Ford Popular '53 käyttörodiksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Hannu_BA61, 9.9.2004.

  1. Sittana

    Sittana 1st gear

    Niin sen verran selvennän, että kaikissa 75-76 200-sarjalaisissa ei ole tonninkoppaa. On käytetty kumpaakin loodaa eli vanhempaa m40 ja uudempaa m45 jonka kans on juuri tuo tonninkoppa. Harvemmin törmää tuon ikäseen volvoon jossa olis just tuo b20+m45 paketti. Ja pussihousut tykkää kun teurastetaan vanhoja kakssatasia pelkän kytkinkopan takia :mad:
     
  2. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Hehhee, toi vimppa oli hyvä, varsinki tällä palstalla!!! :rotfl: :rotfl:
    Hyvin ne varmaan tykkäis tietää tän vehkeen täydellisyydestä ennen muutoksia... No ei sentään, olihan sitä paikkaamistakin, ei oo häpeämistä.

    Nyt illan matsia katsoon!
     
  3. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Miten olis Populariin tekniikaksi vaikkapa Fordin kenttiläinen 1.3 tai 1.6 kokoisena. Voisi olla helpompi saada luvat kun kone on sopivan "tehoton" Vaihtoehtoisesti 1.6 tai 2.0 OHC voisi myös olla vähän tuoreempaa tekniikkaa. Pysyisi Fordi Fordina myös teniikan osalta :)
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    En löytäny tosta lupahommasta mistään tarinantynkää, eli miten se oli oikeen aikomus hoitaa. 1,2L/36hp koneen tilalle tarjotaan 2-litrasta? Eikös se jää jonnekkin 1,5L:n paikkeille? Lotus-Cortina 1,5 ois aika räyhäkkä, vaikkei välttämättä helppo/halpa löydettävä. Jos huutoäänestykseen menee, niin mun mielestä kannattais katsoa auringon nousun suuntaan( kuitenkin naapuria kauemmas!), sieltä varmaan löytyis pienitilavuuksinen, kokoonsa nähden tehokas, halpa, lyijyttömällä käyvä ja luotettava mosa. Perään löytyis varmaan vielä se 5-vaihteinenkin.
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Matti on jäljillä ja peräksi uudempaa 200/700 volvoa, niin saa sen pidemmän välityksen. Helppoa, halpaa ja "nostalgisen näköistä".
    Tosin tehköön kukin oman maun ja mieltymysten mukaan (Fordia Fordiin jne)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    se on makuasia haluaako moottorinsa jakopään rattailla vaiko kuminauhalla, ja riittääkö laturi, startti ja virranjakaja hässäkäksi koneen kylkeen, kuten myös laittaako alumiinivanteet vai peltivanteet pillerikapseleilla... itse jokainen ratkaisunsa tekee
    t:Matti
     
  7. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    kyse on vissiin suurinpiirtein tälläisestä kulkimesta..

    http://groups.msn.com/OldNostalgicCars/ ... hotoID=119

    mulla on tälläinen anglia/popular jota olen suunnitellun esim.Duettin rungolle,mut en vain yksinkertaisesti jouda muotoiluinstituutin opintojen takia tekemään sitä.. :mad:

    volvoissahan on (B18/B20-koneet) käytetty BW35 automaattia(tai ainankin netis oli myynnis orginaalitekniikkainen volvo 144,jos oli BW35 laatikko.En itse muista oliko amazoneis optiona automaattia),mut mun henk.koht mielipide tukee paljon mieluummin tota pitkäkeppistä volvon manuaalia,siinä olis enemmän munaa..=)

    olen tääl aiemmin kysellyt miten onnistuis korinvaihtona Duett-volvon rungolle.Eli pelkkä peltikori Angliasta/Popularista ja kaik muut hilkkeet Duettista..Ongelmana on vain kai rungon pituus..raideväli onsuht sama jos noin 5cm tarkkuudella sanotaan.Duettin runko on 30cm pitempi ku Anglian runko. Vanhassa Spinnerissä oli tehty Kupla Duettin rungolle ja sitä oli jouduttu jatkamaan tuulilasin etupuolelta,jotta auto saatiin katulailliseksi. Myös jossain toises vanhas Spinnerissä oli keltainen rodi rakennettu Duettin alustalle.Lehdet on jotakuinkin luokkaa -90-95 muistaakseni..Mul kävi omaa projektia ideoidessa et jos jatkais anglian koria sen 30cm niin vois saada hienonkin "delivery vanin"... tms. 8)
     
  8. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Jees, kuljin on tuollainen joo... Pikkuveli on mätähommat tehnyt jo vuosia sitten ja rungon boksaaminenkin on aloitettu. Kaikki alkuperäiset pellit ja lähes kaikki muukin kama on tallella, eli periaatteessa prosentit pitäis pystyä saamaan kasaan. Eikä niistä oikein jaksa edes stressata... Tärkeämpiäki hommia tälläisissa jutuissa kuin rasittaa pollaa jollain prossilla :mad:

    Kyllä tässä aletaan vähän kallistua sinne Volvon motin ja lootan puolelle, näyttää aika kompaktilta paketilta mitä nyt netistä kuvia löysin. Aika huonosti vain tahtoi löytyä, ja varsinkin Fordin moteista ja lootista... Eli jos jotain linkkejä on jo valmiiksi olemassa niin kiitollisia oltaisiin.

