Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    JATKOA,

    Nyt alkais olemaan tosi hyvät neuvot tarpeen, tai vaikka huonotkin kun alkaa omat ideat kohta kokonaan loppumaan. Kone ei vaan käy kunnolla.

    Tein repertuaarin testejä AutoEnginuity ohjelmalla, tulokset:

    KOER, test successfull, koodi P1111 eli system pass
    KOEO, test successfull, ei koodeja mihinkään suuntaan, ei tosin edes P1111
    Cylinder contribution test, test successfull, ei vikakoodeja
    Injector buzz test, kuulosti ok, tosin kuskinpuoli on vaimeampi.

    Luin tietysti muutkin vikakoodit, oli 0344, joku ajoittainen CPS häikkä, vaihdoin anturin, ei vaikutusta.

    En nyt sen kummemmin selvennä mitä noissa testeissä tapahtuu, jos joku on ne tehnyt niin tietää kyllä. Kerron jos jotain muuta kiinnostaa.

    Mutta mikä tota konetta riepoo? Noilla testeillä pitäis tulla kuitenkin ilmi melkeen kaikki mahollinen?

    Pari juttua on vielä katsottavissa, esim onko löpön paluuletkussa ilmaa seassa, ja onko molemmissa kansissa saman verran HPOP painetta. Oikea mekaaninen mittari on jo kotona. Voisko IPR olla sökö, vaikka KOER testin pitäis se kertoa? Muita ajatuksia?
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ja tähän pieni kevennys/tajunnan-laajennus, oletteko katsoneet Paraguayn uusien Ford pickuppien tarjontaa viimeksi koska?

    Mites olisi F-100 (periaatteessa F-350), saatavilla crew cabina, koneena 3.9 litranen MaxPower Cummins jossa teho/torque sama kuin vanhassa 7.3PSD:ssä, loota ZF S5-420 eli vanha kunnon ZF 5-speed, perä Dana 70, etuperä Dana 60!

    http://www.viarural.com.py/agroindustri ... /f-100.htm

    Kuka rohkea hakee tollasen?
     
  3. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Nonnii,,, sain napalukot fixattua.
    Niissä orkkis napalukoissa oli mol puolilla se korvausilmaa läpipäästävä suodin rikki. Purin napalukot, puhdistin, puhdistin lopuksi Quick clean aineella loputki rasvat pois, ja suihkutin ainetta myös sieltä korvausilmasuotimen murtuneesta aukosta, ja pesin sen välin myös kunnolla, kaikki könä vege. Sitte araldiitilla umpeen, ja osa suotimesta jäi edelleen käyttöön, saanee siitä tarpeeksi korvausilmaa.
    Uudet rasvat sisään, ja kiinni autoon. Taas toimii, ainakin toistaiseksi. Kävin kunnon lumidyyneissä kokeilees suljetulla auraamattomalla parkkiksella.
     
  4. EskoS

    EskoS 3rd gear

    Onko muilla ollut ongelmia pumpun kanssa. 100tkm sitten Stanadyne kairattiin ja uudet hilut nestepäähän. Nyt sitten kun nostin öljytikkua oli konheessa tuplat öljyä. Taitaa Stana ajaa disut käyttöakselin kautta sisään.
    Katselin rokkiautoa ja sieltä löytyy Standard motor:in pumppua (taitaa olla kunnostettu) ihan ok hintaan 422e. Uskaltaako tuota tilata.A1 cardone tarjoaa ihan Stana DB2 nimellä 732e.
    Taitaa mun pitkät startit selventyä, kun se on varmaan jo pitkään vuotanu ja en oo huomannut. (ilmaa).

    Mezzo-valtroihin olen kuullut vaihdetun Boschia Stanan tilalle. Rakkorimaailmassa puheet on että tehoa tulee enempi Boschilla ja vie huomattavasti vähemmän ainetta :argue: . Saiskohan intikkaan bolt-on Boschia?

    Vie ainetta mitä vie, mutta mulla menee se n.20l/100km, kaippa tuo normikulutus on... Kaverin -92 idi menee pienemmällä ja tuntus olevan potkua

    Lisäksi mistä ylipäätään varmistun, että mulla on 7.3 eikä 6.9, kun:

    6.9 on C6 laatikolla
    7.3 on E4OD laatikolla ??
    Mulla otteessa lukee 7.3 ja auto on C6 laatikolla (1988)

    Kiinnostaa, koska pumpuissa on jotain eroja.
    Nyt jos tilaan 7.3 pumpun saako siihen kiinni sen C6 laatikon alipainejuttuhässäkän siihen kaasuvivun akselille. (jos ne 7.3set on taulukkojen mukaan sähkölootalla, vai käykö samaan pumppuun joko TPS murkula tai tuo mun mallinen alipainejuttu?) Pumput kai muuten käy keskenään moottoriin, mutta 7.3sen pumppu isommilla nestepään hiluilla.
     
