Etuvilkkujen/parkkien väri?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja sami, 7.7.2010.

  1. fordgranada

    fordgranada 3rd gear

    joo.
    kyl mun valkoiseen museo 70-challeen sopii NIIIN hyvin,kun palaa edessä alhaalla keltaiset parkit+etuloksujen kyljessä+takasivumarkkerit
    vähän hämäräss upean näköinen.
    jo sen takia noin,että saa tallissa ihailla.
    ja museoauto.
    auto pitää olla sellainen tai saman tyylinen kuin tehtaalta lähtiessään,
    ei pala edessä parkeilla muuta kun nuo kelt,etuparkit/vilkut,,,ja poliisitkin vain hymyillen tuli vastaan,ei mitää väläytellyt.
     
  2. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Itsellä on nyt Capricessa valot samoilla asetuksilla kuin se lähti Jenkeistä. Ei vielä ole tullut mitään ongelmia.
     
  3. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    ^ Joo ja kiitos tästä Bowtielle unohtui mainita aikaisemmin.

    Seuraava asia ei oikeastaan liity threadiin, mutta ajattelin nyt jatkaa valoasioista täällä, koska hieman off topicciakin on jo ollut, enkä viitsi perustaa uutta threadia.

    Eli:

    Käsittääkseni seuraavissa asioissa olen oikeassa:

    -Henkilöautoon ei saa asentaa työvaloja, mutta pakettiautoon saa?

    -Vuoden 68 jälkeen ei ole saanut asentaa hakuvaloja? Hakuvalolla tarkoitetaan varmasti kahvalla tai kaukosäätimellä ym. ohjattavaa kääntyvää työvaloa?

    Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä. Ihan mielenkiinnosta pohdiskelen ja tutkin näitä asioita. Tuntuu, että tiedän jo osavaltiokohtaisesti Amerikan lainsäädännöt valoasioista paremmin kuin Suomen, koska niistä puhutaan paljon jenkkifoorumeilla ja tietoa on helpommin saatavissa.

    Saako keltaisia varoitusvilkkuja laittaa katolle ilman lupia? Olen käsittänyt, että esim. vartiointiliikkeen autot ovat joutuneet näihin luvat hakemaan ja perustelemaankin ne. Varoitusvilkkujahan ei saa käyttää mitenkään "hälytysajossa", koska vartijathan eivät hälytysajoja aja. Olen ymmärtänyt, että näitä keltaisia vilkkuja vartiointiliikkeiden autoihin laitetaan, koska niilä joudutaan liikkumaan aleuilla, joissa ne ovat pakollisia (telakat/satamat ja lentokentät esimerkiksi). Näitä halpoja tupakansytyttimeen kytkettäviä varoitusvilkkuja myydään kyllä ihan Biltemassa ja voi niitä permanent mount valopaneeleja ostaakin ilman lupia. Espoossa kuulemma lumen aurauksessa vaaditaan valopaneeli eli yksi pyörivä vilkku ei käy, vaikka laki sanoo, että 1-2 kertaa sekunnissa vilkkuva 360 näkyvä ruskeankeltainen valo riittää.

    Mitä jos katolle laittaa valkoisia pyöriviä "vilkkuja"? Eli normaali valopaneeli kirkkailla polttimoilla ja laitaa kirkkaat kuvut. Silloinhan ei kyseessä ole hakuvalo, koska liikkuvat itsekseen, eikä niitä ohjailla, mutta onko kyse myöskään työvaloista?

    Mitenkä laki mahtaa suhtautua violettiin ja vihreään? Jenkeissä ainakin violettia käytetään joissain osavaltioisa hautaussaattueissa ja vartijat ym. seuraavia yhdistelmiä:

    vihreä
    vihreä/keltainen
    vihreä/kirkas
    vihreä/keltainen/kirkas
    keltainen
    kirkas

    Suomessa sininen on hälytysajoneuvoilla ja poliisilla on erikoisoikeus punaiseen pysäytysvaloon, jonka pitää olla punaista valoa eteenpäin 1-2 kertaa sekunnissa vilkuttava valo. Keltainen valo on taas poikkeukselliseen liikkumiseen liikenteessä esim. työkoneille.

