ET ja Street nitrokisoihin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 2.1.2008.

  1. triniemi

    triniemi Gearhead

    No eihän sitten mitään korotuksia ole edes tullut vaan 2007 päästiin ajaan nitrokisat puoleen hintaan. Pitää vaan muistaa sitten kun aletaan keskusteleen 2009 maksuista, että muistetaan erikseen mitä maksaa normikisat ja mitä nitrokisa.
     
  2. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    oliko bb chevyllä pyyntö että street autoille järjestettäisiin jatkossa vain wcc tasoisia lentokenttä kilpailuja???? edullisemmalla ilmoittautumismaksulla????

    se joka on ajannut kotomaassa ja ruottissa lentokentillä niin varmaan huomaa tasoeron mikä on alastaron radassa.... itse olen ajanut useallakin kentällä ja voin sanoa että meikäläisenkin vaatimaton 900 hepan moottori oli aivan turha, 300 hepalla pääsi samoihin aikoihin kun pidosta ei ollut tietoakaan, tai sit se loppu 100 metrin jälkeen....

    mut jos streetit välttämättä haluu niin voidaanhan sitä harkita sarjaan muutama budjettikilpailu lisää??? ryhmä edustajathan voisi tiedustella kentän mielipidettä asiassa??? ja itsehän olen myös aktiivisesti ajanut asiaa jossa wcc kilpailut olisivat osa fhra:n street cuppia, siinä pääsis edullisemmin sit ajelemaan.....

    nyt kun otit taas ton ameriikan matkan esille niin onko kukaan ajatellut et jos 6-vuottasit oli miljoona velat ja uusi johtis otti hallinnon... sen aikana tuohon velkamäärään on keksitty rahat ja samoin moneen muuhun parannukseen ja kehittämiseen ja investointiin lajin parantamiseksi... niin eiköhän tuo johtis myös työllään oo onnistunut kasaamaan rahat ameriikan matkaan toiminta muutoksillaan....

    jos kaikki olis jatkunut 6-vuotta sit ennallaan niin eipä tarttis mietiskellä mitä osallistuminen 2008 maksaa..... ei varmaan maksais mitään kun ei olis kisojakaan....

    ne jotka ovat kokouksissa käyneet tietävät että kilpailutoiminta pyörii +/- nolla tasolla ja kaikki tulo mikä jää pannaan takaisin kisa toiminnan kehittämiseen....

    eli ei kilapilujen järjestäminen oo kenellekkään mikään bisnes, vaan fhra:n toimitsijat talkoilla tekee kisat joista omat jäsenet pääsääntöisesti hyötyy....

    on kumma kun tää vaan ei uppoo tajuntaan, ja samasta aiheesta jauhetaan uudestaan ja uudestaan....

    eiköhän tehokkaasta ja onnistuneesta johtis, toimitsija, yms. toiminnasta hyödy kaikki, vai olenko (taas) väärässä...

    aina löytyy niitä jotka osais tehdä asiat niiiiin paljon paremmin, mut eivät vaan viitsi...... ainakin omasta mielestään...
     
  3. askut

    askut 1st gear

    en tiedä mutta armeijassa opin kirjottaa koneella(1985)
     
  4. askut

    askut 1st gear

    vai niin mähän pääsen vaikka pataässään jos mä haluun
     
  5. SC 285

    SC 285 1st gear

    No sehän siitä jo tekeekin kilpailijapalaverin... Voi voi sentään...
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No joo, onhan noi Weat Coastin radat selkesti huonompi kun esimerkiks tän vuotinen FHRA Street Cupin voittajakin näytti ajaneen siellä vaan 8.69 eli peräti 3 sadasosaa huonomman ajan kuin ennätyksessään Alastarossa :odroll:
    Toi ihan vaan esimerkiks, ja toiseks esimerkiks jotta 2006 vuonna melkein kaikki molempia sarjoja ajaneet REE ryhmäläiset näytti menneen hyvinkin samoja aikoja niin West Coastissa kuin FHRA:n kisoissakin. Mut noihan ei ajaneetkaan kuin kasin ja ysin aikoja, tosin uskoisin että kärkiautoilla oli käytössä jopa enemmän kuin tuo 900 hp tai sit jos noihin aikoihin pääs niillä huonon radan sallimilla max 300 hevosella niin ne 300 heppaa täyty kyllä olla pirun vahvaa sorttia :rotfl:
     
