englantilaisen pyörän piirrustukset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja heikkik, 25.10.2004.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Tasasella rullalla haetaan sitä että pellin muotoilu on hallittua ja VAIN toiselta puolelta.

    Kaareva rulla muokkaa peltiä pituus ja leveys suunnassa samanaikaisesti ja jos se tapahtuisi yhtäaikaa molemmin puolin niin eikö ne silloin kumoaisi toisensa?

    Siis jos molemmat olisivat kaarevat...

    Ei se voi toimia niin..

    Tasasen rullan voit laittaa ylös tai alas, ei sen väliä. Riippuu mitä teet, joskus sen tarvitsee olla toisinpäin.
    Hyvässä työkalussa tämä mahdollisuus on otettu huomioon.
     
  2. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear


    Vamaan mietmi-3 tarkottaa että molemmat rullat on suoria!?
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Joo nimenomaan molemmat rullat suoralla pinnalla. Kuten silakka on sorvannut suoran alarullankin kaarevan lisäksi. Kuten kuvasta näkyy http://aijaa.com/003859553384 Miksi?
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No ymmärsin (TAAS) väärin.

    Suorilla rullulla ei tapahdu mitään. Ei ainakaan normaalilla työskentely paineella. 20T niin rupee pelti ohenemaan...

    EW toiminta periaate löytyy (vissiin) tuolta:

    http://metalshapers.org/101/video/mainmovie.shtml

    Itse en sitä nyt nää kun omena ei näytä..
     
  5. TiM

    TiM 1st gear

    Jos tulee suoralle pinnalle vekki, jonka haluaa oikaista, niin silloin molemmat rullat suoria. Vanhoissa kotimaisissa metallityöopuksissahan EW mainitaan siloituskoneena.

    Omassa pellinoikaisuprojektissa noita tarvitaan...
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^Tietysti, enpä ole tullut ajatelleeksi tuota..
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    No niimpä tietenkin :odroll: Olimpas ajattelematon :soosoo: . Suoralla tulee suoraa.
     
  8. TiM

    TiM 1st gear

    Tähän noita suoriakin tarvitaan...

    [​IMG]
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Menee pikkasen Offiksi mutta kuinkahan ison sähkömoottorin tarttis hommata sikkikoneeseen? Jos tekis sellaisenkin ja sen pitää toimia moottorilla että jää molemmat kädet muuhun hommaan.
     
  10. silakka

    silakka 1st gear

    Jeps, näin mäkin ajattelin tämän pienessä päässäni. Kun tulevassa projektissa varmaankin tarvitsen kaarevaa pintaa ja viereen suoraa joten, vasaroinin jälkeen tarvitsee suora osuus silottaa. Samalla varmaankin saa hitsisaumoja tasoteltua?

    Ajattelin tehdä rullat R300, R150, R40, valmiinahan oli jo suora ja R25. Mietin vaan onko tuo R300 vähän turha säde näin kapeissa rullissa kun toi R150:kin vaikuttaa meilkein suoralta, kun vertaa sabluunaa ja suoraa rullaa.

    Toisaalta kokeilemallahan se selviää millaista kaarta millaisellakin säteellä tulee ja tarpeen mukaan tehdään lisää rullia.

    Ikinähän ei ole aikaisemmin tullut englannin pyörää käytettyä, mutta katotaan miten käy.
     
