1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

G-bodyn vertailumoottorit

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja WTF, 31.10.2006.

  1. Lintta cruiser

    Lintta cruiser 3rd gear

    Vertailumoottorina voi tosiaan käyttää painon tehon ja tilavuuden suhteen eri motteja (esim paino dieselistä, teho v6 turbosta ja tilavuus V8 mallista)

    Toi 1983 poliisimalli vois ehkä käydä. Meksikoon on tehty 260hv mallia mutta se ei vissiin käy. Tosin pykäliä viilattiin joku aika sitten, sanamuoto oli vissiin jotakuinkin "yleisesti saatavissa oleva malli"

    Toi buick ei käy malibuun vertailumalliksi, ainakaan ennen ei käynyt, kun on eri autot trafin mielestä. Kun käviskin toi GNX vertailumalliksi niin ei olis mitään ongelmaa.
     
  2. Saa käyttää, mutta niiden tarttee olla samasta mallisarjasta. Trafin käsitys mallisarjasta on välilllä tosi omalaatuinen. Jos joku osaa sen selittää aukottomasti, niin kiittäisin siitä. Mutta otaksun, että esim GNX ei käy vertailumalliksi ainakaan muihin kuin Buickkiin.
     
  3. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Tietääkseni moottorin painolla ei enää ole väliä niin kauan kuin ei ylitetä suurinta sallittua akselipainoa. Saattaa tosin vaikuttaa sallittuun henkilömäärään.
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser 3rd gear

    FHRA:n sivuilla on linkki Rakkennemuutosmääräyksiin. Esim ahtimen asennus ja dynolappu ei enään käy tehon laskemiseksi:

    "
    Ajoneuvon moottorin muutoksissa tulee katsastajan mahdollisuuksien
    mukaan varmistua siitä
    ,
    että muutos vastaa siitä esitettyjä
    dokumentteja.
    Moottorin varustamisen ahtimella
    tai ahdetun
    moottorin varustamisen välijäähdyttimellä
    katsotaan aina lisäävän
    merkittävästi alkuperäistä tehoa.

    Mikäli vaihdettava moottori ei ole valmistajan toimittama
    kokonaisuus, tehomittaustodistusta arvioitaessa kats
    otaan moottorin
    tehojen vastaavan vähintään konstruktiossa
    käytetyllä
    sylinterikannella varustetun moottorin alkuperäistä tehoa (mikäli
    kyseessä on tuotantomoottorissa käytetty sylinterikansi)"
    .
     
  5. Lintta cruiser

    Lintta cruiser 3rd gear

    2 luku
    Moottorinmuutokset

    3 §
    Moottorinvaihdon yleiset edellytykset

    1. Autoon saa vaihtaa kevyemmän ja pienempitehoisen moottorin. Autoon saa vaihtaa myös sellaisen painavamman ja suurempitehoisen moottorin, jäljempänä vertailumoottori, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa. Autoon saa vaihtaa myös vertailumoottoria tehokkaamman ja painavamman moottorin.
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser 3rd gear

    Tossa lakitekstissä ei puhuta mitään siitä mihin maahan autoa on tehty. Esim Sierraan saa tunkea kasin nykyään koska XR8 käy vertailumalliksi. Löytyskö jostain joku sovellusohje tolle pykälälle.

    Jos afrikan malli käy sierraan niin käviskö meksikon malli malibuun?
     
    Muokattu: 29.7.2018
  7. Löysin tämmöisen autoharrastajien tulkintaohjeen näihin mallisarjajuttuihin:

    1.3 MÄÄRITELMÄT
    a) tyypillä ajoneuvojen hyväksynnästä annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1244/2002) tarkoitettua ajoneuvon, osan, järjestelmän tai erillisen teknisen yksikön tyyppiä. Ajoneuvon tyypillä tarkoitetaan myös tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä ajoneuvon mallisarjaa. Jos ajoneuvon mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja, tarkoitetaan tyypillä tyyppikatsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä määriteltyä mallisarjan sukupolvea; Tyyppi määritellään tarkemmin EU-direktiivissä. Suora lainaus:


    ”Tyypillä” tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka ovat samanlaisia ainakin seuraavilta
    olennaisilta ominaisuuksiltaan:
    - valmistaja,
    - valmistajan tyyppinimitys,
    - rakenteen ja suunnittelun olennaiset osat:
    - alusta/pohjalevy (selvät ja olennaiset erot),
    - moottori (polttomoottori/sähkömoottori/hybridi).
    Tyypin ”variantilla” tarkoitetaan tyypin ajoneuvoja, jotka eivät eroa toisistaan
    seuraavilta olennaisilta ominaisuuksiltaan:

    - korimalli (esimerkiksi sedan, viistoperä, coupé, avoauto, station wagon,
    monikäyttöajoneuvo),

    - moottori:
    - toimintaperiaate (liitteessä III oleva 3.2.1.1 kohta),
    - sylintereiden lukumäärä ja järjestely,
    - tehoero suurempi kuin 30 prosenttia (suurin teho on yli 1,3 kertaa suurempi kuin
    pienin teho),
    - sylinteritilavuusero suurempi kuin 20 prosenttia (suurin arvo on yli 1,2 kertaa
    suurempi kuin pienin arvo),
    - vetävät akselit (lukumäärä, sijainti, kytkentä muihin akseleihin),
    - ohjaavat akselit (lukumäärä ja sijainti).


    EY-tyyppihyväksyttyjen autojen tapauksessa asia selviää rekisteriotteen tiedoista
    viime kädessä katsastuskonttorilla. Muiden markkina-alueiden autoihin voidaan
    johtoa hakea em. listasta.

