Fairlane 260, manuaali, peltisarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja inva, 22.4.2023.

  1. inva

    inva 3rd gear

    Terve

    Nyt olen koko päivän etsinyt uutta pakosarjaa tuohon faikkuun (64 vm)

    Vanhan valurautaisen sain tuskaisesti irti ja totesin, että on niin ruma ettei mene takaisin paikalleen. Mutta kummaa kyllä, ei oikeen löydy tuohon malliin sopivaa peltiä.

    Herää kysymys, tietääkö joku, onko mussen ja faikun konehuoneessa hirvittäviä eroja? Muutaman varteen otettavan löysin esim. Hedman 88400 ( https://www.hedman.com/product-detail/88400 ) mutta tässäkin todettaan, että vain lattia autom.

    Vai onko vaan rakennettava isolla kädellä koko putkisto uusiksi...
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jos se alkuperäinen on vaan ruma, mutta ehjä, niin kannattaako alkaa väsäämään? Siellähän se on konepellin alla piilossa. :rolleyes:.... mutta jos haluaa harrastaa, niin... :p
     
    455STW ja LehtinenA tykkäävät tästä.
  3. inva

    inva 3rd gear

    Mutta äänet voisi muuttua..
    Vanhassa on 60 vuoden aikana tiivarit palanut niin hyvin kiinni, että pitäisi suoristaa pinnat + laipan pinnapultit hajalla / ei lähde irti.. eli niitä ei kannata ruveta laittamaan..

    Siis saisi sinne uudet pataraudat, kohtuu halvalla, mutta haluaa patpat äänet olis plussaa :D
     
  4. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Nihkeää Summitillakin tuohon 62-65 Fairlaneen tarjonta, mutta jotain löytyy:

    https://www.summitracing.com/search...on/headers/year/1964/make/ford/model/fairlane

    Räätälöimään saattaa joutua joka tapauksessa, mutta rattivalitsin/kytkinvivusto/tehostimet tekee kiusaa vielä enemmän, jos semmoisia on. Voisin kuvitella, että lyhyet kompaktit sarjat, joihin tekee itse/teetättää jatkon onnistuu. Alkuosan sopivuus riippuu enemmän jousitornien leveydestä. Laippoja ja mutkia saa tarvikkeena kyllä jostain motoneteistä yms. 260W pärjää 1,5" primääreillä mainiosti.
     
  5. inva

    inva 3rd gear

    Tilasin Hedman 88400 lyhyet pillit.
    Veikkaan että lohkon ja tornin väli ei tuota ongelmaa, oikean puolen putkiston modaukselle on myös hyvin tilaa, mutta vasemmalla puolella onkin sitten jännät paikat.

    Siellä on noin 10 cm rako rattivaihteen vivuston ja kytkimen välissä mistä putken pitäis sukeltaa alas.

    Voi olla, että kytkimen vivusto pitää heivata pois ja asentaa hydraulinen tilalle.
     
    Ford67 tykkää tästä.
  6. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Tuumasta toimeen, hienoa! Toivotaan että onnistuu helpoimmiten, hyd kytkin on sitten oma savottansa.

    Ulkomuistista rakennetta muistelen, olikohan vaihdevivuston poikkitankoa varaa modifioida keskeltä ylöspäin, jos senteistä kiinni. Tai tekee uuden jämäkämmän, joka kiertää ylempää.
     
  7. inva

    inva 3rd gear

    No ei jäänyt kytkimestä kiinni tämä.

    Ei mahtunut putki lohkon ja etuiskarin kotelon väliin...

    Eikun uutta suunnitelmaa sisään :rolleyes:
     
  8. inva

    inva 3rd gear

    Raivokkaan googlettamisen jälkeen on löytynyt kaksi sarjaa, mitkä mahtuu faikkuun :D

    Hookerin pitkät menis lohkon ja pilarin väliin, mutta ei sovi manuaaleihin.

    Sanderson FF6 ainakin tekijän mukaan sopii paikalleen manuaalin kanssa ja siitä oli kuvien kanssa todiste heidän sivuilla! Mutta ei siinä paljoa tilaa ole käytettävissä...

