Englannin pyörä !!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Karva, 3.1.2003.

  1. Karva

    Karva Gearhead

    Toimii se sillä hydrauliikalla aivan yhtä hyvin mutta normaalissa käytössä sillä ei ole merkitystä, noita tuli tehtyä pari sellastakin jossa on hyrauli- tai pullo -tunkilla sen alapyörän nosto ne kun meni pikkasen järeemmän pellin vääntelyyn ...

    Tohon omaani laitoin trapetsikierre-tangolla molempien pyörien siirrot ja käsipyörät ...

    :-o :-o :-o
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    http://www.olafhansen.no/bilder/eng2_b.jpg
    Tuo on kyllä jo kaunis! Tuossa on sekin hyvä puoli, että kierre pysyy koko ajan rasvassa.

    Kiitos neuvoista, palikat alkaa olemaan kasassa, kokoonpanon lisäksi rullat puuttuu vielä. Tää on kyllä hyvä kun muut kokeilee ja kehittää ja itse vaan poimii ne parhaat vinkit ja tekee oman koneen niiden mukaan... :wink:
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo muistan muistan. Harmittelin kun et ole soitellu. Oli velimiehen 36 4d chevyn raato kaupan jos olisit tarvinut osaa... meni 2 viikkoa sitten.

    Käytiin Ruotsissa hakemassa 1 raato lisää ja täällä on sillä aikaa puhuttu jo vaikka mitä mielenkiintoista..

    Tuo linkkisi pyörä on lazzen tekele!
    http://www.larsab.se/lazzeswheel.php

    Mun uusimmassa EW:ssä on ihan tavallinen harva M25 tai M30 kierre ja tuntuu olevan ihan tarpeeksi tarkka.

    Lazzen EW oli sen verran jykevärunkoinen että kun puristuksen sääti liian kireälle ja liikutti peltiä välissä niin peltiin tuli näkyviä hiusmurtumia sinne tänne. Kokeilkaas saatteko omillanne niitä aikaan vai joustaako rakenne???

    - Jani -
     
  4. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Minulla ainaki antaa myöden pikkasen kun vetää liian tiukkaan , siksipä teen uuden rungon kun kompastun sopivaan raaka-aineeseen. Mut kyllä tuollakin kotitarpeet hoituu.
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    http://www.larsab.se/
    Hienot sivut! Hienoja laitteita. Willys-projekti ym. ovat uskomattomia! :-o

    janiluolle: 36-projektin korihommat ovat olleet vielä jäissä muiden projektien takia, joten enpä sitten niistä osistakaan soitellut.

    No sitten toiseen koneeseen: SIKKIKONE. Oletteko rakentaneet sikkikonetta itse? Kannattaako? Mitä pitää huomioida jos rakentaa? Keltaisessa Pörssissä näkyy toki välillä noita jopa myynnissä.
    Onkos jollakin valmiita rullia myytävänä?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chevy ´53 2003-12-31 14:39 ]</font>
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt tuli ns. kuningasajatus; onnistuisikohan?

    Jos tekisi englanninpyörän ylemmän pyörän jarrurummusta sorvaamalla sen ulkopinnan tasaiseksi?

    Samalla laakerointina voisi käyttää akselinnapaa yms hiluja?

    Olisi kiva kuulla että onko tässä joku periaatteellinen vika ennen kuin ryhdyn kokeilemaan.

    JL
     
  7. JouniK

    JouniK Gearhead

  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Lazzen mukaan moottoroidun sikkikoneen nopeus olisi n. 13.6 kier/min (Salat julki!)
    Etsiskelin aikani mutta pääsin 17 kier./min kulmavaihde & moottoriyhdistelmällä (mutkissa tulee kiire!).
    Ei mitään ketjuja vaan veivi pois ja moottori tilalle. Moottori kääntyy ylemmän akselin mukana! (Harmi kun tänne ei saa kuvia mukaan!)

    Lähes kaikki pellit saa tehtyä "lyhyillä leuoilla" (Lattia on poikkeus!) Taika on siinä että mihin laittaa sauman. Sikkaukset kannattaa aina ajaa reunatukea vasten.

    Aloitetaanko tästä uusi aihe?

    - Jani -
     
  9. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Minulla on työnalla veivattava sikki, moottori/kulmavaihde+ ratasvälitys päivityksenä. Huippunopeudeksi olin jo laskeskellut n. 10rpm, eli se oliskin aika hyvä? Oisko kenekään nurkissa valmiina sopivia jalkakytkimiä? Noita sikkejä jos alkaa vääntää ite, niin runko pitää olla jäykkä ja esim. startin beenixistä saa sopivat rattaat akseleille.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuli mieleen, että ompelukoneessa olisi jalkakytkin sikkikoneeseen...vai kestääköhän se riittävästi virtaa?

    JL
     
  11. Ranex

    Ranex 3rd gear

    metallirunkoisia jalkakytkimiä löytyy uusia ja jos en väärin muista niin noin 40€ luokkaan, ja tarttee tarkkoja rattaita niin eikun hajottamolle ja etsi hydraulipumppu. mielellään mahdollisimman iso on meinaan tarkat ja suorat hampaat samoin kestävät.
    tuosta nopeuden säädöstä siihen kun laittaa taajuus muuntajan niin vaikka 1kieros minuutissa on mahdollista kylläkin vääntö momentin kustanuksella.

    kätevä mies tekee kyllä jalka kytkimen itekkin laittaa siihen vaikka viiksellisen mikrokytkimen vähän koteloa ympärille se on siinä.

    ps itellä ois joutavana joku pari metsäkoneen perärattaita(suorahampaisia) , halkaisija on noin 18 cm (tai ainakin sitä luokkaa)jokunen naarmu tai kulma hampaasta on pois mutta ei varmaan tälläisessä käytössä haitanne. hinta sopiva jos jollekin on niistä hyötyä, taitaa rahti olla se kallein näissäkin.
     