    Lupa-asioista aletaan olla sitten Akeen yhteydessä kun on ekaksi edes vaihtoehdot selvillä. Poikkeuslupahan noihin akselistojen vaihtoihin joka tapauksessa tarvitaan kun ripustustapa muuttuu molemmissa päissä. Ja koska akselistot ja jarrut on sitten tehokkaammille laitteille niin luulisi onnistuvan jonkun järkevän tehoisen koneen laittaminen. Ainakin muutama vuosi sitten soitellessani sinne ei tuntunut lainkaan mahdottomalta.

    Niiden lupien hakuun pitäisi tosiaan ekaksi saada tekniikka kasaan, tarkoituksena olis koneella mallintaa ihan pätevät runkomuutoskuvat sun muut tarvittavat. Ja sitä varten tarvitsisi jostain löytää kunnolliset mittakuvat koneesta ja lootasta. Tai ainakin jonkinlaiset sivu- ja yläkuvannot. Tahtovat vain kaikki olla aina niitä vinottaiskuvia, joista ei oikein apua ole juuri tähän tarkoitukseen... Harmillisen vähän tuntui löytyvän eilisellä googletus-sessiolla.

    Vai olisko joku Chilton-tyyppinen manuska parempi, tietoa kellään?

    PS. kustum4evo, ai ei aika riitä muotoilun opiskelun ohessa, tuttua puuhaa.... tv. lähes teollinen muotoilija (oliskohan ehkä kahdeksas vuosi menossa... hmm... :oops: )
     
  9. TATU

    TATU Gearhead

    Tuli painittua samojen kone/loota/perä ongelmien kanssa muutama vuosi sitten.Ongelmaksi tahtoi muodostua tehoton orkkis kone(40hv),jolloin lain puitteissa tahto olla kaikki liian tehokkaita.Ratkaisin ongelman käyttämällä ford 1.3 ohc(on niin saman näkösiä kaikki ohc:t että saattaa vahingossa mennä joku muukin koko paikoilleen),taunuksen tomaattia(järkyttävän iso kokoinen verrattuna orkkikseen),kavennettua taunus perää anglian vetareilla.Ei tykki mutta toimiva kokonaisuus eikä varaosa ongelmia.ps.auto ei popular mutta samaa kokoluokkaa
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yks helppo vaihtoehtohan olis pistää vaikka B Kadetista kone ja laatikko. Menis koon ja tehojen puolesta hyvin. Toisaalta kuka sitä nyt ooppelia Foorttiin...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minä siis moisia lauoin.
     
  12. JPM

    JPM Gearhead

    Nut en jummarra, miksi nimimerkki ei näy ja vastauksen jälkeen kirjautuminenkin on pompsahtanut pois. :oops:
    Varmuuden vuoksi -JPM-
     
  13. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    no täytyy kattoo kunhan tästä alkaa tää koulu pyörii omilla pyörillään :D
    olis vaan sitä ennen tallis odottaa yks amazon-kustom-projekti,joka pitäis tehä ensiks alta pois..jos sul jää sit projektista jotai ylimääräistä anglia/popular osaa,niin ota yhteyttä muhun..niille vois olla jotai hyötykäyttöä.. 8)
     
  14. pas2

    pas2 Gearhead

    Mites nyt on kokonaan unohtunut nää voorttilaisten palikat. OHC-koneita saa ilmaiseksi tai pikkurahalla, vaihdelaatikoita löytyy joka hemmetin metallinkeräyspisteestä jne. Tikkukoneita Fordilla oli käytössä vielä 90-luvulla Fiestassa, olisko isoin ollut 1,4?
     
  15. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Niin siis alkuperäinen kysymyshän nimenomaan kuului että minkämoista lootaa kannattaisi yrittää metsästää just voortin koneen perään. Tanikan kone ja loota on, mutta se laatikko on liian pitkä. Ei huvittais tehdä ihan kivirekeä jousituksesta pelkästään sen takia että käsivarren mittainen kardaani kestäisi...

    Olen nyt muutaman päivän ajan yrittänyt etsiä netistä kunnollisia kuvia noista eurofordien koneista ja laatikoista, mutta ei tärppää, ei niin millään! On se kumma ettei muka löydy... Tai no ehkä jos osaisi saksaa?

    Helpottaisi tietenkin etsintää jos olisi joku suunta olemassa... siis että missä autoissa niitä lyhyitä lootia on ollut, vai eikö muka missään? Oisko Angliassa? Tuo fiesta pitänee kans googlettaa.

    On vain niin pirun huonolla tolalla tää euroautotietämys, niitä kun ei oo ikinä tullut oikein seurattua. Ja nyt siitä saa sitten maksaa... :oops:
     
  16. pas2

    pas2 Gearhead

    Tee Fiaskon tekniikalla etuvetoinen rakkine siitä :)
     
  17. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

  18. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Nyt on kyllä hataran muistin varassa, mutta jotenkin on semmonen mielikuva jääny että Angliassa olisi ollut lyhyt laatikko, ja ehkäpä sitten samaa kyytiä tähtiperä Cortinassakin. Mutta sehän on kenttiin sopiva että miten se OHC siihen menee? Ja sitten se on nestekytkimellä mutta se kai on lähinnä hyvä? Voi kai sen vaijerillakin laittaa, mutta alunperin näin.
     
  19. Acer65

    Acer65 Gearhead

  20. Hannu_BA61

    Hannu_BA61 1st gear

    Thänks, asialinkki, pitää alkaa tutkimaan...

    Kellään ei sitten ole hyllyssä sitä Wheelsiä?
     

Kerro tästä muillekin!