Gallup: millä ajat talvella?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rautasydän, 13.1.2014.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Siinä vaan on nastassa se huono puoli kun asfaltti jäästä vapaa ei tule niitä kesärenkaita vaihdettua kesken kautta. Vai onko se jotenkin kiva jyrätä asfalttia nastoilla? Mulla on 2 samanlaista autoa,toisessa uudet kitkat ja toisessa nastat ja kyllä se nasta on se joka driftaa asfaltilla kun on ohut jääkerros. Nastat pomppii asfaltin pinnassa.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itte luotan omiin kokemuksiini enemmän mitä johonkin mainostajien hömppään. Mun kokemusten mukaan se kitkarengas = kesärengas noilta jää ominaisuuksiltaan, molemmilla täytyy olla kauheet turvavälit talvella ja jäällä ylämäkeen liikkeellelähtöön saa panostaa oikeen olan takaa ja kaikkea täytyy ennakoida kauheen pitkän matkan päästä. Moottorijarrutus oli melkeinpä tehokkain jarrutustapa

    Se on sitten eriasia mitä mainostajat haluaa tuputtaa, ne tietty haluaa myydä mahdollisimman paljon renkaita ja niillehhän olisi hienoa jos vaikka kaikki ajaisi renkailla jotka vuodessa kuluu kankaille, ja sitä ne tuolla eduskunnassakin lobbaa noilla nastarengaskielloillaan.


    Mutta eikö ole hyvä että on vaihtoehtoja, sinä saat ne kitkat ja minä saan nastat, kaikki hyötyy.
     
    Muokattu: 12.11.2016
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joka renkaalle löytyy tilanteita missä ne ei pidä. Kymysys on että kummalle tyypille niitä löytyy enemmän, niissä olosuhteissa missä omat ajot tapahtuu.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ton vuoksi en ymmärrä sitä vaihtoehdottomuutta jota tännekkin on oltu ajamassa nastarengaskielloilla.
     
  5. Roc

    Roc Gearhead


    Missä tuollaista nastarengaskieltoa on ajettu?
     
  6. karra

    karra Double Gearhead

    Onkos siellä teilläpäin Nokian HKPL siis myynnissä? Nastoilla? Aina oppii uutta... ostin viime lauantaina Viipurista Venäjällä valmistetut Continentalin IceConti SUV nastarenkaat, siis niilläkin on rysslandiassa tehdas.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Aina välillä se nousee esiin jossain muodossaan jos uutisia seuraa. Esim. joku vuosi sitten kaupunkien keskustoihin oltiin kovasti ajamassa tollasta.
     
  8. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Pitäiskö tehdä topic nastarenkaat ,kitkat,kesärenkaat vai vanteet,jossa voitte kinastella juupas eipäs?
    Sitten asiaan -65 impala farkulla mennään tämäkin talvi.
     
    passerby tykkää tästä.
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jotain sisältöä turhaan listaustopicciin
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    On joo. Kaksi sarjaa on Made in Russia ja yksi on Suomessa tehty.
    Ainoat tehdasnastoitetut, jos se nyt vaikuttaa, mutta hyvin on pysyneet nastat kiinni.
    Viimesin sarja oli kokoa 235/75-17, hintaa sarjalle 1100.-, euroiksi laskettuna.

    Onhan tää hiukka ot kieltämättä.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Gallup millä ajat talvella. Voihan se tarkoittaa myös rengasta :D


    Pakko lyödä oma soppa lusikkaan.

    Ajoin suomen halki keskiviikkona 600km ja tänään samat takaisin. Keskiviikkona 40% matkasta oli tie jäässä ja nyt tullessa varmaan 70%.


    Välillä aina jarruttelin kun ei takana tullut ketään ja oli vauhdin laskuja 100->80. Aika livakkaa oli. Varsinkin keskiviikkona oli paikkoja jossa vitosella löi tasasella sutia 90hp dsl kun vaan kaasua antoi, mäkiin rupes suttaamaan myös.


    Samoin tänään oli liukasta, muutamaan 80kmh kurviin vähän jo liirti kun kokeilin ajaa rajoitusten mukaan.


    Okei en nähnyt autoja ojassa tai takavetoja mutta edelleen aika kova kaveri jos tuolla ajaa vaikka vanhalla takavetojenkillä m+s alla muun liikenteen mukana.


    Ois varmaan kitkoilla toi etuveto mennyt, ois vaan pitänyt ottaa tuplasti turvaväliä mikä hankalasti onnistuu kun aina sitten joku ryykää väliin.



    En tiedä mitä kuskina ja 40-50tkm vuodessa ajavana teen väärin jos siellä on mielestäni aika liukasta ja etuvedollakin moneen paikkaan 80kmh hyvä vauhti. Monesti takavedolla ajaneena tiedän millaista on nousta sellaiset mäet ylös mihin etuvetokin suttaa.. Tai mennä sellaiset kurvit mihin etuveto puskee.


    Käyttäytyminenhän on erilainen vetotavasta riippuen mutta kertaakaan ei ole liukkaus ollut sellaista että etuveto puskee peilijäällä ja takaveto ei ole moksiskaan.

    Ehkä risteysalue ainoa kun takarenkaiden kohta vähemmän kiillottunut johtuen etuvetojen enemmistöstä.


