Ford 302

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fairlane -67, 21.12.2018.

  1. laakkius

    laakkius Gearhead

  2. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Pistetäämpä omakin "302-ajokausi" pakettiin muutamalla sanalla.

    Mitäköhän sitä tuli kilsoja, jotain pari tonnia ja pääosin matka-ajoa. Toi 3200rpm turbiini kyllä toimi tossa paketissa ja alaväännöttömyyttä ei huomaa. Voimaa voisi kyllä olla tässäkin enemmän.

    Säädöt löyty helposti, ehkä pikkusen rikkaalla pyöritän. 13.7-12.5 riippuen kuormasta jne, mutta kun haki päälle 14 seoksia, niin aina joku kohta tahto mennä hivenen laihalle ja pientä epäröintiä oli kyydissä. Tuolla "rikkaahkolla" vetää puhtaasti ja nykimättä.

    Lainasin pikkupätkän fairlane-67 postia ja kertoillaan nyt omankin motin äänimaailmasta.
    Mullahan on tosiaan compin hr281 retro-fit hyddyrullanokka ja sekin perkele meinaa hivenen ääntää tuossa 2300-2500 paikkeilla. Ei nyt mitenkään isosti, mutta huomaa kuitenkin.

    Geometriaa olen tarkastellu useaan otteeseen ja vipan rulla osuu aikalailla keskelle venttiiliä ja kosketusjälki on lyhyt (kapea viiva). Mulla keinut on compin magnum rullakärkiset vain ja kärjestään ohjautuvat. aattelin kokeilla ensikesäksi kokorullasia ja guide plate ohjautuvia. Mäkin kokeilin eri preloadeja 1/4- kiekasta aina kierrokseen ja ei vaikutusta.

    Onkohan näitä kukaan saanu ihan "tehdas hiljasiksi" koskaan. Huhuja oon kuullu, mutta epäilen :).

    Sitten toinen mikä vähän häiritseen neuroottista, on pieni "mäntä-ääni" ihan kylmällä koneella. Eli ei semmoista isoa ja nakuttavaa piston släppiä, mutta oikein kun kuuntelee, kevyen "korinan / rattlen" kuulee ihan kylmällä koneella, joka kyllä häipyy jollain kilsan ajolla pois. Tässähän on ne tosi matalat mahlen takomännät, mutta matsku on sitä "heikompaa takomäntä alumiinia" ( ei niin paljon laajenevaa), joten ei olisi kyllä tarvetta isolle sylinterivälykselle.
    Ei vaan tullut mitattua koneistamon jäljiltä kuinka isolle välykselle porasivat todellisuudessa.

    No ei huohota / ohivirtaa, niin ainoa haitta on tuo pieni ääni kylmänä. Ainakin toistaiseksi.

    351w lohkoa voisi pikkuhiljaa ruveta haalimaan, niin voisi tehdä normaalimman kokoisen moottorin (strokerin), mutta kait se pitää vielä ainakin ens kesä päästellä tuolla.
     
  3. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Laakkius: eipä oo tullut tota ketjua luettua, aika korkealle kaveri arvostaa kansia:)

    Nyt alkaa oleen sen verran aikaa että joutaa taas tätäkin ruuvamaan. Eilen otin sen verran auki et sain jumineen nostajan käteen, mäntä tosiaan oli aivan pohjassa, kopautus nurinpäin pöytään ja heti lähti liikkeelle. Sokka pois, nostin auki ja bräkleenillä putsaten, ei mitään näkyviä vaurioita nostajassa. Mäntä liikkuu sisällä takertelematta ilman jousta kokeillen, mitähän täskin taas tapahtuu...

    Joka tapauksessa toi nokasta/venttiilikoneistosta alunperinkin kuulunut ajoittainen säksätys olis suotavaa saada pois, joten ainakin nokka/nostajat taitaa vaihtua toisiin. Jenkkifoorumeilta löytyy paljon juttua samasta vaivasta xe nokilla, jopa kierrosluvut natsaa omiin oireisiin. Mut mitä sinne sit laittaa tilalle? Jonkun muun valmistajan samantyylisillä rampeilla olevan laahurinokan luulis käyttäytyvän samanlailla? Jutilla näköjään retrofit hydyrulla antaa möykkää (joskus näistä luin et jotain nostinongelmia ollut?) Mekaaninen rulla olis kova mut niitä ei oo niin mietoja mitä vois tähän laittaa..

