Grand Cherokee 2.7 CRD automaatti /öljynvaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja MrRoadmaster, 17.12.2009.

  1. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Tekniikka lienee MBltä lainattu, kone + loota.

    -Löytyiskö automaattiin tarvike suodatin/tiiviste pakettia?
    -Mistä sais öljytikun mitat?

    -Muuta "hyvä tietää" ko aiheesta?


    Lieneekö ominaisuus, että kylmänä pitää 1 pykälää huomattavasti pidempään/korkeammille kierroksille päällä kuin lämpöisenä - ennen vaihtoa 2lle siis?
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Lootassa on jotkut ihmeöljyt, tikun mittaa olen itsekin kaipaillut.
    Tota vaihtamisjuttua en oo omassa huomannut
     
  3. Clipper

    Clipper 3rd gear

    Mittatikun siihen Mersun lootaan voi tilata "työkaluna" Osaset- liikkeistä. Hinta alle 20e.
     
  4. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Joo, sen verran ehtinyt surffaamaan, että öljy tyyppi on kait Shell 3403
    ATF M-115 .
    Loota itse lienee WA 580/W5J400?
    Onkos se sama mikä on WK jeepissä, '05>?

    Tuo tikku juttu täytyy tarkistaa paikallisesta, kunhan pääsee sinne käymään. MB forumilla joku oli ostanut tikun - 65 eunukkia. jos tämä on 20, niin ei kannata käydä väsäämään.

    Öljyn pinta taitaa olla n 10mm/25C, n 43mm/70C.

    Jeeppihän ei ole olut vielä kauan talossa, enkä siis osaa sen huoltohistoriasta sanoa juuta enkä jaata.
    Ensimmäinen vaihto menee yleensä vähän "pitkäksi" (siis viileimmillä keleillä), ei juurikaan muuten oireile, ainakaan vielä.
    Nyt en ole päässyt näillä pakkasilla sitä testaamaan.

    Olettaisin, että tehdasöljyillä mennään tässävaiheessa?? Toivottavasti ei ole menty lisäämään ainakaan erimerkkistä/tyyppistä sinne sekaan.
    Joka tapauksessa öljyn käyttöikä on tullut täyteen jo aikaa sitten.

    Ihmettelen vaan noita foorumeita missä arvuutellaan, pitääkö lootaan vaihtaa öljyt vai ei.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Niin arvuutellaan, joku teoria on että kun on ollut pitkään vaihtamatta on paskaa päässyt kertymään erinäisiin paikkoihin ja vaihdossa nuo lähtee kiertoon ja menee pahaan paikkaan. En oo kans "ehtinyt" vaihtamaan omaani, katotaan miten käy kun vaihtaa.
    Saksalaisessa huoltokirjassa ei ainakaan ole mitään mainintaa aikaisemmasta vaihdosta.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

  7. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Jep, tullut lueskeltua noita sivuja, mutta painottuuvat noihin "alkuperäisiin" malleihin. Muutoin kyllä paljon tietoa.
    Alkaa tuon WK mallin myötä olemaan kokemuksia myös näistä Saksan ihmeistäkin. Siis US foorumeilla.

    Öljyjähän vaihtaa ken haluaa, tosiasia on vaan, että ikuista öljyä ei vielä ole.
    Huollot ei niitä vaihda jos ei ole kirjaan merkitty, jos tekeevät sittenkään. (Kuten paikallinen Ford huolto asian ilmaisi - "Eihän niitä tarvitse vaihtaa. Sitten kun tulee vikaa niin lähetetään Vantaalle korjattavaksi." Kävin kysymässä Mondeon tiivisteitä + suodatinta - ei ollut em syystä.).
    Mainitsipa siellä aiemmin mainitsemillani foorumilla joku Jaguaarin?? omistaja, että se ensimmäinen öljynvaihto maksaa(isi) n 14t€ + vanhan lootan ilmeisesti...

    Manuaali erittelee öljyt eri vaihteistoihin
    -Automatic Transmission (Gasoline Engines) MoparT ATF+4 Automatic Transmission Fluid
    -Automatic Transmission (Diesel Engines) Shell 3403 Automatic Transmission Fluid (P/N 52107891AA)

    Jollakin foorumilla lorautettiin sisään kuitenkin ATF +4... Lienee kuitenkin öljyillä jokin olennainen ero, kun vaatimus on eri, eri lootiin?
     
  8. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Mikäs Osaset suostuu myymään ko tuotetta? Ainakaan Espoo ei.

    Hain/etsin öljyä... joutui hakemaan tällä kertaa merkkiliikkeestä.
    Paikallinen edustaja tosin oli hetken sitä mieltä, että +4 käy? Olisi antanut sitä jos en olisi erityisesti halunnut MB lootaan käyvää.


    ...öljyt vaihdettu.
    Oli se "ikuinen öljy" ihan samanlaista mutaa kuin muutkin tuossa vaiheessa. Nyt sitten odotellaan, milloin kilahtaa???
     
