Ford sierra/scorpio 2.9i

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja klasu, 26.2.2006.

  1. klasu

    klasu 1st gear

    Tuntuu olevan tää moottori aika outo varaosamyyjille ko ei tunnu osia löytyvän siihen mistään...

    Mutta mennään eteenpäin.
    Olis tarkoitus yrittää ahtaa moista konetta.
    Kannattaako laittaa yks vai kaks ahdinta?
    Minkä kokonen ahdin olis sopiva?
    Nokka tulee olemaan jotain 270 asteinen.
    Minkälainenruisku kannattais pistää (mikä olis halpa)?

    Kaikki mahd. tieto tervetullutta.

    myös kaikki tekniset tiedot, räjäytyskuvat ym. arvot olis ihan ok.

    Lohkossa oli koodi: B4B.

    :oops: :oops: :oops: Tietämättömän on pakko kysyä paljon... :oops: :oops: :oops:
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Mun mielestä kannattais laittaa kaksi turboa esim.carretin 3:t vois olla jonkinlainen lähtö kohta ja noitahan löytyy ainakin vanhemmista turbo-volvoista eivätkä siten ole kalliita hankkia ja samasta autosta kannattais ehkä ottaa k-jetronic ruiskutuslaitteisto talteen sinä kun on 6-sylinterisen määränjakaja ja muut tarvittavat hilut ahdin käyttöön. Suosittelen bensapumpuksi aivan uutta boschin suurituottoisinta mallia esim.v8-mersuun tark.pumppua,koska tuo k vaatii pumpulta riittävän tuoton toimiakseen kunnolla! yksi vaihtoehto määränjakajax olis käyttää tuon em.v8-mersun jakajaa ja laittaa ne kaksi ylim.suutinta lisäpolttoaineen ruiskutusta varten,vaihtaa vaan suuttimet sähköohjatuksi ja katkaisija joko manuaalisesti ohjattavaksi tai rakentaa joku toinen systeemi niille! Toinen ahdin vaihtoehto ois sitten käyttää yhtä isompaa kuorma-auton yhtä turboa tai ehkä ei carretin 4:nkaan välttämättä heti pieneksi kävis,mutta varmasti joku osaa valaista sua paremminkin asiasta! Sen vaan tiedän että jos tehoa aletaan oikein ottamaan niin ahdin saa melkoisen isokin olla,tehojen tavoite ei vaan ohesta selvinnyt mut oletan sen olevan luokkaa min.250hv->?
     
  3. napa

    napa 3rd gear

    itsellä menossa melkein vastaava projekti, kone vain on mitsun 3 litrainen 24 venttiilinen V6 :odroll:

    ruiskua ja sytkää ohjaa megasquirtti (on ainakin halpa, mun megasquirt asennus on tullut maksamaan nyt alle 300€ ja on kuitenkin täysin pc:llä säädettävä), turboa en ole vielä kokoonpanoon asentanut, mutta se on tulossa myöhemmin. (1 turbo riittää mulle :oops: )

    laitetaan nyt vielä vidon pätkäkin siitä, missä vaiheessa nyt ollaan "asennuksessa"

    V6 koneen koekäyttöä
     
  4. tanari

    tanari 1st gear

    2.9 on efi kone, kannattaa pistää megasquirtti ohjaamaan ja joku mekaaninen ahdin esim eatonin m90. 2.8 ja 2.9 koneilla ei ole mitään yhteistä. aivan eri-koneita.. varaosia kyseiseen moottoriin saa ihan hyvin, tarvikeosaakin on vaikka kuinka tarjolla.
     
  5. klasu

    klasu 1st gear

    Joo 250 heppaa ainakin olis tarkoitus koittaa rikkoa.

    Efi kone toi on. mulla ei oo siihen mitään ilmamäärämittareita olemassa. Ajattelin eka itsekin 2.8i:n k-jettiä. mut ei se varmaan helpolla riitä ton 250:n yli.

