GMC Pick-up käyntiin 10 vuoden jälkeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juha R, 20.8.2019.

  1. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Moottorina 350 TBI 1989 vuodelta. Starttaa, käynnistyy, käy n. 5 sek. ja sitten sammuu. Kaasua painelemalla saa jotenkin pidettyä käynnissä. Vähän kuin pumppaamalla. Kierroksia ei ota juurikaan. Jos polkee kaasua syvemmälle niin sammuu.
    Bensat on vaihdettu. Koko TBI palikka on soodapuhallettu ja ultraäänipesty, eli on ollut osina. Vaihdettu jakajan kansi, pyörijä ja sytkäboxi. Uusi akku.

    Ruiskii bensaa suuttimista. EGR on kuulemma jo kauan sitten tulpattu. Auto on toimivana ajosta jäänyt seisomaan. Tuttu auto jo vuosien takaa, ei siis vielä minun. Moottoritilassa ei näy mitään omia viritelmiä.

    Bansanpaineen säädinkalvo jäi puhdistuksen yhteydessä vähän huonosti ja sieltä valui vähän bensaa kaasuläpille. Ja kas, moottori toimi heti paremmin ja otti kierroksia. Ilman kaasua ei toisin käynnistynyt. Tämä vuoto korjattiin ja eipäs kestä taas yhtään kaasua. Starttaa ja käynnistyy kyllä ilman kaasua.

    Ihan kuin olisi seokset liian laihalla. Mikäs sitä säätää? Bensaa kyllä tulee putkesta.

    Ei ilmoita mitään vikakoodeja, vain 12 tulee. Hyviä ideoita?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mittaa nyt lämpöanturi huvin vuoksi
     
  3. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Anturia ei ole vielä mitattu, mutta mittaristossa näyttämä kyllä suurenee moottorin lämmetessä. Täytyypä mitata anturikin.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mittariston anturi on eri kun tietokoneen lämpöanturi joka sijaitsee termostaattikopan lähellä.
     
    Juha R tykkää tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Löpösuti?
    Surraako pumppu?
     
  6. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Pumppu kyllä toimii.
     
  7. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Lämpöanturihan on lämmön mukaan säätyvä vastus, eikö vaan.
    Voisiko auton tietokonetta huijata ja kokeilla säätövastuksen/ potentiometrin kytkemistä johtoihin. Saisi säädettyä sopivan vastuksen. Ja moottori saattaisi jopa käydä kunnolla, jos lämpöanturi olisi viallinen.
    Vastusta toki pitäisi säätää moottorin lämmön mukaan. Tämä siis vain testimielessä.
    Voisiko toimia?
     
  8. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Onkohan tässä mallissa tankin sisällä letku joka yhdistää polttoinepumpun polttoainelinjaan tankin sisällä.. Toisessa vastaavan ikäisessä gm-tuotteessa ainakin on ja sen letkun halkeaminen aiheutti vastaavia oireita. Polttoaineen paineen mittauksella selviää. Tässäkin tapauksessa polttoainetta tuli suuttimista mutta liian vähän että moottori olisi käynyt kunnolla
     
    Muokattu: 21.8.2019
  9. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Tämä oli mulla vikana, kun CTS (Coolant Temp= jäähdytysnesteen lämpötila) sökö.
    Motti luuli olevansa siperiassa ja uitti bensaa kunnolla. CTS ei paljoa maksa ja rockautosta halvimmalla... alle 10$+ toim. kulut.
    Vikakoodi 12 on myös vikakoodi eli ECM ei jakaja ei anna tietoja ECM:lle. Se tulee myös senkin takia, kun motti ei käy.
    Kokeile ennen starttausta ottaa ECM sulake irti 1min ajaksi... sukake ratin alla taulussa.
     
    Muokattu: 21.8.2019
  10. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Sain potikkahuijauksen testattua. Ja yllätys, auto lähti käyntiin ja pysyi jopa tyhjäkäynnillä. Otti kierroksia ihan niin kuin pitikin. Tyhjäkäynti kyllä hummasi reilusti.

