GM LS-moottorityypit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rl, 1.10.2013.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ilmeisesti, kun veiveissä ei ollut alakansia ollenkaan.
    Ja myös öljypumpulta oli langaton yhteys öljypohjaan..
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  2. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Jos tällasesta on epävarma ja turboa rakentamassa, kannattaakohan suoraan Od suositusten mukaan mennä?
    Harkitsisin tarkkaan ketä kuuntelisin.
    Mitä tarkoitat vakio eculla ja turbolla?
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Odotinkin koska eka valopää viisastelemas. Aiasta tietävät varmaa ymmärti ecun. Turbolla meinasin pakokaasuahdinta, tällä kertaa holset hx52 mikä olis jäänyt hyllyyn. "turboja" tullu laitettua noin toistakymmentä moottoripyörästä traktoriin. Moottorin ohjauksia muutamia, toki vaan hukkakipinällä, en oo nähnyt sekventtaalista tarpeelliseksi katua-autossa ja kallimpi...
     
    impala-63 tykkää tästä.
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    ECM:ssä ei ole MAP:ia. Se on imusarjassa ja saatavilla on ainakin 1bar(vakio) ja 3bar MAP:ja. Hinnallisesti eivät eroa(laatu maksaa) ja softaan korjaamalla toimivat.

    Melko iso hyrrä tuo.. No, jos ei katukäytöstä ajattele niin pelaahan tuo.
    Jos kokemusta kerran jo on, niin en noviisina ala heittelemään tästä sen enempää.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo mappi vaan vaihtoon ja HPTunersilla laitetaan softa ymmärtämään uuden anturin skaala. Näin mulle selitti kokeneempi hpt säätäjä, ite oon vaan pikkasen kattelu softan sisältöä, en oo turpotellu mitään.
     
  6. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Hptunersia kattelu mutta on englannin ymmärtäminen vähä huonoa. Tuolla käsittääkseni pääse täysin käsiksi karttoihin. Onko realiaikainen säätö ja tiedonkeruuta?
     
  7. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Pääsee muokkaamaan kartat yms. tarvittavat. Tiedonkeruu löytyy myös.
    Reaaliaikainen säätö on vähän alkeellinen RAM-muistiin perustuva kätöstys, mutta sen kanssakin pärjää. Itse säädän mielummin datalogien perusteella vanhalla systeemillä.

    Ja mitä tulee tuohon HX52:seen, niin 66mm kompura ja 70mm turbiini ei todellakaan ole liian iso, oli sitten kyseessä 4.8, 5.3 tai 6.0. Jos kuumapuoli ja säädöt on edes sinnepäin, niin tuo syttyy, kun valokatkaisijasta kääntäisi.

    Itse en näkisi kauheasti järkeä vaihtaa aftermarket-ecuun, jos siinä ei ole mahdollista käyttää sekventaali sytkää ja ruiskutusta, kun ne tuossa GM:n ecussa olis jo valmiina.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tää on hyvä tietää.:cool:
    Aiempien kokemusten perusteella olisin noin "isoa" puhallinta vältellyt.:D
    Saattaa nimittäin tulla tarve jonkun Lässyn ahtamiseen jossain vaiheessa. Jään seuraamaan mielenkiinnolla!o_O
     
  9. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Pakopaineet tulee yleensä ekana vastaan single-turbo asennuksissa LS:iin. Tuollainen HX52-kokoluokan ahdin on ihan minimi, minkä itse laittaisin katuautoon.

    Mulla oli alkuun 5.3+T56:sen kanssa sinkkuna 70mm/65mm T4-runkoinen. AR 0.96 pesällä ja se oli kyllä muutoin hauska combo räppäillä, mutta 5000rpm jälkeen oli, kun rajoittimeen olisi ajanut. Pakopaineet ihan taivaissa.
    Sen jälkeen oli 76mm/78mm 1.22 pesällä. Samalla paineella antoi silloin 200hp enemmän dynossa vs. 70/65. Täysi hönkä tuli tuollakin 2800rpm tietämissä.

    Nykyisin on vakio-osista kasattu 4.8+4L80e ja 66mm/65mm ahtimet tuplana, eikä se minusta vieläkään mitenkään laiskasti syty. +1600kg kisapainolla 9.92/234km/h on ihan ok tuollaiselta romis-moottorilta.
     
    KelmiJr, rotax, impala-63 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Valkonen nova?
     
  11. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tais topiikki elävöityä pikku kommentista kun jengien ylivuoto venttiili pääsi aukeamaan. :poff:
    Väittäisin ls turbon olevan rahan hukkaa normi ajoon.
    Mutta voihan sitä suunnitella ajatus tasolla.
    Ei maksa paljon
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Sun ylivuotoventtiili taitaa vuotaa koko ajan.

    Kannattaako sunkaan laittaa niitä paksuja vakaajia kun aika turhia normiajoon...
     
    Ftw- tykkää tästä.
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ainahan sä voit rakentaa turbon. Suht tarkkaa hommaa, saapi vähän haastetta taitavampikin seppä.
     

Kerro tästä muillekin!