fyry polttaa sulakkeen ja lamput..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja eekoo, 19.2.2018.

  1. eekoo

    eekoo Gearhead

    Auto sammuilee ajoittain ajossa ja joka kerta sytytysvirran sulake on kärähtänyt, 2 kertaa kaikki palavat polttimot hajosivat yhdessä sulakkeen kanssa, = mittaristot,ajo,parkit siis kaikki jotka olivat aktiivisia. Laturi on lähes ajamaton US parts , kytkennät käytettävissä olevan järjen mukaan ok, Täytyy olla laturin sisäinen jännitteensäädin kun temppiuilee?
     
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mitä voltit näyttää? tupakansytkään tulevia volttimittareita saa halvalla. Mulla on kaikissa autoissa.
    Mulla kesti us-partsilta ostettu uusi laturi n.2 viikkoa. Lataa jopa 21 volttia.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei se lataussäätimen toiminta sulaketta polta, ensin kypsyy polttimot yms, jos ylijännitettä.

    Ennemmin johdotuksista vikaa kannattaa hakea.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei ne johdotusviatkaan lamppuja polta, jos nyt ei satu just oleen siihen säätimeen liittyvää. Eli kun keskittyy siihen laturiin ja säätimeen, niin ollaan luultavasti kohteen äärellä.
     
  5. suorsa

    suorsa 3rd gear

    Aikoinaan Dusterissa alkoi sytkä pätkimään kun kierrokset nousi yli 3000. Sitten paloi kaikki muut lamput paitsi H4, muutamia sulakkeita ja stereot.
    Vika oli laturin toinen liukurengas. Reunasta oli lohjennut n. 0,5mm paksu säie, jonka keskipakoisvoima tietyillä kierroksilla painoi kiinni siihen toiseen. Ne kun on siinä moparin perinteisessä kulmittain toisiinsa nähden. Jonkunlainen oikosulkuhan siitä taisi syntyä.
    Säie poikki, kamat kasaan ja menoks (lamppu- ja stereokauppaan).
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ajelin 20km cadillacilla säädin paskana. 18-20v anto..ihme ettei mikään hajonnut.

    Dukes of hazard torvi pelasti. Näin kaverin ja painoin sitä, se soitti ihan saatana ripsakkaan sen sävelen ja arvasin että nyt on vitussa matoja.
     
    KajS tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vastapäistä havaintoa tein joskus kun ei jaksanut vilkku alkaa vilkkumaan huoltiksen pihaan kääntyessäni. Voltit oli jo aika alhaalla kun oli telamiinasta lähtenyt ulkoisen säätimen piuha irti. Piuha kiinni, valot kirkastui. En viittinyt heti sammuttaa kun olisi voinut jäädä sijoilleen.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. eekoo

    eekoo Gearhead

    voltit mitattaessa ok, joku piikki tulee joka rikkoo paikat. Täytyis olla joku muistiin jättävä Volttimittari mistä näkis historian.. Otan laturin kytkennät irti ja jos vieläkin paikat hajoaa niin sitte sielä vitussa on matoja.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Katos joo, luin väärin ton. Jos siis kaikki polttimotkin kypsyy, niin sähköähän siellä on liikaa ollut.

    Myös akun kiinnitys kannattaa tsekata, irtoava akunkenkä tekee myös virtapiikkejä.

    Jos muuten lataa normaalisti, niin tota akunkenkääkin kannattaa tarkastella.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    -85 Jetassa oli kanssa kirkkaat valot n. 15km matkan verran, kunnes akku räjähti :D
    Laturi tuuppas 17-18volttia ulos...
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Akun sieltä pitäisi ensin kypsyä, ennenkuin polttimot.
    Polttimot tarttee sen liki 20 volttia ennenkuin kaikki kyrvähtää kerralla, akku moiset virtapiikit luulisi tasoittavan.

    Muinoin duunikaveri nappas päävirrat pois trukista missä oli kone kierroksilla, työvalot pimenivät välähtäen.

    Jos autossa on päävirtakatkaisija, kannattaa sekin tarkistaa.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vähänkin väsähtänyt akku antaa jännitteen nousta helpommin. Ja kun johdotuksissa on vielä sopiva järjestys ja vähän liitospätkistä oikeessa kohdin, niin kyllä toi onnistuu.
     
    KajS ja Mikkis tykkäävät tästä.
  13. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Mulla kärähti yhestä fuselagesta kaikkien polttimojen lisäksi fusible link ja järjettömän sytkän boxi kun latas liikaa... Akulle ei käyny kuinkaan.

    Tuli virtapiikki kun kiihdytin motarille... Ja sitte ihmettelinki jo tienposkes notta kuin siinä näin ny kävi. :D
     
  14. hantta

    hantta Gearhead

    Maailman paskimmassa autossani, eli Opel Omegassa syttyi kaikki merkkivalot, mitä kojelaudasta löityi, sähköä syntyi mittarilla mitaten yli 17 v, kun laturi poiki ;)
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ilmeisesti latausjohto sit liian hentoinen kun akku ei jaksa vastustaa jännitteennousua?

    Ohkaset piuhat ja liikaa latausta, siinähän se.
     
    KajS ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  16. jorkat

    jorkat Gearhead

    akkukaapelin plussa on epäyhteinäinen
     
    KajS tykkää tästä.
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Startti paljastaa tuon, epäyhtenäisyys on ehken vähän kauempana.
     
  18. jorkat

    jorkat Gearhead

    kaveri kertoi, että auto sammuilee ajoittain ajossa. luin kasipallosta, että saattaa liittyä hitausvoimiin ja taivutusmomentteihin, sillä muuten olisi ehkä kertonut, että auto sammuu suoralla tiellä täysin odottamatta..
     
  19. jorkat

    jorkat Gearhead

    ei ilm. ole eekoolla mitään kiirusta vikadiagnostiikan suhteen, joten voi mun puolesta imuttaa itseään.
     
    Rotten tykkää tästä.
  20. hantta

    hantta Gearhead

    Moottorin ja korinvälinen maajohto on myös tärkeä, saattaa temppuilla oudosti ;)
     

Kerro tästä muillekin!