  7. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    eli siis on ihan sama ajetaanko fhra street cuppia jatkossa lentokentillä ja wcc-kilpailujen yhteydessä koska huomattavaa etua ei ole ajaa sm-kilpailujen yhteydessä, ainakaan radan puolesta. Onko tämä muidenkin street kuskien mielipide???
     
  8. hejo

    hejo 1st gear

    Hyvä,josset omin avuin pääse niin minä mielelläni lähetän matkaan...pirun pultsarit... :rotfl:
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ei millään pahalla mut kun kattoo taas tätäkin vastausta niin sulla taitaa olla maailma melkosen musta-valkoinen ja ja laput silmillä niin ettei näe eikä kuule kuin yhteen ainoaan eli siihen haluamaansa suuntaan :odroll:
    Toi ei oo todellakaan sama vaan oli pelkästään ajettuihin aikoihin peruustuvaa kummastelua sun selkeesti esittämään kovaan väitteeseen että kaikkialla muualla radat on täys paskoja :wink:
     
  10. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    mähän vaan vastasin väitteeseesi että fyyran kisat on vaan kalliimpia, mutta muuten saman tasosia. Tottakai saan huolestua tilanteesta Ja kysyin muidenkin mielipidettä aiheesta.
    Ei mulla oo oikeesti mitään tietoo minkä tasoinen rata d-ryhmän autolle riittää ja käsitykseni voi olla aivan väärä, sik vaan kysyin muidenkin mielipidettä.
    Eihän siinäkään oo mitään järkee et joutuu maksamaan yli hintaa jos muualla saa saman palvelun huomattavasti edullisemmin? Onko lajin kehityksen edun mukaista ajattaa street-cuppia kalleimmilla suoritus areenoilla jos edullisimmillakin päästään samaantasoon? Koska tälläkin sivustolla on usaesti verrattu osallistumismaksun suuruutta suoraan suhteesssa harrastajien määrään? Eli kyllä mielelläni kuuntelen perusteltuja mielipiteitä asiasta.... Eiköhän tässä edelleen ajeta kaikkien etuja ja yritetä löytää kaikille paras ratkaisu....
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tarjoamalla (yllättäen :poff: ) ensimmäisenä vaihtoehtona lähinä sitä että voisitteko ajaa vaan muualla :rotfl:
    Toi normaalikisojen 200€ miinus jäsenillä 50% on vielä jotenkin ok mut vieläkään ei oo saatu yhtään oikeeta perustetta miks Nitroissa hinta on tuplat kun se ei oo sitä millään muulla luokalla. Rehellinen vastaus että Streetitkin otetaan sinne jos maksavat reilusti ylihintaa riittäs kyllä jo vastaukseks mut vaatis sit yhä puolustuspuheenvuoron asiasta päättäneiltä miks sillä hinnalla ei sit kuitenkaan saa kuin osan niistä palveluista mitä saa kokonaisuuteen nähden vähäsen 60€ enempi maksaneet luokat.
     
  12. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    onhan noita perusteluja tässäkin ketjussa tullut useita... Muutkin kujettajat voisivat tuoda mielipiteitään esille, ettei yhden tai kahden mielipiteistä tule koko kentän mielipidettä..... Onko street ja et cupissa 200 euron osallistumismaksu yhdessä kisassa likaa??

