Fordin olkatappien asennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja lake ender, 11.5.2005.

  1. finnflat

    finnflat Gearhead

    F1:ssä, jossa on periaatteessa samanlainen etuakseli, välys on 0,00125". Uusien olkatappien mukana tulee ohjeet jossa kerrotaan että uudet holkit pitää kalhaimella (reamer, kalvain) nakertaa oikeaan mittaan.

    Lisäksi on varotettu jenkkityyliin että ei kannata hakata olkatappia millään metallivasaralla koska se on karkaistu, saattaa irrota ilkeitä siruja.

    Ei siinä tosiaan tarvitse paljon olla ylimääräistä väljää niin ajossa se tuntuu.
     
  2. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Jeps. Kyse oli mulla siis I-Beamin ja olkatapin sovituksesta. Tossa soittelin eräällää FSRA:n tietäjälle ja tultiin siihen tulokseen, et täytyy olla joku "suomi-sovite". Ei sen tapin kuulu oikeesti olla 0.2mm plussalla. Eli sopivannahkeeks (reikä +0 / -0.02mm). Tuo aiemmin mainittu tapin halkaisija 20,65 kuulostaa järkevältä, joten sorvaamaan. 8)

    Kiitos myötäeläjille ja tietäjille!!!

    Puli
     
  3. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Vielä täältä tästä. Sain just purettuu erään Karjaalaisen basistin metsäkärryn akselin. Vaikka olikin hitsattu joskus 50-luvulla? oikeen tunteella jumiin, ni silti sieltä loikkas käsille lähes ajamattomat olkatapit :eek: Mittasin ne ja tulos oli tuo 20,65, niinku pitikin. Tuossa sorvin vieressä on nysä laakeripronssia, joten taidan pyöräyttää ne puslatkii, ni ompahan sitte kelpo akseli. 8)
     
  4. pas2

    pas2 Gearhead

    ...ja kuittaílee vielä mokoma ku tommosen menin antamaan pois :oops:
    Noo, itellä akseli olis tullu käyttöön postilaatikon jalaks että parempaan käyttöön meni.
     
  5. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Elä sure!! Tossa yks karvanen levyseppäguru lupas hiilellä avata ne hitsit, koska näyttäs siltä, et ne spindelitki on vielä pelastettavissa. Vai joko sulla on niitä -39: spindeleitä riesaks asti? :eek: 8)
     
  6. pas2

    pas2 Gearhead

    Tossa niitä tallin lattialla oon tieltä potkinu... No ei vaiskaan :D
     
  7. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Läks ne irralleen. ihan ehjänä. Hiomistahan niissä on, ku on sitä hitsijämää. Otan ne kyytiin, ku huomenna tuon ne jarrukilvet, ni katellaan...
     
  8. jzl

    jzl 1st gear

    Tuos viime viikonloppuna tuli parista etuakselista prässättyä olkatapit irti. Toiseen akseliin oli kyllä ruostunu sitten oikein kunnolla kiinni. Prässi ensin vähä venyi ja sitten paukkui aina sentti kerralla irti. Huh! vähä jännitti tällästä tietokone insinööriä :rotfl: No toinen akseli oli hitsattu ja siinä oli perkele vieköön aika hyvät olkatapit ja muutenkin tulivat kivasti irti. Otin vaan ne tuosta hitsatusta väärinpäin irti hitsaspurseiden pelossa, koska ne oli hitsattu kiinni siltä puolelta mistä yleensä prässätään pois päin. Eli siis rälläköin ne ns. yläpuolen prikat pois olkatapeista ja prässättiin väärinpäin ne pois. Prässityökaluina meillä oli sopivankokoinen vähän olkatappeja pitempi putki ja muutama eri pituinen 16mm pultti.

    Vielä pitäis hitsisaumat saada noista hitsatuista spindleistä irti. Mites toi hiilipuikolla hitsaus onnistuu??? neuvoja??
     
  9. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Jos sulla on jo spindelit irti, niin sillon kannattaa käyttää "vinkua", eli koneviilaa. Toi hiilipuikko on kuitenki aina sellai epätarkempi. Sillä pystyy (taitava kaveri) n. 1mm tarkkuuteen, mut kun ko prosessi perustuu teräksen sulamiseen, niin sillä ei mitään tarkkoja muotoja pysty seuraamaan.

    Hiilitalttaus on siis sellanen toimenpide, et hiilipuikon (siis sama kalu, jota käytetään myös pellin oikasussa) ja työkappaleen väliin sytytetään valokaari ja tähän puhalletaan paineilmaa. Homma vaatii amppeereita (6/10mm hiilipuikolla) hitsauskoneelta n.600-1000A, joten ihan pikkuvehkeellä ei onnistu. Kannattaa käyttää tässä kuulonsuojausta, koska hiilitalttauksesta oon täällä töissä mitannu 120dB melua. Samoin hitsausmaski täytyy valokaaren takia olla.
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Hei kamoon, mitä se turvallisuus maksaa? Sodan käyneiden spindeleiden käytön ymmärrän, tosin en ilman röntgaamista. Mutta: Speedway 91032121 KING PIN KIT '37-'41FORD $39.95
     
  11. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Tuossa oon Chevyn kanssa samaa mieltä. Nuo olkatapit on kyllä syytä uusia. Ne ei oo noissa ne kalleimmat osat. Ja se turvallisuus on kuitenkii se tärkein. Jos ei oma, ni ainaki muiden tiellä liikkujien. :soosoo:

    Tosin itellä on vielä vanhat tapit, kun piti saada kärry rullaamaan, mut ennen liikenteeseen ottamista käyn alustan läpi uusin/ehjin osin kuluvien osien osalta.
     
  12. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Eipä niitä olkatappeja taida kannattaa kierrättää. Jos vain vaihdat kuluneiden tappien tilalle paremmat niin ne vanhat puslatkin on varmasti kulahtaneet.
    Tossa setissä tulee uudet tappien lisäksi puslat ja laakerit ja muut nippelit. Saat olka-akselista kerralla timmin eikä tarvitse ihan heti korjata remonttia. :)

    Ei tommonen kolkytluvun kankikeula ole muutenkaan niin ihana ajella että sinne kaipais yhtään lisää klappia...
     
  13. BBC

    BBC Guest

    KING PIN SET

    Normaalit 35e sarja heloineen jne.
    Ruostumattomat 55e sarja heloineen.

    Myös raidetangon päät eli Tie Rods on niin halpoja ettei kannata
    vanhoja "tihitellä". 15e kpl LH tai RH.

    Aulis Hämeenkorpi
    Seinäjoki
    0500-563 165
    aulis.hameenkorpi@luukku.com
    www.paalupaikka.com/ca-osatuonti
     

Kerro tästä muillekin!