla ei ole tähän suurta annettavaa, mutta:
    -Harrasteauto(t) on paras hankkia ennen parisuhdetta (voi sitten myöhemmin helpommin niitä vaihdella, mutta määrän lisääminen voi aiheuttaa närää =) )
    -Hanki just sellanen kun itse tekee mieli. ”Kaverien” ym. v****iluihin voi aina vastata, että minä satun tykkäämään tästä. Muut voi tykätä jostain muusta.
    -Poliittinen näkökulma (voi yhdistyä myös edelliseen pointtiin) kannattaa sivuuttaa. Aina jotain vouhotuksia on. Polttomoottorilla ajetaan niin kauan kun sähkömoottoria saadaan fiksusti ajettua vedyllä (ja tuotanto + jakeluinfra ym siihen kunnossa). Vanha auto on aina ympäristöteko verrattuna uuteen (varsinkin sellaiseen missä on akusto). Sillä voi perustella hipeille valintaansa jos kokee tarpeelliseksi.
     
    miksu99 ja juko7 tykkäävät tästä.
  20. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Edelliseen lisäisin et jos sattuu olemaan se parisuhde ennen sitä autoa ja sattuu saamaan ostoluvan yhdelle autolle. Ja myöhemmin huomaa et tekee toista autoa mieli mut ei saa ostolupaa niin siinä vaiheessa kannattaa päästä parisuhteesta eroon koska sitten on rahaa ostaa vaikka kolmas auto:D

    Kiitos ja anteeksi.
     
    miksu99, Naketti, maverick999 ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!