  5. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    ...eks siinnä IPR pääs selläinen pieni sihti, ooks tarkastanu see kuullema tukkeudu joskus. Millainen siinna on toi HPOP "fitting" 6.0- sellä ainakiin vanhemissä saata rupee vuoda toi väliliitos ja silloin ei oo tarbeks painetta järjestelmassa ja kone rupee käymä epätasaiset. Mut kuitenkiin toi CPS anturin antaman hälytyksen...ooks akselide pääs olevien hammaspyörien keskiöt ehjät. Eli ns jako paikalla. Noh tämä tuli nyt varma vähä segava juttu mut... :eek:
     
  6. jylppy

    jylppy Gearhead

    Juu mä tilasin muutamavuos sitte rokautosta ton A1 cardonen pumpun IDI:in, Vanhalla kun ei voortti lähteny kuuumana käymään. Asentaessa uutta väänsin voimaruuvia valmiiks puolen kierrosta piukemmalle, koska paikallaan se on vähän hankalampaa. Voimaa tuli huomattavasti enemmän, eikä putkestakaan tullu vielä mustaa.

    Mahtaako noita 6.9 ja 7.3sta erottaa muusta kun valunumerosta. 7.3:ssa on sama lohko ku 6.9:ssä, kairattu vaan isommaksi. Intternetin ihmemaassa puhelivat jotta hajonneitten c6:sten tilalle on paiskittu suoraan E40D askeja, että kait nuo osat sopii aika liki toisiaan...

    EDIT: Pitäishän siellä venttiilikopan(jompikumpipuoli) olla se "saastetarra" jossa näkyy koneen speksit...
     
  7. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Kertokaas, mikä elektroninen kapistus se on vm 2001 excursionissa kojelaudan alla ku törröttää, siinä suoraan neliveto valitsimesta alaspäin. Hiukan röökiaskia ehkä suurempi.
    Ihmettelin omassa pelissä että mikä se on, nyt näin yhdessä you tube videossa samanlaisen eräässä excursionissa.
    Laittaisn kuvan jos osaisin.
     
  8. jylppy

    jylppy Gearhead

    Linkitäs se youtupe video tänne joosa se kokkare näkyy. Se voi olla peräkärryä varten oleva sähköjarrujen säätöboksi..
     
  9. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    No se se varmaan on, kun siin on pieni peräkärryn kuva.... mites se toimii???
     
  10. jylppy

    jylppy Gearhead

    En oo ihan varma, mutt uskoisin että sillä säädetään jarrujen viivettä(?) ja virtaa, eli kuinka hanakasti ne nappaa kiinni.

    Mulla oli tommonen kokkare F250:ssä ja Rammissa. Kumpaisenkin heitin hevonkuuksoon häirittemästä.
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    Näkiskö sen pumpun sarjanumeroa? 6,9 pumppu alkaa db2829 ja 7,3 db2831
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    IPR ei ole vielä ollut irti joten en tiedä sihdin kunnosta. Tuo KOER testi (key on, engine running) testaa kyllä aika hyvin IPR:n ja HPOP:in. Testi nostaa HPOP paineet noin 2500 psi:iin ja tarkkailee samalla IPR avautumis-astetta (tai sulkeutumis-astetta kai itse asiassa). Jos ne ei vastaa toisiaan tietyissä rajoissa, tai tuota painetta ei saavuteta niin testi ei mene läpi.

    CPS koodi tosiaan oli, mutta anturin vaihdon jälkeen koodia ei ole tullut. Anturin vaihdolla ei siis ollut vaikutusta moottorin käyntiin. En ole jakopäätä kyllä mitenkään vielä tutkinut.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ...ja lohkoon on stanssattu sen koko: lohkossa edessä, ylhäällä, kuskinpuolella, vaakasuoralla pinnalla, heti lämpömittarin anturin yläpuolella, 2 pytyn imukanavan etupuolella, pumpun rataskopan takana, puolen sentin paskakerroksen alla on numerosarja mikä alkaa joko 7.3D jne tai 6.9D jne.

    Muutenhan 6.9 ja 7.3 IDI apulaitteet eroaa aika lailla, mutta mistä sen tietää paljonko niitä on vaihdeltu.