    Kirkkaista, vihreistä ja violeteista ja näiden yhdistelmistä en ole koskaan kuullut mitään. Mahtavatko olla laillisia? Epäilen tosin vahvasti. Olen kuullut huhua, että jotkut vartiointiliikkeet joskus käyttivät noita kirkkaita vilkkuvia valopaneeleita ja olivat rekisteröity työvaloiksi. Valohan palaa jatkuvasti, mutta alusta jolla valo on pyörii.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jossain joku viranomainen sanoi, että autossa saa olla vain pakolliset valot ja ne, jotka on erikseen sallittu. No joo...
    Taas täytyy sanoa punaisesta sivumarkkerista, vaikkei se tähän aiheeseen liitykään. Asetuksessa sanotaan kai edelleen, että "jos sivuvalo on yhdistetty tai rakenteellisesti yhdistetty takavaloon, se saa olla punainen".
    Yhdistämistähän on myös yhdistäminen johdon välityksellä. Jos tässä tarkoitettaisiin pelkästään yhdistämistä saman lasin alle, niin miksi se tekstissä mainittaisiin 2 kertaa? Tulkitsevatko katsastajat tätä asetusta ylipäänsä oikein, kun vaativat punaiset sivuvalot piiloon?
     
  5. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    On se vähän naurettavaa, että se millin peltipala siinä välissä jotenkin aiheuttaisi suunnattomia vaaratilanteita. Minusta esim. Capricessa oleva punainen taka sidemarkkeri on turvallisuusvaruste, joka estää niitä onnettomuuksia.

    >vilkku edessä
    >sidemarker sivussa
    >toimivat yhdessä samanaikaisesti (sidemarker sivuvilkkuna)
    >ihan ok

    >vilkku edessä
    >sidemarker sivussa
    >toimivat yhdessä eri aikaan (vilkkuvat vuorotellen)
    >laiton!
     
  6. T5

    T5 Gearhead

    Minulla tämmöinen kelpasi viimeksi syksyllä. Ja toisella palstalla on monella muullakin kelvannut.
     
  7. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Kyllä mullakin meni punaiset takasidemarkerit läpi. Silti laittomat.
     
  8. capri30S

    capri30S 1st gear

    Kaks kertaa leimattu myös jo tolla systeemillä, kumpikaan leimamiehistä ei sanonut mitään..
     
  9. T5

    T5 Gearhead

    Joo, kyllä olen vahvasti sitä mieltä että tuo ei ole laiton systeemi. Erikseen vielä ennen rekisteröintikatsastusta kysyin, että voinko tehdä etusivumarkkereista sivuvilkut ja selitin, että ne vilkkuu eri tahtiin.

    Mikään muu ei insinööriä kiinnostanut kuin että näkyy tarpeeksi hyvin taakse sivuvilkku.
     
  10. DD6

    DD6 Gearhead

    Milloin tuo kielto tuli? Vielä 2009 konttorilla neuvottiin tekemään noin, ja sain -96 Rivieran pajoitettua "hyväksytyksi".
     
  11. chauffer

    chauffer 1st gear

    täällä myös 3 kertaa leimattu nuilla :D
     
  12. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Selaamalla tätä topiccia taaksepäin löytää viestin, jossa joku toi tämän asian ilmi (en ollut minä) ja tästä keskusteltiin jo. Sitten tulikin linkkiä johonkin pykälään, josta käy asian laillisuus puoli ilmi.

    Osan mielestä selvästi laiton, toisten mielestä ei ja jotkut voisivat kuvailla asiaa tulkinnanvaraiseksi.

    Itse myöskin tajusin, että niiden pitäisi vilkkua samaan tahtiin, mutta haluan valojen olevan autossani niinkuin ne oli tehtaalta lähtiessä. Onhan mulla muitakin laittomuuksia tossa Capricessa. Keltaiset parkit ja punaiset takasidemarkerit :eek: :eek: :eek: !!! Silloin kun auton ostin niin etusidemarkerit oli poistettu käytöstä ja puskurissa oli valkoiset vilkkuparkit.

    /edit Niinkuin sanottu noi viestit "Sain leimattu ja se tarkoittaa, että se on laillista" ei pidä paikkaansa. Kaikki varmaan on yhtä mieltä noiden punaisten taka sidemarkerien olemisesta laittomia (Capricen vakio, peltipala siinä välissä = ei yhtenäiset)? Silti sain minäkin ne leimasta läpi niin. Ei se niistä laillisia tee. :D
     
  13. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    jotkut katsurit jaksaa itkeä noista, mutta koskaan ei ole ratsiassa tullu porua valovehkeistä. aspenista oli aikoinaan takamarkkerit maalattu keltaisella maalilla ja ne loisti silti tasantarkkaan punaisena kun valot laitto päälle. kaikista farmareista olen muuttanut valot toimimaan alkuperäsiksi paitsi tästä nykyisestä käyttiksestä. tuossa fordsonissa taasen on orkkis valot kaikki. ojavalot, keltaiset etuparkit, punaiset sivumarkerit listoissa jne ja ei ole porua ilmenny. tää on taas näitä "paljon melua tyhjästä"-asioita
     
