Erikuntoiset renkaat, kummat taakse?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Spitfire, 3.11.2008.

  1. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Joka syksyinen rengasruletti tuli taas pyöräytettyä ja samat keskustelut taas töissä.

    Eli jos on 2 parempikuntoista talvitassua ja 2 huonoa. Miten asennat? Paremmat eteen vai taakse?

    Onko jollain heittää oikeen kunnon perustelutkin aiheeseen vai onko tää , niinkuin musta ainakin, mielipideasia.

    Ittellä pääasiassa takatuuppareita ja mä laitan aina paremmat eteen. Säilyypähän ainakin ohjattavuus/hidastuvuus.
     
  2. juro the dog

    juro the dog 1st gear

    sanovat, että paremmat taakse. koska takapyörien pidon menetys on vaarallisempi vihtoehto. koskee niin etu- kuin takavetoisiakin.
     
  3. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Itse laittaisin takavetoisessa paremmat taakse kun taas etuvetoisessa paremmat eteen.
    Syystä että vetävässä päässä renkaat kuluu nopeammin --> tasaisempi kuluminen.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Jo Ensio sanoi aikoinaan:"Muistakaa aina laittaa paremmat renkaat taakse. Veti se teidän autonne kummasta päästä tahansa, sillä hallitsematon takapyörä luisto tappaa..." 8)
     
  5. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Itse laitan aina vetotavasta riippumatta paremmat eteen. Mielestäni takapyöräluisto on huomattavasti helpompi hallita kuin se, että auto ei pysähdy eikä ohjaudu.

    Mutta makuasia tietysti. Jos pitää tärkeämpänä sitä, että auto ei pyri lähtemään mutkassa tai jarruttaessa poikittain, niin paremmat taakse.
     
  6. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Tää mitä Ensio aikoinaan sanoi, pätee edelleenkin. Oli vetotapa mikä tahansa, jarrutuksessa auton painopiste siirtyy eteen ja takarenkaille jää silloin vähemmän pitoa. Mitä kiivaampi jarrutus, sitä todennäköisemmin perä irtoaa tiestä niillä huonommilla renkailla. Paniikkijarrutuksessa auto heittää melko varmasti poikittain ja mitä tapahtuu sen jälkeen... Siinä on kyse jo enemmän tuurista kuin ajotaidosta.

    Nim. 3 kertaa tämän kokenut ja 3 kertaa henkiin jäänyt, nykyään ne paremmat kumekset aina takana... :lol:
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Sama juttu, perustelu: jarrutettaessa paino siirtyy eteen eli paremmille renkaille = parempi hidastuvuus. Vedessä etupyörät auraavat veden syrjään ja takapyörät menee "puhdasta" uraa, pienempi vesiliirron vaara. Nykyautoissa ABS:it hoitaa tuon perän luistelun jarrutuksessa, muuten sivuluisu on hallittavampi kuin puskeminen.
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kyllähän toi Enskan jo aikoinaan lanseeraama paremmat aina taakse on varmaan järkevää siinä jos tuolla maantienopeuksissa tulee äkkiliikkeitä mut käytännössä itekin homma on menny vetotavan mukaan eli etuvetosessa paremmat eteen ja takavetosissa taakse.
    Toi jo ihan ajomukavuuden takia ja siks että enin osa ajosta kuitenkin on taajamavoittosta jolloin niissä nopeuksissa auto on paremmin hanskassa ja mukavampi ajella kun vetävät pyörät tottelee ja saa pitoa.
    Käytännössä kun ainakin mun mielestä moni etuvetonen on melkosen veemäinen ajettava nimenomaan taajamanopeuksilla jos eturenkaat pitää huonommin kuin takarenkaat :-?
     
  9. KALE

    KALE Gearhead

    Näin mie ajattelen ja teen. Paremmat renkaat eteen olen aina laittanu
    koska perän yleensä hallitsee jos rupeaa heittämään. Mutta jos alkaa
    puskemaan silloin tulee noissa isooommissa kulettajasta matkustaja ja
    peli on menetetty :odroll:
     
  10. Holley

    Holley Gearhead

    Mullakin paremmat ovat olleet edessä, koska puskeava auto on aika ankea. Vähän vähemmän aktiivisen kuskin kohdalla homma voikin olla toisin ja esim. etuvetoinenhan menee esim. just kurvissa just "säikähtäessä" poikittain ts. kaasun äkillinen hölläys heittää lyhytaskselivälisen pikkuauton perän sivulle ja sitäpä ei sitten sunnuntaiautoilija hallitsekaan. Samaa epälogiikkaahan on etuvetoisen sladinoikaisuohje: "kytkin pohjaan". Bullshit, kaasua kehiin ja sillähän se oikenee, oli takana vaikka kesärenkaat. Vaan ne jotka neuvoja kyselevät, niille ne on suunnattu eikä tällaiset paksukallot "tietäjät" enää opi mitään uusia temppuja. No ehkä nykyään talvirengaskertaan sijoitan enemmän kuin 100-200 markkaa kierros ja ostan alle 10v vanhoja renkaita, sillä kolme räjähtänyttä rengasta 10 vuodessa taitaa olla enemmän kuin tilastollista sattumaa...
     
