Gm 350 viritys venekäyttöön.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja marko84, 20.9.2021.

  1. marko84

    marko84 2nd gear

    [​IMG] Paljon on asiaa kyseisestä koneesta, mut venekäyttöön en löytänyt oikeen mitään.
    Eli haetaan vääntöä ja varsinkin ala/keskialueelle kun max kierrokset jää n.4500rpm näissä.

    Aihiona 2008 valmistettu hecho mexico gm 350.
    lohko 10066036
    kannet 462824
    Holley 670cfm, RPM imari ja volvon 280 merinokka.
    Eli perus mosa 8.5 puristuksilla käsittääkseni.
    Puristukset mittasin ja 6pytyssä n.9bar, huonoimmassa 8.2 ja parhaassa 9.7.
    Olisko yhessä vaan karstaa kun tuli tuo 9.7?
    Kone toiminut hyvin , mut aattelin talvella koneen avata ja samalla tehonnlisäys mielessä.
    Onkohan tässä oikeestaan muuta vaihtoa kuin stroukkaus 383+paremmat kannet?
    Kansia niin paljon myynnissä et niiden valintaan tarvitsisin apua.
    Eli mitkä olis hinta/laatu suhteeltaan parhaat nykyiseen kokoonpanoon tai sitten jos teen strokerin?
    Puristuksia ei venemoottoriin voi paljoa nostaa kun näillä ajetaan perjaatteessa aina ylämäkeen ja kuormitus kova, matkavauhdissa käytännössä jatkuvasti 3/4 kaasulla.
    Sekä moottorin jäähdytys ainoastaan vesijäähdytyksen varassa, ei viimaa.

    Ideoita saa heittää ilmoille.
    Isolohkoa en vaihda koska silloin pitäisi myös vetolaite päivittää joka on helposti 5-6k lisää.

    https://i.ibb.co/bWJFSCD/20190616-103534.jpg
     
    Muokattu: 20.9.2021
  2. Muokattu: 20.9.2021
  3. marko84

    marko84 2nd gear

    Vaparina mennään tälläkertaa
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllä stoukkaus on hyvä idea tuon tyylisessä käytössä. Huipputehoja ei välttämättä paljoa stroukkaamalla tule lisää, mutta vääntöä kyllä. Kannet ja nokka tuo sitten tehoa tarvittaessa.
     
    Catiska tykkää tästä.
  5. marko84

    marko84 2nd gear

    Mitenkä nuo stroukkisarjan puristukset on laskettu, kun jos katson vaikka uspartsin sivuilta 350-383 rotating assya siellä on 11:1 niin mihin tuo puristuksen määrä perustuu?
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kannen palotilan koko pitäisi tietää, että voidaan laskea puristussuhde. Todennäköisesti se on siellä stroukkikitin tiedoissa mainittu, millä palotilalla tuo puristus tulee. Toki myös kannentiivisteen paksuus vaikuttaa ja lohkon dekkitason korkeus, eli kuinka lähelle kansitasoa mäntä tulee yläkuolokohdassa. Yleensä se jää vähän sinne pyttyyn sisälle, joten puristus laskee.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sbc koneitten sarjoissa puristukset ilmoitetaan 64cc kokoisilla palotiloilla.

    383:seen tulee 11 rutut tasapää männillä joissa n. 5cc venttiilikolot, mäntä/kansivälys reilun millin ja palotila 64cc.
     
    impala-63 ja marko84 tykkäävät tästä.
  8. janihei

    janihei 3rd gear

    Veneen paino? Ilmeisesti joku liukuva runko kyseessä. Muutan pikkulohkon olen rakentanut veneeseen ja kavereilla niitä on myös ollut monen tyyppisissä veneissä. Oman kokemuksen perusteella, 350 moottorista saa oikein tehtynä riittävästi vääntöä, varsinkin jos max kierrokset ainoastaan 4500rpm. Kansiksi käy melkeinpä mitkä tahansa gm rautakannet joilla saa puristukset kohdalleen, voisin jopa suositella paljon hyljeksittyjä ns swirl port kansia. Puristus suhteen määrää nokka-akselin asteet, sun tapauksessa se saa olla hyvinkin mieto, esimerkkinä sbc 377cid, comp xe262, max teho 5100rpm,vääntö 3700rpm.
     
    impala-63 ja artsiracing tykkäävät tästä.
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Jäähdytystä kansii harkita, varsinkin jos ottaa veden suoraan sisään.
    Näin talvi säilytyskin helpottuis.
     