  14. Cruiserproject

    Cruiserproject 1st gear

    Joo ei mullekkaan ole poliisit sanonut ratsioissa mitään noista keltaisista parkeista ym. valoista. Mun mielestä ne on paljon turvallisemmat kuin olla ilman. Jos ne siellä jenkeissä niillä pärjää niin miksi Suomessa ne olisi hengenvaaralliset. Nyt mullakin on tehdasasetuksilla valot vaikka ne olikin puoliksi "Suomeistettu".
     
  15. chauffer

    chauffer 1st gear

    Siis; Keltaiset etuparkit on oikeasti laittomat,samoin punaiset taka sidemarkkerit. Myös kääntymisvalo on laiton. Ja kaikki saman puolen vilkut pitää vilkkua samaan tahtiin. Sivuvilkkua ei tarvitse omassani olla iän takia. Nämä lukee lakitekstissä. Mutta kaikki nuo on helppo muutta katsastuksen ajaksi niin ei tule ongelmia ja merkintää otteeseen. Eilen aamulla juuri virkavalta pysäytti klo. 03.45, kysyivät minne matka ja kenen auto. Valot eivät kiinnostaneet vaikka ovat nyt juuri edellä kuvatut laittomat ;D
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Keltaiset etuparkit on kielletty hämääntymisen ehkäisemiseksi (ties vaikka luulee, että sieltä tulee auto :eek: )
    sama asia kun spinnerit on kielletty kun joku idiootti kattoi vanteista, että auto liikkuu ja tappoi jalakulkijan väistäessään oikealle :odroll:
     
  17. jyke

    jyke 1st gear

    Jos toinen syttyy silloin kun toinen sammuu, niin silloinhan ne vilkkuvat samaan tahtiin. Jos ne taas palaa välillä yhtä aikaa ja välillä erikseen, ne on epätahdissa.
     
  18. RT 70

    RT 70 2nd gear

    Niinkuin tuossa edellä jo mainittiin niin on se kumma,kun amerikan joe ymmärtää noita valoja enemmän,kuin suomalainen eikä jää auton alle sen takia. :odroll:
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites onko kukaan katellut sillä silmällä näitä liimattavia ledinauhoja? Onko niissä keltaista ja E-merkintää?
    Jos sellaiset esim. kirkkaitten etuparkkien sisälle liimaisi ei häiriintyisi parkit olisi orginaalin näköinen
    ja kruisinkeihin tai alan tapahtumiin voisi katkaisijalla vaihtaa valkoisen etuvilkun käyttöön.

    Onko muuten hieman epäreilua en nyt muista missä ei jenkkiautossa vilkkuu edessä valkoisena vilkut vain häivähdys keltaista näkyy sammuessa.

    Olikos muuten sherpa tai joku muu britti missä suomeen maahan tuodessa laitettiin sivuvilkku eri tahtiin vilkkumaan kun muuten ei saanut kytkettyä saarnasmiehen kehittämiin sähköihin?
     
  20. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Asiasta ootehen mulla on yks' käyttöauto tuotu muuttoautona Suomeen -83, siittä muutaman vuoden vanhempi malli.
    On kyllä jostain syystä huolella etu markkereista poistettu piuhat ja linssit maalattu auton väriin. Samoin takana sivulle kaareutuva osa valoista on maalattu korin väriin.
    Vaikka on muuttoauto.

    No ylipäätänsäkään ei katsastuksissa ole mistään epäasiallisesta mitään sanottu. Kerran tosin katsastusmies antoi ohjeena että olisi viisasta laittaa keltaiset vilkkupolttimot. En kehannu siihen sanua jotta sitten siinä samalla muuttuu parkitkin väistämättä keltaisiksi.

    Mutta vähän asian sivusta on se perkele kun aikoinaan itäystävän tuotteiden puutteellisuuksien vuoksi säädöksiä rukattiin ja nytten Volvo jos näyttää punasta sivulle niin se ei haittaa mutta amerikkalaasessa sama on hengen vaarallista.

    Katsastusmiehiä vähän kyllä käy sääliksi kun joku jossain menee läpi niin alkaa huuto että tämä ja tämä on laillista.

    Toimita siinä sitten virkaa kun on valakoosta, punaasta ja keltaasta.
     

Kerro tästä muillekin!