    Kaupungissa varmaan ajaa millä vaan en sitä epäile mutta maantiellä... Eikä oo silti hirveesti tullut sitä kalustoa vastaan kun täälläkin puheista päätellen on monia kuskeja jotka ajaa 60-70luvun autolla sen 30tkm vuoteen.
     
  12. kepuri

    kepuri Gearhead

    koskaan ei oo sutinu tai puskenu ku oon ajanu muun liikenteen mukana ja en oo etuvetosella pahemmin ajellu,enkä aio ajellakkaan.ens viikolla tosin joutuu laitossa olleen avensiksen käyttämään leimalla,taijan laittaa trailerin vanin perään ja kuskata mokoman sillä konttorille.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tätä määkin justiin ihmettelin, että missä ne kaikki on silloin kun minä olen tienpäällä.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei ne välttämättä kaikki vanhat autot aja samaa tietä samaan aikaan. osa voi olla ilta ja osa aamu vuorossa.
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Vähissä on täälläkin vanhempi kalusto.

    Ja täällä pääkaupunkiseudulla mä ymmärrän sen hyvin, koska tuo suolaamisen määrä on jotain tolkutonta, joten kukapa ehdoin tahdoin haluaa ruostuttaa vanhan auton.

    ............................................................................................................

    90 luvun lopulla toisen tenavan synnyttyä tähän maailmaan ex halusi käyttöpeliksi farkun. Iso leppäkylki oli kuitenkin sen mielestä liian iso, joten alkoi kiivas etsintä kokoluokassa Aspen, Malibu, Cutlas.

    Loppujen lopuksi sitten löytyi 80 farkku Cutlas 350 bensanuijalla, koska se alkuperäinen diesel oli oksentanut kampiakselinsa jo aikoja sitten.

    Maali oli haalistunut ja ruostekukkaa pyörän kaarissa, joten päätettiin että nostetaan se suoraan pukeille, korjataan ruostekohdat ja pohjatöiden jälkeen kiikutetaan se maalarille.

    Kuten arvata saattaa, niitä ruostekohtia löytyi siinä maalia poistaessa lisää ja loppujen lopuksi peltityöt venähti koko talven mittaiseksi.

    Mut keväällä se sai hienon keltainen, tumman sininen värityksen ja tummilla ikkunoilla, sekä uusilla kromivanteilla se näytti todella hienolta.

    Oldsihan pelitti hienosti kesät talvet, eikä aavikkoperän takia kulutuskaan ollut hirveä, kunnes sitten kolmannen talven jälkeen pyöränkaariin alkoi ilmestyä sauman kohdalle ruoste pisteitä.

    ARGH!!!!!!

    Siinä kohtaa tuntui, että paljon aikaa sekä rahaa oli tullut heitettyä taivaan tuuliin ja olisi pitänyt säästää Oldsi vaan kesäautona.
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No en minä nyt ihan sitä tarkoittanut, että ne kaikki pitäisi nähdä yhtä aikaa. Vaan että jos niitä nyt noinkin paljon on päivittäisessä ajossa, niin kyllä nyt sillon tällön pitäisi joku näkyäkin, edes parkkipaikalla. En minäkään aina samaan aikaan ole liikkeellä.
     
  17. Maisteri

    Maisteri 2nd gear

    Talviautoksi hommatun volvo 740 moottorin petettyä kävin hakemassa eilen -65 chevy2:seen nastarenkaat. Mennään sitte sillä tämä talvi
     
    passerby tykkää tästä.
  18. 1320

    1320 Gearhead

    Siinähän tulee ainakin talviautoilut hoidettua tyylillä! :cool:

    Se täytyy tuohon rengasasiaan vielä sanoa, että eihän noilla nastoilla mitenkään erityisen kiva ole ajella noilla pääteillä, mitkä täällä etelässä on kyllä kyllästetty suolalla. Mutta jäällä joillain kitkoilla ei ole mitään pitoa, joten tuollainen kevytperäinen Pickup mikä mulla on käyttöpelinä, niin sehän jää jokaiseen paikkaan kiinni. Nastoillakin nimittäin on joskus hieman hankalaa päästä liikkeelle... Eli eipä tuossa oikein vaihtoehtoja ole, nastoilla on pakko mennä jos meinaa tehdä muutakin kuin työnnellä kiinnijäänyttä autoa jäisellä tiellä.:D
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Sama huomio.

    Oma pikuppi muuttuu kesärenkaiden tarkasta ohjauksesta kitka /nastarenkaalla selkeän aliohjaavaksi.

    Ja kiinni sen saa noilla Nokian kaseillakin ihan naurattaviin paikkoihin, jos kaasun kanssa ei ole tarkkana, eli niin kauan asiat on hyvin kun vaan malttaa kaasupolkimen kanssa.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai sitten noi ajosuoritteet on hirmu liiteltuja. Joku 5tonnia vuoteen olis ehkä parempi arvio. En itekkään erityisemmin vanhoja autoja näe, jotain 240 volvoja korkeintaan mutta sen vanhempaa ei kyllä tuu vastaan kun tosi harvoin, erityisesti talvella
     

Kerro tästä muillekin!