Ford 460 moottoriprojekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja makkepuu, 11.7.2011.

  1. Fastback

    Fastback Gearhead

    Tilaa sitten jo valmiiksi 1968-1971 jakopää autoosi mikäli et sellaista ole siihen laittanut. Instant 80hv lisää ja terävyys potenssiin kaksi mitä orggis '75 jakopäällä jos siellä sellainen on.
     
  2. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    jotain olis tarkoitus laittaa, joku aftermarket jakopää, edelin performance plus nokka ja ehkä performance rpm imusarja. onko 68-71 jakopää tasan 0 asteinen vai mitenkä? jos pistää eedelin kepin niin kumpi oparempi, vakio vai vanhempi? vai onko noissa viriosissa meinattu että vahassa vara parempi? lisää ruttuja tuo kone kaipaisi... kansiremppa tulee jokatapauksessa ja kun saa rojut pöydälle niin siinä se selviää mitä pistetään. jos noi orkkis d3ve-kannet on aivan sohlot paskat niin sitten d0vet tilalle jostain...
     
  3. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kannattaa ottaa semmonen vanhempaan tarkotettu jakopää jonka saa eri asentoihin. +2 astetta on toimiva, ei kannata jättää nollaan.
    se alkuperäinen on - puoilella toistakymmentä astetta.

    laita mikä vaan nokka niin yllämainittu pitää paikkaansa, tai jos et ihan alkuperäistä suunnittele. :poff:
     
  4. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    jenkkiläistä http://www.460ford.com foorumia on tullu luettua ja http://www.reincarnation-automotive.com löytyy paljon hyvää tietoa. pöhlö sivu, vaatii maksullisen rekisteröinnin mutta jos tiedät mitä haet, niin kaikki sivut on suojaamattomia. es merkiksi tarinaa jakopäästä http://www.reincarnation-automotive.com ... index.html

    on aika jumalaton ero rattaissa :eek:
    68-71
    [​IMG]
    ja 72-up
    [​IMG]

    perkule jos ei olis tullu kenkää töistä niin olis vähän paremmin varaa tehdä tolle koneelle jotain. mut jos mennään bang-for-buck meiningillä niin olisko tällanen setuppi paha:
    -edelin performance plus nokka+nostajat (racer's placesta 184€)
    -edelin säädettävä true roller jakopää (sama mesta 75€)
    -kansien kanavista hinkuttaa jollain kynsiviilalla tms kaikki terävät reunat pois. en uskalla ite kyllä ihan kaikkea tässä ohjeessa esiteltyjä juttuja tehdä http://www.reincarnation-automotive.com ... index.html
    -virranjakajaan löysemmät jouset, max ennakot jo alemmilla kierroksilla. alipaineletku kiinni jotain 34-36ast?
    -edelin performance rpm imusarja, vai olisiko plus parempi matalaviritteisessä? hintaeroa näytti olevan vain pari kymppiä
    -kaasutin? vakio motorcraft 750cfm vacuumi vs. edelbrock 750vac vs. holley 650-750dp?

    ensin tuo motti pitää saada muuten vireeseen. normaali kansiremppa, männänrenkaat jne.
     
  5. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kansista kannattaa tasotella suurimmat tosiaan pois, tarkottaa siellä pakokanavan katossa olevia isoja pattejakin..

    rpm toimii mutta kuitenki jossain vaiheessa teet jotain niin plussa kerralla. ei senkään toiminnassa valittamista ole.

    ennakoita kannattaa laittaa suunnilleen 38 astetta kierroksilla, enemmänkin kestää mutta ei meinaa saada kuumana enää käyntiin.

    jos mun auto olis niin laittaisin holleyn 750 vacuumin. helppo säätää eikä tarvii ylimääräsiä kikkailuja.
     
  6. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kävin kaverin verstaalla pyörähämässä, jotain 50km reissu ja nyt pelaa paljon hienommin kun aikasemmin. ei savuta mustaa, vaikkakin vähän haiskahtaa rikkaalle ja mikä parasta; kuumakäynnistys ei ole enään ongelma. aikaisemmin joutu painaan kaasun puoleen väliin ja jumalatonta sahaamista, nyt piisas kun näytti avainta. ja bensamittari ei nytkähtäny milliäkään koko matkalla, kun aikaisemmin tuntu että se laski 5-10 litraa pelkällä kauppareissulla (kauppaan matkaa ~3km).
     
