Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. rammi

    rammi 3rd gear

    Ja alkuperäistä Motorcraftia on kahta eri mallia: vanhaa designia ja uusi paranneltu versio - tunnistaa mokkulan väristä, uusi on harmaa vanha malli musta.
     
  2. 57Sierra

    57Sierra 2nd gear

    Ostin vajaa viikko sitten tuollaisen erittäin pitkään seisoneen Fordin (7-8v tallissa ja sitten 3v ulkona) joka on alunperin jäänyt seisomaan suutinvian takia. Autohan on siis 1988 F-250 4WD 7.3D ja maileja kertynyt 100k. Onkohan yleistä että jo näissä kilometreissä tulee suutinvikaa? Tietysti omistaja on purkanut ko. osat irti ja nyt tehtävä on saada auto takaisin käyttökuntoon. En ymmärrä ihmisiä joiden pitää purkaa jotain ja jättää kaikki levälleen sitten loputtomaksi ajaksi :mad: Sellaiset autot tulevat aina lopulta markkinoille kun ne eivät valmistu koskaan.
    [​IMG]
    (autossa alla "korvikerenkaat", otteessa 36")

    [​IMG]

    Muuten auto on purkamaton paitsi konetilasta... Kuvasta puuttuvat osat pitäisi olla kaikki kyydissä, epäilen että jotain puuttuu kumminkin.
    [​IMG]

    On meikäisen ensimmäinen Ford koskaan... Joten olisi vähän tunnistustehtävää, edellinen omistaja on ollut jonkinsortin Off-Road harrastaja joten en luota siihen että tekniikka olisi täysin alkuperäinen.

    Ovatko nämä standardi-akselit ja mitkä ovat mallit? Etuakseli:
    [​IMG]

    Taka-akseli:
    [​IMG]

    Ajatus olisi nostaa rengaskokoa jonnekin 38-44", vaan onko akseleista kestämään?

    Jos jotain kiinnostaa voin vaikka myydäkin (dirt cheap) ja pelastaa mut tolkuttomalta rahan tuhlaukselta :rotfl:

    Ennen seisontaa auto näytti tältä :eek: Omistaja oli kuulemma maksanut siitä pitkän pennin... ja sitten jättää seisomaan vuosikymmeneksi kun tulee suutinvika... Oli kyllä mukava äijä joten en lyönyt :lol:
    [​IMG]
     
  3. asperiini

    asperiini Gearhead

    Tarttis ennen lumien tuloa hankkia Excursioniin uudet talvikumit.
    Tietääkö kukaan tekeekö noilla Nokian Hakkapeliitta LT nastakumeilla mitään vai pitääkö pysytellä näissä liukkaissa nastattomissa amerikan Joen valmisteissa? Kokohan on 265-75-16.
     
  4. sasupe

    sasupe 1st gear

    Tänään sain paikallistettua että F350 -95 mekaaninen naftapumpppu tihkuu kierroksilla. Laiton uuden rokkiautosta tilaukseen.

    Sitte luin Fordin korjaamokäsikirjaa. Mekaanisen naftapolttoainepumpun vaiho. Rasti yksi. Irrota turpo. Nostele ja laske autoa turpoa irrotettaesa että pääset kii paikkoihin. No voi epätoivo.

    Eikö se pumppu sieltä laaksonperältä muuten sovi tulemaan vai eikö muuten sovi tekeen hommia? Onko kokemusta saako ton vaihdettua turpo kiinni?
     
  5. revariver

    revariver Gearhead

    Ei tarvitse turboa irrottaa mutta banjoliittimen ruuvaaminen pumpun perään vaatii vähän näppäryyttä. Varovasti pumppu ylös ettei nokkaa vasten tuleva palikka putoa nostaessa koneeseen.Letkut pumpun ja suodattimen väliin kannattaa samalla laittaa uusiksi
     
  6. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Itellä tos f350sessä oli viime talvena nokialaiset, tosin vaan kokoa 245/85-16 Hyvin tuntuivat pitävän, kumikaupan tiskillä vaan tuntuivat ikävän hinnakkailta :rotfl:
     
  7. sasupe

    sasupe 1st gear

    Hyvä homma, kiitos vastauksesta. Katoin että banjoruuvia oliki joku joskus väännelly ku siinä oli tussilla merkki kirístyskohdasta. Vähä on hankala väli sielä perällä, mutta ennen askartelee vääntimen ku irrottaa turpon.

    Letkut oli finaalissa, korjasin suodatinmaljan keväällä ja silloin tuli ne vaihdettua. Rempan aikoihin pumppu vielä piti ja mietinki että kuinka pitkäikäne tommome on ku huomas että se oli tehtaan jäljiltä (kumilekuja ei oltu auottu). No selvis tuo nyt, tää kesti 15 vuotta.