    Sit kun ei sitä voimaakaan vielä tarpeeksi ole (Joo, tämähän voi johtua/johtuu myös 100 muusta asiasta kun nokasta) niin ei viittisi miedompaa kepukkaa koneeseen tunkea.
    Mielessä on käynyt mekaaninen laahuri, noita olis tarjolla sopivilla spekseillä ja hinnalla, joo tiedän, ääntää tämäkin mut ainakin ääntää sit tasaisesti ja tietäis että kuuluu asiaan:)

    Jos jollain noista mek laahureista kokemusta niin kuuntelen mielelläni, itselläni ei tollasta kokoonpanoa kasikoneessa ole ikinä ollut.
     
  4. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Juti, kirjoitit noista keinuista:

    "Geometriaa olen tarkastellu useaan otteeseen ja vipan rulla osuu aikalailla keskelle venttiiliä ja kosketusjälki on lyhyt (kapea viiva). Mulla keinut on compin magnum rullakärkiset vain ja kärjestään ohjautuvat. aattelin kokeilla ensikesäksi kokorullasia ja guide plate ohjautuvia. Mäkin kokeilin eri preloadeja 1/4- kiekasta aina kierrokseen ja ei vaikutusta."

    Mulla on guide platet ja compin alumiiniset kokorulla keinut, luulisin mututuntumalla et nämä klosajaa enemmän kun noi "pallo" laakeroidut magnumit. Jos meinaat hommata täysrullaa tilalle niin älä osta ainakaan näitä compin halpiksia, jotenkin laaduton vaikutelma tulee heti kädessä:)
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mulla on tälläkin hetkellä omassa ajossa Sbc, jossa Compin XE256S mekaaninen laahuri.
    Venttiilikoneiston äänet on varsin hillityt, ja mikä parasta, ei koskaan säksätä niinkuin hydrauliset!
     
  6. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    ^juuri tuon halusinkin kuulla:) Onko artsin tekemät xe nokkaiset koneet pitäneet mekkalaa?
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    On noissa hydraulisissa ollu soundissa sävyeroja, jotkut yllättävänkin hiljaisia ja toisissa taas enemmän rällätystä.
     
  8. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ok, onko 268 sieltä kovaäänisemmästä päästä? Mulla ei oo näitä ennen ollu joten ihan mielenkiinnosta kyselen.
     
  9. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Kartoitin tarjontaa mek. laahurinokista, seuraavissa linkeissä oikeastaan vaihtoehdot mitä tässä vois käyttää:

    https://www.summitracing.com/parts/lun-30310514lk/overview/make/ford
    https://www.summitracing.com/parts/cca-cl31-671-4/overview/make/ford
    https://www.summitracing.com/parts/cca-cl31-333-4/overview/make/ford
    https://www.summitracing.com/parts/cca-cl31-334-4/overview/make/ford

    Mitä laittaisitte jos näistä valitsisi? Saattaa olla että hyd. laahuriksi vielä valinta muuttuu mut näiden kans ei noita perkeleen preloadi-säksätys-mikä siellä klapajaa ongelmia (välttämättä) olisi.Koneen speksit löytyy edellisistä viesteistä jos jaksaa lukea, mut pääpiirteittäin:

    e-street kannet 1.9/1.6 venoilla, siistityt
    poraus 4.02, pattipäämännät
    staattinen ruttu 9.81
    weiand stealth imusarja, 600vac kaasari (vaihtuu 600dp)
    pikkuprimääri peltisarjat
    2500 stall tci limppu, 3.73 perävälitys, 25.5" rengas
    ja autohan on oikeasti kevyt.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Taitaa sekä hiljaisin että äänekkäin ollu 262 laahuri, tosin eri koneissa. Myös joku hydyrulla oli aika äänekäs. Mutta hiljaisempiakin on ollu kautta linjan, joten nostajista se taitaa olla kiinni.
    Tosin jotkut on kokeillu vaikka mitä eri nostajia, eikä säksätys ole muuttunu miksikään.