    Lämpöanturi kyllä näyttää oikeita? vastusarvoja. Ne muuttuivat pienemmiksi kun moottori lämpeni. Kylmänä oli n. 4,5 Kohmia ja kuumana n. 0,4 Kohmia.

    Säätöpotikan kun käänsi 10 Kohmiin tai vähän alle niin moottori lähti käyntiin ja kävi nornaalisti. Ja kesti kaasuakin.

    Jos lämpötila-anturin johdon laittoi kiinni, niin eipä kestänyt enää kaasua. Eli onko anturi rikki vaikka antaa oikeita arvoja? Vertasin johonkin netin syövereistä löytyneeseen tällaisen moottorikokoonpanon taulukkoon.

    Eli liian suurella vastusarvolla saan auton käymään. Vika on ilmeiseti jossain muualla kuin tuossa anturissa?
     
  11. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Akunkaapeli on aika usein ollut irti. Vaikutus sama kuin sulakkeen irroituksella? Vai pitääkö tuo sulake ottaa pois kun akkukaapelit on kiinni?
     
  12. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Sama vaikutus, mutta sulake helpompi esim. tien päällä tehtävään "nollaukseen".
    Tuolla sivullla on noita vastus arvoja; http://www.handen.us/caprice/cts.html

    Tuo anturi vikahan katkaisee bensan syötön hetken käytyään, ettei uita moottoria ja katalysaattoria bensalla jos käy "siperia" asetuksella ja sama jos luulee olevansa saharassa/kuumana, ettei leikkaa kiinni tms... tai kuumana muka ollessaan ei anna käynnistyä ollenkaan.
    n.25€ näyttää maksavan uusi anturi SWT:llä...
     
  13. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Sama/ vastaava taulukko minulla oli käytössä.

    Täytyypä tilata uusi anturi jostain.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Uutta anturia kannattaa tietysti kokeilla, mutta jos vanhakin näyttää oikeita arvoja ja kun potikalla saat käymään kun huijaat sitä rikkaammalle, niin tulee mieleen että vois olla myös jostakin muusta syystä johtuva bensapula.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  15. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Samaa tässä itsekin mietin. Auto on tosiaan seisonut 10 vuotta käyttämättömänä. Jotain tuo seisonta-aika on aiheuttanut. Ja uutta bensaa on tankissa, ei vanhaa.

    Imuvuoto jossain? Ääniä ei kyllä kuulu. Täytynee testata starttipilotilla.

    Pakoputki kyllä on poikki, ts. ruostunut pois n. puolen metrin matkalta. Katalysaattorin takaa kylläkin. Ja lambda tässä on jo pakosarjassa.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lambdahan ei vielä starttiin vaikuta kun n +40c asti auto on open loopissa eli valmiit kartat.


    Bensanpaineenmittaus ei ilman testikappaletta onnistu konehuoneesta, mutta bensansuodattimesta saa putken/letkun helposti esille. Voihan sitä tehdä vaikka sekuntikellolla 1l mitta-astiaan suuntaa antavan testin.



    Alle 1bar on paine suuttimilla tbissä.
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla oli astrossa tämä letkuvika, hiukan haetutti. Kävi kyllä jotenkin mutta tehot oli vähän hukassa.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ja suti?
    Yleensähän vika ei ole siinä, mutta nyt kun on auto seissy pitkään niin ois voinu vetää kerralla tukkoon jtn tankkiin muodostunutta pskaa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  19. Juha R

    Juha R 2nd gear

    Jos suodatin olisi tukossa niin silloinhan moottori ei kävisi normaalisti tuon potikkahuijauksen avullakaan. Eli polttoainetta saa kyllä tarpeeksi tankista.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ymmärsin (ilmeisesti väärin) että toimi sillä paremmin, muttei niin hyvin että ajaa voisi.
     

Kerro tästä muillekin!