    Drag ryhmissä kilpailijat maksavat tuon 260 euroa lävitse koko sarjan... Eikä heille nyt niitä etuja niin hirveesti em-kisassa ole enempää.... Lajittelu lähtöjä 2 enemmän, muuten lähtöjä sama määrä (jos saavat ajaa loppuun kisasnsa, muutamaan vuoteen ei ole onnistunut). Team kortteja 2 kpl enemmän, ei välttämättä mahdollisuutta sähköön 2008 kisassa.....

    Mitä muuta?????
     
  13. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tavallisella taatelin tallaajalla, kuten minäkin, alkaa tämä homma karata käsistä. Eli käyn duunissa, rakennan autoa, ja perhekin pitäs elättää. Kaikki tuo revitään selkanahasta, ja siitä työn antaja maksaa pientä korvausta hukkaan heitetystä vapaa ajasta. Kilpaakin haluaisin ajella, mutta ei riitä rahoitus enää kunnolla kisamaksuihin, vaikka muutama spossikin on. On nuo hinnat silleen noussut, etten enää koe järkeväksi tähän viimesiä pennosia venyttää ja alkaa mielenkiintokin hiipua samaa tahtiin. Jos ja kun ens vuonna nousee kisamaksut lopettaa se kyllä minun ajelut. En tiedä onko se sitten kallista vai ei, mutta mulla ei oo siihen sitten varaa.
    Nim: ihmettelen miten ruotsissa järjestetään kisat paljon halvemmalla, eikö ne laita sitä 15-20 tynnyriä liimaa siihen?
     
  14. duster70

    duster70 1st gear

    mun mielestä tällä hetkellä osallistumismaksut ovat ok street ryhmissä.
    Itse maksan mielummin enemmän siitä että pääsee ajamaan SM-ryhmien kanssa kun siinä saa samalla katsoa muitakin ryhmiä (jos ehtii).. Enkä sano
    etteikö se olisi kallista mutta ei tämä laji muutenkaan ole halvimmasta
    päästä. Itsekkin olen opiskelia ja ei ole sponsoreita enkä tule todennäköisesti hankkimaankaan ja kaikki on tähänkin mennessä itse ostettu ja maksettu..

    T: Vesa Lipponen
    CSxxx
     
  15. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    ...Voi Jesus mikskä ISOJEN miesten itkuks tää on taas menny,jos jossain muualla on edullisempaa ajaa samoissa olosuhteissa ni ajaakaa siä älkääkä itkekö! :mad: Eiks "jaloilla äänestäminen" o jo hyväx todettu asia...?
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No tosiaan voi jeesus ja muut vastaavat hippiäset kun kaikille ei vieläkään näy selvinneen että tää on keskustelupalsta missä voi tuoda esiin myös kaikkia mielipiteitä näistä asioista eikä se tarkoita ollenkaan sitä etteikö ajettais vaikkei oltaiskaan kaikesta samaa mieltä kattojärjestön kanssa eikä oltais tyytyväisiä sen päätöksiin. Ainoa toinen paikka :argue: on noi muutaman kerran vuodessa Helsingissä pidettävät kokoukset mutta ei siellä monikaan yksinkertaisesti ehdi käydä paikan päällä ja niinpä kentän kuulumisia ja mielipiteitä puidaan myös täällä jossa sana on kutakuinkin vapaa ja näiden lukeminen täysin vapaaehtoista.
    Samalla logiikalla jos siis Suomen valtio päättäis vaikkapa tuplata kerrasta verotuksen niin siitäkään ei siis pitäis missään millään lailla kommentoida ja kirjoitella mitään vaan jos ei kelpaa niin sit pitäis vaan muuttaa muualle asumaan kun onhan niitä asuntoja ulkomaillakin :odroll:
    Ja vilkasinpa tuolta että mitäs tää yks jeesustelijakin näkyy tuolla ton äskeisen viestinsä vastaisesti itkeneen että miks viimekesänä kisoissa ajatettiin radalla mikä oli muka liukas? Ton saman esittämänsä mielipiteen mukaanhan sekin oli jokaisen kuskin ittensä päätettävissä ajoiko vai ei, mitä ihmettä sitäkään sitten kummastelemaan ja kritisoimaan :odroll:
    Ja ps. liukashan se ei voinut olla kun kyseessä oli sentään tuolla aikaisemmin kerrotun mukaan huippurata jonka ylläpitämiseen kisoissa tosi hyvänä satsataan kovasti :lol:
     