  7. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    Re: Ford 460 ja mustaa savua

    nostin auton pukeille ja purin paikat siihen malliin että saa nostaa koneen ylös heti kun saa jostain jonkun vehkeen millä sen saa nostettua. 330kg ei ihan nouse miesvoimin. laatikko saa jäädä paikalleen, ainakin toistaiseksi. könysin auton alle erottamaan lootan ja koneen toisistaan, niin siellähän olikin vain pieni räppänä mistä sai avattua turbiinin mutterit. minkähänlainen homma noi on naittaa takasin yhteen? varmaan tunkilla väännettävä loota etukenoon jne jne. sitä saa murehtia sit keväällä.

    kannet menee paikalliselle sepittäjälle, saa raapasta seetit uusiksi. rupes loppukesästä/alkusyksystä viemään öljyä jo niin lujaa että en viittiny pitää enää liikenteessä. tikun max-merkistä oli noin litra min-merkkiin ja siitä reilu puoli litraa warning-merkkiin, veti koko tikullisen 300km matkalla.

    hommasin edelbrockin performer plus nokkakepin ja nostajat ja sille kaveriksi saman valmistajan true roller jakopää. jakopäässä on 3 asentoa: -4, 0 ja +4. ohjeessa lukee että nokkakeppi on suunniteltu just tähän jakopäähän ja laitettava nollaan.

    jos joutuu kairaamaan pyttyjä niin minkämoisilla männillä kone kannattasi täyttää? alkuperäiset on noin -22cc montulla ja taitavat jäädä jonkunverran dekkitason alapuolelle. paksut tasalakiset?

    venttiiliremppa on edessä väkisinkin, mutta paljonko kansista uskaltaisi sivaltaa pois?

    uus holley 750vac sähköryypyllä on ostoslistalla, en vaan vielä tiedä minkämoisen imusarjan päälle sen istuttaisi. edelbrock performer rpm on kehuttu ja siinä olis square -ja spreadbore jaot. uudet vaan maksaa.

    täytyy ensiksi saada kone penkkiin ja auki, näkee mitä kaikkea menee sisältä uusiksi. joku imusarja on aika pieni murhe jos ruvetaan kairaamaan ja hiomaan.

    ps. konepukkina bilteman sininen tellinki, väitetään kestävän 450kg. vaikutti aika jämäkältä muuten paitsi ne käpälät mihin kone pultataan.
     
  8. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    Re: Ford 460 ja mustaa savua

    tasapää männät ilmanmuuta. mitkä kannet sulla on ? kaikista kun ei kannata ottaa siivua pois muuta kun oikasun takia.
    se jakopään ketju kun venähtää heti alkuun niin se on samantien sitte sen pari astetta miinuksella.
    pelkkä perfomer taitaa olla sopiva ja toimiva noin isoon autoon. vähän pienempi kone 429. +2 tonnia painoo jua suunnilleen vastaava nokka. meni 13 s puolelle vartilla. ainakin mulla oli ja toimi ennenkö homma karkas lapasista. :rotfl:
     
  9. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    D3VE kannethan noi, palotilaa 95-100cc. perävälitys tuon tappaa aika tehokkaasti, painoa vähän reilu 2200kg ja välitys tais olla 2.73:1. lukkoperän kanssa käyttivät 3.2 rattaita, vois olla aika passeli. rundari ei meinaan nouse sekalaisessa ajossa koskaan yli 2000rpm.

    täytys hakea isältä belarus lainalle, etukuormaajaan ketjutalja roikkumaan ja kones yläälle. saa tuolla sitten kiikuttaa lämpösen tallin puolelle
     
  10. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    vaihda samalla ne väsyneet venttiilinjouset uusiin.
     
  11. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    joo kävi mielessä. ehkä tönärit myös. olisko highvolume öölipumpusta hyötyä vai pistääkö vaan uuden imusuppilon ja akselin?

    ja saa heitellä osviittaa kyseiseen mosaan liittyen, meinaankun fordeista ei ole kokemusta kun ohc-puolelta.
     
  12. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kannattaa avata pumppua ja vilkasta välyksiä ennenkö uutta ostaa. akseli kannattaa vaihtaa uuteen laadukkaaseen malliin. jos tönärit on suorat ja päät vielä pallon muotosia niin ne menee vielä..
    uusi tai vanha imuputki/suppilo niin putki kannattaa hepata pumppuun kiinni.

    jos tulee kysyttävää niin yyveellä tavoittaa.
     