    Vertailin tossa pöydällä rinnakkain 7.3/manuaali IDIn ja toisaalta 6.9/C6 täydellistä pumppua, ja näyttäis että sen C6 alipainemurkulan sais suoraan 7.3/manuaali pumppuun kiinni valmiisiin reikiin, ja "läppäakselin" päässä on valmiina pieni poikittais tappi mikä kiertelee murkulan sisukaluja. 6.9/C6 pumpussa on yksi ylimääräinen vipu (kikkari?), minkä sais senkin siirrettyä suoraan 7.3/ manuaalin vipuun valmiiseen reikään.

    7.3/E4OD täydellistä pumppua ei nyt ole että pääsis vertaamaan.

    Mutta sinänsähän on sama mitä suomalaisiin papereihin on joku suikkalakki kynäillyt vuodesta ja koneesta. VIN, ovitarra, ja se jo mainittu koneen tarra, ja nuo stanssit kertoo mikä se vehe oikeesti on. VIN 8. merkki 1=6.9, M=7.3. Vuosi on '87 ylimenovuosi, "uusi" koppa, "vanha" tekniikka.

    20 litraa on muuten aika lailla, tai no, riippuu tietysti ajosta yms, ja varsinkin jos ei ole kerran ylivaihdetta ja ehkä vielä tihee perä.

    En ole kuullut boschin tai muunkaan bolt-on pumpuista, mutta tiedä noista. Onhan intikalla isompiakin dieselkaseja, ja niissä boschin ja holikan rivipumppuja suunnilleen samalla sijainnilla koneessa. Ei kun sovittaan :rotfl:
     
  14. sbf

    sbf Gearhead

    sullahan noita ehjiä tilapäisiä varaosa-autoja riittää.
    sinuna kokeilisin varmasti ehjällä suutinohjainpurkilla.
    Ja tankissa olevan polttoaineen laatu kannattaa tutkia.
     
  15. jylppy

    jylppy Gearhead

    Minkäs anturin käskemänä tuo nostaa kylmänä tyhjäkäyntiä ja tukkii pakoputken? Huomasin että se tekee sitä säännöllisesti lämpimänäkin.

    Lisäksi kun tuli näitä *****nan pakkasia,(-15 -20) niin alkoi myös cackletus!! 1500 ja 2000 välissä kuuluu konehuoneesta hilpeä rallatus.
     
  16. lep-1

    lep-1 1st gear

    Kyllä se sellasena puolilämpimänäkin nostaa kierroksia...
    Veikkaan että pcm valvoo öljyn lämpötilaa ja ilman lämpötilaa.

    Ite oon ottanu sen läpän pois pakopuolelta ja tulpannu akselin reijän.
    Samoin myös venttiiliä ohjaavan karan otin pois ja tein pultista tulpan pedestalin reikään. Ei vuoda kara öljyä turhaan enää, eikä ahdista putkessa läppä
    Ja lämpee kone ihan riittävän nopeasti ilman tätä läppääkin.
    Googlesta hain ebv delete tai jotain ni tulee ohjeita.

    Koneen raksunaan ja cakleen autto korkeapaine öljylinjojen yhdys putki.
    oil crossover tai joku sellanen englanniksi. Teetin paikallisessa hyda liikkeessä 20€ makso :)
    Myös RL2 käyttäminen löpön joukossa tuntu pehmentävän käyntiä...
    http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/608012/0
     
  17. jylppy

    jylppy Gearhead

    Pitänee rakennella tommonen crossoveri. Ei se siellä haittaakaan tee. Sitte oli vielä oma crossoveri löpöpuolelle... Katotaan sitä sitte myöhemmin...
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tässä on ideaa. Näitä Power Stroke vehkeitä on mulla kuitenkin vain yksi. Nooh, kaupasta saa purkkeja...
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jos haluaa vaan deaktivoida systeemin äkkiä niin ainakin näissä vanhemmissa riittää kun vetää vastapaineanturilta töpselin irti. Se on koneen etuosassa suunnilleen HPOPin säiliön ja hihnan välissä.
     
  20. jylppy

    jylppy Gearhead

    Ei mun sitä tarvii poistaa käytöstä kun se toimii hyvin... Ihmettelin vaan kun se lämpimänäkin alkoi toimimaan.

    Muistaako Lep-1 jotta mitkä liittimet kansiin sopii jos sitä krossoveria alkaa touhuumaan? Siis kierre..
     

Kerro tästä muillekin!