    Noista sun nokista ehkä laittasin 262 Nostalgian tai 270 Magnumin.
     
  11. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Meinnakko Artsi että toi Lunati menee överiksi? Siinä olis hyvin nostoa ja asteita muutama enemmän tohon 262:seen, kun kerraan voiman kaipuuta oli.. Oliko toilla 262:sella koneen käytös muuten ok, vetikö alhaalta / suliko kumit?
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Taisin tuossa nokkasuosituksissa aiemmin ajatella enemmän äänettömyyttä.
    Kyllähän toi Lunati olis todella nopeeramppinen, hyvin nostoa ja reilusti .050" asteita yhdessä pienien perusasteiden kanssa.
    Jouset varmaan menee jo sit vaihtoon.
     
  13. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Nostajia oon kans mielessäni pitänyt osasyyksi ääneen, on ihan perus compin 832-16 sarja. Näitähän on "parempiakin" eli ainakin kalliimpia saannis ihan kotomaastakin, mut en ainakaan tolle samalle nokkakepille enää toisia nostajia tohdi yrittää naittaa.

    Noista nokista omat suosikit olis toi magnumi ja lunatin keppi, lunatis taitaa myös venajouset mennä uusiksi. 282 nokan otin vertailuun hyvän noston takia, lunatis taitaa olla jo karvan liikaa näille kansille.

    Weijari, täs oli toi vanha nokka siis compin xe268, jäi mainitsematta. Alavääntö ei ollut mun mielestä ihan kohdillaan näin miedolle motille, nakki kyllä paloi kun survo poljinta vaan tarpeeks syvälle. Muistaakseni nokalle oli ilmoitettu vetoalue 1600-5800, täs tapaukses ehkä 3000rpm alkoi olla "vetoja" loppu jossain 5800-6000 paikkeilla. Toki noi vetoalueet on vaan suuntaa antavia juttuja ja taas 100 muutakin juttua vaikuttaa.

    Tuli mieleen et paljonko muilla on ollut tai paljonko on hyvät alipaineet 268 nokalla? Kesällä ihmettelin kun säätelin et kovin matalat on, 9-11 in hg 850rpm (9 tai 11 riippuen siitä oliko jakajan alipaine imusarjas vai läpän yläpuolella.
     
  14. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Artsi olikin välissä ehtinyt vastaamaan, eniten tos lunatin kepis arveluttaa toi kova nosto, edelbrockin suosituksen rajoissa (0.54-0.55) mut mikä nois ensimmäisenä rajottaa? Onko suositukset noiden kansien omien jousten takia, vai retku-ohjuri välys vai onko muita syitä?
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Yleisesti noissa E-Streeteissä ei välttämättä ne jouset ole yhtä hyvät kuin vastaavissa Rpm:ssä, ja siitä tais olla tuossa sivun alussa Laakkiuksen linkittämä juttukin.
     
  16. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

  17. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Hyötyyköhän tosta lunatin isommasta nostosta (0.547) näiden kansien kans? Onko vaan parempi pysyä nois maltillisemmis?
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Lunatin jousisuositukset saa kaiveltua ainakin niiden kataloogista (pdf).
    Sille .547" nostoiselle 264 nokalle suositellaan 73100-16 tuplajousta, 125@1.85" ja 325@1.25", rate 333lbs.

    Kyllä sillä puolen tuuman nostollakin vois pärjätä...
     
  19. hot rod man

    hot rod man 2nd gear

    En tiiä kuuluuko tähän, mutta... 302 ei edes lupaa lähtee käymään? Kipinä tulee ja bentsiiniäkin tuntuis saavan... onko vinkkejä? Ajosta jäänyt seisomaan...
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nimenomaan 302:ssa mulla oli aikoinaan kaksi kertaa käynnistysongelma: yhdellä kertaa oli jakajan kannessa runsaasti kosteutta sisäpuolella, ja toisella kerralla löysä jakopää hyppäsi pari hammasta pieleen.
     
    hot rod man tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!