    Vai voi se pumpun tönärijalka luiskahtaa koneeseen? Pelottava juttu. 302 koneen jakajan reikään tavaraa tiputtaneena tommone skenaario huolettaa.
     
  8. EskoS

    EskoS 3rd gear

     
  9. revariver

    revariver Gearhead

    Pumpun palikan putoamista voi estää esim. avaamalla pumpun pultit ja pyörittämällä konetta sen verran että pumppu nousee nokan voimalla. Tosin hieman nihkeää tuo pyöritys.
    Ei se banjopultin kiristys ole ongelma vaan se että sen saa lähtemään kierteille.
     
  10. sasupe

    sasupe 1st gear

    Kiitos. Tuota pyöritystä joutuu kai harjottaa (yrittää).

    Opas tuumaa että pumppua kiinnitettäessa "cam eccentric is on the base circle". Tuolla kai haetaan ettei olis nostovaihe päällä ja pumppu asettus ilman että tönärijalustin vipuaa sitä mihinkään suuntaan? Vai tajusinko?

    Pultin kans sitte herkkä ote ja pitkä pinna :)
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eipä kestä, tehään parhaamme että foortit pysyy kunnossa.
    Retee peli tossa tosiaan. Suuttimet voi tiettävästi olla loppu noilla maileilla :oops: . Onko diagnoosi oikea, on eri asia.

    Jotenkuten muistaisin että noissa olisi OD loota, -87 tais olla niin että koppa oli "uusi", mutta kone vielä 6.9 ja laatikko C6. Voin muistaa väärinkin.

    Perä näyttäis kovin paljon Foordin 10.25"-selta ilman vakaajaa. Jotkut on ilman jo tehtaalta, offihommiin on joku voinut kai poistaakin. Sellaisen saa taskurahalla jos niinkseen tulee. Perä kestää minkä kestää... on se vahvempi kuin Dana 60, GM 12 bolt tai Ford 9", näin olen ihan lehdistä lukenut.

    Suoran Dana etusen vetarit onkin sitten kiven alla! Tai no, kovaan rahaan varmaan tietty saa.
     
  12. kpj

    kpj Gearhead

    Hienon näköinen peli... Akselit näyttää kyllä miun silmään aivan vakioilta. Eli takana kuten Powerstroke kirjoitti tuo 10.25" ja edessä Dana 50 risukeulamalli. Ulommat osat (navat, laakerit jne.) tuossa Danan 50 on samat kuin suorassa Dana 60, joten en usko, etteikö kestäisi isompaakin pyörää. Itellä ei ole kuin n. 36" renkaat, ovat olleet noin kaksi kesää ja ainakin toistaiseksi ei mitään hätää, tosin en ajelekkaan kyllä Offroad-tyylillä, vaan Foorti on päivittäiskäytössä.



    Kaksista eri talvirenkaista kokemusta ja kaksista ei talvirenkaiksi tarkoitetuista, mutta kuitenkin merkinnältään M+S. Nuo M+S, mitä ite olen kokeillut talviajossa kannattaa mielestäni unohtaa alkuunsa. Kokeilin ekana talvena niillä ajoa, kun monella oli mielipide, että niillä pärjää. Kuitenkin ekan liukkaan tullen ja sen myötä ekan jarrutustilanten myötä pistin heti seuraavana päivänä oikeat talvirenkaat tulemaan. Ei ole mitenkään mukava tunne ajella 3 tonnin pelillä, jossa ei ole käytännössä minkäänlaista jarrutuspitoa.
    Tosiaan nuo ekat talvirenkaat olivat Cooperin Discoverit nastallisena kokoa 235/85 R16. Pito parani huomattavasti ja meno oli kuin talvella pitääkin olla. Tosin urakäyttäytyminen ei ollut mielestäni paras mahdollinen. No renkailla taisin ajaa yhden tai kaksi talvea, kun ne alkoi korotuksen myötä näyttää liian pieniltä ja etsin suurinta mahdollista oikeaa talvirengaskokoa ja sit tuli ostettua nuo Nokialaiset nastallisena myös, juuri samankokoisena kun olet ajatellut. Cooperiin nähden kiihtyvyys- ja jarrutuspidossa ei ole mielestäni suurta eroa, mutta sivuttaispidossa on eroa Nokialaisen hyväksi ja samalla myös urassa käyttäytyminen on mielestäni parempi. Oikeastaan renkaat ovat mielestäni niin hyvät kuin talvirenkaat voivat olla, eli suosittelen!
     
