GM:läisten laatikoiden tehonkesto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja peltsi, 14.2.2015.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    mistä GM laatikosta kannattais lähteä tekemään lootaa jos speksit on
    Tehonkesto 700hv
    4-vaihdetta
    Harrastelijan itse rakennettavissa
    Hinta pysyy järkevänä tai jopa edullisena

    4L80E ilmeisesti on melko kestävä mutta onko se tehosyöppö muihin lootiin verrattuna (tulee th400 tilalle)
    Tarvii tietysti stand alone purkin. Ilmeisesti muutettavissa täysin mekaaniseksi...
    Saako tähän kestäviä turbaaneja about 3000 stallilla?

    Mitä mahtaa th200R4 tulla maksamaan tuolla tehonkestolla?


    Yks vaihtoehto vois olla vaikka mesen 7-vaihteinen mutta se jos levii niin voi mennä sormi suuhun. Suht edullinen loota ja tehonkestokin varmaan riittävä. Eikä tarttis korkeaa stallia.
     
  2. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    200Rnelkulla viime vuonna ysin aika vartilla ja ihan omin pikku kätösin tehty.
    Kovat osat petti silloin tällöin mutta nyt kaikki sulakkeet on löytyny ja päivitetty, kunnes löytyy seuraavat :rotfl: .
    Toi 4L80E on kyllä huolettomampi ja kestää repiä tolla teholla isältä pojalle avaamatta välillä. Tehosyöppö se kyllä on mutta ei paljon pahempi kuin se 3-v pikkuveli.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Uskallatko mudracer heittää arviota mitä tulee koville osille hintaa ku laitetaan 200::n laatikko kestämään 700hv?

    4L80e laatikkoon pitää ostaa ohjain boxi about 350€, turbaani about 600€ ja ehkä mekaaniselle mittarille sopiva häntä about 400€. Eli kyllä silleki hintaa tulee.
    Ilmeisesti tästä vois tehdä mekaanisen eli manuaalisesti vaihdettavan ja pitäis vakio turbaanin niin hinta putois.

    Th200-r4 laatikkoa saa about 2400€:lla jolle luvataan 750+ tehonkestoa. Tuon perusteella vois kuvitella että kovat osat olis alle 1000€
    Tämä pulju myy jotain http://www.cpttransmission.com/catalog.htm

    Ilmeisesti 200:n etu on siinä että se toimii ilman ohjainlaitetta, siinä on mekaaninen nopeusmittari ja taitaa saada korkean stallin turbiineja järkevillä hinnoilla. Taitaa pituuskin olla lähelle sama ku th400...
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä niihin pelkkiin koviin osiin menee yli 1000$ ja siihen rahdit ja tullit päälle. Siihen päälle paremmat kitkat ja kunnon race shiftkitti niin ei 1500€ riitä osiin, vahva lukkoturbiini yli 800€ yms. 4L80 lootassa vakio turbaanos ei kestä tollasta löylyä. Manuaaliksi muuttaminen on helppo homma.
     
  7. palontie

    palontie Double Gearhead

    Täältä löytyis sitten nelikko subusta 4L80e loota..
     
  8. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Paljonkos 350:nen kestää tehoja vakiona? Onko turha laittaa vajaa 400heppasen koneen kaveriksi vai poikiiko heti ensimmäisessä kumin poltossa?
     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Itse räjäytin sprägin, eli kakkosen vapaakytkimen hammaskehä meni poikki ja sen sisuskaluista tuli sylttyä noin 400hv motilla. Suht normaalit Askonvalolähdöt, eli urku auki ja vaihto pakkoykköseltä kakkoselle niin valmista tuli. Itse laittaisin TH350:een nuille tehoille vähintään kestävämmän spragin hammaskehän ja tömäkän shift kitin. Jos/kun loota käy osina niin sisäinen dual feed, muuten sama modi shift kitillä.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kohtalaisen vakiokalusella 350toosallakin on menty matala kymppi ja vakiospragilla vielä mutta koneisto oli normaalista manuaaliksi muutettu ja panta oli spragin apuna. Tota ulkokehää myy moni valmistaja "mustattuna" eli käytetty paska on kemiallisesti käsitelty. Eli vakiokin kestää aika tavalla mutta ei keppi D-asennossa repien.
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Miksi näissä edelleenkin puhutaan tehonkestosta vaikka vääntömomentti asian enemmänkin ratkaisee.