    Yks iso ahdin on ollu mielessä, mut en sit vielä tiedä.

    Megasquirtia oon vähän ajatellu. Mitä sellane maksaa ja onko vaikea asentaa.

    Puristusta vähän alennan tosta palotilaa "siistimällä" ja ihan vähän mäntää madaltamalla, vakio ruristus on 9.1.

    Mitäköhän tästäkin mahtaa tulla... läjä tavaraa maantielle läpi lohkon??? :odroll:
     
  6. napa

    napa 3rd gear

    että saat moottorin käymään megasquirtin ohjaamana jää kustannukset arviolta alle 300€:n :odroll: mutta jos joudut ostamaan suurempia suuttimia tuon tehon saamiseksi (250 hp), hinta nousee tietysti (sama juttu tietysti kaikilla sähköruiskuilla)

    siinä mitsun konees jota rakentelen on puristukset 10.5:1 ja ajattelin kokeilla sitä n. 0.6 bar ahdoilla :p saa sitten nähdä mitä tapahtuu (turbomännät maksais n. 1000 €) vakiokiertarit ja kampi kyllä pitäis kestää tuos mitsun konees yli 500 hp :odroll: (koneeseen myidään vortex ahdin sarjaa vakiomännille 0.6 bar ahdoilla, jonka niiden kyllä pitäis kestää)

    eikös wrc autoissa ole puristukset nykyään yli 12:1 ja niis on turbo :eek:
     
  7. klasu

    klasu 1st gear

    tuli näköjään illalla pieni kirjoitusvirhe (ruristus) PURISTUS! piti kirjottaa...

    Eli puristussuhde vakiona on 9.1:1.

    Onhan noissa jossain koneissa nykyään aika korkeita puristussuhteita, mut miten noin korkeilla puristussuhteilla saa jälkiasennus turbot toimimaan ja kestämään?

    Jos laittaa kaks ahdinta ni siinä on sit säätö heti vissiinki vaikeampaa ja vielä vaikeampaa on löytää käytettynä kahta identtistä ahdinta.

    Olis kahdessa se hyvä puoli et sais laittaa pienemmät ahtimet ni ei olis niin isoa viivettä. Mut ko yks iso kunnolla lähtee ahtamaan ni sen tuntee hyvin selässä...
     
  8. jesus48

    jesus48 1st gear

    Jeps,näinhän se on. Eatonin m90 on just passeli ahdin tommoseen ja siitähän meillä on pariin otteeseen ollut juttuakin.

    Puristuksista sen verran,2.9i:tä löytyy 3 eri koneversiota. Mulla on omassa xr4x4:ssa BRC kone jossa puristukset 9:5.1. BRD / BRE koneissa on 9:0.1.

    Jos haluut laittaa 2 pakokaasuahdinta niin 1.8T audeissa käytettyjä KKK03:sia löytyy aika kivasti tuolta audin klubin puolelta. Itsellä kävi toi tt mielessä mutta hylkäsin haaveen tilan puutteen takia,ilmastointi vie "ylimääräisen" tilan. Itelle tulee m90.

    Kun perusasiat on kunnossa ja pitää järjen mukana siinä hommassa niin ei pitäis mitään rojua tulla lohkon läpi. Megasquirt on pätevä laite,siitä lisää tuolla -> http://www.finsquirt.info
     
  9. Qtka

    Qtka 1st gear

    Tuolla Suomen Caprit sivustolla on juttuja tuosta ahtamisesta..... Isot pojat sanoo että lähelle 300hv vakio alakerralla vois kestää...
     