  11. B 50

    B 50 Gearhead

    Sitä suoraa rullaa täällä leikkisästi myös delete-pyöräksi kutsutaan. :D Yleisemmin kun se kaivetaan esiin kun kanttikone, tms, on tehnyt tehtävänsä peltisepän haluaman kohdan viereen. Myös lommojen oikomisessa pätevä. Ei sillä oikeen suoraksi vasaroidusta pellistä suoraa saa. Tai voi joku saada, en ole kokeillut. Koittanut suoraksi jätettävät alueet jättää koskematta.
    Kyllä 300:nen ihan käyttökelpoinen kaari on, välillä pitää kuitenkin lähes huomaamattoman loivaakin kaarta tehdä. Mutta jos kyse oli miggi-sauman tasoittelusta englanninpyörällä niin jättäisin väliin. Rullien pitää olla todella kovat etteivät mene pilalle. Noista rullien mitoituksista varmaan on useampaa koulukuntaa, mutta MINUN mielestä ylärullan pitäisi olla halkaisijaltaan kohtalaisen iso että sen pinta olisi alarullaan nähden laakeampi kuin pienemmässä. Sellainen parkäät senttiä. Alarullissa myös halkaisijasta ei ole haittaa, kumipyörän kanssa rullaillessa tulee sitten vähemmän ei toivottua kahteen suuntaan kaartumista. Alarullien liika leveys taas kostautuu jyrkempien säteiden kanssa painiessa. Kuvia katsellessa näyttää vallitseva tapa olla laittaa rullat pitkittäin runkoon nähden. Omassa härvelissä käänsin hyvin nopeasti rullat poikittain. Sitä vaan on enemmän pidempää rullattavaa kuin leveää. Tai sitte pitää helmapellit, yms, olla pirun lyhyitä.
     
  12. -TH-

    -TH- Gearhead




    :eek: ompas kadetti mennyt lyttyyn...onko tuo joku harvinainen rallihuussi, jos pitää oikoa?
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead



    katsoppas linkki: http://www.youtube.com/watch?v=YqErTwU1rSE


    tuo halpa ja toimiva keino. ajattelin itekin joskus tuollasta kokeilla. nuo rissathan voisi adoptoida vaikka pyykkikoneesta....
     
  14. TiM

    TiM 1st gear

    Onhan tuolla rallihuussilla jotain kilpailuhistoriaa ja menestystäkin ainakin kotimaassa. Ruotsissa ja Norjassa sitä ei tullut kun matka jäi siellä kesken... 8)
     
  15. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Kaasuhitsauksen ja tig hitsauksen saumat silottuu , migin saumat ei.
    Migin sauma on kivikova, kun noilla muilla taasen sauma on "pehmeä"

    Jos mahdollista niin käykää jämsässä järjestettävä kurssi, oli todella mielenkiintoinen.
     
  16. silakka

    silakka 1st gear

    No, niin saatu rojektia vähän eteenpäin.. Runko palat sahattu ja pientä sovittelua, jos tässä jokupäivä viellä ehtisi hitsaamaan tuon kasaan.

    Viellä pitäs rakentaa ala-ja ylärullale kiinnitykset ja rullan korkeuden säätö. Ylärulla vaihtui vähän leveämpään laakeriin, mutta halkaisija on sama kun aikaisemmassa suunnitelmassa.

    http://aijaa.com/002419640173
    Rungon sommittelua.

    http://aijaa.com/008809640172
    Ja toisesta kuvakulmasta.

    Mietiskelin tossa, että pitäsköhän tohon sahaa viellä vinotuet nurkkiin, jos sillä saisi vähän viellä tukevoitua tota runkoa.
     
  17. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Vedä vaan tuet, varma on aina varmaa...

    Yhdet kolmiolaput kahteen nurkkaan ja yhdet tuohon alas oikealle (rungon vasemmalle ja oikealle puolelle) - ei varmasti notku!

    Voihan noihin tietty vetää eteen ja taaksekin laput aina kulmiin, mutta kyllä sisäkulmissa oleva lappukin rungon jäykistää.
     
  18. silakka

    silakka 1st gear

    Jees meinasin jos tosta samasta putkesta olis sahannut 3kpl jiirissä olevia paloja ja vetässy ne joka kulmaan.
     
  19. silakka

    silakka 1st gear

    Nyt alkais olee runko suunnilleen kasassa. Vois tosiaan viellä yhden kulmatuen hitsaa tuohon. Noh katotaan miten käy. Viellä rullien kiinnitykset ja alarullan säädön kun sais tehtyä niin pääsis koeajolle.

    Millasia välyksiä teillä on tossa alapyörän putkessa? Pitääskö tehdä lattarauta & pultti viritelmä millä sais periaatteessa välyksettömäksi ton liikkeen vai haittaako pikku välys?

    http://aijaa.com/007669650716
    Runko alkaa valmistumaan.
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

    Sellainen välys että ei omalla painollaan liu`u. Eli ehkä pari satasta. Ulompi putki hydrauli sylinteriputkea, sisempi akseli männänvartta.
     

Kerro tästä muillekin!