  17. hejo

    hejo 1st gear

    Tämähän tosiaankin on keskustelupalsta missä mielipiteet saa ja pitääkin tuoda esille mutta peräänkuulutan edelleenkin osallistumista noihin pari kertaa vuodessa tapahtuviin kokouksiin ihan jo sen takia että vain äänestämällä voit vaikuttaa...Ikävä kyllä, ihan näin (isolla)perstuntumalla näitä verkossa kiivasmielisemmin kiihdytyksestä keskustelijoita en ole kertaakaan näissä kokouksissa nähnyt...Näin naisen logiikalla ajatellen,putoaa pohja pois koko uhoamiselta jollei tosi paikan tullen kertaakaan edes pyri paikalle asioista keskustelemaan.Toki kokouksethan pidetään pääkaupunki seudulla ja matkaakin maakunnista tänne kertyy, mutta kyllä niihin kokouksiin on kuitenkin monet pitkänmatkalaiset kuskitkin löytäneet,varsinkin kun kokouskutsu on aina ihan ajoissa ilmestynyt ja sille päivälle on voinut sopia muitakin Helsingin hommia mikäli tarvetta on.. :odroll:
     
  18. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Joopa joo! Tuohan on loppujen lopuksi hyvinkin yksinkertaista. Ne kellä ei oo rahaa, ei aja. Ja ne kellä on, niin ajaa ja maksaa mitä pyydetään.
    Tuo vähän ihmetyttää, kun viimevuonna ET ja STREET pääsi vahingossa ajamaan halvemmalla, ja koko kauden kisojen tuotto oli +-0. Niin mikä kulu on noussut / ennustetaan nousevan niin paljon että tuo vaatii et:n ja streetin osanottomaksun tuplaamista? Ja miksi tuo koskee vain näitä säälistä mukaan otettavia ryhmiä? Joudutaanko radan liimaa lisäämään, näiden ryhmien takia? Tarvitaanko paljonkin lisähenkilökuntaa, näiden ryhmien takia? Tuleeko vähemmän katsojia To-Pe, koska siellä ajavat nämä ryhmät? Mikä muu nostaa kuluja jos kisaajia on enemmän? Onko nuo palkintopytyt em:issä niin paljon kalliimpia?
    Kuitenkin käsittääkseni kisat ajetaan to-su, on siellä streetit ja et:t tai ei

    terv. Jari Ojanperä


    ps. niin kuuluuhan myös SB tuohon ryhmään mukaan
     
  19. Käkö

    Käkö Gearhead

    Kyllähän äkkiseltään 200 epärahaa yhdestä kisasta vaikuttaa paljolta mutta täytyy sanoa et vaikka nyt on nitrokisoista puhe, niin kyllähän noi fyrkat jostain siihenkin nypätään, eihän se ole kesä eikä mikään jos ei kuukautta kaurapuuroo syö...
    Se, että tuo kax tahi useamman auton/moottoripyörän samoihin kisoihin, silloinhan se rankasee vielä kovemmin mutta; vastineeksi saapi ajaa isojen poikien ja-tyttöjen jälkeen tai ennen, yleisöäkin on sen verran et tuloo oikein ison kisan tunnelma ja pääsee nauttimaan neljä päivää kisoista.
    Ne joilla on sponsoreita, heidän luulis tykkäävän, jopa street-luokissa, siitä että laitteet on suurelle yleisölle näytillä, ja jos käy niin et putoaapi ekalla kierroksella niin sen jälkeen on aikaa viedä sponsoreita radan varteen ja varikolle, ei varmaan huononna jatkoneuvotteluja.