  13. 57Sierra

    57Sierra 2nd gear

    Kiitoksia tiedoista! Kyllä Ford on F-250 eikä sen suurempi, eli kilvessä lukee 3480kg. Automaatin mallista ei vielä ole tarkempaa tietoa mutta ylivaihteella se ei ole, onko se sitten C6 siinä tapauksessa (Fordit kun ovat uusi tuttavuus niin menee aikansa opetellessa kaikki tyypit ulkoa)... Auton siirto-operaatio osoittautuikin vähän isommaksi (niin kuin aina) ja sain sen vasta tänään illalla kotiin.

    Täältä foorumilta eräs käyttäjä ottikin yhteyttä ja tarjosi jo suuttimia yms. kulutusosaa :) Kiitoksia vinkistä!

    Siirtomatka oli siis melkoisen vauhdikas, myyjällä on tuollainen rakennettu Toyota 4.2l Dieselillä josta viritetty 260hp ja 600Nm. Jos Ford joskus liikkuu edes puoliksi niin hyvin kuin Toyotan hinauksessa niin olen kovasti tyytyväinen :D Vuoristoteitä mentiin melko reippaasti puomi välissä (kiva oli ajella ilman tehostinta ja kieli keskellä suuta), oikea takajarru laahasi sen verran että perillä nousi mukava savu... No kaikki pitää muutenkin läpikäydä näin pitkän seisonnan jälkeen.

    Jouduin rakentamaan NATO-koukun etupuskurin tilalle jotta saatiin puomi kiinni, onhan tuo kaunis kuin leppäkerttu horsmapellolla :rotfl: :
    [​IMG]

    Viimeinkin Ford on kotona hallilla. Näyttää vaan ikävän pieneltä nuo siirtorenkaat... Kuvassa myyjä ja apukaveri:
    [​IMG]

    Ensin ajattelin mihinkähän käteni oikein työnsin... mutta Fordille täytyy nostaa hattua, ruostetta ei ole oikeasti kuin yhdessä kohtaa oikeassa kyljessä ja etupuskurin takana (ovet ovat virheettömät ja sisältä auto on ihan siisti, 6h sisustuksella). Yllättävän hyvin auto on kestänyt seisonnan, ainoastaan on pirun likainen ja maalipinta mennyt pilalle. Ei tuo kalliiksi tullut, maksoin 600,- autosta ja 200,- uusista vara-osista (mm. startti ja Tie-Rod), aiemmissa kuvissa näkyy jostain 90-luvulta kuva jossa kiinni WARN:n vinssipuskuri (tosi retro!), sen sain 20,- eurolla :eek: Varmasti rahaa kuitenkin alkaa palamaan ennen kuin auto liikenteeseen saadaan... Asialla oli toinenkin ostaja mutta tämä olisi ostanut auton purettavaksi ja myynyt osat eBayssä, mikä olisi ollut suoranainen pyhänhäväistys näin hyvälle autolle! Myyjä huomasi heti että auto pääsee parempaan kotiin joten sain auton itseasiassa edullisemmin kuin tämä toinen olisi saanut, myyjä on myös oikeasti hyvä tyyppi (ollut mm. Dick Cepek-maahantuoja ja pyörittänyt täällä omaa off-road shoppia) - aika vaan ei enää ole riittänyt eikä motivaatio. Tällä seudulle ei näe oikein koskaan Off-road autoja, eikä porukka oikein ymmärrä näiden jenkkien päälle.

    Kiitoksia tiedoista sinullekin :D Akselit taitavat olla sitten sellaisenaan hyvät isommalle rengastukselle. Täytyy lähteä olettamasta että suuttimissa oli jotain vikaa koska kolme niistä on hanskalokerossa ja yhdestä kärki jäänyt kanteen kiinni (se hienokierteinen osa). Kun saan uudet suuttimet niin täytyy katsoa miltä tilanne näyttää, koska yksi suutin on purettuna niin parempi vaihtaa kaikki. Ärsyttävää on että auto on seissyt ilman ilmanpuhdistinta (joka oli muuten uusi K&N!), otan varmuudeksi imusarjan irti ja puhdistan sisältä..

    Kiitoksia akselitiedoista, onko sinulla kuvaa autostasi - kiinnostaisi nähdä miltä näyttää 36" rengastuksella? Oletan että et ole leikannut lokasuojan kaaria? Korottaa ei ole varmaan vielä tarvinnut?

    Tässä autossa on korotussarja mutta ei käsitystä paljonko nostaa, korvaan koko sarjan uudella jolla saa enemmän tilaa pyörille.

