ENTISÖIJÄT, MUSEOAUTOILIJAT, VANHA-AUTOILIJAT JA HARRASTEAUT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Arto65FB, 29.5.2002.

  1. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tässä kanssa esimerkkiä.
    Oma jorkkerini on päältäpäin melkein virheetön, ei räpellyksiä, kromit kunnossa alkuperäinen(uusittu) väri.
    Konehuoneessa on klemmarit uusittu(ei vuoda, turvallisemmat), kaasari uusittu(toimii paremmin kuin vanha, yllättävää), kärjetön jakaja. valot muutettu releillä toimiviksi H4 umpioilla. Siis pelkkiä toimivuutta ja turvallisuutta parantavia juttuja, jotka olisi voitu tehdä jo 25v sitten. Mutta ei kelpaa museotarkastajalle.
    Samoin, etupenkit ovat kulmista ratkenneet, ei kelpaa. Saa olla kulunut, mutta ei rikki.
    Naurettavia juttuja.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Riippuu vähän tarkastajasta, tiedän muutaman tapauksen, joissa tällaiset muutokset on hyväksytty...
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kyllä kelpaa.
    Klemmarit voi kääntää pesä alaspäin jolloin ne ei juuri näy. Kaasari ei ilmanputsarin alta erotu, jakajalla ei väliä kunhan on suht orkkis (ei HEI-tyyppinen) ja releet voi piilottaa näkyvistä vaikka akun taakse. Umpiot voi vaihtaa hehkulankaumpioksi mutta ei liene tarpeen. Nuo ei ole ongelma mutta risa penkki saattaa olla.

    Mulle tarkastaja sanoi puuttuvasta konepellin äänieristeestä että käy hakemassa Etolasta sellaista kiiltävää alumiinikalvopintaista mattoa, eihän kukaan järkevä mitään alkuperäistä paloherkkää lumppua siihen laita! Samoin kojelaudan alla olevat lisämittarit (lämpö ja ö-paine) saavat olla, eihän tarkoitus ole rikkoa konetta. Eli omilla aivoilla ajattelevia tarkastajiakin on!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: impala1968 2002-05-31 09:21 ]</font>
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest



    LMAO, STFU Eyetech
     
  5. kcl

    kcl 1st gear

    Kerropas Nimetön meille tyhmemmillekin, mitä muuta toivottelet Eyetechille kuin naurat aasisi ulos? Noissa lyhenteissä pysy vanha perässä...
     
  6. tanari

    tanari 1st gear

    ei pysty käsittää että miks mobilisteillä on hillitön vastarintama customeja ja rodeja vastaan.. kyllä niitä on alkuperäsiäkin!! sitäpaitsi rodit ja customit on hienoja ja niitä on tehty jo aikaa sitten!! se on tavallaan perinteen vaalimista.. :grin:
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Yleisin kommentti lienee: siinä on taas hyvä entisöintiaihio pilattu". Niille ei ilmeisesti muu kuin entisöinti siis kelpaa?
     
  8. KTM

    KTM Gearhead

    Näin aamulla Oulussa näyttelyyn tulossa olevan A Kaarion Punaisen ´32 Ford 3 window coupen. Aivan uskomattoman hieno, ei olisi entisöimällä parantunut. Toisaalta autossa on chopattu lasikuitukoppa, siis kallisarvoista peltikoria ei ole "pilattu". Lisää tämmöisiä :smile:
     
  9. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    ????????? Olen kalkkis,
    eli saa ihan Suomeksikin kertoa kuka sitten ymmärtääkin...

    Onkos se silloin komeempi kuin ilman...?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    LMAO = Laughing My Ass Off
    STUF = Shut The duck Up
     