    Osallistumismaksut koko kaudelle;
    Fyyran kisat ovat selvästi kalliimmat kuin muiden, noh, fyyran kisat on koko viikonlopun kisoja joten voisi olettaa että ne maksaakin enemmän, onhan heillä kumminkin yx +65 henkilöä töissä joille se majoitus ja ruokinta pitää hoitaa, ratamaksut monelta päivältä (olikohan se niin et esim alastaron radan kuntoon laittaminen alkaa viisi päivää ennen kisoja).
    Ja kumminkin me päästään ajamaan sm-luokkien mukana eli ollaan ns. isojen poikien/-tyttöjen mukana.

    WCSC-kisat ovat taasen pääsääntöisesti yksipäiväisiä, kuitenki niin että hekin vuokraavat radan yleensä kolmeksi päiväksi, järjestäjäkerholla on yleensä +20 henkilöä "töissä", osallistumismaksut ovat edullisia ja melkein kaikilla laitteilla pääsee ajamaan, päivät muodostuvat yleensä järjestäjillä pitkiksi, tunnelma taasen on aivan omaa luokkaansa, harrastajalta-harrastajalle-meinikillä.
    Ylläoleva on vaan mun mutu-tuntua, mutta noin mä sen nään...

    Me ollaan ajettu molempia sarjoja ja toivon mukaan tulevanakin kesänä voisi ajaa molemmat sarjat, lisäksi muutama muu kisa... :wink:


    Ja aina kun näistä rahoista puhutaan olis tiimien ja kilapiljojen sekä järjestävän organisaation hyvä muistaa se että osallistumismaksu on pieni summa siihen verrattuna mitä maksaa tiimin roudaaminen kisapaikalle kilpurin kanssa, syöminen ja juominen sekä mahdolliset vahingot.
    Ei, ei meilläkään fyrkat kasva puussa (vaikka yritin, kunnes mulle sanottiin et rahapuussa ei kasva rahaa :eek: )
     
  20. gremlin

    gremlin Gearhead

    Juu, taahan on oikea paikka kommentoida ja protestoida asioitten suhteen.
    Mutta kuten monesti on jo toitotettu, siina syyskokouksessa voi herrat menna ja aanestyttaa itsensa hallitukseen etta sitten saadaan kaikki kiihdyskisailun kattojarjeston asiat kerralla hoitoon ja epakohdat korjattua.
    Jos jossain asioissa on jotain vikaa, niin voin ihan pikku vihjeena kertoa etta ne ei tule kuntoon vaikka jankkaisi samasta asiasta vaikka kuinka paljon(ja pitkaaaaaan) taalla netissa. :eek:
    Niita kokouksia on tasan yksi vuodessa, (kestaan muutaman tunnin), missa aanestetaan hallitukseen jasenia niin eikohan nyt sen verran toista satu vapaata saamaan, (edellyttaen luonnollisesti etta se asia tosissaan kiinnostaa ja sen eteen haluaa tehda jotain muutakin kuin vinkua taalla)
    Ja matkahan ei varmaan ole Kouvolan kupeesta tai saati sitten Vihdista ylivoimainen suorite. :odroll:
    Lupaan aanestaa molempia herroja, ja juuri siita syysta etta siella tuntuu olevan niin paljon tietoa miten saadaan asiat linjaan, jota nykyiselta hallitukselta ei ilmiselvasti loydy.