  12. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    No itseasiassa tarvii 2 rajakytkintä , ja vähän muuta (eteenpäin ja taakkepäin pyöritys). Kaikki tarvittavat osat kyllä jo on, mut jos jollain olisi noita valmiita jalkakytkimiä, ni aina parempi (hienompi).

    Noi ompelukone osat voi jättää sinne marttakerhon kahvipöytään :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jäpälä 2004-01-01 13:14 ]</font>
     
  13. Ranex

    Ranex 3rd gear

  14. Karva

    Karva Gearhead

    Tossa muuten tein omaan käyttöön jokin aika sitten tollasesta vanhasta veivattavasta sikkikoneesta moottori käyttöisen eli tein jalustan ja sen veivin tilalle akselin jolle tukilaakerointi sekä hihnapyörä.

    Sitä sitten vetää vanha ja kovasti väntävä pesukoneen hidas kierroksinen moottori normaalilla 9mm tuulettajan hinalla, tosin väliakselin kautta jossa on systeemin hihnojen kiristys ja kierrosten pudotus puoleen eli noin se toimii pesukoneessakin ja lisäksi tämä pudottaa vielä kerran kierokset puoleen, eli moottorin vääntö on nelinkertainen sikkirullissa, ja jos jää jumiin ei mitään hajoa hihnat luistaa, jalkakytkin on vanha crausnaimer malli teollisuus purkaamosta ...


    Hyvin pelaa 9mm hihnallakin eikä lopu teho, mitään ratas välitystä tossa ei tarvi, olen vääntänyt jopa 1,5 mm peltiä se tosin vaatii useamman rullaus kerran, ne lovers rullainet on sitten eri asia siinä tota puristusta ja vääntöä tarvii aivan erilailla ...

    Onko kukaan tehny muotorauta puristinta tai rullainta, tarkoitus olis tehdä omaan käyttöön peltimankeli tyyppinen, noin puolimetriä leveä, kolmella rullalla oleva mankeli jossa sais noita kaarevuuksia ...

    :-o :-o :-o
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kiitos linkistä, kelvollisen näköisiä laitteita ja noista kuvista saa hyviä vinkkejä. :smile:

    http://allshops.org/community/Community ... 592891.jpg
    Täytyy sanoa, että tuo herättää ajatuksia noiden kahden erilaisen ao. laitteen yhdistämisestä. Sama runko ja vaihtopalikat pulteilla kiinni... Pohdinnan arvoinen asia tuokin!

    Ei voi kuin ihmetellä mitä kaikkea taitavat sepät tekevät noilla pyörillään: Yksi tekee AC Cobran, toinen alumiini-Willyksen ja kolmas tämän: http://allshops.org/community/Community ... 981185.gif :-o

    Tuossa sitten taas on yhdenlainen EW (dragsterin takana), eikä muutenkaan hölmömpi talli...
    http://allshops.org/community/Community ... 260816.jpg

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chevy ´53 2004-01-02 10:24 ]</font>
     
  16. f-38

    f-38 Gearhead

    Moi
    Ne sikkikoneen aksiloiden rattaiden halkaisija pitää olla aika lähelle samaa, kuin sikkirullien.Muuten sutii.....
    Onko kellän tietoa mistä saa "tehtaanpaapan tekemiä" sikkirullia? Löytyys edes perusrullat valmiina, ettei tarttis aiva joka rullaa käydä sorvarilta pyytämäs.
     
  17. Karva

    Karva Gearhead

    Niin siis tollasessa vanhan mallisessa käsin veivattavassa sikissä kun on kaikki valmiina, tosin siinä ei tota kitasyvyyttä löydy kuin tollaset 3-40 cm, mutta kaikki mekanismit niissä on jo valmiina rattaita ja akselit yms, kaikki ...

    Sellaisen muuttaminen jalkakytkimellä ja mottorilla pyöriväksi on paljon helpompaa kuin koko laitteen tekeminen alusta saakka, tuommonen vanha käytetty käsikäyttöinen jonka minä muutin maksaa pörssissä max pari sataa ja niissä on yleensä jonkin sortin rullasarja mukana ...

    :-o :-o :-o

    Tietysti tosi mies tekee paremman kuin muilla ja alusta saakka ... onko kukaan tehny niitä lowers rullaimia, pitääkö siinä rullan olla leikkaava, entäs ne akselit, kattelin noita valmiita ja niissä ne akselit vaikuttaa kovin hepposelta, tuntuu kun ne taipuis justiinsa, kuis se puristus paine jos ja kun se laite toimii kuin sikki paineen pitäs olla melkonen jotta se leikkaa vai pitääkö sen leikata, mitä ihmeen eroa noissa on kita syvyyden lisäksi sikkiin ???
     
  18. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Pohdinta tuotti tällaisen linkin: http://www.tridenttool.ca/ewheel/ewheel.htm
    Kommentteja?

    iso: http://www.ratd.com/products/highres/imperial44f.jpg

    http://www.metalshapers.org/store/index.html

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chevy ´53 2004-01-02 10:54 ]</font>
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

  20. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Eikä näytä noilla poikasilla olevan hytrauli säätöjä eikä muitakaan käkikellokoneistoja noissa vehkeissään, ei tommosella varmaan tee yhtään mitään... :grin:
     

Kerro tästä muillekin!