  11. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Jaa, sitten kuin vielä ymmärtäis miten se liittyy kirjoitukseen, olenpas minä tyhmä... :sad:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Terveisia Britanniasta! Tuo concours-systeemi on taalla todellakin vahan eri tasolla kuin Suomessa. On aika vekkulia katsella tapahtumissa kun puolenkymmenta todennakoisesti palkattua heeboa hinkkaa muutaman vuoden ikaista Ferraria naama punaisena concours-kisaan. Esimerkiksi viime vuoden finaalissa oli vanhin auto 30-luvulta (taisi olla Riley) ja uusimmat 80-luvun lopusta. Kaikkien taso taatusti paljon parempi kuin koskaan uutena. Ja joukossa oli esimerkiksi Ford Sierra tai etuveto-Escort XR3i...
    Toisaalta taas taman vuoden Saksan Techno Classica nayttelyssa hienoimman auton palkinnon sai Alfa Romeo 2500 SS -49, ajettu 20000km ja entisoimaton. Siella siis arvostettiin aarimmaisen hienojen entisointien ylapuolelle alkuperaisuutta.
    Taalla ainakin customit/rodit alkavat saada mobilistien hyvaksynnan. Classic Car -lehden paatoimittajan uusin auto on esimerkiksi -32 Ford Roadster nostalgia-rodi, lattapaakasilla. Vuotuisassa Goodwoodin festivaalissa (ehkapa maailman hienoin alan tapahtuma muuten) on jo muutama vuonna ollut paikalla rodeja ja customeja, samoin viime vuonna ultraekskluviisessa Louis Vuitton -concourskutsukilpailussa oli luokka nostalgiatyyliin rakennetuille autoille. Esilla on ollut esimerkiksi Helsingin nayttelyssakin ollut Voodoo-Mercury Custom. Samoin taalla on kiihdytysluokka nimelta Flathead meltdown hyvin yksinkertaisilla saannoilla: autojen pitaa olla katuliikenteeseen rekisteroityja (helppo homma) ja venttiilien on oltava lohkossa. Osakilpailuja on vain pari vuodessaan mutta yleison suosio on aivan uskomaton! Samoissa kisoissa (Hot Rod Drags) ei esimerkiksi hyvaksyta takamoottoridragstereita...
    Kaikkein mielenkiintoisin juttu oli kuitenkin Lontoossa viime vuoden lopussa ollut Kar Kraft -TAIDEnayttely, aiheena Hot Rod Art. Paikalla oli muutama kolmikakkonen, (mm. muutama vuosi sitten loytynyt 3-w Coupe joka ei tasan varmasti tule enaa esiintymaan originaalimuodossaan, kattotolppaan oli jo liidulla vedelty katkoviivoja ja teksti "Cut me"), 33' Gasser-Willys lasikuitukopalla, sikaharski channeloitu Ford A Coupe, Voodoo-Mercury ja pari soft-customia. Lisaksi seinat olivat taynnansa maalauksia ja valokuvia aiheeseen liittyen. Kaikki autot eivat todellakaan olleet mitaan nayttelyhelmia, yhteisena nimittajana tyyli oli kylla hallussa, se riittaa. Mutta korostetaan viela, kyseessa oli taidenayttely!
    Eli tammoista maissa jossa on alaa harrastettu jo kauan, alkuperaisyytta arvostetaan korkeammalle kuin viimeisen paalle entisointeja ja rodit ovat ihan yhta hyvaksyttyja leluja. Ehkapa Suomessakin joskus?
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Niinpä. Kun suuressa maailmassa roddaaminen ja customointi aloitettiin sotien jälkeen niin täällä 70-80 luvuilla. Ehkä sielläkin oli 60-luvulla samantyylistä pilaamisvastarintaa kun meillä nyt. Vartutaan siis 30-40 vuotta niin sitten...
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

  15. whiic

    whiic 1st gear

    Hesarissa jotakin spekulointia haittaveroista. Spekuloivat jopa haittaveron pikaista tulemista käytettyjen verojen alentuessa. Artikkeli on tosin melko lyhyt.
    http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/ ... 020918KO19
     
  16. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Tuossa hesarin jutussa pisti taas silmään aiemminkin minulle käsittämättömäksi jäänyt asia:

    "Yhtenä vaarana on väläytetty, että ulkomailta ryhdyttäisiin tuomaan 1980-luvun suuripäästöisiä autoja. Koska käytettyjen autojen hintojen uskotaan laskevan yleisesti, Suomen autokanta vanhentuu entisestään. Suomalaiset ajavat nyt keskimäärin kymmenen vuotta vanhalla autolla."

    Jos minulla on talviautona Kadett -84, josta maksoin 250 euroa ja nyt huomaankin käytettyjen autojen halventuneen niin myynpä Kadetin jollekulle "rikkaalle" ja ostan -83 tai vanhemman auton 200 eurolla! Näinkö tämä pitäisi ymmärtää? En oikein usko, että joku joka on suunnitellut ostavansa uuden Nissanin tms. ja käyttävänsä siihen tietyn summan rahaa, löytäisi nyt verohelpotuksen myötä "sisäisen harrastajansa" ja ostaisikin 80-luvun suuripäästöisen auton sillä samaisella rahamäärällä. Kyllä minäkin ajelisin uudemmilla vuosimalleilla, mutta tulevaisuudessakaan en aio käyttää autoiluun kaikkea liikenevää rahaa, joten pysyttelen noissa yli kymmenen vuotta vanhoissa malleissa.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin. Eikös MA-tarkastuksessa painoteta "alkuperäistä ilmiasua"?

    Itsellä on MA-projektina Opel Ascona 1.9SR Berlina Automatic, alkuperäisellä kattoluukulla. Autossa on kuitenkin väärä kone, 1.9:n tilalla on 2.0. Päältäpäin koneethan ovat identtiset, lukuunottamatta lohkossa olevaa stanssausta.

    Tämän ei kuitenkaan pitäisi estää museokatsastusta. No, sen näkee sitten ensi keväänä...
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei estä jos ei huomata. Moottorin pitää olla mallisarjaan kuuluva ja sitähän 2.0 ei ole. Voihan se toki kelvatakin mutta jos tarkkoja ollaan.....
     
  19. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Itse asiassa 2.0S kone ON mallisarjaan kuuluva.
    Ajattelit varmaan a-mallin Asconaa? Siinähän 1.9 oli suurin kone...
     
  20. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Eikös se ole niin, että jos auton alkuperäinen kone on 1.9 ei siihen saa muunkokoista vaihtaa?
    Itseasiassa sen pitäisi olla juuri se mikä siinä on ollut uudesta asti, muutenhan se ei ole alkuperäinen ja sen pitäisi vaikuttaa prosentteihin.......... :grin:
     

Kerro tästä muillekin!