  10. jesus48

    jesus48 1st gear

    2.9:n mäntien kuppia voi kyllä sorvata vähän isommaksi ja sillä tavalla tiputtaa puristuksia. Kyllä sen luulis kestävän kunhan perusasiat on kunnossa. Juu tuolla SCF:n puolella on juttua tosta ahtamisesta, Jounillahan on tommonen 2.9TT rakenteilla. -> http://www.suomencaprit.com/foorumi/viewtopic.php?t=503

    Koneremppa tommoseen 2.9 koneeseen ei maksa juuri mitään,Summitilta saa edullisesti mäntiä,tiivisteitä yms. Männät maksaa ~120$ setti. Samaa konettahan on käytetty ainakin Bronco II:ssa.
     
  11. klasu

    klasu 1st gear

    Pitää käydä katsomassa tuolla audi klubin puolella. Mikä sinne on osoite?

    Mitä tollanen eatonin ahdin maksaa? Löytyykö sellasesta mitään tietoa mistään?

    Em oo vielä löytäny koneesta koodia. BRC, BRD, BRE, tai BRF. Mulla on sellanen koodi kuin B4B???

    Moottori on tullu ruotsista. Ruotsin purkaamon lapussa luki et Sierra 2.9i KAT.

    Mäntien keskellä pyöreä matala "amme".

    Näin maalaisjärjellä päättelisin ko kyseessä on ruotsista tullu kat kone ni se olis puristuksiltaan toi matalampi versio.

    Tosiaan mulle on tää ahtaminen täysin utopiaa vielä, eli kaikki neuvot ja tiedot ovat tervetulleita.

    Ennen pelannu vapareiden parissa, mut kaikkea pitää uskaltaa koittaa, tai muuten jää polkemaan paikoilleen. :)
     
  12. jesus48

    jesus48 1st gear

    Joo katti kone on matalapuristeisempi ku katiton. Kattimoottorissa on 107kw ja katittomassa 110kw. Ei siellä lohkossa muistaakseni olekkaan mitään merkitöjä kone versiosta.
    Eatonin m90:siä saa 300-500 euroon,sehän on Thunderbirdin ahdin.

    http://www.audiclub.fi/audifinns/

    Jos aattelit voorteja virittää enemmänkin niin tutustuhan -> http://www.cosworthrsclub.com.

    Tuolla pari aika hyvää sivua jotka käsittelee ahtamista ->
    http://fin-tuning.net/pager.php?catid=2
    http://ffp-motorsport.com/tuning/turbo.php
     
  13. klasu

    klasu 1st gear

    kiitos vastauksesta
     
  14. Qtka

    Qtka 1st gear

    Jos noita mäntien ammeita sorvailee isommaks(=mäntä kevenee) niin joutuuko taspainottamaan kampiakselin? Ja jos joku on asiaan perehtyny enemmän niin kuinkahan paljon tuolla vakio ruiskulla kärsii ahtoja laittaa? Kone on vm-91 ja kahdella lambaadalla ilman ilmamäärämittareita... Rupes kiinnostamaan tuo ahtaminen kun tuli riesan keulalle tuommonen pata veivattua ja ihan hengettömältähän se vieläkin tunnustaa :odroll: :)
     
  15. jesus48

    jesus48 1st gear

    Joka tapauksessa alakerran tasapainotus ei ole pahaksi. Ajattelitko pakokaasu vai remmiahtimella? Onko kone muuten kunnossa? Meinasin vaan että järkevintä olis tehä koneen peruskunnostus, ja tuolta kun ostaa osat niin ei tuu niin kalliiksi.

    Tohon vakioruisku hommaan en osaa ottaa kantaa mutta epäilen ettei se toimi yli 0.5 ahdoilla,veikkasin jotaan 0.2-0.3. Ei se Megasquirt ole niin kallis eikä vaikee se oo kasata/asentaa. Itse en edes harkitse vakio ruiskua.

    Kaasuläpät samalla vaihtoon koska 2.9:ssä on todella pienet läpät. 2.8Efi koneessa on kuulema isommat. Kannet ahdistaa myös,löytyy ainakin kahdenlaisia kansia. Toisissa on pakopuolen yläosassa vain pienet nännit, mutta toisissa taas jonkun egr tai pulse air systeemin isot kyhmyt. Ja tottakai putkisto.

