Ford Excursion Limited 4x4 7.3l PSD -00

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja NHuttunen, 9.10.2014.

  1. NHuttunen

    NHuttunen 1st gear

    Terve,

    Ajattelin tänne nyt tälläisen väkertää kun kaikki neuvot, ohjeet ja mielipiteet ovat tarpeen kun tätä nyt tässä rakentelen mieluisaksi.

    Hiukan taustaa:


    Kaikki alkoi 2014 helmikuun alussa Ruotsin komennuksen aikana kun sattumalta löytyi Blocketista mielenkiintoisen oloinen ilmoitus myytävästä Excursionista. Alunperin oli tarkoitus itse uittaa auto jenkeistä, mutta tämä oli pakko päästä kattomaan ja koeajamaan varsinkin kun hinta oli sopiva ja myyjäkin Ruotsin suomalainen. :D


    Kuvissa auto ostohetkellä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Auto oli aivan orginal kuntoinen, älyttömän hyvin pidetty, melko vähän ajettu ja kattavasti huollettu joten ostopäätös oli helppo; rahat tiskiin, papereita täyttelee, auto satamaan, kilvet myyjälle ja auto laivaan.


    [​IMG]


    Kilvitysprosessi oli melkosen täynnä kaikennäköistä byrokratiaa, mutta melko helpolla pääsin kun autoon oli tehty jo tarvittavat valomuutokset ym.

    Heti kun kilvet tuli niin rupesin hiukan riisumaan autoa. Karjapuskuri, astinlaudat ja vakiopyörät saivat lähteä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja pitihän sitä jotain kinttupolkua käydä vielä Ruotsin päässä vielä ajelemassa varovasti ihan vaan testatakseen että hidas neliveto toimii kuten pitääkin. :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ja sitten kun komennus päättyi ja oli hiukan lomailuun aikaa niin rupesin väkertämään hiukan jarrusatula remppaa ja päivittää ilman saantia kun tuli EDGE boksikin hankittua ja asennettua. Pakoputkisto olikin jo yllätykseksi avarrettu vapaammin virtaavaksi. Pakokaasulämpötila anturikin tuli samalla asennettua ihan vaan varmuuden vuoksi.

    Samalla vaivalla päätin maalaata nuo rumat beigen väriset koristelistat ja kromipuskurit mustiksi. Ihan maalata maalata en viitsinyt, vaan päätettiin että vedetää mustat plastidipit pintaan niin saa sit joskus, jos haluaa, palauttaa kaikki alkuperäisiin kuosiin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ja sitten on viimeinenkin pinta vedetty ja jälki on ainakin omaa silmää miellyttävä!

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ylimääräiset dipit veks:

    [​IMG]


    Ja sit samalla uudet ajovalotkin löysivät osoitteen jenkeistä tänne ja samantien paikoilleen:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Vanteiden värityskään ei miellyttänyt joten ne kokivat pienen pinta hiekkapuhalluksen ja saivat uuden värin:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja sitten kun takavalotkin saapuivat rapakon takaa niin löin koko komeuden nippuun ja kesä ajeltiinkin tällä luukilla:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Kesä meni enemmän tai vähemmän perseillen ja ei oikein tullut mitää muuta tehtyä kun kohkattua, kohellettua ja pidettyä hauskaa :rotfl: :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Nyt sitten parisen viikkoa sitten tuli noudettua tälläiset:

    [​IMG]

    Eli jenkkilästä saapui ProCompin 6,5" korottava F250:n alustasarja. Ja hätäisenä miehenä kun ei malttanut odotella sen enempää niin piti kait sitä mennä heti alle asentelemaan. :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sit olis keula valmis. Ero melkoinen. Lähtö korkeus oli pyörän navasta kaareen mitattuna 52cm. Uusien jousien kanssa peräti 77cm :rotfl: :

    [​IMG]

    Ja sitten takapäähän sama juttu:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Elikkä todellisuudessa tuo korotussetti toi autolle korkeutta keulaan 10" lisää ja takapäähän 8". Toki varmasti vielä paikkansa hakevat kun jouset hiukan vetreytyvät eli varmaan jotain 8,5" korotus jää keulaan ja 6,5" korotus taakse. Seuraavaksi olisi sitten hankittavana 37" tai 38"x13,5" kumit 20" vanteella. Nuo vanhat joutaa myyntiin jos joku tarvitsee?

    Vielä on silti melkoisen paljon projektia ennen kuin auton saa edes ajoon. Pyörän napaa kun purin niin huomasin että kummankin puolen alapallot ovat ihan finaalissa, kuskin puolen pyörälaakeri on ihan finaalissa ja menipä tuossa alustasarjan asennuksessa sitten takapään ilmastoinnin putkikin puhki, joten pientä To-Do-Listaa:

    - Ylä ja alapallonivelet. Moogin rasvattavat hankittu.
    - Uudet etulevyt vanhojen kieroutuneiden tilalle ja jarrupalat. hankittu.
    - Uudet pyöränlaakerit. Tilattava välittömästi. Timke?
    - Warnin manuaaliset napalukot. Tilattava samalla kun pyöränlaakerit.
    - Pidemmät teräspunotut jarruletkut ympäriinsä. Mahdollisesti uusia jarruputkia taka-akseliin.
    - Uusi ilmastoinnin putki taakse rikkoutuneen tilalle. Tai helmijatkos?
    - Takaiskareiden yläpään kiinnityksen tekeminen. Pieni ero F250:n ja Excursionin välillä.

    Noniin, jos sitä tällä rustauksella nyt sitten pääsisi alkuun. Pikku hiljaa tätä väkertelen kun työkiireiltä kerkiän ja kukkaro antaa myöden. :D Tarkoitus olisi ihan itselleni tätä tehdä joten mahtaakohan tulla ikinä valmiiksi asti. Jos nyt ekaksi saisi ulkokuoren kuosiin, sitten eberiä, sisustaa, audiota ja sitten kun on taas rahaa säästetty ainakin sen 10k verran niin laatikko vahvemmaksi ja moottorista enemmän tehoa irti. Kertokaa mielipiteenne ja ehdotuksia otetaan vastaan!

    Tarvitsisi muuten tuo yhdessä kuvassa näkyvä vm. -03 Honda Type-R myydä että saisi enemmän pelimerkkejä Fordin rakennukseen. ;) Lisätietoja YV:llä, jos sattuisi jotakuta jostai syystä kiinnostamaan.

    Yst. Terv. Nico
     

Kerro tästä muillekin!