  10. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Muuten alu kaasarit ei nähtävämmin kestä ainaskaan merikäytössä.
    Vaihdoin juuri yhden pulverimaalatun venekäyttöön
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Yhden 350 venekoneen tein portatuilla swirl port-kansilla ja Lunatin 256 nokalla, oli kuulemma oikein hyvä siinä käytössä.
     
    impala-63 ja janihei tykkäävät tästä.
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Noissa Mexico-moteissa taitaa olla 74cc vai jopa 76cc palotilat, eikä muutenkaan häävejä lätsiä...
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    tuolla kannen valunumerolla hakemalla ei kyllä paljoa kehuja löydy.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  14. janihei

    janihei 3rd gear

    Ratkaisu stroukkauksen suhteen kannattaa tehdä mielestäni nykyseen kampiakselin kunnon perusteella, jos kaulat menee vielä kiillottamalla, käyttäisin nykyisen akselin ja veivit, jotkut perus männät sitten puristus suhteen mukaan. Mäntiä valittaessa, kiinnittäisin huomiota männän puristuskorkeuteen, jotkut ovat 1.56" ja jotkut matalammalla, joka on mielestäni huono asia jos et koneista lohkoa 0 dekkiin. Stroukki setin hinnan sijoittaisin roller nokkaan tai bensiiniin.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    2400kg. Cris craft 245. Mitkä näihin venekoneisiin olis ne tavoiteltavat puristukset?
    Ei 4500 mikään pakollinen max ole, mut koneen suositeltu max on 4600 ja nykyisellä hyväksi todetulla rosterilla kiertää vain 4200-4300. Potkurin kokoa vaihtamalla kierää kyllä sen 4600, mut kaikilla kierrosalueilla enempi kierroksia ja vähempi vauhtia kuin tuolla rosterilla.
    Joten sopiva lisäteho olis tervetullutta, sais myös alas paremmin voimaa.
     
    Muokattu: 20.9.2021
  16. marko84

    marko84 2nd gear

    Tuossa näkee miten täyskiihdytyksessä kulkee. Plotterissa näkyy nopeus. Alas toivoisin hieman vääntöä js ylös hengittävyyttä jotta sais kiertämään max kierrosalueelle. Huiput nyt 40 solmua.
    Kesässä ajoa suht vähän kuitenkin niin ei tuohon nyt kovin montaa tonnia viitsi uhrata, mut 2-4k voin sijoittaa jos saa kaikinpuolin tehokkaamman kokonaisuuden. 20% nousun vääntöön/tehoon kun sais niin että konetta uskaltaa ajaa kaasupohjassa. Nykyisessä koneessa luultavasti n.310hv.



     
    Muokattu: 20.9.2021
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kun vääntöä ja voimaa tulee lisää, niin eikös se samalla potkurilla jaksa tarvittaessa kiertää enempi ja kulkee siis kovempaa. Jos kannetkin vaihdat ja venttiilikoneisto menee uusiksi, niin laita sellaset kamppeet että tota kierrosrajaa voi tuosta 4500 lukemasta nostaa. Ja kasvanu alavääntö auttaa alhaalla plaaniin nousussa vissiin.
     
  18. marko84

    marko84 2nd gear

    Juurikin tämä on ajatuksena :)
     
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Toi on ihan tosi, varsinkin edullisemmat "rebuild"-männät näkyy usein olevan matalammalla puristuskorkeudella. Liekö ideana että pieni pykälä sylinterin yläpäässä ei haittaa jos ei männänrengas tule yhtä ylös?
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No sit teet silleen! :)
     

Kerro tästä muillekin!