    TH-350 kestää taatusti 400hv moottorin jos teho tulee 8000rpm kohdalla ja on otettu ulos pienestä moottorista jossa vähän vääntöä. Toinen ääripää sitten laittaa ko loota vaikka vähän piristetyn Caddyn 500cid moottorin perää, tehoa voipi olla sa sama 400hv mutta vääntöä aivan eri lailla.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos koneessa on 8Krpm jenkaa kakkoselle vaihtaessa, niin paljonko luulet pyörivillä osilla olevan massaa v.s 4Krpm kakkoselle vaihtaessa?
    Ja kakkonen pysäyttää se pyörivän massan sekunnin murto-osissa ja kolonen kiihdyttää vastakkaiseen suuntaan vielä samassa ajassa.
     
  13. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Minkäs verran euroja menee osimoilleen tommoseen 350 toosaan jos esim itte tekee? Eli siis sellainen vahvistus, että kärsii repiä tommosella vajaa 400 kaakkisella koneella? Ja onko tuo helposti tehtävissä jos edes vähän pysyy työkalut kädessä?
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ite tehdessä menee just senverran mitä siihen sijoittaa.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Katiska kirjoitti: Miksi näissä edelleenkin puhutaan tehonkestosta vaikka vääntömomentti asian enemmänkin ratkaisee.

    -------

    Ja pito, eli hyvänkin tekniikan saa rikki slikseillä ja liimalla.

    Hantta
     
  16. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear


    No tuohan selventi... :rotfl:

    No jos oletetaan, että vaihdetaan kuluvat+tehdään tarvittava vahvistus.. :poff:
     
  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tarkennan tuota omaani sen verran, että vääntöä on rapia 600Nm ja sitä on jo melko pian 2000rpm jälkeen 500Nm tossa mun koneessa. Auto ei tosin oo painava. Perävälitys tuon hasardin sattuessa oli vielä tuolloin jeesuspitkä 2.52. Tarkemmin ku muistelee, niin saattoi olla että löysäsin kaasua kakkoselle vaihdon yhteydessä ja sitten alkoi pikkulintujen sirkutus kuulua laatikosta. Öljypohjassa oli rojua ja laatikossa "metallinhohtoöljyt". Laitoin varalta öljynjäähdyttimen linjoineen vaihtoon kun asensin TH200-4R:n tilalle. Turbiinissa oli varmaan hilettä sisällä kans.

    Kuukauden se TH350 silloin kesti uuden koneen jatkeena, eikä nuo ollu ekat hauenlähdöt. Järkevämmällä käytöllä ja paremmalla tuurilla kestäis varmaan vieläki ja luistamaanhan se ei alkanut tuolloin.

    Hintahommista sen verran, että esim. TCI:n kaikki kuluvat osat ja tiivisteet sisältävä setti maksaa tän verran: http://www.summitracing.com/int/parts/t ... /overview/

    Kilometreistä riippuen voi joutua uusimaan jotain kovia vakio-osia, mitkä nyt ei järin kalliita ole. Kestävämpi spragi mallista riippuen ~100-400€, halvimmillaan pelkkä HD hammaskehä ja kalliimmissa tulee sitten koko setti uus ja parempi.
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Näyttäis olevan th700r4 lootia paremmin saatavilla ja tehoa kestävät mutta näyttää olevan hemmetin tihee ykkös vaihde.

    Vaikka haluais itse rakentaa laatikon mutta hinnan puolesta varmaan kannattaa ostaa valmis toosa jenkkilästä.
    th200r4 maksaa saman ku pelkät kestävät kovat osat + race overhaul kitti. Turbiineja löytyy hintaluokassa 400-1000€
    Se että kestääkö noi halvemman luokan laatikot ja turbaanit luvattua 650+ hevosta tai 1000nm on sitten ihan toinen juttu.
     
  19. studio57

    studio57 Gearhead

    mikäs ohjain maksaa vaan 350eur?
     
  20. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

Kerro tästä muillekin!