    Aikaisemmin on vallalla ollut näkemys, että vertailumallin pitäisi olla joko Euroopan tai USA:n markkinoille tarkoitettu. Se ei ole ennenkään sellaiseen pitänyt paikkaansa ja viimeistään nyt on selvää, että myös muiden markkina-alueiden mallit kelpaavat vertailuun. Selvitystä kannattaa kuitenkin valmistautua esittämään, ellei kyseessä ole itsestään selvä yhtäläisyys.

    Olennaista on huomata, että ”tyyppi” on hyvin väljä käsite. Variantilla määritellään tyypin sisällä keskeisimmät eroavaisuudet. Tyyppi ei myöskään rajoitu sellaisenaan automerkkiin (esim. VAG-konserni).

    Erityisen tarkkana kannattaa olla ”erikoisautojen” kanssa. Esim. Alpina on ainakin pääsääntöisesti eri tyyppiä kuin BMW, vaikka sellaiseen pohjautuukin.

    Mallisarjan sukupolvella tarkoitetaan kauppanimeltään samanlaisia, mutta eri
    sukupolven autoja. Esim. E36 ja E46 BMW:t ovat molemmat 300-sarjaa, mutta eri sukupolven autoja. Siksi niitä ei voi vertailla keskenään. Toisaalta eri mallisukupolven autot voivat olla rekisterissä samaa tyyppiä, jolloin niitä voidaan vertailla keskenään.


     
  8. japi70

    japi70 3rd gear

    Tänään sain omaan -83 Caminooni moottorinvaihtoon vertailumoottoriksi tuon vuosina 79-81 Meksikossa valmistetun 350 mosan 194 kw teholla.
    Moottorilla tehty Chevelleä, Malibua ja Malibu Classicia sedanina ja coupena meksikon markkinoille.
    Nyt avautui aivan uudet uloittuvuudet koneen vaihdolle.
     
    ftms, Lemmu, Holley ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Lintta cruiser

    Lintta cruiser 3rd gear

    Hieno homma. Nyt uskaltanee omaa projektia jatkaa.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    ^^ Mistä löysit katsoukoille kelpaavat dokumentit?
     
  11. japi70

    japi70 3rd gear

    Tulostin netistä.
    g-body.org>history>over-c
     
    Muokattu: 8.8.2018
  12. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Hyvä että edes jossain kelpaa netistä kopsattu "tieto" .
     
  13. Puikkoneuvos

    Puikkoneuvos 1st gear

    Toi meksikon moottori avaa mahdollisuuksia myös ls-koneiden asennukselle.
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser 3rd gear

    Joo semmosta ollaan tekemässä
     
    Lemmu tykkää tästä.
  15. hifi59

    hifi59 1st gear

    Itselläni on Oldsin Cutlass Supreme -85 jossa on LS-1 moottori. Hain Trafilta poikkeuslupaa koneen vaihtoon ja vertailuautona oli Buicin Regal v-6 tuplaturbo. Tehot ja tehopaino suhde oli ok mutta homma kaatui siihen että vertailuauto pitää olla saman merkkinen eli Oldsi. Tekikö Trafi virheen vai onko pykälät muuttuneet parissa vuodessa?
     
  16. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tällainen tais tulla markkinoille tänä vuonna, ennen ei vissiin ole ollut?
     
  17. hifi59

    hifi59 1st gear

    Grand National, Turbo-T, T-Type, and GNX eli ei Regal
     
  18. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Noissa on vaan yksi ahdin.
     
  19. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    turbo koneet oli yhdellä turbolla.

    niin.. sen saman auton ja mallin se on kai pitäny olla jo kauemman aikaa.. ei oo saanut käyttää mitä tahansa vertailumoottoria/vertailuautoa. eli juurikin cutlassiin ei saa verrata kuin samaa "runkomallia" olevissa cutlasseissa olleita koneita.

    trafi taisi siis olla "oikeassa"..

    gbody cutlass isoin kone tais olla vm 1979 oldsmobile cutlass hurst/olds w-30. jossa oli 5.7l 350cid bensa kone 170hp. (eli 170x1.20= 204hp tms maksimissaan. ja 25% isompi kone= 437cid)

    eli mikään LS kone ei sovi cutlassiin lain mukaan. (jollei sitten tehoja saa nykyään pienentää ja todistaa dynolapulla..ennen ei saanut)

    tuo 79-80 hursti/w30 oli kylläkin vielä nimetty Abodyksi. vasta etuvetosten autojen tullessa myyntiin näiden ulkomuotoa muutettiin ja uudelleen nimettiin Gbodyksi. runko jne samat kuitenkin. sitä eroa haluaisinkin varmistaa sopiiko tuo mun A-regaliin tuo Gbody GN tms vertailuautoksi. mitä tässä oon yrittäny ymmärtää niin luulen että pitäisi sopia.

    ei sulla sattuis oleen niitä poikkeuslupa papereita jotka lähetit trafille säilössä? mistä löysit heille kelpaavat tiedot buickeista? voisin ehkä tarvita tulevaisuudessa niitä tietoja jos tuosta regalista joskus jotain tulee.
     
  20. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tosin.. hait poikkeuslupaa.. hmm.. eikös poikkeuslupaa hakiessa voinut perustella isompaakin kuin 20% tehon lisäystä.. eli olisiko pitänyt tarkemmin vielä selittää että buickin ja oldsin erot ovat vain kosmeettisia. rakenteet samat. ota näistä ny selvää.. trafi lukee lakejaan miten haluaa ja päätökset heittelee minne sattuu.
     

Kerro tästä muillekin!