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Minä yleensä laitan huonommat vetävälle, perusteluna se että vetävän akselin luisu ei tule silloin yllätyksenä (varoittaa aina kiihdytyksessä). Toki nyt tuli kyllä tehtyä juuri toisin, oletuksella että jo kuukauden päästä ne paremmat on muutuneet huonommiksi (tuli taas käyttistäkin viritettyä).
     
  12. ajomies

    ajomies Gearhead

    Paremmat taakse, perustelu kaarteessa ajettaessa takarenkaat eivät mene eturengaiden putsaamalla linjalla ja silloin perä karkaa, ja yleensä vastaantulevien kaistalle. Näin perusteli Enska ja Karpo jo 60-luvulla. No huonoillakin renkailla selviää jos itse tiedostaa ja osaa vauhdin sitten sovittaa pidon mukaan.
     
  13. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itse laitan paremmat vetäville pyörille (4X4 eteen)...
    Mulle sama minne Auto menee kunhan liikkeelle pääsee...
    Sekin kun alkaa harmittaa jos tuossa kotoa lähtiessä jää tuohon puoleenväliin mäkeä kun ei vetävät pyörät pidä...
    Ja siinäkin sitten mäkeä alas peruuttaessa on melkein sama kuinka hyvät renkaat on edessä, sillä kuitenkin enemmän onnesta kiinni on ohjaaminen niissä urissa jotka alkavat silloin kevät-talvella olla...
    Ja kuitenkinhan on Auto jo valmiiksi poikittain siinä tiellä silloin kun ei ole päässyt mäkeä ylös...
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Periaatteesa paremmat renkaat pitää aina laittaa eteen vetotavasta riippumatta, sillä varmistetaan ohjattavuuden säilyminen. On aivan sama miten loogisesti tai epäloogisesti takapää käyttäytyy, jos ohjaavilla pyörillä ei ole pitoa.
     
  15. ajomies

    ajomies Gearhead

  16. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Lähti siitä autosta kumpi pää hyvänsä luistoon niin et sinä sitä autoa voi ohjata minne haluat... voit vain oikaista luiston :(

    Takapään luistaessa kulkine pyrkii hyvin hanakasti poikittain ja JOS sattuu törmäämään johonkin niin keula edellä mentäessä olis paljon enemmän matkaa/rautaa kolauksen hillitsemiseen kuin kylki edellä.
     
  17. rokubikeri

    rokubikeri 1st gear

    Taaksehan

    taakse ne paremmat kannattaa laittaa kuten se Enska opetti. Se on sama miten ohjattavuus säilyy jos auton perä karkaa auton pituusakselin keskikohdan yli... Ite ajan melkein sata tonnii vuodes ja oon kokenu ton tilanteen. Sain kyl pidettyy raudan hyppysis ja painuin suorinta tietä vaihtaan renkaat nii et paremmat oli takana. Sama kaarre samalla nopeudella ja auto kulki kuin kiskoilla...
     
  18. mke77

    mke77 Gearhead

    Re: Taaksehan

    yhdyn edelliseen!! :eek:

    viime talven/kevän velipoijaan corollaan paiskasin hyvät eteen....ja huonot taakse.....eihä siit ajamiset meinannu tulla mitään....koko ajan perä sivulla...eikä tarvinnu käyttää "käispää".... ihan kauheeta menoa..... jarrutti liikenne valoihin ni perä sivulle......leluna hauska mut kauhee ajaa.....sit kun paiskas toisin päin ni rupes pärjää....hiukan kesti liikenne valois lähteminen...ja "ennakoiva ajo" tuli tutuks varsinkin mutkaan ajaes...mut kaupungis pärjäs paljon paremmin....hitaammas nopeudes kun takapääkin jarruttaa jo hyvin vaikka edes on huonot gummit......siis tosi huonot :oops:
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    Ohjauksen toimiessa on luiston oikaisukin huomattavasti helpompaa kuin, että takapää luistaa ja samalla myös ohjaava pää menettää pidon eli paremmat renkaat aina ohjaaville pyörille.
     
  20. idiot

    idiot Gearhead

Kerro tästä muillekin!