  9. Clipper

    Clipper 3rd gear

    Kotkasta on mun tikku ostettu, kuittikin löytyi. Numero on 291-0225, hinta oli pienellä alennuksella 15e. Tikun mitat alapäästä alkaen on 25C alaraja 10mm, 25C yläraja 20mm, 80C alaraja 55mm ja 80C yläraja 65mm. Koko tikun mitta on 1220mm (ei mene kokonaan sisään). Suodattimen oon ostanut merkkiliikkeestä, tiivistettä ei ole tarvinut vaihtaa kun se on kumia. +4 öljyillä on menty n.70 tkm, ilman ongelmia...
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Pitää vissiin noi öölit kans kohta vaihtaa.... tuli tuossa revittyä 60 cadillacia ulos kontista. Renkaat tyhjinä ja jarrut päällä, aika tiukassa oli mutta kun 4 pyörää suti ja piha oli mustana diisselinsavusta niin tulihan se sieltä ulos :D
    Oli jeeppi aika kuumana....
     
  11. Clipper

    Clipper 3rd gear

    Jeeppi työssään :D . Jakolaatikko on öljynvaihtojen ja laatujen suhteen tarkempi kuin se tomaatti. Ei kuulemma kannata paljoa yli 35 tuhatta samoilla öljyillä lasketella...
     
  12. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    jeeppi

    aika pieniä cadillakkeja tai piiiitkä kontti...
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    Osaako arvon raati sanoa passaako tämä tikku 291-0225 myös minun -06 300C CRD:n laatikkoon. jotenkin olen kuvitellut sen olevan W5J400?
    Ei varmaan öljyn vaihdosta haittaa olis. Suodatinkin olis jo hallussa.
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jaa, hyvä juttu. Mä oon ajanut 65 t ja edellinen omistaja xxxx kilsaa.....
     
  15. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Siis Kotkan Osaset? (Varaosakulma vai Rämä?) Pitää kysyä, suostuisivatko myymään...

    Löysin yhden taulukon, missä mainitsemasi mitat alapään osalta pitä paikkansa, mutta yläpää on eri. 80C = 50mm. 65 menee yli taulukon...

    Tuo Shellin vastaavuus on esim Valvolinella "Max life", ei ATF +4. Tiedä sitten muista. Vastaavuutta kun ei kaikkiin ollut. (Eikä kaikkia katsottu)
    Ilmeisesti alkuperäisöljy on Febi, löytyy luokitus 236.10.
    Kuten MB foorumilla oli todettu, purkkikin on samanmuotoinen.
    Pitää käydä ostamassa lisää ja tehdä uusi vaihto - oli sen näköiset - samalla voi tarkistaa purkin muodon.

    Öljy luokituksen tarkkuudesta...
    MBllä on siitä kivat lootat että tuo 236.10 menee 5 pykäläiseen mutta ei 7 pykäläiseen.
    Siksi en itse kallistunut ns vastaavaan.

    Jakolaatikon osalta tämä yksilö on käynyt aiemmin Jamantilla - olettaisin olevan oikeilla öljyillä???
     
  16. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Tikku ei ole tikku vaan ns huoltotyökalu, olettaisin.
    Sitä ei siis jätetä sinne, vaan sillä vain mitataan pinta ja otetaan pois.
    Hyvinkin pääsee lähelle oikeaa pintaa, oletan.
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kiitos tiedosta.

    Öljyjä googlettelin ja USA Mese harrastajien saitti kertoi, että:

    MB236.10 täyttävä ei MB öljy:
    Shell ATF 3403-M115

    MB236.12 täyttävä ei MB öljy:
    Shell ATF 3353
    Mobil ATF 3353

    MB236.12 täyttävä ei MB öljy:
    Shell ATF134
    Mobil ATF134

    Kaikki uudemman specsin öljyt pitäis kelvata aiempaan laatikkoon.
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mielenkiintoinen juttu tosta mainitusta MAX Life ATF:stä. Ilmoittavat vain 236.X
    Specsit 236.5 236.6...... ja niin edespäin, löytyy helposti jo "perinne öljyistä".

     
  19. Clipper

    Clipper 3rd gear

    Rämältä...
     
  20. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Joo, eräs paikallinen tarvikeliike selaili vastaavuuksia ja ilmeisesti Valvolinen oman taulukon mukaan +4 ei ole Shell 3403 vastaava?? Mutta Max Life on.
    Kun itselle jäi epäselväksi se, mikä on se lisäaine, minkä nämä MB sähkölootat vaatii, (ja miksi Max Life olisi sopiva) päädyin alkuperäiseen.

    Tuo on ilmeisesti se vastaavuus : "Mercedes Benz. 236.x"

    Suositukset olivat myös MB lootille jostakin syystä omat? Jos pitäisi kokeilla, niin itsekin korvaisin toki uudemmalla vanhemman.

    Täytyypä kuitenkin muistaa, että joihinkin vanhempiin autoihin on suositeltu käytettäväksi Dexron II. Vaikka III teknisesti ajatellen korvaakin sen, ei se tarkoita sitä, että se olisi siihen sopiva.
    Että varauksella käyttämään korvaavia öljyjä.

    PS. Espoon osaset ei halunnut osaa toimittaa (tiennyt että on edes (omissa) valikoimissaan), mutta Rämä hankkii tikun. Toimittaa postissa.
     

Kerro tästä muillekin!