    Ja tahan heti voin kertoa ettei minulla ole nenassani mitaan ylimaaraista, ehka hieman karstaa mutta ei mitaan muuta. Se olisikin ihmeellista jos nenassani olisi vaikkapa herne, koska en syo herneita, johtuen siita etta olen niille allerginen, niin ihmettelisin suunnattomasti etta mista semmonen olisi sinne mennyt kun se ei ainakaan lautaseltani ole sinne paassyt vierahtamaan. :odroll:

    Ja Moparin kanssa olen samaa mielta etta kylla taman kilpailemisen hinta alkaa varmaan jo olemaan monelle hieman liikaa.
    Siihen tarttisi FHRAn hallituksen oikeasti loytaa joku laake. Se ei ole pitemman paalle oikea ratkaisu etta kuormitetaan nyt jo kyykyssa olevia kuljettajia lisaa(tai edes taman nykyisen verran).
    Jotain muuta rahan tuloa yhdistykselle pitais keksia, tai vaihtoehtoisesti rahan menoa vahentaa, milla voisi keventaa osallistumis maksuja.

    Jos nyt ajatellaan etta tavallinen heppu taalla maakunnassa saisi vaikka 800e/2vk handuun.
    Kisoissa kaynti maksaa 260e osallistumismaksua, jonkun kympin sahkosta, 2(3) paivan retkimuonat, pensat kisapaikalle ja takaisin, ym muita pakollisia kuluja, niin ollaan todella helposti siina tilanteessa etta menee kisassa kayntiin toi 2 viikon tili. Pitkalti riippuen kuinka pitkalta kisoisiin joutuu sahaamaa.
    Ja nyt kun kisoja on 6, ja vuodessa 12 kuukautta, niin sehan tarkoittaa sita etta puolen vuoden ajan menee joka toinen tili pelkastaan kisoissa kayntiin :-? Jos nyt sattuu olemaan hieman talo(tai jotain)lainaa niin tama yhtalo alkaa olemaan aikalailla mahdoton.
    Ja kun tahan paalle laitetaan valilliset kulut esim. lisensseista, kuljetus kalustosta ja se raha mita menee joka vuosi kaluston rakentamiseen/uudistamiseen/huoltoon niin realistisesti ajatellen eihan tata harrastusta kertakaikkiaan pysty harrastamaan kovinkaan pitkaan.

    Nyt on ollut kyllakin osallistuja maarat kasitykseni mukaan olleet nousussa jo jonkun aikaa mutta en kylla usko etta se nousu voi jatkua kovin pitkaan, toivottavasti olen vaarassa, kaikkien mahdollisten kulujen noustessa. Siis kisoissa ja kisojen ulkopuolella.
    Jos kilpailijoiden vahenemisen mahdollisuuten ei varauduta ajoissa niin jos/kun se tapahtuu niin eihan ole muuta mahdollisuutta kuin korottaa maksuja.

    Naita FHRA-WCC kisojen jarjestamis kuluja on aika vaikea vertailla keskenaan, johtuen siita etta meilla ajetaan 1 paivasia kisoja ja FHRAlla 2-4 paivasia.
    Meilla on esim. radan vuokra sidottuna yleisomaaraan, eli jos sataa niin vuokra on muutaman satasen. FHRA ymmartaakseni maksaa kiintean maksun, satoi tai paistoi. Mika luonnollisesti on jotain aivan muuta kuin meilla.
    Saatetaan olla aikalailla 1:10 suhteessa liimoissa, meilla menee kisassa liimaa 1 pytty ja FHRA varmaan kayttaa keskimaarin kauden kisossa 10/kisa.
    Vessoihin, aanentoistoon, porukan ''ruokintaan'', mainontaan, kisojen rakentamiseen ja purkuun, siivoomiseen yms. meilla menee joitain satasia/aktiviteetti ja FHRAlla varmasti suurimpaan osaan naista jutuista menee tuhansia/aktiviteetti.
    Tassa voisi olla jotain syita miksi meilla maksaa ajaminen 25e ja FHRAlla 260e.
     

Kerro tästä muillekin!