    Toivottavasti tästä on jollekkin apua joskus. Päivitän tänne vielä, mikä on lopputulema, kunhan tulee maailmalta osat perille... Trade Partsiin lähetin edelliset takaisin jasamalla kysyin, jos he saisivat hankittua minulle ko. pellit.
    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  9. altraditional

    altraditional 3rd gear

  10. 455STW

    455STW Gearhead

    Jostain minulle tuntemattomasta syystä tämä aihe alkoi kiinnostaa ja tuli itsekin selailtua interwebbiä aiheen tiimoilta.
    Em. todistusaineisto näyttäisi olevan vain puoliksi totta, sikäli kun katsoin valmistajan sivuilla olevaa apukuskin puoleista kuvaa. Siellä näkyy automaatin täyttöputki, eli kuvat on kuitenkin automaattivaihteisesta autosta.
    Sanderson näyttää kommentoivan että peltisarjat EI sovi rattivaihteiseen autoon. Eli putket ei mahdu kulkemaan kytkin-/vaihdevivustojen sekaan. Näyttävät vastaavan hyvin esitettyihin kysymyksiin, eli sinne kannattaa ehkä laittaa tiedustelu aiheesta?
    Voi silti olla että pääsee/joutuu muokkaamaan toista tai molempia, eli joko vaihdevivustoja tai/ja pakorööriä? Kumpi sitten on helpompi tai mahdollinen toteuttaa ja tehdä. Tai molemmat...
     
  11. inva

    inva 3rd gear

    Siis putkistoa joutuu muokkaamaan todennäköisesti.

    OE pakosarjat menee oikeastaan suoraan taaksepäin lohkon jälkeen, kuskin puolella se tosiaan sukeltaa auton alle vaihteiden ja kytkimen välistä.
    Sanders pellit näyttäisi kuskin puolella kääntyvän reilusti alas, mikä todennäköisesti johtaa siihen, että pakoputki nousee kytkimen alapuolelta ylös.
    Parin viikon päästä tuon näkee, kun pellit tulee (ehkä). Eipä tuo putkiston muokkaaminen haittaa, 60 vuotta se on siellä ollut niin jo on aika uusia .. :D
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mussea ei vissiin ole manuaalirattikarahkalla?
     
  13. Eipä ollut Falcon Sprintkään rattikarahkalla, mutta hämmennän silti luokituskuvilla. Kovin erinäköiset kuin aiemmat tässä ketjussa:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. inva

    inva 3rd gear

    Hauskaahan on, että nämä saataisi jopa mennä paikalleen, kun menee tuon iskarin kotelon yli..

    Amerikan foorumeilla törmäsin kommentteihin, että mustangissa olisi erilainen tuo iskarin kotelo.
    Tietenkään en ole tässä ketjussa maininnut että tuo tallin asukki on Ranch wagon, en tiedä oliko fairlane ja wagon vielä keskinäistä eroa .
     
  15. inva

    inva 3rd gear

    Vähän uppia, Sanderson FF6 menee paikalleen heittämällä.
    Kuskin puolella on vain kovin pieni väli mihin collectorin saa osumaan, toisaalta sen sai heitettyä 60 asteen mutkalla siististi suorahkoksi auton alle. .

    Hantin puoli tekeekin sitten hankaluutta, mutta 60, 90 ja 30 asteisilla sai jo kulkemaan suht lähelle oikeaan paikkaan. EI se kaunis ole, mutta taitaa toimia.
     
    Ford67, isalmela ja JYR tykkäävät tästä.
  16. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Hieno homma että onnistuu! Btw, hommasitko Trade Partsin kautta ja tohditko niille tilattuna lopullista hintaa paljastaa? Pitäis jossakin välissä isompia peltisarjoja hommata, joita kellään ei hyllyssä Suomenniemellä ole kuitenkaan....
     
  17. inva

    inva 3rd gear

    Tilasin us partsin kautta, trade parts tarjosi myös muistaakseni samoja ja molemmat oli siinä 700€ hujakoilla, wis. Rahti, tulli ymym.

    Olin yllättynyt, että nuo Sanderson sarjat tuli perille noin 4 viikossa. Mutta Pro tip, mikäli tilaa Sanderson sarjat niihin kannattaa ottaa samalla collectorin tiivarit, mulla meno vähän askartelun puolelle että sain Motonetin tiivaron sopimaan collectorin laippaan.
     
    Ford67 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!