  13. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Uusi EHDOTTOMASTI työntötangot vahvemmiksi 3/8" paksuisiksi (vakio 5/16").
    Öljypumpun kanssa voit menetellä juuri noin kuin Galaxie61 neuvoo TAI ostamalla ihan uuden laadukkaan esim. Melling M-84D: http://www.summitracing.com/parts/mel-m ... /make/ford
    ja siihen käyttöakseli:http://www.summitracing.com/parts/arp-154-7903.
    Kuten näet, eivät ole hinnan kiroissa.
    Oma 460-motti läpikäytiin n. vuosi sitten mm. ko. osilla.
    Ei kannata laittaa korkeatuottoista öljypumppua vakiomasiinaan ! Ihan
    eri juttu sitten kun lähdetään rakentamaan moottoria kilvanajoon.
     
  14. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    tuo ohuempi tönäri on kestäny mulla jo parikymmentä vuotta. kukaan ei pääse sanomaan että olisin kaasujalkaa säästelly. rullakeinut tosin helpottaa niitten elämää. 8)

    korjaan vähän. ne kesti edelliseen kesään ja muutama meni mutkalle, kierrokset lipsahti vähän väärälle alueelle. :rotfl:
     
  15. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Varmasti totta, mut JOS haluaa minimoida riskit ni laittaa vahvemmat.
    Mun 460-mottiin on aiemmin uusittu koukkuun menneitä vakiotönäreitä syystä tai toisesta aiemman omistajan toimesta? Tämäkään toimenpide ei
    konerempan yhteydessä niele hirvittäviä määriä rahaa.http://www.summitracing.com/parts/cca-7934-16
    Ai niin, se imusarjakin oli aiemmin "tapetilla":Weiand Stealth on hinta/laatusuhteeltaan kyllä erinomainen !
     
  16. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    paksuus on vakio mutta noi on "kovia" ettei ohjailevyt kalva kylkeä.
    mulla oli vielä toissakesänä tuo stealth. ei voi muuta kun kehua.

    tuohon uudempaan kanteen voi laittaa paksummankin puikon kun ei tarvii ollenkaan ohjainlevyjä ja joka tapauksessa ne joutuis ostamaan.

    mietin vaan että 2200 kilosessa autossa tuskin kauheen usein kierrokset nousee yli 5 tuhannen. paremman alaväännön saa ihan perus perfomerilla.
    ja kestää ne ohuemmat tönäritkin. :D
     
  17. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    saatiin vihdoin mosa pois keulilta ja lämpöseen talliin pukkiin kiinni.
    [​IMG]

    nostolaite on ehkä vähän ronskinlainen
    [​IMG]

    bilteman tellinki esille. noi käpälät ei meinannu mennä mitenkään järkevästi, kone tuli väkisin vinoon asentoon
    [​IMG]

    siitä sitä pitäs alkaa palastelemaan. lupasivat biltemassa että tuo pukki kestää 450kg. jossain näin kuvan missä 460 oli puntarilla apulaitteineen ja taulussa lukemat 336kg.
    [​IMG]

    veikkauksia otetaan vastaan
    [​IMG]
     
  18. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Mulla oli oma 460 samassa vaiheessa vuosi sitten ja apulaitteineen (kuten sullakin) saatiin painoksi 370kg. Itellä oli just meininkinä laittaa motti kans tohon Biltsun pukkiin mutta kuten huomasit, pari käpälää olis tarvinu
    tehdä pitemmiksi ja aika arveluttavan oloiseksi näyttää toi kombo? Voi muuten olla kiikkerä pyöritellä tota pataa pukissa kun toi pukki on kohtuu kapea?
    Kannattaa sitte ehdottomasti karsia noi valusarjat veke ja korvata ne peltisarjoilla,noi ei hengitä kunnolla. Aluimusarja ja aluvesipumppu tiputtaa painoa kummasti pois.
     
  19. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    toi kone pompotteli kuin koripallo kun sitä vähän heilutti. potkin kakkosnelosen tuonne ohjaustehostimen kiinnitysraudan alle ettei yöllä kuulu jysähdystä kun hitsit pettää.

    peltisarjat pitäs löytää juu, ongelma on että tuohon koppaan ei moisia ole koskaan tehty. '72-up torinon sarjat käy pienellä vasaroinnilla mutta uusiin ei ole varaa. ellei sitten jotkun mahdollisimman halvat ja leikkaa-liimaa-sovita-kiroa-menetelmällä...

    aluimusarja tulee kyllä, vesipumppu taitaa jäädä kun pistin viimekesänä uuden
     
  20. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    myy mulle nuo kauheen huonot valusarjat sitten kun lakkaat tarviimasta. :D
     

Kerro tästä muillekin!