    Tuo saksalainen rekisteriote on suorastaan huvittava, on aivan täynnä poikkeuksia joita tähän autoon on sallittu, peruutusvaloa myöten löytyy kaikki. Korotussarja mainitaan mutta ei korotusta, joten voin pistää käytännössä mitä tahansa. Renkaiden osalta on mielenkiintoista nähdä miten käy, varmasti ainakin 38" saa vielä läpi - mutta kuten sanottu pitää nostaa rimaa korkeammalle... (välityksiä saanee kanssa miettiä). Ongelmaksi muodostuu tod.näk. auton korkeus (puskuri, valot jne.)...

    Tulen varmasti jatkossa esittämään jonkin verran tyhmiä kysymyksiä kunhan projektia saadaan alulle, kiitos tähänastisista vastauksista!

    Sorry vaan pitkästä sepustuksesta, pitää yrittää vähän rauhoittua :poff:
     
  14. tvtv

    tvtv 1st gear

    Nokia toimii hyvin, tosin 2 talven jälkeen on muutamia nastoja irronnut.
     
  15. asperiini

    asperiini Gearhead

    820 € pitäis paikalliselle gummiyrittäjälle maksaa noista Nokialaisista alle laitettuina, onkohan hinta kohdallaan?
     
  16. kostaja

    kostaja Gearhead

    Noi nokiat on hyvät!
    Nastoista en tiedä onko tarpeen mutta ei ole muitakaan kunnon talvirenkaita tuossa koossa.

    Oli ramissa ja nyt tarttee ostaa f-250:seen samat.

    Laittakaa hintoja millä tarjottu.Kysäsen täältä muutaman paikan.
     
  17. sasupe

    sasupe 1st gear

    Länsirintamalta ihmeellisiä uutisia...
    [​IMG]
    Ostin ison kiintoavaimen ja pumppua irrottamaan (uus pumppu tulossa tullin läpi paraillaan). Pikkassen purkua ensin ja sitte banjopulttia avaamaan. Se oli löysällä - voi ihme :eek:

    Pultissa oli piirrettynä kiristysmerkki joka oli kohdallaan edeltäjän taholta. Ei osannu mitenkään arvata tuommosta koska merkki täsmäs. Ihme että piti tuonkin verran, sen verran lörpästi oli kii. Kun otti ja käänsi kireelle tihkutus loppui kierroksillakin. Ei meinaa uskoa todeksi mutta näin vaan pääs käymään. Halvimpia remppoja pitkään aikaan.

    Uus pumppu nyt tuli kuitenki ostettua, niinku vakuutukseksi. Ompaha varalla jos laukee.
     
  18. rammi

    rammi 3rd gear

  19. revariver

    revariver Gearhead

    Kannattaa katsella niitten Nokialaisten kantavuutta ainakin F-sarjassa. Excursioniin riittää kantavuus mutta muissa voi taka-akselilla jäädä vähän vajaaksi.
     
  20. KKop

    KKop 3rd gear

    Meni sitten viime sunnuntaina Excursionista vasemman etupyörän laakeri.
    Tilasin jo jenkkalan Ebaysta kaksi uutta etunapaa jotka tulevat sitten kun tulevat.

    Auto seisoo siis tarpeettomana pihassa.

    Olisiko kellään foorumilaisella jäänyt tarpeettomaksi käytettyä, "varmuuden vuoksi" vaihdettua etunapaa ?

    Auto on siis Excursion 2001 7.3 4x4.

    Tarkoitukseni on tietenkin vaihtaa samalla kertaa molemmat etupyörän laakerit (=navat) jottei tarvitse jatkuvasti kuulostella milloin oikeanpuoleinen laakeri rupeaa kahnuttamaan, eli minullekin jää sitten "ehjänä irroitettu" etunapa varalle.

    Purin piruuttani tuon etunavan laakeroinnin ja katsoin mitä sieltä oli hajonnut. Ulompi kartiorullalaakeri oli käynyt kuivana ja hirttänyt kiinni siten että sisäkooli oli pyörinyt akselinsa ympäri. Laakeri on kyllä vaihdettavissa jos on kunnon prässi ja työkalut, itselläni oli Timken JRM58049ES laakeri josta löytyy kuva googgelilla.
    Hintaa tuolla laakerilla oli noin 150 taalaa kun Ebaysta löytyi kokonaisia napoja ABS-antureineen alle sadalla taalalla. Minulle tuota laakerin vaihtoa ei kannattanut edes harkita kun tuo sisäkooli oli hiertänyt akselin väljäksi.
     

Kerro tästä muillekin!