GM tihku/parkki pyyhkärit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja PauliP, 18.11.2010.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kirjoittelin tuonne Oldsikerhon sivuille muistiin pyyhkijän korjaamiseen liittyviä juttuja kun ne taas tuli eilen Buickin pyyhkärin kimpussa puuhaillessa kerrattua. Tässä tännekin jos jotakuta kiinnostaa:

    Vika; pesuri heikkotehoinen:
    Pesuriin on saatavissa korjaussarja joka sisältää kumiset tiivisteet ja -venttiilit. Kumista tehdyt venttiilit kovettuvat ajan myötä ja teho heikkenee siitä johtuen. Osat on helppo vaihtaa, avataan neljä ruuvia jolla pesuriyksikkö on koottu ja vaihdetaan osat.
    http://kuvablogi.com/nayta/2862254/

    Vika: lasinpyyhkijät jäävät päälle tai pesuri ja lasinpyyhkijät molemmat jäävät päälle:
    Pyyhkijän pesuriin liitetty hammaspyörä määrittelee pyyhkijän pysähdyskohdan. Hammaspyörää pyörittää sen hampaisiin tarttuva ja pesurin mukaan edestakaisin liikkuva salpa. Salvan päässä oleva pyörän hampaaseen tarttuva kynsi voi kulua ja se ei tartu pyörän hampaaseen. Pyörä ei silloin etene koko kierrosta ja pyyhkijä jää päälle odottamaan kierroksen täyttymistä. Salvan saa irti kun irrottaa ensin pyyhkijän suojakotelon (vetämällä) ja sitten piirilevyn. Sapla on kiinni tapissa lukkorenkaalla. Salvan hampaan voi korjata juottamalla siihen täytön tai naputtelemalla tuurnalla vastapuolelta kulumakohtaa ulospäin.
    Tämän lisäksi pyyhkijän sisällä on epäkeskopyörä joka liikuttaa pesurin tankoa. Epäkeskopyörän seuraajan tappi voi olla kulunut jolloin pesurin pyörää liikuttavan salvan liikerata jää liian lyhyeksi. Seuraajan tapin voi täyttöhitsata ja viilata uudelleen pyöreäksi kun irrottaa sen vivun niittikiinnityksen kuoresta.
    Näiden kulumien korjaaminen on varsin työläs homma, saatavissa on pumpun korjaussarja joka korvaa nämä kaikki kuluneet osat, sarjaan kuuluu myös em. pyyhkijän kumiosien korjaussarja. Samoin viivekytkimen piirikortilla varustettu sarja.
    http://kuvablogi.com/nayta/2862255/

    Ennakoiva huolto:
    Jos pyyhkijämoottori toimii vielä moitteettomasti, kannattaa sen hammaspyörä rasvata joillan sopivalla voiteluaineella, ettei se salvan kynsi kulu. Samoin pyyhkijän vaihteiston sisään kannattaa jotain öljyä suihkutella.
     
  2. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Ja lisää ennakointia: Kannattaa myös pitää riittävän vahvat pesunesteet, ettei sen salpasysteemin hampaat hajoa pumpun männän yrittäessä pumpata jäätä :eek:
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Hyvä lisäys, ei ole tullut ajateltuakaan että noinhan siinä käy jos on jäässä.
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos ei ole alkuperäistä tihkusysteemiä,onko pyyhk.moottorissa kaikki tarvittava(kun ostaa delay mallin)vai onko muualla jotain releboxia.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Johdotukset ja pyyhkärin kytkin ovat erilaisia tihkumalleissa ja ilman tihkua olevissa.
     

Kerro tästä muillekin!