    Sierrassa on ongelma noiden pakosarjojen kanssa,ei tahdo saada järkevästi kahta pakokaasuahdinta sinne. Joutuu tuomaan ahtimet eteenpäin ja yläviistoon tai vaihtoehtoisesti alaspäin. Ja jos on viel ilmastointi ja absit niin kuskinpuolella konehuoneessa ei ole todellakaan tilaa.
     
  16. Jasca

    Jasca 1st gear

    Toi B4B on XR4x4 Sierrassa (ja kait Scorpiossakin) käytetty 150 heppainen pata, ei siis se 24-venanen Cosworth-mylly (BOA). Useimmat sen varmaan tieskin, mut ihan vaan vinkiks niille jotka ei tienny. Moottorinohjauksesta vastaa mun käsittääkseni Bosch Motronic.

    Scorpiossa on käytetty myös jonkun jo mainitsemia BRC, BRD ja BRE koodin patoja.

    - Jasca -
     
  17. Muki

    Muki Gearhead

    Onko kukaan - ja jos niin miten - hyödyntänyt kölniläisen veekuukan amerikan versiota, mm. Aerostarissa olevaa 4.0 litraista patruunaa ?

    Ihan mielenkiinnosta kyselen, luulisihan sitä iskutilavuudelle olevan käyttöä. Sitähän on ollut ohv:na ja viimeisinä vuosina myös ylänokkakoneena.
     
  18. jesus48

    jesus48 1st gear

    Onhan noita tehty mutta mainittakoon että se ei oo mikään hirveen hyvä ratkaisu syystä että kyseinen lohko on todella heikko (tai ainakin silleen oon asian käsittänyt). Toinen vaihtoehto on laittaa 4 litrasen kampura mutta ei sekään ole ihan helppo homma.

    Jasca: Joo näinhän se on. Selvennetään vielä että BOA ja BOB koneita ei ole ikinä laitettu 4x4 malleihin tehtaan toimesta.
     
  19. Qtka

    Qtka 1st gear

    Juu MegaSquirtti siihen varmaan tulee kunhan ensin opettelee pelaamaan sen kanssa, koe kaniinina toimii b ascona turbolla... Lähti jo megalla käyntiin tosin turbo ei ole vielä paikallaan....

    Se Fordin pata on ihan normaalissa käyttökunnossa... tarkemmin en tiedä kun en ole sitä avannut....Perus kunnostus tietysti tehdään jos ahtamis hommiin aletaan.... Ei nuo osat pahan hintaisia ole ja jostain ulkomailta nuo taitaa jokatapauksessa joutua tilaamaan, eilen kävin kyselemässä varaosa liikkeestä pakosarja tiivistettä niin vastaus oli että ei saa mitään osaa kyseiseen koneeseen :eek: Masentava kohtalo

    Remmi ahdin olisi aika mielenkiintoinen värkki saas nähdä sitten kumpaan päätyy...

    Sitten ois vielä kysymys tuosta moottorin johdotuksesta, eli päteekö tämä kytkentä myös tuohon -91 vuoden kahdella lambdalla varustettuun koneeseen?
     
  20. klasu

    klasu 1st gear

    eiköhän noi kaikki 2.9i 12v oo samalla kytkennällä, näin mää oon ymmärtäny...

    Mut eihän moottorin omaa johtosarjaa ja boxia ym. tarvita ko koneeseen laittaa ton megasguirtin, sehän ohjaa sit ruiskua ja sytkää??

    Mua alko kans kiinnostamaan toi remmivetoinen versio, ko tajuais vaan miten sen sais parhaiten asennettua tohon koneeseen :-?

    Tyhmä kun on :oops: :oops:
     

Kerro tästä muillekin!