Gm a-body levyjarrut taakse

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja gto69, 6.6.2016.

  1. gto69

    gto69 Gearhead

    Ostin ebay shitti kitin levyjarrukonversion taka-akselille, levyt oli edessä jo ennestään. Poistin metering blockin linjasta pois. Proportioning valve on orkkis, samoin pääsylkky. Ongelma on se ettei takajarrut ei ole tarpeeksi voimaa. Luulin että takajarruista tulisi takapainoiset. Pitääkö nyt hankkia uusi pääsylkky vai pedalbox?
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onko se proportioning valve sulla sellainen "viivästin" vai ihan oikea venttiili? Muistaakseni 70:seen asti se oli viivästin. Voi se vaatia isomman pääsylinterinkin.
     
  3. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Proportioning valve pitää vaihtaa. Rumpujen kanssa se rajoittaa taakse menevää painetta paljon enemmän kuin levyt tarvitsevat.

    Laitoin G-body Caminoon Stainless Steel Brakesin reikälevyt ja vaihdoin valven. Katsastusmieheltä sain kiitoksia jarruista (vituiksi meni HC-päästöjen ja etupäässä rajoittimiin ottavien tuplamäntäsatuloiden banjojen takia).


    Seisontajarrun pelkääjän puoleisen vaijerin kanssa joutui jumppaamaan, orkkis oli auttamatta liian lyhyt, monet taas aivan liian pitkiä. Onneksi RockAuton listoilla vaijerin pituus on ilmoitettu, jonkun muistaakseni 1980-luvun Oldsin pelkääjän puoleinen vaijeri oli sopiva.

    Aika paljon poljinvoimaa nuo jälkiasennuslevyt vaativat uutena, levyjen sisäänajoon tarvitaan 30-40 voimakasta jarrutusta. Putkeen niitä ei kannata tehdä, koska palat alkavat savuta ja jos siinä pysähtyy palat levyn pinnassa, levyyn tulee kyttyrä.

    Yllättävän perseestä mulla oli sovitukset SSBCn levyissä sekä edessä että takana, mutta jarruttelemalla alkoivat tarjota imevää pysähtymistehoa.
     
  4. gto69

    gto69 Gearhead

    Metering block oli se viivästin. Proportioning valve on se hässäkkä missä kaikki putket on kiinni, pääsylkyn jälkeen. Nyt kun luin ohjeita tarkemmin, ilmeisesti käsijarrun vivuilla pitää pumpata alkusäädöt. Paketti muuten istui hyvin, ainoastaan käsijarruvaijerin ohjarit piti porata isommiksi ja repiä vaijerin kuoresta piikit pois.
     
  5. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    Sotken tänne nyt oman kyssärin väliin, kun vähän samat hommat menossa. Tilasin Right Stuffin tehostetun levyjarrusetin kaikkiin kulmiin, kun ennen oli tehostamattomat rummut joka kulmassa. Nyt olisin vetämässä putket niin että molemmilta etujarruilta tulee omat putket uuteen Proportioning valveen ja takajarrut tulee ensin vanhaan P.valveen ja siitä sitten uuteen P.valveen. Tuleeko nyt mahdollisesti heti jotain ongelmia jos tuossa vanhassa P.valvessa jää ns. etujarrujen puoli tyhjäksi ja putket kulkee vain takajarrujen puolen kautta? Pitäisikö vanha P.valve ottaa kokonaan pois välistä, tämä tosin tarkoittaa sitten uuden putken vetämistä taakse, jos kytken noin kuten esitin pärjäisin vanhoilla?
     

Kerro tästä muillekin!